پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱
استاد برجسته اخلاق:

متدینان موسیقی شنیدن را عادی تلقی نکنند

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۲۰
کد مطلب: 404614
استاد برجسته اخلاق کشور گفت: نباید بر اثر تکرار و تعدد شنیدن، موسیقی برای اقشار متدین جامعه عادی شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید حسین هاشمی‌نژاد اظهار داشت: با تأسف باید گفت شنیدن موسیقی حتی برای برخی متدینین عادی شده است و ممکن است به آن گوش بدهند و حتی استغفار هم نکنند.

وی افزود: در مورد کنسرت‌های موسیقی در تفسیر شریف برهان حدیثی ذکر شده که فردی خدمت امام صادق(ع) آمد و گفت: همسایه‌ای دارم که عود می‌نوازد و غنا می‌خواند، من وقتی برای تجدید وضو به حیاط منزل می‌روم از این صدا لذت می‌برم و مدت طولانی‌تری مکث می‌کنم تا به موسیقی گوش فرا دهم.

هاشمی نژاد ادامه داد: حضرت در پاسخ به آن مرد فرمودند: مگر این آیه را نشنیدی؟ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُوْلَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا؟ و آن مرد در پاسخ گفت: گویا نشنیدم، ظاهراً گناه برایش عادی و بی‌اهمیت بود که حضرت فرمود: جهت توبه باید غسل توبه کنی و سپس از خدای متعال بخواه تو را ببخشد، شاید بخشیده شوی.

این خطیب توانمند خاطرنشان کرد: در یکی از جزوات مرحوم آیت‌الله شهید دستغیب(ره) عنوان‌شده بود که «آشیخ محمدحسین یزدی» از اینکه شنید دو نفر از شاگردانش در مجلسی رفته‌اند که موسیقی غنا پخش می‌شده است، از غصه دق کرد و مرد و یا اینکه از این روحانی برجسته نقل‌شده که از درب منزل یکی از اصحاب مسجد خود در حال عبور بود و می‌شنود که برای عروسی فرزندش صدای تار و عود و ساز غنا می‌آید. لحظاتی می‌نشینند و شروع به گریه می‌کنند. صاحب‌خانه متوجه می‌شود و می‌پرسد چرا گریه می‌کنید؟ و او در پاسخ می‌فرماید: دیدم شب شادی و عروسی فرزندت تبدیل به شب عزای دینت شده برای این گریه می‌کنم و صاحب‌خانه به گریه می‌افتد و توبه کرده و گروه مطرب را مرخص می‌کند.

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: در مساجد و حسینیه‌ها، باید مسائل توسط علما بیان شود و مردم این موارد را بدانند ضمن این‌که باید خود متدینین و روحانیون از حضور در مجالس موسیقی زنده و غنا به‌طورجدی خودداری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید
در این دوره آخرالزمان خدا همه ما را شر مکاید شیطانی و نفسانی حفظ فرماید