شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

تهدید هسته ای کره علیه ترکیه جدی است؟

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب: 458444
تهدید هسته ای کره شمالی علیه ترکیه به خاطر حمله به جنگنده سوخوی روسی را اگر هم جدی نگیریم و در حد یک تهدید لفظی بدانیم باز هم خطرناک است.
به گزارش جهان به نقل از میزان، حمله جنگنده ترکیه به جنگنده روسیه و سقوط آن که برای عملیات علیه گروه های تروریستی در سوریه وار عمل شده بود، واکنش های گوناگونی را داشت.

بیشتر کشورهای همسایه سعی در آرام کردن تنش های میان دو کشور روسیه و ترکیه داشته و دارند تا مبادا با وخیم تر شدن اوضاعف شرایط بحرانی ایجد شده عملیاتی شود و جنگی میان دو کشور در بگیرد که دامن این جنگ نه تنها منطقه غرب آسیا بلکه کل جهان را درگیر خود خواهد کرد.

برای این که چنین وضعیتی پیش نیاید نباید آتش بیار معرکه شد. راه های دیگری هم برای تنبیه کشور خاطی وجود دارد که چه بسا تأثیر آن از واکنش نظامی بسیار فراتر برود.

تهدید به حمله اتمی از سوی کشوری که دارای موشک هایی با کلاهک هسته ای است، بر فرض جدی بودن آن، نه تنها کشور هدف را نابود می سازد بلکه در همسایگی کشور هدف، کشورهای دیگری هم هستند که در این ماجرا نقشی ندارند اما تبعات این اقدام هسته ای به آنها هم خسارات جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران در همسایگی ترکیه قرار دارد و کشوری است که در محور ائتلاف ضد تروریستی حضور پر رنگ و تأثیرگذاری دارد. ضمن این که اگر این تهدید کره شمالی عملیاتی شود، دیگر کشورهای دارای سلاح هسته ای هم وارد عمل خواهند شد به ویژه آمریکا و چند کشور اروپایی که سلاح هسته ای دارند برای مقابله با تهدیدات هسته ای کره شمالی به میدان می آیند.

داستان این سوی ماجرای ترکیه، به این شکل پیش خواهد رفت که کشورهای هسته ای غربی به ارتقاء و تولید سلاح های هسته ای پیشرفته و نسل تازه خواهند پرداخت و مسابقه تسلیحاتی هسته ای به شدت افزایش می یابد.

در این سوی ماجرا هم، مسابقه تسلیحاتی هسته ای در میان کشورهای هسته ای شرق دنیا برای رقابت با غرب گسترش خواهد یافت و آنها هم به تولید و انبار هر چه بیشتر سلاح هسته ای اقدام خواهند کرد.

چنین فضایی ضریب اشتباه خطا را هم بالا خواهد برد و به مانند بادکنکی است که زیادی باد شده و تنها در انتظار برخورد نوک سوزنی است که فاجعه به بار بیاورد.

روسیه خود یکی از کشورهای هسته ای دنیا است که دارای سیلوهای سلاح هسته ای فراوانی است. گرچه روسیه و آمریکا در توافقی که برای کاهش سلاح های هسته ای کردند، روند امحاء آنها را هم آغاز نمودند اما شرایط بحرانی دنیا از ادامه این روند جلوگیری کرده است.

آمریکایی ها حتی علیرغم توافق با روسیه به تولید نسل تازه ای از بمب های هسته ای پرداخته اند که قدرت ویرانگری آن بسیار بیشتر از نسل های گذشته است.

اما اگر باز هم تهدید کیم یونگ اون رهبر کره شمالی را تنها یک تهدید لفظی بدانیم، یک واکنش منطقی به درگیری روسیه و ترکیه نیست. تا کنون مقامی از کشورهای دنیا به ویژه روسیه و آمریکا نسبت به اظهار نظر رهبر کره شمالی واکنشی نشان نداده اند.

خبر نقل شده از زبان کیم یونگ اون به نقل از شبکه تلویزیونی کره جنوبی او هم به نقل از شبکه تلویزیونی کره شمالی در روزنامه لبنانی الدیار منتشر شده و دسته اول نیست و نمی توان آن را جدی گرفت. البته در سابقه مقامات کره شمالی تهدید هسته ای وجود داشته اما تاکنون عملیاتی نشده است.

اما این نکته را باید در نظر داشت که کره شمالی یکی از کشورهای حامی روسیه و هم پیمان مسکو است و در چنین شرایطی باید هم وارد ماجرا شود. کره شمالی هم می تواند وارد ائتلاف ضد تروریستی شکل گرفته از سوی ایران و روسیه شود اما بدون سلاح هسته ای. جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های دینی و اخلاقی به ویژه فتوای رهبر معظم انقلاب در نفی تولید و استفاده از سلاح هسته ای سیاست ضد هسته ای خود را در جهان به اثبات رسانده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیر متعهدها در تهران در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۲ اعلام کردند؛ «جمهوری اسلامی از لحاظ فکری و نظری و فقهی، نگهداری سلاح های هسته ای را گناه بزرگ می داند و معتقد است تکثیر این سلاح ها کاری بیهوده، پرضرر و پرخطر است. ایران شعار خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای" را مطرح کرده و ما به آن پایبندیم.»

کره شمالی با جمهوری اسلامی ایران هم روابط سیاسی و اقتصادی سطح بالایی دارد و هیچگاه کمک های این کشور به ایران در زمان جنگ تحمیلی را نمی توان فراموش کرد.

ترکیه خود با اقدامات و سیاست هایی که در منطقه در پیش گرفته است، خود را به پرتگاه نزدیک تر کرده و نیازی به اقدام نظامی آن هم از نوع هسته ای نیست. اقداماتی که روسیه اکنون علیه ترکیه در عرصه اقتصادی و سیاسی در پیش گرفته است، برای ترکیه از بمب اتم هم قوی تر است. چنین واکنش هایی تنها باعث تشدید فضای پر تنشی می شود که به خاطر اقدام ترکیه ایجاد شده است.

اکنون زمان آن است این فضای تند تهدید آمیز که در حوزه نظامی شکل گرفته فروکش کند و با ابزارهای دیگری برای تنبیه اقدام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وقتی ما را تهدید می کنند باشد تا اذناب غربی ها هم طعم تهدید را بچشند.