جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

توصیه آیت الله مکارم شیرازی به مداحان

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۴۰
کد مطلب: 386741
حضرت آیت الله 'ناصر مکارم شیرازی' از مراجع تقلید گفت: مبادا درجلسات مداحی به مقدسات مذاهب دیگر توهین شود، نتیجه این کار ریخته شدن خون شیعیان است.
به گزارش جهان، وی یکشنبه شب در دیدار با جمعی از پاسداران مداح درقم اظهار داشت: وقتی از عبدالمالک ریگی معدوم پرسیدند که شما چگونه افراد را برای انجام عملیات های انتحاری تربیت می کنید، در جواب پاسخ داده بود شما یک نفر را به من بدهید در کمتر از ۴۸ ساعت با پخش نوار اهانتهای یک منبری به مقدسات اهل سنت آن را تحریک و برای این کار آماده می کنم.

وی با اشاره به واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) اظهار داشت: سال به سال آثار این شهادت آشکار تر می شود چون که این شعله ای نیست که خاموش شود چرا که رنگ ابدیت به خود گرفته است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت مداحی اهل بیت(ع) ، افزود: گام برداشتن در این مسیر و شعله ورتر نمودن نور امام حسین افتخاری بزرگ است، که خداوند آن را نصیب مداحان کرده است.

وی افزود: وجود مداحان در سپاه پاسداران نشان دهنده آن است که سپاه نهادی ارزشمند، مومن و دارای ولایت است.

این مرجع تقلید خطاب به مداحان گفت: بدانید مساله مداحی برای اهل بیت بویژه برای امام حسین (ع) یک افتخار بزرگ است، چون که اهل بیت با مداحان و شاعران برخورد والایی داشتند، و همواره آنها را مورد ستایش قرار می دادند.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه ضمن بیان نکات و توصیه هایی در خصوص مداحی، افزود: مداحی باید از یک محتوای صحیح برخوردار باشد و مداحان باید از آثار ارزشمند و اشعار کسانی که هماهنگ با کتاب های معتبر و مقاتل معتبر هستند، در مداحی های خود استفاده کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مداحان باید از اشعار نادرست و ضعیف که نسبت به مقام امام حسین(ع) وهن است، در مداحی های خود پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه اخیرا مطلبی از خانمی در مشهد برای من نقل شد مبنی بر اینکه یکی از مداحان این شهر گفته است که امام حسین(ع) را مانند گوسفند سر بریدند، افزود: تعبیر و تشبیه به گوسفند آن هم درباره حجت خدا کاری نادرست است، چرا که باید کاری کرد که عظمت و شکوه امام حسین(ع) از طریق اشعار انعکاس داده شود.

آیت الله مکارم شیرازی ،با تاکید بر اینکه گویندگان و سرایندگان شعر درباره حادثه کربلا باید به تاریخ آشنایی کامل داشته باشند، افزود: در عزاداری ها باید اهداف قیام امام حسین(ع) نیز برای همگان تبیین و روشن شود.

این مرجع تقلید با اشاره به ظرفیت های فراوان عاشورا، افزود: هنوز از این ظرفیت ها در راستای تقویت اسلام و مکتب تشیع استفاده کامل انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه باید از عزاداری های امام حسین(ع) نتایج بسیاری بدست آید، افزود: همانگونه که نماز وسیله ای برای جلوگیری از فحشا و منکر است، عزاداری های امام حسین(ع) نیز باید همین کارایی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عزاداری های محرم پایه های کاخ ظلم و بیدادگری را می لرزاند، افزود: امام راحل، انقلاب اسلامی را در پرتو عاشورا به ثمر نشاند.

این مرجع تقلید همچنین با ضروری خواندن شرکت مداحان در دوره های آموزشی، افزود: مداحان باید آموزش های لازم در حوزه های مختلف اعتقادی و اخلاقی را فرا بگیرند به همین منظور منشور ۱۴ ماده ای که سال های گذشته برای مداحان تدوین شده امسال نیز چاپ و در اختیار آنها قرار می گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *