جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۱۰
ارزیابی نظر وزیر اطلاعات اسرائیل از مذاکرات هسته ای

لحن ضد غربی ایران کاهش یافته اما هنوز نگرانیم‬/ نگاه تصمیم‌گیران‌صهیونیست‌به‌تمدیدمذاکرات‌چگونه‌است؟

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 387047
وزیر اطلاعات اسرائيل می نویسد: لحن ضد غربی ایران واقعا کاهش یافته و ایران انعطاف های نیز انجام داده است ولی همچنان مهمترین نگرانی اسراییل میزان غنی سازی اورانیوم در ایران است. به اعتقاد وی تا تغییری محسوس در میزان و کیفیت غنی سازی اورانیوم صورت نگیرد نمی توان گفت در ماهیت برنامه هسته ای ایران اتفاق خاصی افتاده است.
لحن ضد غربی ایران کاهش یافته اما هنوز نگرانیم‬/ نگاه تصمیم‌گیران‌صهیونیست‌به‌تمدیدمذاکرات‌چگونه‌است؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائيل، یادداشتی با عنوان "با ایران توافق بد نکنید" در "نیویورک تایمز" منتشر کرده است. گرچه بخش اعظم آن تکرار همان ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره پرونده هسته ای ایران در سال های اخیر است ولی در درون این یادداشت نکات راهبردی نیز دیده می شود. از آن جهت که این یادداشت بخش مهمی از دیدگاه های رژیم صهیونیستی و محاسبات آن را نیز منعکس می کند پردازش به این نکات راهبردی اهمیت ویژه ای می یابد. دراین باره به نکات ذیل توجه بفرمایید:

الف: او می نویسد: لحن ضد غربی ایران واقعا کاهش یافته و ایران انعطاف های نیز انجام داده است ولی همچنان مهمترین نگرانی اسراییل میزان غنی سازی اورانیوم در ایران است. به اعتقاد وی تا تغییری محسوس در میزان و کیفیت غنی سازی اورانیوم صورت نگیرد نمی توان گفت در ماهیت برنامه هسته ای ایران اتفاق خاصی افتاده است.

وزیر اطلاعات اسرائيل از جامعه به اصطلاح جهانی می‌خواهد که به بررسی کامل و روشن سه موضوع اقدام کند. سه عامل که به عقیده او برای مدت زمانی که ایران برای تولید اسلحه اتمی لازم دارد تعیین‌کننده هستند: کمیت و کیفیت سانتریفوژهای فعال باقیمانده؛ میزان ۳ و نیم درصد اورانیوم غنی‌شده که مجاز به انبار شدن است، و سرنوشت نهایی سانتریفوژهای دیگر و زیرساخت‌های آنها.

ب: "نرسیدن به یک توافق بهتر است از یک توافق بد"، این گزاره ای است که وزیر اطلاعات اسراییل در این یادداشت به صورت ویژه بر آن تاکید می کند. این در حالیست که متاسفانه وزارت امور خارجه با راه اندازی کمپین هنرمندان چندی قبل دقیقا این موضوع را تداعی کرد که ایران حاضر به هر نوع توافقی است!

ج: مهمترین نگرانی جامعه سیاسی و اطلاعاتی اسراییل این است که مبارزه با داعش آنقدر اهمیت پیدا کند که پرونده هسته ای به حاشیه برود. واقعیت قضیه نیز همین است که مبارزه با داعش از یک طرف برای غرب بسیار مهم است و از سوی دیگر مبارزه با داعش بدون همکاری با ایران نیز کامل نیست. اسراییل به شدت نگران است که ایران از فرصت مبارزه با داعش و نیازمندی غرب به ایران در اینباره نهایت استفاده را بکند و به عنوان امتیازی بزرگ در پرونده هسته ای و توافق نهایی از آن استفاده کند.

ه: اشتاینیتز در ادامه به یک نکته راهبردی مهم اشاره می کند و آن اینکه به عقیده او، در حال حاضر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با دو گزینه واقعی روبرو هستند: یک توافق بد یا عدم توافق. او با وجود "تغییر غیرمترقبه رفتار ایران طی مذاکره"، هیچ شانسی برای رسیدن به توافقی رضایت‌بخش تا پیش از ۲۴ نوامبر (مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق) نمی‌بیند.

از نظر وزیر اطلاعات اسرائيل، انتخاب گزینه "عدم توافق" به احتمال زیاد باعث اعمال فشار بیشتر، از جمله تحریم‌های جدید، بر ایران می‌شود و در پی آن راه برای توافق ‌بهتر در آینده نزدیک می‌تواند هموار ‌شود.

او دست نیافتن به توافق اتمی در این مرحله را به معنای شکست نمی‌داند، حتی برعکس از آن به عنوان "موفقیتی پرکیفیت" یاد می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعيد110
Iran, Islamic Republic of
اين چيزها اصلاً مهم نيست. آنچه كه از اهميت بالايي برخوردار است اين واقعيت انكار ناپذير است كه توان نظامي مقاومين براي حذف رژيم جعلي و كودك كش صهيونيستي همواره و روز به روز در حال افزايش است. صهيونيست هاي از اين بابت نگران باشند و از از اين نگراني بميرند.
مجید مجد
United States
دولت تدبیر عزیز من دیگه حرفی برای گفتن ندارم.
صفر سوخته سرائی اصل
United States
هی بلدم بلدم بلدمشون ای بود؟
هیچ وقت غرب و اسرائیل از رفتار ایران خیالشون راحت نمیشه مگر اینکه این خاک زیر چکمه هاشون له بشه که این آرزو رو هم به گور خواهند برد. اینقدر اسرائیل نگران باشه که از نگرانی بمیره
يوسف
مرگ بر امريكا واسرائيل وانگليس ،مرگ بر امريكا واسرائيل وانگليس ،مرگ بر امريكا واسرائيل وانگليس ،مرگ بر امريكا واسرائيل وانگليس ،به توان بينهايت .فكر كرديد لحن ضد غربي ايران از دل مردم هيچ وقت كاهش نميابد .بعضي از طرفدارانتا كه افراد اندك هستند را دلخوش نباشيد....مرگ بر امريكا واسرائيل وانگليس ،
United States
بییییییش بااااااااار
یک نیست دهن اینو گل بگیره؟
اميدوار،،
دارن بموفقت، سرمايه هاشون، تو ايران، اميدوارميشن !!
اما ! كور خوندن، سرمايه هاشونم !؟ تواين مملكت امام زمانى
بااين رهبر، واين امت هيچ غلتى نميتونن بكنن ،
ممكنه چندصباحى، بتونن باعث زحمت بشن اما همينم، خيره ،
چرا ؟؟ جون باعث ميشه، نقاب خيلى هابرداشته ورسوا بشن،

( وَ مْن ىتوكّل الا لله فهوَ حسبُه )
لبیک یا خامنه ای
این است تدبیر و امید...
Iran, Islamic Republic of
اینجا ایرانه
خوبه اسرائیلی های کثیف بدونن هیچ غلطی نمی تونن کنن