چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

پیشنهاد قیمت ۷۰ تا ۷۵ دلاری نفت بودجه ۹۴

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 388316
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: پیشنهاد قیمت ۷۰ تا ۷۵ دلاری برای هر بشکه نفت برای بودجه ۹۴ ارائه شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تحلیلگران انرژی اعلام کرده بودند، قیمت ۱۰۰ دلاری نفت از ابتدای سال جاری قیمتی کذایی خواهد بود، اما مسئولان بودجه نویس کشور به این تحلیلها و اطلاعاتی که ما ارائه کردیم، توجهی نکردند و قیمت نفت ایران را روی ۱۰۰ دلار بستند.

وی ادامه داد: برای بودجه سال ۹۴ اعلام کرده‌ایم قیمت نفت در بودجه بین ۷۰ تا ۷۵ دلار بسته شود.

سید محسن قمصری در یک نشست خبری که صبح امروز در وزارت نفت برگزار شد، گفت: قیمت واقعی نفت در جهان بدون دیدن هیچ ملاحظه سیاسی در واقع کمتر از یک دلار است، اما با وجود ملاحظات سیاسی و اقتصادی و پیش بینی‌هایی که صورت می گیرد، قیمت افزایش می‌یابد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: هرچه قیمت افزایش یابد، تولیدکنندگان سعی می‌کنند تولید خود را افزایش دهند، به نحوی که هم اکنون حدود ۹۰ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت بالا در بلند مدت به نفع کشورهای تولیدکننده نیست، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش قیمت نفت هستیم که علت اصلی این کاهش رکود اقتصادی است که هنوز این رکود متوقف نشده است.

* نفت اورال در تحریم جایگزین نفت ایران شد

قمصری با اشاره به اینکه قیمت گذاری نفت دارای شاخص های متعددی است گفت: معمولا در قیمت گذاری نفت خام یک شاخصی در نظر گرفته می شود که نفت خام ایران به دلیل تولید انحصاری نمی تواند شاخص قیمت‌گذاری باشد.

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: هم اکنون نفت عمان؛ برنت و آمریکا شاخص های قیمت گذاری در نفت خام هستند که برای قیمت گذاری نفت ایران شاخص عمان با API ۳۳ و دبی با درجه API ۳۰.۴ مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نفت اورال (Ural) برابر با نفت خام ایران است که دارای درجه ای پی آی ۳۱.۸ است که در شرایط تحریم نفت ایران توانست جای نفت خام ایران را بگیرد.

قمصری با اشاره به اینکه در بازاری که هم اکنون ۳ میلیون بشکه نفت خام مازاد وجود دارد باید به دنبال افزایش سهم خود باشیم تصریح کرد: در برخی از کشورها مانند عربستان که برایش قیمت نفت چندان تفاوتی نمی کند اگر قیمت فروش بیشتر از نقطه سربه سر باشد سود کرده است اما برای ایران که از فروش نفت درآمد بودجه را کسب می کند باید نفت خود را با قیمت های بیشتری به فروشد.

وی با اشاره به تولید نفت آمریکا گفت: هم اکنون آمریکا ۹ میلیون بشکه نفت تولید و ۵ میلیون بشکه مصرف می کند بنابراین آمریکا هم باید مازاد تولید خود را در بازار عرضه کند.

قمصری با اشاره به نحوه قیمت گذاری نفت خام ایران و عربستان گفت: معمولا ما آینده‌نگر هستیم اما برخی از کشورها قیمت را براساس گذشته و برخی نیز براساس معاملات آتی خود تعیین می کنند.

* صادرات نفت ایران به ۵ کشور

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه فروش نفت به صورت نقدی پس از تحریم ها مختص ایران است تصریح کرد: اما ما قراردادهای مدت دار نیز داریم.

وی تصریح کرد: هم اکنون تنها با ۵ کشور قرارداد داریم که عمده این قرار دادها مادام العمر است و تنها در مورد قیمت با خریداران خود به مذاکره می پردازیم.

وی با اشاره به اینکه نحوه قیمت گذاری ما به صورت فوب است خاطرنشان کرد: تا قبل از تحریم ما ضوابطی داشتیم که به هیچ عنوان نفت ما سرگردان نباشد اما هماکنون ضوابط سخت تر شده به عنوان مثال ما تنها نفت را به پالایشگاه مشخص و یا خریدار مشخصی که با پالایشگاه مشخص کار می کند می فروشیم به شرط آنکه از توان مالی، خوشنامی و توان لجستیکی نیز برخوردار باشد.

قمصری با اشاره به اینکه هم اکنون نفت ایران به هند، کره، چین، ترکیه و ژاپن ارسال می شود گفت: خریداران جدید نفت باید در کنار توان ملی و توان عملیاتی بتوانند ۵ درصد ارزش محموله را از پیش پرداخت کنند و ۱۵ درصد هنگام بارگیری و ۸۰ درصد نیز قبل از تخلیه پرداخت شود، یعنی حتما قبل از تخلیه ۱۰۰ درصد پول باید تسویه حساب شود.

وی گفت: خریداران می دانند اگر نتوانند پول را به طور کامل پرداخت کنند ۵ درصد عودت نخواهد شد.

* شاخص های قیمت گذاری نفت ایران

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه شاخص های متعددی برای قیمت گذاری نفت خام ایران در نظر گرفته شده است گفت: شرایط کیفی، چگونگی استحصال، سود پالایشگاه مقصد، عرضه و تقاضای نفت خام مشابه، وضعیت تقاضا برای انواع فراورده، وضعیت حمل و نقل، بیمه، موجودی نفت خام ایران، موجودی فراورده، تصمیمات مدیریتی بری کسب و یا افزایش سهم بازار، امکان جایگزینی نفت خام های مشابه ایران از جمله این شاخص ها است.

وی با اشاره به اینکه قیمت نفت خام سبک ایران بیشتر از قیمت نفت خام عربستان است گفت: نفت سنگین سروش نیز از نفت سنگین عربستان با قیمت بیشتری به فروش می رسد اما معمولا قیمت نفت خود را پس از عربستان اعلام می کنیم زیرا حرکت رقیب برای ما مهم است.

* قیمت نفت در سطح کنونی باقی می ماند

قمصری با بیان این که یکی از دلایل سقوط قیمت نفت از ماه جولای تاکنون تحلیلهای نشریات تخصصی و موسسات فعال در بازار نفت است، اظهار کرد: پیش بینی های نادرست برخی موسسات تحلیلگر انرژی در زمینه تحلیل،‌ آمار و اطلاعات مربوط به رشد اقتصادی جهانی و رشد تقاضا برای نفت بویژه IEA سبب کاهش قیمت نفت شد، بعنوان نمونه تا پیش از ماه جولای پیش بینی آنها از نرخ رشد اقتصاد ۴.۱ درصد بود اما پس از آن این نرخ را ٣.٨ درصد عنوان کرد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: پیش بینی ها حاکی است که قیمت نفت خام طی یک ماه آینده نوسان زیادی نخواهد داشت و تقریبا در همین سطح کنونی باقی می ماند.

وی در این زمینه گفت:خوشبینانه ترین پیش بینی در زمینه تغییرات قیمت نفت خام اینست که کاهش قیمت بیش از این ادامه نمی یابد.

قمصری تصریح کرد: اما بدیهی است کسی انتظار برگشت بازار به قیمتهای قبلی را در شرایط حاضر ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *