سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

شیوع افتادگی شانه در دختران ایرانی

يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 112654
پایین بودن یک شانه نسبت به شانه دیگر را شانه نامتقارن یا افتادگی شانه می نامند. این ناهنجاری که در میان دختران ایرانی شیوع چشمگیری دارد.
شیوع افتادگی شانه در دختران ایرانی
به گزارش سرویس زنان جهان نيوز؛ پایین بودن یک شانه نسبت به شانه دیگر را شانه نامتقارن یا افتادگی شانه می نامند. این ناهنجاری که در میان دختران ایرانی شیوع چشمگیری دارد، بر اثر عواملی چون اتخاذ وضعیتهای نادرست هنگام نشستن، حمل کیف و کتاب با یک دست و استاندارد نبودن میز و نیمکت و در نتیجه خم شدن بیشتر به یک سمت هنگام نوشتن بروز می کند. 

همچنین ضعف عضلات بالا برنده کتفها در یک سمت، از دیگر عوامل ایجاد این ناهنجاری است. خارج شدن شانه ها از حالت طبیعی، درد کتفها، درد ناحیه پشت و اطراف گردن و همچنین ضعیف شدن عضلات بالابرنده کتفها از جمله عوارضی است که مبتلایان به شانه نامتقارن باید در انتظارش باشند. 

این مشکلات در حالی است که وزارت آموزش و پرورش از مدتها قبل با اجرای طرح سنجش ساختار قامتی دانش آموزان در مورد 10 ناهنجاری قامتی شایع در میان دانش آموزان در 29 استان کشور به نتایج نگران کننده ای در این باره دست یافته است؛ زیرا بر اساس نتایج این طرح 64 درصد دانش آموزان دارای حداقل یک ناهنجاری قامتی از 10 ناهنجاری شایع شانه نامتقارن، سر به جلو، شانه کج، شانه گرد، شانه صاف، پشت گود، زانوی ضربدری، زانوی پرانتزی، کف پای صاف و پشت کج می باشند. 

همچنین آمارها نشان می دهد،69درصد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و72/4درصد دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دارای حداقل یکی از ناهنجاریهای قامتی اند. و این در حالی است که نبود امکانات و فضای ورزشی مناسب در مدارس، یکی از مهمترین عوامل این ناهنجاریها به شمار می رود. 

آخرین بررسیها نشان می دهد، آمار ناهنجاریهای قامتی در میان دانش آموزان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *