چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

۴درصد مرگ ایرانی‌ها به دلیل سیگار

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 381016
معاون وزیر بهداشت گفت: افزایش مالیات بر دخانیات به طور ویژه‌ای با کاهش مصرف سیگار در جوانان و افراد بی‌بضاعت همراه است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات با اشاره به افزایش بیش از دو برابری مصرف قلیان در مقایسه با دوره‌های قبل، نسبت به گرایش مصرف کنندگان قلیان به سیگار و سایر مواد هشدار داد.

وی گفت: در حال حاضر در ایران حدود ۷ میلیون و هفتصد هزار نفر مصرف کننده انواع مواد دخانی هستند و ۴ درصد از کل مرگ و میر بالای ۳۰ سال، به مصرف دخانیات انتساب داده شده است.

وی با اشاره به این که سالانه حدود ده هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات در کشور دود می شود، ادامه داد: علاوه بر سرطان‌های سر و گردن، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، سرطان خون و سرطان‌های زنان، بیماری‌های قلبی - عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی و مشکلات مرتبط با باروری و سقط جنین از عوارض دیگر استعمال دخانیات محسوب می شود.

سیاری ضمن اشاره به مشکلات اجتماعی ناشی از مصرف قلیان در جامعه گفت: ارزش دانستن مصرف قلیان، ضعف آگاهی لازم از مضرات آن و همچنین استفاده از قلیان به عنوان یک وسیله تفننی و تفریحی، از یک سو و وجود نگاه اشتغال‌زایی ناشی از مصرف قلیان از سوی دیگر، در کنار ضعف هماهنگی‌های بین بخشی، باعث شده هر روز تعداد بیشتری از افراد جامعه بویژه جوانان به مصرف قلیان گرایش داشته باشند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم افزایش قیمت و مالیات بر سیگار خاطرنشان کرد: افزایش ۱۰ درصدی مالیات دخانیات باعث کاهش ۴ درصدی مصرف دخانیات و کاهش ۸ درصدی مصرف این کالا می‌شود. ضمن اینکه افزایش مالیات بر دخانیات به طور ویژه‌ای با کاهش مصرف جوانان و افراد بی‌بیضاعت همراه است.

وی در پایان بر وجود محیط‌های عاری از دود، الصاق تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار، محدودیت دسترسی به دخانیات و افزایش سطح آگاهی‌های عمومی برای کاهش استعمال دخانیات تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *