شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۳۴
نخستين آمار دولتی درباره خط فقر پس از ۷ سال؛

خط فقر برای خانواده ۴ نفره: ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ ريال

يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 402355
در حال حاضر حداقل دستمزد كارگران ۶۰۹ هزار تومان است. حداقل حقوق كارمندان و بازنشستگان دولتي هم ۶۰۰ هزار تومان است. اين ر‌وزها نمايندگان تشكلهاي كارگري و كارفرمايي و وزارت كار مذاكرات اوليه خود را براي تعيين دستمزد در سال ۹۴ آغاز كرده اند. مجلس هم بايد به‌زودي درباره پيشنهاد دولت براي افزايش ۱۴ درصدي حقوق كارمندان تصميم گيري كند.
خط فقر برای خانواده ۴ نفره: ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ ريال
سرويس اقتصادی جهان‌نيوز: آن گونه كه يكي از معاونان وزير كار خبر داده خط فقر در ايران به ازاي هر نفر ۲۵۰ هزار تومان است و خط فقر براي يك خانوار ۴ نفره يك ميليون و ۵ نفره يك ميليون و ۲۵۰ هزار تومان مي شود.

اين براي نخستين بار طي ۷ سال گذشته است كه يك مقام دولتي به اعلام اماري درباره خط فقر مي پردازد. احمد ميدري، معاون رفاهي وزارت كار ديروز طي گفت و گويي در برنامه راديويي "كار و كارگر" اين آمار را اعلام كرده و گفته است: محاسبات ما نشان می‌دهد که این رقم نسبت به وضعیت خانواده‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است.

خبرگزاری ايسكانيوز هم با انتشار گزارشي درباره سخنان معاون وزير كار نوشته است: اين آمار در شرايطي منتشر شده كه مركز امار متوسط هزینه یک خانواده شهری در بهار امسال را یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان اعلام کرده است.

همچنين اظهارات این مقام مسئول در وزارت کار در حالی است که بسیاری از کارشناسان خط فقر را بر اساس آخرین محاسبات و با در نظر گرفتن نرخ تورم برای خانواده پنج‌نفره در شهر تهران حدود دو میلیون ‌و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده اند.

گفتني است آخرين آمار رسمي خط فقر سال ۸۶ اعلام شده است كه نشان مي‌دهد در اين سال خط فقر ۶۵۰ هزار تومان بوده است. بنابراين آماري را كه ديروز ميدري اعلام كرده اگر از سوي ساير مراكز رسمي مانند مركز آمار هم تاييد شود، نشاندهنده اين است كه طي شش سال گذشته و عليرغم تورم هاي سنگيني كه اقتصاد كشور پشت سر گذاشته است، از نظر دولت خط فقر فقط دو برابر شده است.

به همين دليل همخواني اين آمار با واقعيات موجود پيشاپيش از سوي برخي كارشناسان رد شده است. كما اينكه حسين راغفر، استاد اقتصاد و متخصص درمسائل فقر شناسي در گفت و گويي با تصريح كرده كه «محاسبات نشان مي دهد كه خط فقر در سال ۹۳ براي يك خانوار ۵ نفري در برخي روستاها يك ميليون تومان است و در شهر تهران اين عدد به ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان مي‌رسد.»

راغفر البته اين را هم اضافه كرده است كه «نمي‌توان يك نرخ را به عنوان خط فقر ملي اعلام كرد چراكه شاخص‌هاي مختلفي در اين آمار تاثيرگذار است. تعداد اعضاي خانوار، ميزان توسعه يافتگي استان، سكونت در نقاط شهري يا روستايي به همراه چند شاخص ديگر در اين آمار موثر است به همين دليل بايد براي مناطق مختلف خط فقر جداگانه محاسبه شود.»

پيگيري‌های خبرنگاران از مقامات وزارت كار هم نشان مي دهد كه اين مقامات هم ديدگاهي مشابه راغفر دارند. به گفته يكي از مسئولان روابط عمومي وزارت كار، خط فقر اعلام شده بر اساس حداقل هاي لازم براي يك خانوار ايراني است. وي تاكيد كرد كه رقم اعلام شده نه خط فقر مطلق و نه خط فقر نسبي است.

درآمد و هزينه خانوار

همچنين چندي پيش مركز آمار ايران ميانگين هزينه يك خانوار روستايي را يك ميليون و ۹۲ هزار تومان و هزينه يك خانوار شهري را يك ميليون ۸۲۲ هزار تومان در ماه اعلام كرده است. اين موضوع نشان مي‌دهد كه اگر مجموع درآمد يك خانواده كمتر از اين ارقام باشد، آن خانواده زير خط فقر قرار گرفته است.

آمارهاي جديد بانك مركزي اما نشان مي‌دهد كه ميانگين هزینه خانوار شهری در طول سال به ۲۸ میلیون تومان رسید تا ماهيانه ۲ ميليون و ۳۲۰ هزار تومان هزينه داشته شود. اين درحالي است که ميزان درآمدهاي ماهيانه خانوارها به ۲۷ ميليون و ۶۷۶ هزار تومان رسيده است. براين اساس خانوارهاي ايران در سال ۹۲ همچنان با کسري بودجه مواجه بوده اند ولي اين رقم در قياس با سال هاي گذشته كاهش يافته است. فعالان كارگري معتقدند كه براي تامين هزينه خانوار كارگري ماهانه ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان نياز است در حالي كه ميانگين دريافتي كارگران يك ميليون تومان برآورد شده است.

حداقل دستمزد از خط فقر بيشتر مي شود؟

به هر حال به نظر مي رسد دولت روحاني همانند دولت احمدي نژاد تمايلي به اعلام رسمي خط فقر ندارد. چرا كه اعلام هر عدد و رقمي باعث مي شود تا علاوه بر حرف و حديث هاي فراوان، هنگام تعيين حداقل دستمزد كارگران و كارمندان دولت، مشكلاتي براي دولت ايجاد شود. معمولا در ايران متوسط خانوارها ۵ نفره در گرفته مي شود و براي تعيين مزد هم ملاك خانواده ۴ نفره است. اگر با قياس خانوار ۴ نفره هم محاسبه كنيم براي اينكه حداقل دستمزد كارگران و كارمندان از خط فقر نسبي بالاتر برود بايد حداقل دستمزد را بالاي يك ميليون تومان محاسبه كرد.

در حال حاضر حداقل دستمزد كارگران ۶۰۹ هزار تومان است. حداقل حقوق كارمندان و بازنشستگان دولتي هم ۶۰۰ هزار تومان است. اين ر‌وزها نمايندگان تشكلهاي كارگري و كارفرمايي و وزارت كار مذاكرات اوليه خود را براي تعيين دستمزد در سال ۹۴ آغاز كرده اند. مجلس هم بايد به‌زودي درباره پيشنهاد دولت براي افزايش ۱۴ درصدي حقوق كارمندان تصميم گيري كند.

با آماري كه معاون وزير كار اعلام كرده است قابل پيش بيني است كه تعيين دستمزدها نسبت به سال قبل با پيچيدگي بيشتري مواجه شود چرا كه از يكسو كارفرمايان از اوضاع توليد راضي نيستند و معتقدند ركود اقتصادي باعث شده تا از درامد كافي برخودار نباشند و در نتيجه توان افزايش بيش از حد دستمزدها را ندارند. از آن طرف هم نمايندگان كارگران معتقدند كه طي چند سال اخير حقوق كارگران متناسب با تورم رسمي افزايش پيدا نكرده و به همين دليل هم قدرت خريد كارگران بشدت كاهش پيدا كرده و زندگي انان دائما زير خط فقر است. وضعيت مالي دولت هم چندان تعريفي ندارد.

دولت با كاهش درآمدهاي نفتي روبرو است و امكان چنداني براي افزايش حقوق ندارد و از آن طرف هم مطالبه كارمندان براي بهبود سطح رفاه زندگي شان از دولت بالاتر از امكانات فعلي است.
منبع: روزنامه همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پیچ
اگر هر نفر 250 هزارتومن در نظر بگیریم یک طلبه اگر هم تدریس کنه هم درس بخونه بازهم با اندازه دو نفر در ماه حقوق نمیگیره!
مهدي
Iran, Islamic Republic of
هروعده صبحانه شامل يك عدد نان بربري+ يك عدد تخم مرغ+ يك ليوان شير=2000 تومان
هروعده شام و ناهار را هم روي هم 6000 تومان
با اين حساب روزي 8000 تومان صرف غذا مي شود يعني ماهانه هزينه غذاي هرنفر 240000 تومان هست. من ماندم با 10 هزار تومان باقيمانده چگونه هزينه مسكن، پوشاك، بهداشت و آموزش را خساب كرده اند؟
بر طبق اين آمار خط فقر سالانه نيز تنها 850 دلار است.
ای اقا خوش به حالت!
صبحونه ما=نصفی نان و پنیر
ناها=کباب سیب زمینی یا ماکارونی
شام= املتیا کوکو سبزی یا هم بازم پنیرو سبزی
نخندید شوخی هم نکردم!
(پول نت هم ماهاانه 4هزار تومان طرح خانواده مخابرات) اینو گفتم که بعضی نگویند پول اینترنتم زیاده زیاده و خرج خودم کنم)
تازه قبض گاز اومده چون کم مصرف هستیم
اومده8000تومان مصرفی گازتنها بعلاوه ارقام پایین
+3305تومان ابونمان
+904تومتان ارزش افزوده
+80تومان بیمه
+99تومان (کسرهزار ریال)چیه نمیدونم
+2340تومان عوارض گاز رسانی
جمع این اضافه ای که میگیرن میشه نزدیک7000تومان!!!!!!!!
الان ان چه سیستمیه،عدالت چیست ؟؟؟کجای کاره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الان با این تدبیر دارم ذوق مرگ میشم!!!!
تمامی دوستان الان در مورد فقر و لزوم توسعه ی اقتصادی و رفاه اقتصادی صحبت میکنند!
دوستان مگه شما نیستید که میگید ما برای رفاه انقلاب نکردیم ؟ مگه این تز جهان و همفکرانش نیست؟

ضمنا اونایی که از مدیریت اقتصادی آقای احمدی نژاد تعریف میکنند دیگه واقعا شاهکارند!
محمد
موافقم برادر
دولت راستگویانه دیگه خیلی گیرنده
باز حداقل این دولت یه آماری داد، دولت عدالت محور! !! سابق که کلا منکر فقر میشد و میگفتن همه وضعشون توپه توپه و مردم پول یارانه ها رو پس انداز کنن باهاش ویلا و ماشین بخرن
Iran, Islamic Republic of
بی سواد این یک آمار کلی بود نه مال این دولت و دولتهای قبل
سپیده دانافر
مردمی که معاش ندارند معاد ندارند پیامبراکرم
من لا معاش له لا معاد له
سپیده دانافر
هرگاه فقرازدری واردشود دین از دردیگرخارج میشود
سپیده دانافر
پیامبر اکرم در آخرین سخنرای خودشان در مسجد خطاب به حاکمان پس ازخودش فرمود نگذاریدکه پشت درهای بسته حکومت قوی ها ضعیف ها را پاره پاره کنند نگذاریدکه مردم فقیرشوند تا بی دین شوند
دولت قبل حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان و کارگران را مطابق نرخ تورم افزایش میداد و فاصله طبقاتی را کاهش داده بود اما تو این دولت از این خبرها نیست و فاصله طبقاتی در حال افزایش است .
اگر تورم این دولت را با تورم دولت هاشمی بسنجی می بینی هر دو در یک سطح بالا قرار دارند.
موسوی
با سلام " البته این مبلغ برا کسانی است که مستاجر نیستند و هیچ قرضی نداشته باشند .
میتوانند یک امرارمعاش نسبی داشته باشند.!!!
Iran, Islamic Republic of
شما کسی رو پیدا می کنید که بدهی نداشته ، وام هم نگرفته باشه ، مستاجر هم نباشه اگر پیدا کردید خبر بدهید .
کی این ها به نرخ تورم کار داشتند ؟ عزیزم این رو آویزه گوشت کن که اینها سرمایه دار رو ول نمی کنند بیاد من و تو که محتاجیم بچسبند .
آخه عزیزم درآمد دولتی ها با درآمد کارگرها فرق می کنه .
دولتی ها مزایا و جوانب زیادی تو دریافتیهاشون هست و حتی تو رفاه زندگیشون .
با سلام
آقا سید داری میگی شما اما حتی باشرایط شما
باز هم نشدنیه
آماری که دارن میدن ...
از قدیم گفتن سیر از گشنه خبر نداره
من
در شهر ما که دارد بی دینی عملاً رواج پیدا می کند هم خشکسالی و هم بی پولی امان مردم را بریده ، خدا کمک کن.
به هزينه هاي جاري خانوارها اضافه كنيد انواع و اقسام قسطهاي وام بانكها كه اين روزها دست هرچه دزد سر گردنه هست را از پشت بسته اندو روزگار ملت را با وامهاي ربوي كه خودشان اسم اسلامي !! را هم روي آن گذاشته اند,سياه كرده اند.
Turkey
آقای یکی از معاونان وزیر محترم کار چگونه حساب و کتاب کرده اید که خط فقر برای یک خانواده 4 نفره شده یک میلیون و برای یک خانواده 5 نفره یک میلیون و 250 هزار تومان. واقعا متأسفم برای وزیر محترم کار که یک همچین معاونی دارند ای کاش این معاون راجع به حقوق خود هم چیزی می گفتند!!!
ضمنا جالبه در موارد خاص خط فقر می شود حداقل 2 میلیون تومان ولی موقع حساب کتاب حقوق کارمندان و کارگران عددی که این معاون محترم فرمودند می شود.
خودش 20000000تومان حقوق می گیره سوار ه از پیاده خبر نداره
به فکر گذشتگان باشید آیندگان به فکر شما باشند

قراردادی های که مستاجر هستندماهیانه 700000تومان می گیرند

بازنشتگان زیر فقر کامل هستند
تمام کارکنان دولت همگی زیر خط فقر هستند چشم آقای دولت روشن. یارانه ای که دولت با منت به ملت می دهد حتی هزینه نان یک ماه یک خانوار 4 نفره را هم نمی کند. خدا بیامرزد مرحوم حجازی را که چقدر در مورد این یارانه که دولت با دادن این یارانه توهین بزرگ می کند عصبانی بود. خداوند روح این عزیز را شاد و قرین رحمت کند. هر روز به یاد این عزیز هستم و به یاد سخنانش در مورد یارانه هدفمند.
حمید
من زیر خط فقر هستم
حمیدم
یادمه زمان دکتر احمدی نژاد همین آقایان خط فقر رو 1800 یک میلیون و هشتصد اعلام کردند و هر روز هم رسانه های مزخرفشون هم اعلام می کردند.
Iran, Islamic Republic of
به برکت محمود جان جلوی درآمد زیر خط فقر یه صفر اضافه شد
خوب بییید
سلام ماکه نظامی هستیم با 22سال سابقه ویک فرزند وحقوق یک میلیون وصدهزارتومانی نمی توانیم زندگی را بااینهمه تورم و...بچرخانیم اگرآقای روحانی یک سی ام حقوق وپاداشهای خود ووزرایش را بین کارمندان ومردم تقسیم کند وضع معیشتیمان بهترمی شود
ناشناس
کاش فقط در فقر ریالی و هزینه زندگی دچار بودیم ، ولی متأسفانه در حال حاضر در فقر دولتمردان دلسوز ، کارشناس درس خوانده ، فرهنگی که رفته رفته بدتر هم میشود ، خلاصه فقر همه چیز داریم الا فقر بدبختی و و بدبختی و بدختی
کامران
این مبلغ بر حسب نان و خرما /پیاز و نان و شیر...
دیگر نوشته شده است.
من و همسرم و فرزندم میشیم سه نفر در یک خانه 60متری که 15میلیون پیش همراه با400هزار تومان اجاره میدیم.
من یک کارمند قراردادی که با اضافه کار و متعلقات میشه 1و یا 1100 میگیرم.
ریز هزینه ها:
400هزار تومان برای اجاره
200هزار تومان ایاب و ذهاب
100هزارتومان پوشک فرزندم
250هزار تومان قسط بانک
مانده حقوق بنده 50تا150هزار تومان
اونموقع چطوری نان شب خانواده رو تامین کنم؟؟
متعجب الفقرا !
250 هزارتومان را چطور حساب کردید؟؟؟!!!
خوب دقت کنید مسئله ساده است :

اگر برای هر نفر فقط روزی 3 وعده صبحانه ، ناهار و شام در نظر بگیریم و هر وعده را 4000 تومان فرض کنیم (4000تومان ضربدر3وعده ضربدر30روز= 360 هزار تومان)

فقط 3600000 ریال هزینه خوراک هر نفر است ...!
...پس نتیجه می گیریم این شخص
حق ندارد مریض شود
حق ندارد در سطح شهر رفت وآمد کند
حق ندارد لباس وپوشاک بخرد
حق ندارد هزینه تحصیل بدهد
حق ندارد مهمان داشته باشد
حق ندارد تـفریح داشته باشد
حق ندارد که هزینه مسکن بدهد
حق ندارد هزینه های جاری زندگی را بدهد.
حق ندارد که حــق داشته باشد ؟؟؟!!!

خداییش این کارشناسی آقایان (تشخیص خط فقر) در حد لالیگا ! است !!!!!!!!!!!!!!!

من احتمال میدم آقایان پول تو جیبی روزانه فرزندشان ، ببخشید راننده شان را ملاک زندگی یکماهه مردم تعیین کرده باشند.!
Iran, Islamic Republic of
دولت باید این رادرنظربگیرد که ارزش پول ملی نسبت به چند سال قبل ، نصف شده است . الان ارزش یک میلیون تومان نسبت به سال قبل، تقریبانصف شده است .
Iran, Islamic Republic of
اگربرخی ازنهادهاوبنیادهای حاکمیتی به بیت المال مالیات بپردازند و بیت المال مردم صرف خود و کشورشان بشود وبه جیب مفت خورهای دنیانرود، همه مشکلات مالی و اقتصادی و فرهنگی کشورحل خواهد شد .
سیستانی
باورکنیدبا1500000هزارتومان حقوق بازنشستگی،از15 برج به بعدپولی برای خرج کردن باقی نمیماند!اماخداراشکرهنوزدستم رانزدکسی درازنکرده ام!همیشه دعامیکنم خداوندهیچ مردی راشرمندسفره خالی نزد اولادش نکند!خداراشکرکه هنوزغیرت راازدست نداده ایم!!
Iran, Islamic Republic of
دولتمردان ما عادت کرده اند به ایثار کارکنان و ملت نمی دانند که ان هم زمانی دارد . و کاش دولت به وعده هایش عمل همه بکند.