جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سؤال لاریجانی از یک مقام کشور همسایه

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 381548
رئیس مجلس در افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت گفت: رئیس مجلس گفت: چند وقت پیش به یکی از کشورها منطقه سفر کردم که در دیدار با یکی از مقامات آن کشور، پرسیدم چرا شما به صدام کمک کردید؟ چرا هم‌اکنون به تروریست‌ها در منطقه کمک می‌کنید؟
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به اقدامات آمریکا و کشورهای غربی علیه مردم منطقه، گفت: قطعاً رفتار سبوعانه آمریکا یک نوع نفرت را در میان مردم منطقه ایجاد کرده است، البته برخی از پژوهشگران و کارشناسان آمریکایی به این موضوع رسیده‌اند، اما متأسفانه سیاست‌مداران آمریکا نمی‌خواهند آن را بپذیرند.

وی افزود: مگر وقتی ملت ایران حوادث پیرامون جنگ تحمیلی را ملاحظه می‌کنند، می‌توانند نسبت به رفتار آمریکا نفرت نداشته باشند؟ زیرا ما در جنگ تحمیلی بیش از ۲۰۰ هزار شهید، ۱۰ هزار شهید بر اثر حملات شیمیایی و حدود ۷۰۰ هزار نفر شهید، جانباز و آزاده داشته‌ایم و در این دوران کشور حدود یک‌هزار میلیارد دلار خسارت دیده است. حال چرا آمریکا نباید پاسخگوی این خسارات و اقدامات خود باشد و الان با گردن‌کلفتی صحبت می‌کند؟

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه آمریکا باید پاسخگوی رفتارهای خصمانه خود در منطقه به ویژه اقدامات ضدایرانی باشد، تصریح کرد: دفاع مقدس دارای لایحه‌های خشن و روشن است، که در لایه‌های روشن شاهد رویش انسان‌های سروقامت بودیم که با روحیه مجاهدت تربیت شدند و در لایه‌های خشن نیز ابعاد جنگ وجود دارد.

لاریجانی با بیان اینکه ابعاد دفاع مقدس سرمایه کشور و سرمایه امنیت منطقه است، افزود: آمریکا باید بداند در شرایط فعلی منطقه با وجود مانورهای رسانه‌ای کسی کارهای پنهان آنها را فراموش نمی‌کند.

وی با بیان اینکه قطعاً تروریست‌های حاضر در منطقه خلق‌الساعه به وجود نیامده‌اند، گفت:‌ یقیناً این گروه‌های تروریست با حمایت آمریکا، کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه ایجاد شده‌اند. از طرف دیگر ما اطلاع داریم که سفیر آمریکا در عراق چند سال پیش با تروریست‌ها جلسه گذاشته بود و در آن جلسه گفت که آمریکا تحت شرایطی به گروه‌های تروریستی کمک می‌کند که آنها سر سلاح را به سمت ایران و شیعیان بگیرند.

رئیس مجلس با تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، گفت: قطعاً هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی است تا پیرامون یک حادثه در تاریخ ایران صحبت شود. به اعتقاد بنده، امروز ایران اسلامی از ظرفیت ارزشمندی در حوزه هنر برخوردار است که این پشتوانه مهم برای نمایش تاریخ انقلاب بسیار پرارزش است.

لاریجانی ادامه داد: یقیناً صحنه‌های انقلاب و دفاع مقدس یک ظرفیت بزرگ برای ایران است، زیرا در این حوزه یک مسئولیت مهم بر دوش هنرمندان قرار دارد. از طرف دیگر ممکن است امروز برای نسل جوان این سؤال پیش بیاید که چرا باید از تاریخ دفاع مقدس یاد کنیم؟ به همین جهت و برای پاسخگویی به این سوالات، هنرمندان باید بیشتر تلاش کنند، زیرا دفاع مقدس حادثه بزرگی در منطقه و ایران بود.

وی افزود: درست است که جنگ از جنس سخت و دشواری است، اما در دل آن به ویژه اگر با ایمان همراه باشد، یک نور و حیات مجدد وجود دارد، از این‌رو در این حوزه هم باید کین و هم باید مهر آن را شناخت و برای حیات مجدد یک ملت شناخت هر دوی آنها مهم است.

رئیس مجلس تصریح کرد: مقوله کین از آن جهت است که ابعاد ظلم را باید شناخت و مقوله مهر برای آن است که در دل این حادثه مهم نسل مجاهدان فی‌سبیل‌الله به وجود ‌آمده‌اند. در این رابطه حضرت آیت‌الله جوادی می‌فرماید که اگر کسی دنیا را نشناسد، فریب می‌خورد و از مهرش، کیش و از قهرش، خویش را گم می‌کند، بنابراین در دنیا هر دوی این وجوه وجود دارد و اگر بخواهیم از گذشته پند بگیریم باید دنیا را درست بشناسیم.

لاریجانی گفت: قطعاً دفاع مقدس لایه‌های مختلفی دارد و برای شناخت آنها باید از ابزار هنر استفاده کرد.

وی با اشاره به دشمنی کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب گفت: متأسفانه پس از پیروزی انقلاب، ایران با یک سلسله دشمنی وسیع از طرف غرب، آمریکا و کشورهای منطقه مواجه شد. در این رابطه ملت ایران علیه این کشورها اقدامی نکرده بود و حتی ما چند دهه زیر فشار استثمار آمریکا بودیم، اما زمانی که انقلاب پیروز شد، با یک صف دشمنی‌ها مواجه شدیم. از طرف دیگر در آن زمان جریان تجزیه‌طلب در درون ایران فعال شدند و فتنه بزرگی برخاست که بخشی از آن ترور شخصیت‌های انقلاب بود.

رئیس مجلس ادامه داد: البته آن زمان معلوم نبود که پشت صحنه ترور و غائله‌ها، چه کسانی هستند، چون برخی گروهک‌ها با تندروی می‌خواستند شرایط را عوض کنند، اما بعدها وقتی لانه جاسوسی گرفته شد، اسنادی به دست آمد که براساس آن ارتباطات پشت صحنه و نقش آمریکا و عراق در این حوادث مشخص شد.

لاریجانی تصریح کرد:‌ در آن زمان جوانان انقلابی به دفاع از انقلاب برخاستند و امام خمینی (ره) با تدبیر شرایط را به پیش می‌برد، اما در آن زمان نابسامانی‌هایی در عرصه سیاسی وجود داشت، به طوری که وقتی بنی‌صدر بر سر کار آمد تلاش خود را برای از دور خارج کردن حامیان انقلاب آغاز کرد، به طوری که وی با تشکیل دفتر هماهنگی رئیس‌جمهور یک جریان حزبی را تشکیل داد.

وی افزود: وقتی جنگ تحمیلی در کشور رخ داد، برخی از زوایای آن زمان روشن شد، اما هنوز ابعادی از آن وجود دارد که در این رابطه می‌توان گفت که در آن زمان آمریکا یک فرستاده ویژه‌ای را به سوی صدام فرستاد و آن را برای آغاز جنگ تشویق کرد و در آن زمان آمریکایی‌ها به صدام قول دادند که کمک‌های اطلاعاتی و سایر پشتیبانی‌ها را در جنگ برای حمایت از عراق داشته باشند. البته در این رابطه آمریکا تنها نبود، بلکه در آن دوران قطب سرمایه‌داری و سوسیالیستی برای حمایت از عراق همراه شدند. همچنین به غیر از این دو قطب بزرگ، تمام اقمار و حامیان آنها نیز در این راه حرکت کردند، به طوری که فرانسوی‌ها در آن زمان همه تجهیزات نظامی خود را در اختیار عراق قرار دادند. همچنین آلمان، سلاح شیمیایی به صدام داد و کشورهای منطقه به عراق کمک‌های مالی فراوانی کردند. البته این کشورها تبعات و خسارات آن را هم‌اکنون دیده‌اند.

رئیس مجلس گفت: چند وقت پیش به یکی از کشورها منطقه سفر کردم که در دیدار با یکی از مقامات آن کشور، پرسیدم چرا شما به صدام کمک کردید؟ چرا هم‌اکنون به تروریست‌ها در منطقه کمک می‌کنید؟ که او در جواب گفت که ما در زمان جنگ تحمیلی حدود ۴۰ میلیارد دلار به صدام کمک کردیم و کشورهای دیگر هم بیش از این به عراق در آن زمان کمک کردند. حتی در جریان-عملیات- کربلای ۵ برخی از کشورها نیروی نظامی برای حمایت از عراق اعزام کردند. در این رابطه ما نمی‌خواهیم کینه‌ها را افزایش دهیم، بلکه می‌خواهیم این موضوعات را به درستی بشناسیم، همچنین کشورهای منطقه باید بدانند که ما این موضوعات را به دقت شناسایی و بررسی می‌کنیم.

لاریجانی خطاب به کشورهای منطقه بیان کرد: کشورهای منطقه باید مراقب باشند تا دوباره دچار اشتباه نشوند، و نباید این اشتباه را در سوریه و عراق تکرار کنند، زیرا عاقبت اینگونه کارها شبیه عاقبت صدام است،‌ بنابراین باید مراقب باشند که در چه فضایی هستند.

وی با اشاره به تحریم‌های کشورهای غربی از آغاز جنگ تحمیلی، گفت: کشورهای غربی از همان زمان فروش تجهیزات نظامی را به ایران تحریم کردند و یک نوع محاصره تسلیحاتی تا پایان جنگ علیه ایران به راه انداختند. البته در کنار این موضوع محاصره اقتصادی هم به راه انداختند که در این رابطه رئیس جمهور وقت آمریکا دستور قطع روابط بانکی با ایران را در آن زمان صادر کرد.

رئیس مجلس افزود: ایران در زمان جنگ همراه با تحریم‌های اقتصادی، دچار شرایط بحرانی در حوزه سیاست داخلی شد، زیرا بنی‌صدر به‌عنوان رئیس جمهور وقت ایران مدام به دنبال تشدید بحران داخلی بود و حتی در روزنامه انقلاب اسلامی به طور مستمر مطالبی را برعلیه دیگران می‌نوشت. البته چندی پیش بنی‌صدر در کتابی، نامه‌نگاری‌های خود را با شهید رجایی و برخی از مقامات کشورمان منتشر کرد که با خواندن آن می‌توان علل بروز مشکلات سیاسی در آن زمان را فهمید.

لاریجانی با تاکید بر اینکه پیروزی ملت ایران در جنگ تحمیلی شرایط منطقه را تغییر داد، تصریح کرد: پیروزی جمهوری اسلامی ایران در ۸ سال دفاع مقدس بسیار منحصربه‌فرد بود، زیرا بعد از چند قرن، یک جنگ به وسیله مردم به پیروزی رسید و به طور حتم این حادثه شرایط منطقه را متحول کرد و حتی رژیم صهیونیستی هم در آن زمان با دستپاچگی به لبنان حمله کرد که با این اقدام در آن منطقه شعله‌های حزب‌الله ایجاد شد و جریان جدید مقاومت در منطقه شکل گرفت. به میزان افزایش فشار رژیم صهیونیستی، نیروهای مجاهد تقویت شدند و بعد از آن جریان مقاومت به فلسطین کشیده شد.

وی ادامه داد: البته این حادثه و تقویت مقاومت در منطقه برای غربی‌ها بسیار گران تمام شد، لذا باید جریانی را مانند جریان تروریستی در منطقه راه می‌انداختند تا جریان مقاومت را مخدوش کنند. از این‌رو این حرکت‌ها برای تخریب حرکت اصیل انقلابی بود که ریشه در جمهوری اسلامی ایران داشت و هم‌اکنون نمونه جریان تروریستی را می‌توان در فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه مشاهده کرد که مسئولان و حامیان این گروه برای همه شناخته شده هستند.

رئیس مجلس گفت: با وجود حمایت‌های آمریکا و غرب از گروه‌های تروریستی و افراطی، این سوال مطرح می‌شود که آیا این کشورها در این رابطه توفیقی پیدا کرده‌اند؟. در پاسخ باید گفت البته زحمت‌هایی را برای ملت‌های منطقه ایجاد کردند، اما در این رابطه به توفیقی دست نیافتند. همچنین زحمت‌هایی برای ملت عراق و افغانستان با جنگ ایجاد کردند، اما این موضوع موجب ورزیدگی ذهنی مردم این کشورها شد. از طرف دیگر در سوریه بیش از ۳ سال است که مردم را درگیر جنگ کرده‌اند اما در این حوزه هم به توفیقی دست نیافتند و متاسفانه برخی کشورهای منطقه هم در دام آمریکا و حامیانش افتاده‌اند.

لاریجانی ادامه داد: قطعاً کار هنرمندان در مقوله دفاع مقدس دارای اهمیت زیادی است، زیرا این افراد می‌توانند لایه‌های اصلی این حوزه را نشان دهند. از طرف دیگر به طور حتم می‌توان با زبان هنر ابعاد مختلف دفاع مقدس را توصیف کرد، اما تحقق این موضوع نیازمند روشنگری است.

وی با بیان اینکه هنر مقاومت برای نمایش ابعاد دفاع مقدس مسئولیت بزرگی را برعهده دارد، خطاب به هنرمندان این حوزه ادامه داد: باید به شما تبریک گفت و تحسین کرد که در راه بزرگی قدم گذاشته‌اید که با آن یک نوع روشنگری عظیم به وجود می‌آید.

گفتنی است، در پایان این مراسم از مرتضی شعبانی، مستندساز و از همراهان شهید آوینی و ابوالقاسم طالبی از کارگردانان حوزه مقاومت با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *