جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲۸
بخاطر عوارض سیاسی کناره گیری نکردم

ماجرای نامه به رهبر انقلاب از زبان هاشمی

مخالف شعار مرگ بر بنی صدر و مرگ بر آمریکا بودم
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 121014
هاشمی رفسنجانی پس از یک سال گذشت از نامه به رهبر انقلاب که برخی آنرا پیش زمینه اغتشاشات خیابانی می دانستند بالاخره سکوت خود را شکست و گفت: انتظار من و همه دلسوزان واقعی نظام این بود که رهبری عکس‌العمل نشان دهند. چون من تنها نبودم.
ماجرای نامه به رهبر انقلاب از زبان هاشمی

به گزارش جهان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون به بازنشستگی به معنای کناره گیری از مسئولیت های سیاسی فکر کرده اید؟ گفت: مایلم. الان سن من در حدی است که مایلم این گونه شود. ولی هنوز می ترسم عوارض بد سیاسی داشته باشد و به نوعی قهر تلقی شود.

آیت الله هاشمی افزود: یکی از کارهای که می خواستم بعد از ریاست جمهوری بکنم و نتوانستم انجام دهم این بود که در سفرهای خارجی که می رفتم، خیلی جاها را نشان کردم که بعداً بروم ببینم و جهانگردی کنم که نشد. اگر بخواهم به سفر خارجی بروم باید جمع زیادی از پاسداران همراه من باشند و آنجا هم که می رویم شورای تأمین نیرو می آورند و همیشه زحمت دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری  درباره نامه بحث برانگیز خود به رهبری انقلاب قبل از انتخابات تصریح کرد: همه می‌دانستند که نسبت به دیگر نامزدها بی‌طرف هستم کاری نداشتم که مردم به چه کسی رأی می‌دهند. ولی همه می‌دانستند که روحیه کاری من با این شیوه اداره جامعه سازگار نیست. متأسفانه در مناظره، آقای احمدی‌نژاد حرف‌هایی را زده بود که غیرواقعی بود، انتظار من و همه دلسوزان واقعی نظام این بود که رهبری عکس‌العمل نشان دهند. چون من تنها نبودم. در آن مناظره شما نوعی ستیز با روحانیت را مشاهده کردید که به بهانه مخالفت با من، آقای خاتمی، آقای ناطق نوری و آقای کروبی که رؤسای جمهوری و رؤسای مجلس بودیم، همه دستاوردهای انقلاب را حراج گذاشت و این گونه القا کرد که روحانیت در اداره جامعه کارایی ندارد.

وی ادامه داد: در سالگرد رحلت امام در مرقد به ایشان گفتم حرف‌های ناقص گفته‌اند. ترجیح می‌دهم خودشان اصلاح کنند وگرنه ناچارم توضیح بدهم. چند روز هم صبر کردم و جوابی ندیدم. پس از آن نامه‌ای تهیه کردم. چون می‌بایست جواب آن حرف‌ها داده می‌شد. می‌گویند چرا قبل از انتخابات نامه را دادم. این سؤال دیگر سفسطه است چون مگر ایشان هدفی غیر از انتخابات در طرح آن مباحث خلاف واقع داشت؟ نامه را تهیه کردم و در آخرین فرصت قبل از انتخابات که عصر سه‌شنبه بود، برای رهبری فرستادم. چون اگر سه‌شنبه می‌دادم، روزنامه‌ها چهارشنبه می‌نوشتند و اگر چهارشنبه‌ می‌دادم پنجشنبه کسی حق نداشت بنویسد. چون فرصت تبلیغات تمام می‌شد. می‌خواستم جواب آن حرف‌ها را بدهم. در کنار آن کارها، در رفت و آمد و اخبار موثق، شور و اشتیاق مردم را می‌دیدم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به هر حال در همان فرصت باقی‌مانده برای رهبری معظم فرستادم و متأسفانه در آن فاصله 2 ساعته باقی‌مانده نامه به ایشان نرسیده بود، چون جوابی به من نرسیده بود. در آخرین لحظاتی که می‌خواستم خدمت ایشان بروم، منتشر کردم. وقتی رفتم، ایشان گفتند: داشتم نامه شما را از کامپیوتر می‌خواندم. یعنی پس از اینکه پخش شده بود هم، هنوز متن اصلی را ندیده بودند.

پرسیدم از نظر شما چگونه بود؟ گفتند: از لحاظ محتوا هیچ ملاحظه‌ای ندارم و فقط یک نکته دارم که آقای احمدی‌نژاد شخص شما را به فساد متهم نکرد و درباره بچه‌های شما
من ذاتاً با حرف های تند و فحاشی ها مخالفم و آنها را مفید نمی دانم.من در همان سال های اول انقلاب هم مخالف بودم که در مجامع عمومی کسی شعار مرگ بدهد.مثلاً در اجتماعات ما مرگ بر بنی صدر شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند.
گفت. گفتم: فضا به گونه‌ای بود که اگر چه از من اسم نبرد، اما همه چیز متوجه من شد. ایشان گفتند: واقعاً هیچ ملاحظه‌ای روی نامه ندارم ولی اگر جای شما بودم، بعد از انتخابات منتشر می‌کردم.

آیت الله هاشمی افزود: گفتم: خواست خدا بود که شما تا قبل از انتشار نبینید، چون اگر می‌خواندید و به من می‌گفتید، منتشر نمی‌کردم و این مناسب نبود. چون اگر بعد از انتخابات منتشر کنم دو حالت دارد: اگر آقای احمدی‌نژاد شکست بخورد که درست نیست با ایشان درگیر شوم. چون اخلاقاً کار درستی نیست. اگر هم پیروز شود که اصلاً درست نیست با منتخب مردم درگیر شوم و جشن انتخابات را در کام مردم تلخ کنم ولی الان حق من است که جواب بدهم و دادم. ایشان هم در مقابل این منطق من اعتراض نکرد.

هاشمی درباره اینکه به نظر می رسد این نامه رابطه شما با رهبری انقلاب را دچار تغییرات کرده است، گفت: نه، ایشان صراحتاً گفتند که هیچ ملاحظه‌ای درباره محتوای نامه ندارم. حتی در همان جلسه گفتند: به حق از من انتظار دارید که جواب بدهم. صلاح ندیدم که پیش از انتخابات جواب بدهم، چون روی حضور مردم تأثیر می‌گذارد ولی بعد از انتخابات جواب می‌دهم. حتی گفتند که به آقای احمدی‌نژاد هم گفتم که حرف‌های ناحقی زدید و جواب شما را می‌دهم. واقعاً هیچ وقت ایشان به خاطر نامه از من گله نکردند، چون روابط ما به گونه‌ای است که اگر گله هم داشته باشند، می‌گویند. الحمدلله همکاری 60 ساله ما به گونه‌ای است که با هم رودربایستی نداریم.

هاشمی در برابر این توضیح که برخی می خواهند به بهانه نامه شما را مقابل رهبری قرار دهند، تصریح کرد: اینها در سیاست طبیعی است. گروهی که وارد بازی‌های سیاسی می‌شوند از این حرف‌ها زیاد می‌زنند، ولی همیشه واقعیت‌ها خود را بر احتمالات سیاسی تحمیل می‌کند و دیر یا زود همه چیز مشخص می‌شود.

او درباره ملاقات های خود با رهبری انقلاب هم گفت: قبلاً هفته ای یک بار ملاقات رایج و حتمی داشتیم. بعداً که کارها کمتر شد دو هفته یک ملاقات داریم که معمولاً دو ساعت طول می کشد که گاهی تا شام است. اگر مسأله ای هم پیش بیاید، تلفنی یا حضوری بین دو هفته صحبت می کنیم.

آیت الله هاشمی در بخش دیگری در پاسخ به این سؤال که برخی روحانیون ما یک زمانی با رادیو داشتن مخالف بودن و الان با وب سایت داشتن و به همین دلیل است که در اطلاع رسانی محدودیت داریم گفت: باید بگویم اصولاً جامعه ما به خاطر سنتی بودن و گرفتار خشک مقدس بودن و متعصبی بودنش همیشه چند گام از دانش و علم عقب است .البته اسلام برعکس است.

وی با بیان اینکه من خودم از اینترنت استفاده می کنم ادامه داد: من شخصاً بیشتر از سایت های خبری استفاده می کنم و گاهی هم بی بی سی می بینم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه بی بی سی در کار رسانه ای خود حرفه ای عمل می کند در عین حال خاطر نشان کرد: مایل نیستم هیچ وقت از آن رسانه استفاده کنم.

آیت الله هاشمی در خصوص آزاد سازی ماهواره گفت: اگر بخواهیم جلوگیری هم کنیم نمی توانیم.الان شما می دانید که دشمنان ما هزینه های زیادی انجام می دهند تا فیلتر شکن درست کنند که اصلاً نشود سانسور کنیم. اشکال بعدی هم که ایجاد می شود این است که الانسان حریص علی ما منع.

وی درخصوص این نقل قولی که از ایشان وجود دارد که اگر شعار مرگ بر آمریکا را نگوئیم می توانیم فشارهای بین المللی در جنگ را کمتر و در حوزه نظامی پیشرفت کنیم گفت: بله. من ذاتاً با حرف های تند و فحاشی ها مخالفم و آنها را مفید نمی دانم.من در همان سال های اول انقلاب هم مخالف بودم که در مجامع عمومی کسی شعار مرگ بدهد. مثلاً در اجتماعات ما مرگ بر بنی صدر شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر هاشمی یا خالص امام و رهبری
درود بر هاشمی یارو یاور رهبری.
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی، چرا بدون سلام آن نامه نوشته شد؟
هاشمی زیاد به انقلاب خدمت کرده از حق نباید گذشت بعضی جاها هم ناخواسته ضربه هایی زده مثل بحث تقلب در انتخابات
Iran, Islamic Republic of
حضرت آقای هاشمی خدانگهدارت باشد . به گفته مقام معظم رهبری شما دست راست آقایید . کور بشه کسانی که شما رانمیتونند ببینند
Iran, Islamic Republic of
منطق ایشون قابل قبول نیست.
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی چرا اجازه نمیدین به اتهامات فرزندانتون رسیدگی بشه ؟
Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي لطفاً از جفاهاي بعضي از فرزندانتان در اغتشاش ها توضيح ميداديد گرچه شما ارزشي براي عموم معترضان به عملكرد بچه هايتان قائل نيستيد و به شعور مردم توهين كرده ايد
Iran, Islamic Republic of
هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است
Latvia
خامنه اي زنده باد ، هاشمي پاينده باد.
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی بدنامی شما فقط بعلت عملکردفرزندان شماست .
Iran, Islamic Republic of
ولایت مداری آقای هاشمی با جریان سخنرانی ایشان در نماز جمعه کاملا مشهود شد!!!!
گاهی یک عمل ناصواب کارنامه رو باطل می کنه،حمایت از سران فتنه هم برای این امر کافی بود!
Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي ، در حكومت اسلامي يك امام وجود دارد (درغياب امام ولي فقيه وجود دارد) بقيه همه تابع و مطيع هستيم .
مشكل شما اين است كه انتظار داريد نظر خود را بر امام و رهبري تحميل كنيد.
Iran, Islamic Republic of
خوبه معنی یار خالص رو هم فهمیدیم حتما این شعارهایی هم که در این یکسال برضد رهبری داده شد به خاطر خلوص بیش از حد ایشون و پسرشون بود. واقعا جالبه!من نمی دونم!پس چه نیازی بود که رهبری در 14خرداد بحث طلحه و زبیر رو مطرح کنند و متذکر بشند که وقتی افراد زنده هستند میزان، حال الآنشونه.
Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي گرفتار دنيا شده. حب دنيا كه فقط دوست داشتن پول و ثروت نيست بلكه شامل حب فرزند و مقام هم ميشود.
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی حال افراد ملاک است آیا تغییری از زمان حضرت امام تا کنون نداشتید؟ و فرزندان شما در فتنه اخیر حضور نداشتند؟ مردم الانه آگاهند
Iran, Islamic Republic of
احتمالا با شعار مرگ بر اسرائيل هم مخالف اند!!!
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی
ایا با شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه هم مخالفی یا فقط با مرگ بر آمریکا وبنی صدر مخالفی
اگه مخالفی پس چرا همونطوری که مخالفت خودتو در مورد مرگ بر آمریکا اعلام میکنی مخالفتت با شعار علیه ولایت فقیه رو اعلام نمیکنی؟
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی توره خدا برو جهان گردی برای حالت خوبه. بچه هات هستند کارا رو انجام بدهند.
Iran, Islamic Republic of
هنوز باید بگذره تا امثال احمدی نژاد قدر سردار سازندگی رو بدونن
Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي اگر هدف شما دلسوزي است پس چرا نامه سرگشاده، چرا صحبت هاي ...
فكر خوبي كرده ايد جهان گردي هم خوب است...
United States
امام خمینی : هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است
Iran, Islamic Republic of
به به چشم دلمون روشن مرگ بر آمریکا نگیم که فحاشی و شعار تند هست آره؟ مثل این که امام هم نمی فهمید که از این حرف ها می زد؟ امام متوجه نبود که نباید بگن امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؟ آفرین آقای هاشمی!! ..........
Iran, Islamic Republic of
رخصت
هنوز هم بعضی ها در خیال هاشمی سردار سازندگی مانده اند
اول باید عدالت درست میشد بعد سازندگی تا چنین باند های قدرتی در کشور به وجود نمی آمد که الان خود هاشمی هم نمی تواند آنها را جمع کند
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی اگر نامه به رهبری بود چرا آن را منتشر و رسانه ای کردید؟
بعدشم چرا میخواستید از رهبری خرج کنید؟مگه خودتون توانایی دفاع از خودتونو ندارید؟

آی مردم در مواجهه ی با این مرد دقت کنید.
Iran, Islamic Republic of
اقای هاشمی اگر همه حرفهای شما مثل ساندویچ خوردن دخترتان در اغتشاشات ویا دکتری گرفتن پسرتان در خارجه درست باشد حتما این حرفهای شما در خصوص انتشار نامه نیز درست می باشد
Iran, Islamic Republic of
هاشمی زنده است چون نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
درود خدا و ملت بر هاشمي رفسنجاني هميشه حمايت ملت را داريد