جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

انگلیس آماده مقابله با داعش می شود

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۵۵
کد مطلب: 377741
در حالی که تهدیدهای داعش در مورد حمله به کشورهای غربی رنگ جدی به خود گرفته، دولت انگلیس با اعلام بالاترین حالت فوق العاده از سال ۲۰۱۱ تا کنون از آمادگی خود برای مقابله با حملات گروه تروریستی داعش در این کشور خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نگرانی از گسترش فعالیت های گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) موجب وضع حالت فوق العاده در انگلیس شده است. خطر این تهدید به حدی است که دولت انگلیس با اعلام بالاترین هشدار امنیت ملی از سال ۲۰۱۱ تا کنون، آمادگی کامل نهادهای امنیتی و ضدتروریستی را برای مقابله با حملات قطعی این گروه خواستار شده است.

جدی بودن وضعیت بحرانی در انگلیس با توجه به سخنان اخیر نخست وزیر این کشور به خوبی نمایان می شود. "دیوید کامرون" در جدیدترین کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد: بدون کوچکترین تردیدی تروریست های داعش برای حمله اهدافی را در اروپا در نظر گرفته اند. پیش از وی نیز وزارت کشور انگلیس اعلام کرده بود برای نخستین بار از جولای ۲۰۱۱ وضعیت هشدار امنیتی در این کشور به درجه دو از پنج درجه رسیده است.

بنا بر اعلام وزارت کشور انگلیس خطر حملات تروریستی نه تنها جدی است بلکه در وضعیت "بسیار محتمل" قرار دارد. این در حالی است که مقامات لندن هیچ مدرکی از عملیات سرویس های اطلاعاتی که دال بر حملات قریب الوقوع داعش به اهدافی در انگلیس باشد، رو نکرده اند. بر این اساس علت اصلی این تصمیم امنیتی دولت انگلیس تحولات اخیر در سوریه و عراق و نیز تهدیدهای داعش در مورد طرح ریزی حملات تروریستی در کشورهای غربی بوده است. در همین رابطه نهادهای امنیت داخلی انگلیس از افزایش شمار نیروهای پلیس در معابر و اماکن عمومی این کشور خبر دادند.

با این حال اعلام حالت فوق العاده درجه دو به این معنا است که مقامات لندن گمان می کنند برای شکل گیری حملات داعش در واقعیت امر، هنوز زمان باقی است. در یک دهه اخیر تنها یک بار شاهد اعلام وضعیت هشدار درجه ۵ در انگلیس بوده ایم و آن زمانی بود که حملات تروریستی در مترو لندن در جولای ۲۰۰۵ به کشته شدن ۵۲ نفر انجامید. هشدار امنیتی در آخرین درجه تعیین شده بیانگر این مسئله است که بدون تردید حملات تروریستی رخ خواهد داد. با توجه به این امر، هر چند کامرون از وقوع حتمی حملات تروریستی داعش در اروپا و به ویژه انگلیس سخن گفته است اما مشخص است که دولت وی انتظار ندارد کشور به این زودی ها شاهد وقوع چنین حملاتی باشد.

به نظر می رسد مقامات انگلیس بیشتر به دنبال جلوگیری از کشیده شدن پای تروریست های داعش به خاک این کشور هستند. در همین راستا نخست وزیر قصد دارد در جلسه روز دوشنبه پارلمان لایحه ای را برای قانونی کردن اقدامات آتی دولت در مقابله با داعش از جمله برخورد با حامیان تروریست ها در این کشور و یا باطل کردن گذرنامه افراد مشکوکی که به منطقه سفر می کنند، ارائه می کند. بنا بر گزارش سرویس های اطلاعاتی انگلیس طی سال های اخیر بیش از ۵۰۰ شهروند انگلیسی برای پیوستن به داعش به سوریه رفته اند. نگرانی انگلیس از این است که این افراد پس از فعالیت در عراق و سوریه، به محل زندگی خود بازگشته و حملات تروریستی خود را متوجه این کشور کنند.

این در حالی است که منابع رسانه ای و کارشناسان مسائل مربوط به تروریسم بر این باورند که غربی ها با سیاستهای دوگانه ای که در قبال تروریسم در پیش گرفته اند، از مهمترین عوامل گسترش اقدامات تروریستی در منطقه و جهان به شمار می روند، این کشورها در حالی مدعی مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق هستند که در سوریه عملا از این گروهک حمایت می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *