پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

‫بانک مسکن بااین ۵۰۰۰میلیارد چه می‌کند؟‬

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 403057
‫جای این سوال باقیست که در حال حاضر بانک مسکن با ۵،۰۰۰ میلیارد تومان بازگشتی اقساط مسکن مهر چه کرده است؟ توضیح شفاف بانک مسکن در این خصوص می تواند راهگشای برنامه عملیاتی برای تکمیل مسکن مهر باشد.
‫به گزارش جهان به نقل از مسیرآنلاین، در حالیکه نقدینگی در یکسال و نیم گذشته از دولت یازدهم به نسبت دولتهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است آمارهای بانک مسکن حکایت از جمع آوری نقدینگی تزریق شده در پروژه ملی مسکن مهر دارد.

بازپرداخت اقساط مسکن مهر توسط متقاضیانی که واحدهای خود را در دولت گذشته تحویل گرفته اند، در حال حاضر به عدد ۵،۰۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۱۰% خط اعتباری تخصیص یافته به مسکن مهر رسیده است.

در اینخصوص دو مساله اساسی مطرح می شود:

الف) به نظر می رسد یکی از دلایل کاهش تورم در دولت یازدهم بازگشت ۵،۰۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات ارائه شده به مسکن مهر توسط مردم در دوسال اخیر است؛ اگر واقعاً دغدغه مسولان اقتصادی کشور کاهش تورم باشد، ضروریست هرچه سریعتر ۱،۱۰۰،۰۰۰ واحد باقیمانده مسکن مهر را به اتمام برسانند و واحدهای مزبور را فروش اقساطی کنند؛ بنابر این میتوان یکی از دلایل کاهش واقعی نرخ تورم را در بازگشت اقساط مسکن مهر و جمع شدن نقدینگی از مردم به میزان ۵،۰۰۰میلیارد تومان عنوان کرد.

ب) با توجه به اینکه تابحال حدود ۴۳،۰۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکزی برای مسکن مهر هزینه شده است و هنوز حدود ۲،۰۰۰ میلیارد تومان از خط اعتباری مسکن مهر نزد بانک مرکزی باقیمانده است، جای این سوال باقیست که در حال حاضر بانک مسکن با ۵،۰۰۰ میلیارد تومان بازگشتی اقساط مسکن مهر چه کرده است؟ سوالی که تاکنون بانک مسکن به ان به طور شفافا پاسخ نداده است؛ میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مصاحبه ای قابل تامل می گوید: «در دو ماه گذشته بانک مسکن مازاد منابع داشته و حتی در بازار بین بانکی فعال بوده و منابع خود را در اختیار دیگر بانک‌ها قرار داده است.»

توضیح شفاف بانک مسکن در این خصوص می تواند راهگشای ادامه برنامه عملیاتی برای تکمیل مسکن مهر باشد زیرا اگر صرفاً بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر به این پروژه ها اختصاص یابد و سقف وام به ۴۰ میلیون تومان از این محل افزایش یابد، این پروژه ها می تواند تا پایان سال آینده به اتمام برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *