پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۳

عملکرد برنامه 90 در قبال تراکتورسازی، سهو یا عمد؟

پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۰۲:۲۲
کد مطلب: 71144
در اوج ناامیدی پس از حذف تیم ملی ایران از رقابتهای جام جهانی لیگ نهم از نظری شاهد یک اتفاق خاص است. شکی نیست حضور تراکتورسازی تبریز با هواداران پرشمارش رمقی تازه بر پیکر فوتبال کم رونق ایران بوده است.
آمار میانگین حدود 60 هزار نفر تماشگر را برای هر بازی خانگی تراکتور نشان می دهد. هفته ششم ورزشگاه سهند تبریز شاهد یک سنت شکنی بزرگ در لیگ ایران بود جایی که استقلال تنها با 500 طرفدار در برابر تراکتوری قرار گرفت که توسط طرفداران 80 هزار نفری که از تبریز، ارومیه، اردبیل، زنجان، همدان و تهران آمده بودند حمایت میشد.

پارس فوتبال ، از نگاهی دیگر بازیهای غیر خانگی هم به محلی برای قدرت نمایی هواداران تراکتورسازی تبدیل شده اند. هفته نهم ورزشگاه تختی انزلی حضور 6000 نفری طرفداران تراکتورسازی را تجربه کرد، این اتفاق به شکلهایی مختلف در قم و اصفهان نیز اتفاق افتاده بود.

برنامه 90 پس از سالها حضور در آنتن جایگاه مهمی در فوتبال ایران برخوردار است. از نظر نگارنده شجاعت مجری، نگاه موشکافانه به کاستی ها، صراحت کم نظیر و البته نگاه منصفانه به تمام تیمها از عوامل اقبال به این برنامه بوده است. 90 در طی سالهای اخیر نقشی غیر قابل انکار در عبور فوتبال ایران از فاز سنتی به مدرن، حمایت از اخلاق و تحسین فوتبال علمی داشته است.

ولی با شروع شدن دور جدید پخش این برنامه شبهه هایی در ارتباط با نگاه منصفانه این برنامه به وجود آمده است. رویکرد به دو تیم قرمز و آبی پایتخت و بی توجهی به تیم تراکتور سازی فقط بخشی از این داستان است. جرقه اعتراضات در چند برنامه ابتدایی که بازیهای تراکتورسازی در دقایق پایانی برنامه و تنها چند دقیقه پخش می شدند زده شد و پس از بازی تراکتور در برابر انزلی که مجری برنامه اشاره ای به حضور تماشگران تبریزی در انزلی نکرد اعتراضات اوج گرفتند.

اکنون گریزی می زنیم به هفته دهم در استادیوم سهند تبریز و بازی تراکتورسازی در برابر سایپا، در حالی که تراکتورسازی با یک گل از حریف پیش است و بازی را در اختیار دارد بر روی دو ضد حمله بازی را واگذار می کند. در پایان بازی 50 هزار هوادار تراکتورسازی ایستاده تیم خود و میهمان را تشویق می کنند، به طوری که سرمربی تیم سایپا محمد مایلی کهن از تماشگران تبریزی به عنوان سرمایه های فوتبال ایران یاد می کند.
هر شخص منصفی به این نکته معترف است که چنین اتفاقی در فوتبال ایران کم نظیر می باشد و انعکاس صحیح رسانه ای این واقع می توانست امکانی برای فرهنگ سازی در تمام ورزشگاههای ایران باشد.

اما رفتار برنامه 90 در قبال این اتفاق تنها سکوت بود. حتی اگر شائبه های مربوط به عمدی بودن این مساله را بدبینانه بدانیم سهوی بودن عدم توجه به این رویداد فرهنگی توجیهی ندارد، مخصوصا که برنامه 90 بخش عمده ای از تصاویر برنامه داربی خود را به رفتارهای آشوب طلبانه تیفوسی های سرخابی اختصاص داد. تصاویری که تعدادی هوادار سرخابی را در حال کری خوانی شب قیل از داربی و در خیابانهای منتهی به استادیوم آزادی نشان می داد. احساسات صرف و خشونت طلبی مولفه اصلی این تصاویر بودند.

از منظری می توان برنامه این هفته نود را نیز عرصه ای برای رویارویی هواداران تراکتورسازی با عادل فردوسی پور دانست، جایی که SMS های پرشمار بینندگان برنامه رای به پرشورترین بودن هواداران تراکتورسازی دادند. چنانچه بارها در این برنامه اعلام شده است هواداران هر تیم در نظرسنجی ها به تیم خود تمایل نشان می دهند و رای پرتعداد 53 درصدی تیم تراکتورسازی را که از دیدی جایگاه هواداری این تیم را نشان میدهد می توان تلنگری به مجری جوان برنامه 90 محسوب کرد.

نکته طعنه آمیز برنامه این هفته 90 اظهار نظر عجیب عادل فردوسی پور بود که اعلام کرد برای پخش صحبتهای فراز کمالوند وقت کافی وجود ندارد در حالی که دقایقی را به پخش مصاحبه دروازه بان دوم تیم استقلال اختصاص داد! با اینکه فردوسی پور در انتهای برنامه و احتمالا به دلیل موج حاصله از برتری بالای 50 درصدی نظرسنجی برنامه کمالوند را بر روی خط آورد ولی نمی توان به سادگی از رفتار عجیب مجری برنامه گذشت.

نگاهی اجمالی به سایتهای کانون هواداران تراکتورسازی خشم عجیب ایجاد شده بر علیه برنامه 90 را نشان می دهد، جایی که هواداران تراکتورسازی در اظهار نظرهایی منطقی می گویند فوتبال ایران فقط قرمز و آبی نیست. امید است برنامه 90 با رویکردی منطقی جو حاکم بر فوتبال ایران را درک کرده و تصویری مناسب و عادلانه از تمام ابعاد فوتبال ایران ارائه نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ازتوجه سايت وزين جهان به مقوله هاي غافل مانده حوزه هاي فرهنگي واجتماعي تشكرنموده واميدوارم كه مسئولين ورزشي كشور به جاي انكار،ازظرفيتها وسرمايه هاي بوجودآمده كه همان طرفداران پرشوروبااخلاق تيم محبوب تراكتورسازي مي باشدنهايت استفاده راببرند.
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم سیاست گذاران صدا وسیما و مطبوعات، بیشتر از این طرفداران تراکتورسازی را نادان فرض نکرده و کمی هم واقعیات را بیان کنند و قبول کنند که بر خلاف میل ایشان تراکتورسازی خیلی بیشتر از سرخابی هوادار دارد و بایکوت خبری ایشان بی تاثیر خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
انشا الاه عملکرد برنامه 90 عمد ی نباشد