جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آخرين گزارشها از وضعيت ميدان آزادي قاهره

پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 155512
تظاهرات كنندگان در ميدان آزادي شهر قاهره كنترل اين ميدان و ورودي‌هاي آن را به طور كامل به دست گرفته و مزدوران مبارك را به عقب رانده‌اند و همزمان نيز مردم از مناطق مختلف درحال عزيمت به اين ميدان هستند كه انتظار مي‌رود شمار آنها در ساعت آينده به صدها هزار نفر برسد.
به گزارش فارس، خبرنگار شبكه خبري العالم صبح پنجشنبه درباره آخرين وضعيت ميدان آزادي شهر قاهره گزارش داد كه تظاهرات كنندگان مصري به طور كامل ميدان التحرير در مركز شهر قاهره را به كنترل خود درآورده و مزدوران مبارك را از ۱۱ ورودي اين ميدان دور كردند.

وي افزود: در جريان حملات نيروهاي امنيتي و مزدوران مبارك به تظاهرات مسالمت آميز مردم در ميدان التحرير بيش از هزار نفر زخمي به بيمارستانها منتقل شدند، اما به دليل ازدحام جمعيت نمي توان آمار دقيقي از كشته‌شدگان ارائه كرد.

خبرنگار العالم با اشاره به ايجاد درمانگاه سيار در ميدان التحرير براي رسيدگي به مجروحان، گفت: مزدوران دولت قصد داشته‌اند كه مردم را از ميدان تحرير متفرق كنند، اما موفق نشدند و معترضان با حضور گسترده تاكيد كردند كه "حتي اگر بميرند ميدان را ترك نمي كنند. "

وي تاكيد كرد : ما صداي شليك تيراندازي را شنيده‌ايم و گاز اشك آور هم شليك شده است البته اين‌گونه تجهيزات در دستان مردم عادي نيست و فقط در اختيار نيروهاي پليس قرار دارد و مزدوران مبارك از بالاي ساختمانها نيز به سمت مردم بمب هاي آتش زا پرتاب مي كنند.

خبرنگار العالم در ميدان التحرير با بيان اين كه اين حملات توسط نيروهاي امنيتي و مزدوران مبارك در لباس غير نظامي صورت گرفته، اظهار داشت: شماري از اين نيروها توسط مردم دستگير و به ارتش تحويل داده شدند، و از طريق كارت هويتشان مشخص شده كه آنها از نيروهاي امنيتي و پليس هستند.

بر اساس اين گزارش، شاهدان تاكيد كرده‌اند كه شماري از اين مزدوران مبارك كساني بوده‌اند كه اخيراً از زندان آزاد شده‌اند و منابع متعدد گفته‌اند كه حزب ملي حاكم به رياست مبارك از طريق برخي از مديران استاني اين مزدوران را براي حمله به مردم به ميدان اعزام كرده‌است.

با وجود استقرار ۴۰ دستگاه آمبولانس در ورودي‌هاي ميدان تحرير، تعداد بالاي زخمي‌ها به گونه‌اي بوده است كه مردم بسياري از مجروحان را به وسيله خودروهاي شخصي و يا با پاي پياده به بيمارستانها منتقل كرده‌اند.

خبرنگار العالم افزود: پس از آغاز حملات به تظاهرات كنندگان، مردم تلاش كردند تا زنان وكودكان وسالخوردگان را براي در امان ماندن از ميدان التحرير خارج كنند.

خبرنگار ديگر العالم مستقر در ميدان آزادي قاهره نيز صبح پنجشنبه گفت: با وجود حملات ديروز و شب گذشته نيروهاي امنيتي و مزدوران مبارك به تظاهرات مسالمت آميز مردم در ميدان التحرير، مردم قاهره از بامداد در حال حركت به سوي اين ميدان هستند.

خبرنگار العالم از ميدان التحرير در مركز قاهره گزارش داد: تظاهرات‌كنندگان هم اكنون در ميدان التحرير هستند و كنترل ميدان و ورودي‌ها را كاملا در اختيار دارند.

خبرنگار العالم با اشاره به كشته و زخمي شدن شماري از شهروندان مصري در حملات نيروهاي امنيتي مبارك، گفت: تظاهرات‌كنندگان بر خواسته خود براي رفتن مبارك اصرار دارند، و اين اصرار امروز و فردا كه روز رفتن مبارك نامگذاري شده است، بيشتر خواهد شد و كسي نمي‌تواند وضعيت آينده را پيش‌بيني كند.

بر اساس اين گزارش، با توجه به حركت مردم قاهره از صبح امروز به سوي ميدان التحرير، و فراخواني مردم براي حضور در اين ميدان، انتظار مي‌رود كه صدها هزار نفر در ساعات آينده وارد اين ميدان شوند.

خبرنگار العالم افزود: وضعيت در ميان التحرير بسيار تاسف بار است، و با توجه به حملات نيروهاي امنيتي مردم در اين ميدان، شب بسيار سخت و دشواري را سپري كردند.

خبرنگار العالم با اشاره به آغاز درگيري ها و حملات نيروهاي مبارك از بامداد امروز، اظهار داشت: اين مزدوران مكاني نزديك به ميدان التحرير را به عنوان محل استقرار خود انتخاب و از آنجا به سمت مردم اقدام به پرتاب بمب هاي آتش زا و تيراندازي كردند، كه اين امر به كشته و يا زخمي شدن چندين نفر انجاميد.

با توجه به شدت اين حملات، در ميدان تحرير زخمي ها بسياري هستند كه كمكهاي اوليه از سوي مردم به آنها ارايه مي شود، علاوه بر اين شماري از پزشكان براي كمك رساني به ميدان آمده اند، و همگان مبارك را مسئول خون هاي ريخته شده مي دانند.

خبرنگار العالم با بيان اينكه كشته شدن شماري از مردم، بر عزم و جديت آنها براي ادامه راه افزوده، گفت: آرامش شكننده اي هم اكنون در ميدان تحرير حكمفرما است، اما شايد درگيري ها هرلحظه بين مزدوران با تظاهرات‌كنندگان آغاز شود و مزدوران براي حمله به ميدان وارد شوند.

آمار تاييد شده‌اي درباره تعداد كشته‌ها و زخمي ها نيست اما براساس گفته شاهدان در ميدان تحرير تعداد كشته ها از سه يا چهار نفر بيشتر نمي رود و تعداد زخمي‌ها بسيار زياد است كه امداد رساني اوليه صورت مي‌گيرد و برخي از آنها دچار شكستگي يا به خاطر پرتاب بمبهاي آتش زا از سوي مزدوران مبارك دچار سوختگي شده‌اند.

خبرنگار العالم افزود: قبل از نماز صبح صداي تيراندازي با سلاح هاي تيربار سنگين به گوش رسيد؛ اين تيراندازي توسط ارتش صورت گرفت و برخي شاهدان گفتند كه نيروهاي ارتش براي جدا كردن مزدوران مبارك از درگيري با مردم اقدام به تيراندازي كردند، كه اين گلوله‌ها به تعدادي از مردم اصابت كرده و تلفاتي هم در پي داشت.

بر اساس اين گزارش، گروهي ازمزدوران مبارك كه براي ورود به ميدان تحرير و حمله به تظاهركنندگان آمده بودند، دستگير شده‌اند كه از مدارك به دست آمده از آنها روشن شده است كه از اعضاي پليس و وزارت كشور مصر و نيروهاي مركز بازپرسي كشور هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *