سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
نماینده مردم تهران در مجلس:

توافق هسته‌ای فتح‌الفتوح نیست

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب: 421345
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: توافق هسته‌ای قابلیت جشن گرفتن و فتح‌الفتوح تاریخی خواندن ندارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسین نجابت ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان اظهار داشت: زحماتی که ما در زمینه به‌دست آوردن انرژی هسته‌ای متحمل شده‌ایم، سبب اقتدار کشور ما شده است.

وی عنوان کرد: اینکه کشورهای دیگر با ما دور یک میز می‌نشینند، نشان‌دهنده اقتدار ما و نکته اصلی مذاکرات است.

مذاکرات باید عزت‌مدارانه باشد


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: طرف‌های مقابل ملت ایران در مذاکرات اتفاقات تاریخی مانند جنگ، انقلاب، قطعنامه‌ و توسعه‌ را مشاهده کرد‌ه‌اند و به لطف خداوند نمی‌توانند به ما زور بگویند.

وی با بیان اینکه اصل اسلامیت حرف تازه‌ای برای دنیا دارد، گفت: بنده نسبت به این بیانیه منتقد هستم و این انتقاد به معنای عدم مذاکره کردن نیست، ما می‌گوییم مذاکره باید عزت‌مدارانه باشد از خطوط قرمز فراتر نرود و آنچه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند در آن رعایت شود.

مذاکرات ژنو با عجله صورت گرفت

نجابت تاکید کرد: ابتدا دوستان ما تحقیق و توسعه را جدی نمی‌گرفتند و در کوران نقد و بررسی خیلی خوشبین بودند، ما باید نقاط ضعف و قوت بیانیه را بیان کنیم تا دوستان ما بتوانند آزادانه مذاکره کنند.

وی ادامه داد: این بیانیه دو نکته بسیار مثبت و یک نکته بسیار منفی دارد و بقیه آن مهم نیست، زیرا ما وقتی وارد مذاکره شدیم باید دادوستد کنیم و پای میز مذاکره باید به دنبال امتیاز گرفتن باشیم.

نجابت با اشاره به اینکه در مذاکرات ژنو عجله شده بود، عنوان کرد: ما می‌خواستیم ۱۰۰ روزه جواب مردم را بدهیم و عجله کردیم.

قطعنامه‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای باید لغو شوند


وی افزود: می‌گویند که ما در این مذاکرات محدودیت را برای مدت ۱۰ یا ۱۵ سال پذیرفته‌ایم و درمقابل دو نکته مثبت را به دست آورده‌ایم، اول اینکه باید تحریم‌ها به صورت یک‌جا برداشته شود و دوم اینکه تحقیق و توسعه تعطیل نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این دو نکته بسیار مثبت هستند به غیر از آن نکته مثبت و کلان که با ما مذاکره می‌کنند و این یک غرور ملی است.

وی افزود: اینکه گفتند شورای امنیت قطعنامه صادر و محدودیت‌های جدید ایجاد می‌کند، ما نمی‌دانیم آن محدودیت‌های جدید چه هستند و مشروط به این است که ابتدا ایران اقدام و سپس آژانس راستی‌آزمایی کند تا بر اساس این قطعنامه صادر شده، تمام قطعنامه‌های قبلی مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران لغو شوند.

هیچ وفای به عهدی از مذاکرات سال ۸۴ ندیده‌ایم


نجابت تصریح کرد: این موضوع همزمان نیست، ما باید فشار می‌آوردیم و می‌گفتیم که باید همزمان باشد، باید این احتمال را بدهیم که شاید آژانس تایید نکند.

وی تاکید کرد: ما از آمریکا، غرب، گروه ۵+۱ و... هیچ خیر و وفای به عهدی ندیده‌ایم در سال ۸۴ نیز ما یک بار در کشور فعالیت‌های هسته‌ای را تعلیق کردیم، اما آنها به عهدشان وفا نکردند و مقام معظم رهبری فرمودند که فک پلمب کنید.

نجابت ادامه داد: در این سند نیز نکته مثبت بیرون آمدن از فصل هفتم، دارای شرطی است که باید این شرط حذف شود و این مشروط بودن نیز باید همزمان باشد، اگر قطعنامه نوشتن آنها یک هفته طول می‌کشد، ما نیز طی یک هفته به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

تعهدات ۵+۱ روی کاغذ و تعهدات ایران در عمل است


وی بیان داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری کارهایی که آنها می‌کنند، روی کاغذ است و اقداماتی که ما باید انجام دهیم در عمل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنها نقطه برگشت‌پذیری دارند و مذاکرات را طولانی می‌کنند؛ دو ماه را به دو سال می‌کشانند و آقای صالحی هم گفت این منطقی است در حالی‌ که چنین منطقی وجود ندارد و پذیرفتنی نیست.

چرا فکت‌شیت آمریکایی‌ها را تکذیب نمی‌کنند


نجابت نکته مثبت دیگر را پذیرش مبتنی بر تحقیق و توسعه غنی‌سازی عنوان کرد و گفت: این نیز مشروط بر اساس جدول زمانی و مورد توافق طرفین است و این مورد توافق طرفین یعنی اینکه دست آنها است و گرنه ما که دلمان می‌خواهد تحقیق کنیم.

وی افزود: من کار به پشت صحنه ندارم، آمریکایی‌ها فک‌شیت‌هایی چاپ می‌کنند که ۱۰۰ درصد با این متن متفاوت و جالب است از آن طرف ما هم هیچ حرفی نمی‌زنیم و حتی تکذیب هم نمی‌کنیم.

نجابت با تاکید بر اینکه ما کمال همکاری را با آژانس از سال‌ها قبل داشته‌ایم، عنوان کرد: اینکه می‌گویند تاسیسات را در زیر زمین ساخته‌اند، کجای قانون آمده بود که زیر زمین ساخته نشود و اینکه باز بهانه می‌آوردند که خبر ندادید ۱۰۰ درصد دروغ است و اکنون به این دروغ خود واقف هستند.

سازوکار مذاکرات به دست دشمنان است


وی افزود: در پادمان آمده که ۱۸۰ روز قبل از تزریق UF۶ باید به ما خبر بدهید، ما با پادمان بیش از وظایفمان همکاری کردیم.

نجابت ادامه داد: ما تمام ضوابط و تعهدات خود به آژانس را رعایت کردیم، اما در پروتکل الحاقی یک نکته منفی است که می‌گویند شما حق دارید مانع شوید، اما حق وتو ندارید، آنها در تمام مذاکرات عنوان کردند که یک سازوکار بین‌المللی را ما بپذیریم و این معلوم است که سازوکار به‌دست دشمنان ماست.

وی بیان داشت: وقتی آنها صراحتا می‌گویند ما به شما اعتماد نداریم، چرا ما باید به آنها اعتماد کنیم، این موضوع نباید بر اساس احتمالات باشد، باید بر اساس نوشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما به دوستانمان اعتماد داریم، گفت: این اتفاق را قابلیت جشن گرفتن و فتح‌الفتوح تاریخی نمی‌دانیم.

وی افزود: مشکلی که با دوستانمان داریم این است، آمریکا را دشمن نمی‌دانند، باید بدانند که ما درحال مذاکره با دشمنان خود هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *