چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

رونمایی ازمهره آمریکایی‌جانشین ملک‌عبداله

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 393310
رسانه های عربستانی هدف اصلی از سفر متعب به واشنگتن را مقدمه چینی برای به پادشاهی رسیدن وی وتغییر در ساختار نظام حکومتی عربستان با کمک آمریکا اعلام کرده اند.
به گزارش جهان به نقل از ایران اسلامی؛ سفر چند روز گذشته شاهزاده "متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز" وزیر گارد ملی عربستان سعودی به آمریکا که به دیدار با تعدادی از شخصیات های سیاسی ونظامی این کشور منجر شد، باعث مطرح شدن گمانه زنی های زیادی در رسانه های عرب زبان منطقه درباره پشت پرده این سفر شده است.

متعب که در سفر به آمریکا با "باراک اوباما" رئیس جمهور و "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا دیدار کرده است، رایزنی های مهمی را درباره روابط دو کشور، مسائل امنیتی خاورمیانه و وهمچنین راه‌های مبارزه با گروه تروریستی داعش صورت داده است.

این شاهزاده سعودی پس از دیدار با وزیر دفاع آمریکا از انعقاد قراردادهای تسلیحاتی بین دو کشور خبر داد. این در حالی است که از زمان جنگ عراق علیه ایران، مسئولان عربستان سعودی بارها قرارادادهای تسلیحاتی گران قیمتی با آمریکا به امضا رسانیده اند و این نخستین بار نیست که پیمان های نظامی بین دو کشور منعقد می شود.

برخی رسانه های عربستانی علاوه بر اهداف علنی اعلام شده در این دیدار، که بنا بر اعلام رسانه های دولتی این کشور مبارزه با تروریست و تقویت نیروی تسلیحاتی ارتش وگارد ملی عربستان از جمله آن است، از اهداف غیرعلنی وپشت پرده بسیار مهم این سفر برای آینده عربستان خبر می دهند. این رسانه ها، هدف اصلی از این سفر را مقدمه چینی برای به پادشاهی رسیدن متعب وتغییر در ساختار نظام حکومتی عربستان با کمک آمریکا اعلام کرده اند.


از سه شنبه گذشته و همزمان با آغاز سفر این شاهزاده سعودی به آمریکا، رسانه های عربستانی با تیترهای قابل توجه این سفر را تحت پوشش خبری قرار داده و آن را سفری ویژه و دارای ابعاد مهم جلوه داده اند.

این رسانه ها با برخی تیترهای غلو آمیز گویی در حال مقدمه چینی برای به پادشاهی رسیدن متعب هستند.

سایت العربیه با انتخاب عنوان "متعب بن عبدالله ... اوباما، دیدار بزرگان" به پوشش اخبار این سفر پرداخت.
سایت عرب زبان ایلاف نیز جمله "دیدار واشنگتن با امیری از نسل سوم که عربستان را در آینده رهبری می کند" را به عنوان تیتر خود برای این دیدار برگزید.

این واکنش رسانه های عربستان با همراهی رسانه های آمریکایی، پیش بینی ها در مورد کاندید شدن متعب در راستای رسیدن به پادشاهی و کنار زدن رقبایی چون "سلمان" ، "مقرن" و "محمد بن نایف" را تقویت می کند.

البته تلاش این رسانه ها اخبار تایید نشده یک فعال عربستانی با نام "مجتهد " که خبر هایی از مسائل پشت پرده خاندان حاکم عربستان منتشر می کند را به واقعیت نزدیک می کند.


این فعال عربستانی که در شبکه اجتماعی توییتر فعالیت دارد، قبل از سفر متعب به آمریکا از دلایل انتشار مقاله‌ای تبلیغاتی در یک روزنامه آمریکایی درباره متعب بن عبدالله پرده برداشت.

گفتنی است روزنامه واشنگتن تایمز با انتشار مقاله ای با تیتر "شاهزاده سعودی که پادشاه خواهد شد"، از "متعب بن عبدالله به عنوان بهترین جانشین پدرش یاد کرده بود. همچنین در این مقاله سعی شده بود متعب فردی توانمند برای مقابله با تروریسم معرفی شود.

این فعال عربستانی دو هفته قبل اعلام کرده بود که "متعب بن عبدالله" به زودی به آمریکا سفر می‌کند که این سفر در ظاهر رسمی است.

لا زم به ذکر است از مدت ها پیش جنگ قدرتی در میان خاندان سعودی عربستان درگرفته که باعث تشکیل جریان های مختلفی به رهبری شاهزادگان برجسته این کشور شده و در عین حال همه آنها به دنبال جلب حمایت امریکا هستند. جنگ قدرتی که تنها برنده آن امریکا و متضرران واقعی آن مردم عربستان هستند.
https://jahannews.com/vdcgqw9wzak9yw4.rpra.html
jahannews.com/vdcgqw9wzak9yw4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *