شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲۹
۸۲
گزارشی مقایسه ای از وضعیت علمی کشور؛

افت علمی تکان‌دهنده کشور پس از ۸ سال رشد +جدول

جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 423857
وزارت علوم به جای ایجاد جنجال های سیاسی و ایجاد حاشیه های بی مورد و عجیب برای خود، باید سیاست تولید علم خود با نگاه منطقه ای و جهانی را پیگیری کند و به عقب گرد علمی ایران به این صورت پایان دهد.
افت علمی تکان‌دهنده کشور پس از ۸ سال رشد +جدول
گروه جامعه جهان نيوز ـ در این تحلیل به بررسی وضعیت رشد علمی کشور سال های گذشته و علل افت علمی کشور در سال ۲۰۱۳ بر مبنای رنکینگ های بین المللی پرداخته می شود. تحلیل رشد علمی کشور در این نوشتار بر مبنای سایت رنکینگ Scimago و داده های Scopus صورت گرفته است.

تعداد مستندات علمی به تفکیک سالهای میلادی در جدول زیر آمده است. آمار مربوط به سال ۲۰۱۴ نیز تا تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، در این پایگاه داده ارائه نشده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000423/n00423857-t.jpg

این جدول نشان می دهد که سهم تولید علم ایران از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ مرتبا افزایش یافته و از سال ۲۰۱۳ این رشد متوقف شده و عقبگرد علمی کشور آغاز شده است.

طبق جدول فوق، در دولت نهم کشور همواره با رشد خیره کننده علمی روبرو بوده است. در زمان چهارساله دولت نهم، همواره شاهد رشد علمی کشور در تولید علم بوده ایم. این رشد در سال ۲۰۰۶ به عدد نزدیک به ۵۰رسیده است که در سطح جهانی یک عملکرد فوق العاده محسوب می شود.

عملکرد دولت دهم نیز از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در روند تولید دانش در جهان مطلوب بوده و همانگونه که مشاهده می شود در این سالها، نرخ تولید علم کشور همواره در حال رشد بوده است. بیشترین رشد در دولت دهم در سال ۲۰۱۱ و برابر ۳۲ درصد رشد می باشد.

در سال ۲۰۱۳ با تغییر سیاست های وزارت علوم افت علمی کشور آغاز شده و متاسفانه شاهد افت ۲.۴۷% در تولید علم کشور هستیم. این در حالی است که در این سال ها هرگز با افت علمی کشور روبرو نبودیم.

در جدول زیر درصد افت علمی ایران در رشته های مختلف در سال ۲۰۱۳ نشان داده شده است. لازم به ذکر است در بسیاری از رشته های مربوط به علوم پزشکی، کماکان رشد علمی وجود دارد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000423/nf00423857-1.png

همانگونه که مشاهده می شود در سال ۲۰۱۳ افت علمی کشور در برخی رشته ها دراین نمایه، به نزدیک ۵۰% نیز رسیده است . این آمار نشاندهنده سیاست های نادرست آموزش عالی و عدم توجه به رشد علمی در بسیاری از رشته هاست.

در شکل زیر نیز، نمایی از تعداد مستندات در ۱۸ ساله اخیر نشان داده شده است:

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000423/nf00423857-2.jpg

افت تعداد مستندات در سال ۲۰۱۳ به نسبت سال ماقبل، در شکل فوق به درستی مشخص شده است.
حال سوال اینجاست که آیا قرار است افت علمی کشور با حاشیه سازی های متعدد وزارت علوم ادامه یابد یا اینکه دست اندرکاران آموزش عالی در نهایت به فکر رسالت اصلی خود خواهند افتاد.

عقبگرد علمی کشور در حالی است که در کشور عربستان، با برنامه ریزی صحیح در حوزه آموزش عالی، شاهد رشد علمی فوق العاده در سال ۲۰۱۳ هستیم. در این سال کشور عربستان تولیدات علمی خود را از تعداد ۱۱۸۶۹ به عدد ۱۴۱۱۴ رسانیده و رشد ۱۹ درصدی تولید علم را تجربه کرده است. در صورت عقبگرد ایران در سالهای آینده و رشد پرشتاب علمی در عربستان، انتظار می رود در سالهای آینده، کشور عربستان در کنار رقیب سنتی ایران یعنی ترکیه، به عنوان رقیبی جدید برای ایران محسوب شود. روند تولید علم در عربستان در شکل زیر آمده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000423/nf00423857-3.jpg


از سوی دیگر در نمودار رشد علم می بینیم که کشور ترکیه در صورت حفظ افت علمی ایران، به زودی از ایران در نمایه Scopus هم سبقت خواهد گرفت و عنوان اولین را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص خواهد داد.


به نظر می رسد وزارت علوم به جای ایجاد جنجال های سیاسی و ایجاد حاشیه های بی مورد و عجیب برای خود، باید سیاست تولید علم خود با نگاه منطقه ای و جهانی را پیگیری کند و به عقب گرد علمی ایران به این صورت پایان دهد.

در مقالات آتی، به علل افت علمی کشور و رشدعلمی کشورهای رقیب در دوسال اخیر اشاره و راهکارهایی به منظور خروج از عقبگرد سخیف علمی پیشنهاد خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
با سلام
رشد علمی بحث کاست دانه و بذر نیست که امروز بکاری و فردا سبز شود. در آن هشت سال زحمت قبلی ها بوده که چیده شده و آمار امروز زحمت دولت قبل....
این ربطی به اینکه از چه دولتی خوشمان بیا%8
Germany
چه اعتماد به نفسی ؟؟؟!!!
United States
... به عنوان آدمی که سه تا مقاله ای اس ای داره میگم رشد علمی میتونه سریعا رخ بده چه برسه به 8 سال در طی 2 سال میشه تغییرات و حس کرد ! تو دو سال تا 4 سال ! میشه مدرک گرفت!
حسین
حقیقتا عجب تحلیلی!! هیچ وقت اینجوری قانع نشده بودم. دقیق هم ثمره شو از زمان شروع دولت های بعدی نشون میده!!! چه دقیق...
Iran, Islamic Republic of
كاملا حق با شماست
بشین بینیم بابا اون 8 سال اون 8 سال 8 سال یکی غیر از اونیکه نفوذ داره و پسرش م ه رای آورد و خود عالیجناب و موافقینش رای نیاوردن عقده کردید ول کن نیستید انقدر از 92 روسای دانشگاهها رو عوض کردن که جمعی از اساتید نامه نوشتن با اینحال 22 دانشگاه از 92 تا حالا که روساش و برکنار کردن هنوز رییس ندارن به صورت گله ای دارن داره دانشجوی ارشد و دکترا میگیره دانشگاه آزاد پول داشته باش حله
Iran, Islamic Republic of
..
این سایتهایی که این آمارها رو میدن همگی متعلق به غربیهاست و طبق گفته خود شما غربیها هم دروغگو هستند پس این آمارها همش دروغه!!
United States
وقتی برنامه ای نباشه همینه
Germany
به اینجا که رسید از ما خرج می کنید . بقیه موارد چی ؟؟؟!!!
United States
خودتون که دیگه خودتون رو قبول دارید اگه اره که نباید استناد کنید به سایت های بلاد کفر اگر خودتونو قبول ندارید که دیگه حرفی نیست!!
United States
طبق نظر ..دروغگو نیستن! برای همینه که هرچی در مورد فکت شیت میگن ما میپیم راسته
حسین
کی همچین چیزی گفته همه غربی ها و همه مراکزشون دروغ میگن؟ مستندتون چیه؟ آدم حرف میزنه اول فکر میکنه. نباید توهماتتون رو بیاین بنویسید. حالا اینم یه شاهکار مثل بقیه شاهکارا تو این دولت. یکی کمتر و بیشتر فرقی نمیکنه!
ارش
نمیدونم چرا یاد نمودارهای آقای احمدی نژلد در جریان مناظرات انتخاباتی افتادم...
حسین
چون قبول واقعیات سخته!
و یاد نمودار توقف رکود و تورم در دولت روحانی
Iran, Islamic Republic of
سال 2013 میشه از دی ماه 91 تا دیماه 92.که در این تاریخ هفت ماه کامران دانشجو وزیر بوذه سه ماه توفیقی سرپرست بوده و دو ماه فرجی دانا وزیر بوده.درضمن فرآیند تولید مقاله حداقل دوساله است و این یعنی خوب یا بد وضعیت علمی ما در دی ماه نود و دو به تصمیمات مدیریت در دوسال قبل آن بر میگردد.(چه بسا بیشتر مثلا به 3 سال قبل) پس بی خود افت علمی ایران را به چیز های موهومی ربط ندهید.در ضمن عربستان پول میده و دانشمندان خارجی میان و اسم دانشگاه هاش رو تو مقاله میزنن
ابراهیم
فاجعه ، تدبیر و امید
باسمه تعالی
چقدر سیاسی کاری؟
آیا به نظر شما سیاستهای غلط منجر به کاهش رشد علمی شده؟
مسایل اقتصادی، عدم تحقق بودجه ها و ... بی تاثیر است؟
دانشجوی دکتری برای خرید مواد آزمایشگاهی، کامپیوتر و .... مشکل کمبود و حتی نبود بودجه را دارد.
درخواست خرید های پژوهشی اساتید نزدیک به دو سال است که در حال خاک خوردن است. حق التدریس سال قبل اساتید هنوز پرداخت نشده و قس علی هذا

برای اینکه درک بهتری داشته باشید آمارهای تکمیلی را هم تهیه کنید.
1- همبستگی نرخ رشد اقتصادی و تعداد مقالات منتشر شده در آمریکا و کشورهای اروپایی
2-بودجه اختصاص یافته به پژوهش بازای هر مقاله برای کشورهای ترکیه و عربستان و مقایسه آن با ایران.
3-حقوق هیات علمی در ترکیه و عربستان

لطفا آمارهای ناقص را برای اغراض سیاسی استفاده نکنید.
United States
وزارت علوم فعلا فقط درگیر قضیه بورسیه ها و تسویه حساب سیاسی فتنه گران با اساتید دانشگاه هاست. وقتی برای رشد علمی کشور و توجه به دانشگاه ها ندارد.
United States
خدا لعنت کنه کسانی که به عمد در حال نابودی پیشرفت عظیم کشور هستند.
اسماعیل
این مطلب را به دولت بی تدبیر و ناامید بگویید.
تدبیر میاد خودش میخونه!!!!!!!!!!!!
لابد یکی از ان اساتید.کریمی قدوسی. رحیمی.رسایی. احمدینزاد.
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای شما متاسف هستم که تعداد مقاله معیار شماست. شما نمی بینید اساتید تازه کار مارو که مقالات بسیار بی کیفیت چاپ می کنند. نمی بینید دانشجویان ما رو که مقالات بی کیفیت یا پولی چاپ می کنند انوقت الان اگر شرایط کمی تغییر کرده تصور می کنید افت علمی یک شبه ایجاد شده. شما و مجموعه شما را به عدالت و دوری از سیاسی کار در فضای علمی دعوت می کنم اگر همینجور پیش بریم به کمک شما و سایر دکترهای اطرافتون تا چند سال دیگه یه مملکت پر بی سواد درس خوانده خواهیم داشت با بازده کمتر از 10 درصد.
به عنوان کسی که درگیر این مسائل هستم می گم که اولا سطح مقالات بسیار بالا رفته امکانات ما بسیار کم هست و دیگر اینکه اکثرا مقالات ما با شنیده شدن نام ایران ریجکت می شن
ملاک رشد علمی را بیش تر باید در مقالات کاربردی جست و جو کرد. متاسفانه در کشور ما در حال حاضر جوی مبنی بر دادن مقالات بین المللی هرچند بدون داشتن زمینه کاربردی وجود دارد. مساله ای که در کشورهای پیشتاز در سال های بسیار گذشته با عنوان "یا مقاله بده یا بمیر" (Publish or Perish)وجود داشت. مواظب افتادن پژوهشگران در این دام باید بود.
محسن
اگه منظور از پیشرفت علمی ارائه مفالات و پایان نامه های بدون کاربرد و افزایش بدون کار تعداد دانسجویان است، پس باید خوشحال باشیم چون پیشرفت علمی بدون کاربرد( سیاست های دولت نهم و دهم) عین عقب گرد است
علت این به اصطلاح افت علمی افزایش قیمت دلاره. چون بسیاری از مجلات خارجی پولی هستن و الان دیگه پولی برای پرداخت به اونها وجود نداره.
محمدرضا
ناامید نشویدبه تلاش دولت تدبیروامیدامیدوارباشیدکه باتدبیربیشتروامیدبه آینده نه چندان دوررشدعلمی باسیاست های خنده ای به پایین ترین رتبه بعدازکشورهای آفریقایی عقب مانده خواهدرسید!!!!!!!!!!!!!!!!
مهدی
توافق میکنیم رشد علمی میره بالا توافق میکنیم کشور صنعتی میشه و دارای رشد 30 در صد میشه ، توافق میکنیم هسته ای میشیم فضایی میشیم ، توافق میکنیم تولید 100 در صد رشد میکنه کشاورزی 4 برابر میشه توافق میکنیم هواپیما مسافربری فوق پیشرفته میسازیم ، توافق میکنیم توافق میکنیم توافق میکنیم تتتتتتتتتتتتوووووووواففففففقققققققق میکنیم قسمتی از خواب من
مهدیار آستانی
Iran, Islamic Republic of
لجاجت بر سر معرفی وزرای حامی فتنه به مجلس و دوقطبی کردن و سیاست زده کردن محیط دانشگاه، ابتذال در جشن ها و جشنواره های دانشجویی و انتشار نشریات موهن به اصلاح دانشگاهی منتج به چنین وضعیت اسفناکی می گردد
خدا انشاله عاقبت این کشور و جان و مال و ناموس این مردم رو با وجود مسؤلین ترسو و غرب دوست و حزب زده به خیر کنه
الهی آمین
خداییش شما به همه گزارش های خارجی ها به همین دقت استناد می کنید یا فقط
اونهایی که به نفع شماست رو ملاک قرار می دهید؟
هیات علمی
باسلام من کارمند دانشگاه اصفهانم هیات علمی ما تو هفته به زور از 5 روز کاری شاید 3روز بیاد سر کار اونم داره تکرارمکررات سالای قبلو برای دانشجوهامیگه بعدشم بدومیره سرکار خصوصیش حالا اگه زرنگ بوده دانشگاه خصوصی زده یا میره آزاد غیر انتفای و غیره براتدریس از پزوهش وتحقیق خبری نیس تازه تا دلتون بخاد پزوهانه میگیره تازه برای نیومدن به دانشگاه تا ماهی 900 هزارتمون ایاب ذهاب میگیره تازه ما هنوز رئیس نداریم دوسال بیشتر سرپرست داریم کلا تو دانشگاه اصفهان به هیات علمی خوش میکدره کارم رپت تپو
ملا لغتی
Iran, Islamic Republic of
در عجبم که شما با این املای قوی و ادبیات توانمند(غیر انتفای،900 هزار تمون،و ... ) چرا کارمند موندی و رییس نشدی؟!!
دانشجو
باسلام
شما یا نمی دونید یا خودتون رو به ندونستن زدید. اگر تعداد مقالات رو واقعا معیاری از رشد علمی بدونیم هم این افت 2.5 درصدی به دولت روحانی مربوط نمی شه.
پروسه ایده پردازی، تهیه، ارسال، پذیرش تا چاپ یک مقاله isi معمولی، حداقل دو ساله است. بعبارتی آمار سال 2013 حداکثر مربوط به مقالات ارسال شده تا اواسط سال 2012 است یعنی دولت کریمه دهم.
اگر آمار کارهای علمی دوره روحانی رو می خواید باید امار سال 2015 به بعد رو بررسی کنید.
(یک دانشجوی دکترا با 4 مقاله isi)
United States
کسی که این مقاله را نوشته، استاد دانشگاه با چهل و شش مقاله آی اس آی هست. خودش بهتر از شما می دونه که چی نوشته
سال96 جبران میشه!
ان شاالله
اونها وقت این چیزهارو ندارند البته تنها هم نیستند تقریبا کل بدنه در حال حاضر قادر به پاسخگویی نمی باشند از محیط زیست گرفته تا میراث فرهنگی و..... بگیر تا آخر،الان همه درگیر سیاست هستن تا برای مجلس وبعد ریاست جمهوری آماده بشن و بتونن رای بیارن!!!!!! ملت وعلم وفرهنگ ومعیشت مردم کشکه داداش،کشک!!!!!!!!!!!! احمدی نژاد از هرلحاظ که بد بود از این جنبه خوب بود
علی
Iran, Islamic Republic of
نه که دولتهای نهم و دهم انحرافی بودن بخار اونه که این رشد علمی ثبت شده! نه که دوستان خودعمار پندار دستگاه انحراف سنج اعلا داشتن، بخوبی تونستن دولت رو از دست خدوم ترین و پرکارترین دولت خارج کنن و بدن دست کسانی که تا حالا این عملکردشون بوده و عاقبتش هم خدا می دونه! خود کرده را تدبیر نیست حضرات!
Latvia
رشد علمی دروغین بر اساس مستندات به ظاهر علمی و بی اثر در پیشسرفت کشور هم حاصل پوپولیست هایی بود که در صدد فریب افکار عمومی بودند. در ضمن من کاهش چشمگیری در مستندات ندیدم و کار مطلب شما هم نوعی فریبکاری است.
Iran, Islamic Republic of
البته بگویید که منظور شما از تولید علم تولید مقالات علمی است که با تولید واقعی علم فرسنگ ها فاصله دارد
یک استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
این نتیجه بازگشت فتنه گران به مسوولیت ها در دانشگاه هاست.
روحانی مچچچچچکریم!
دولت تدبیر و امید
دولت راستگویان
دولت زنرالها
دولت باسوداها
وعده ما خرداد 96
وقتی بیشتر از 20 دانشگاه اصلا رییس ندارن روساشون و برکنار کردن و زورشون میاد رییس جدید بذارن براشون وقتی دانشگاه آزاد این حجم دانشجوی دکترا میگیره همین دیگه
درکنار مطلب بالا باید اضافه کرد که عربستان با خرید مقالات این رتبه را کسب کرده است .این مو ضوع قبلا نیز توسط بسیاری از رسانه ها بررسی شد عربستان با دادن پول سعی دارد مقالات خارجی ها را به نام خود ثبت نماید .
ضمن اینکه شاید یک دلیل کاهش این مقالات کاهش ارتباطات بین المللی فرهیختگان ایران به دلیل عدم وجود ارز کافی باشد
Romania
رشد علمی به چه درد میخوره؟ قراره با کدخدا دوست بشیم همین ما را کافیست!!
Romania
هنوز تا افت علمی مونده. اون زمانی که بدون در نظر گرفتن واقعیات فقط دنبال افزایش تعداد دانشجو بودیم باید فکر این روزو هم می کردیم
محمد
Iran, Islamic Republic of
بالام جان.
چاپ مقاله ISI از فرایند ارسال تا رفع اشکال و در نهایت پذیرش حداقل بین 6 ماه تا یک سال و نیم زمان می برد.
مقالات منتشر شده در 2013 یعنی آنهایی که در 2012 و حداکثر نیمه اول 2013 نوشته شده و ارسال شده اند.
دولت یازدهم در انتهای نیمه اول 2013 سرکار آمده یعنی بی سوادها! این آمار افت علمی هیچ ربطی به دولت جدید ندارد!!
از شما بی سوادها بیشتر از این انتظاری هم نیست!
Romania
از اول هم رشد علمی واقعی در کار نبود فقط با وادار کردن دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دادن مقاله آمار مقالات رو بالا برده بودیم
Romania
با این اوضاع بازار کار دانشجویان ابدا نیاید کسی درس بخونه چه بخواد دنبال علم هم باشه. یاد جمله عبید زاکانی می افتد که در تعریف دانشمند می گوید: آنکه عقل معاش ندارد. به نظر وضعیت الان ما دقیقا همینه
محسن
Romania
نه اینکه دانشمندان در کشور ما خیلی بهشون بها داده میشه دنبال رشد علمی هم هستیم
جهان محترم
پیشرفت علمی کشور زودپز نیست که یک ساله جواب بده. اون پیشرفت چند سال مرهون سیاست های سالهای قبل از دولت محمود بود. در ضمن پسرفت این سالها مرهون دفع حداکثری امثال شماست که خیلی از اساتید و دانشجویان باهوش از کشور رفتند چون جو دانشگاه ما بیش از اندازه با نشاط بود.
حسین
نمیدونم این آمار چجوری تولید میشه، ولی میدونم که اگر هک قرار باشه سیاست های دولت روی کاهش مقالات علمی اثر گذار باشه، یک امر بلند مدته. نه اینکه یه دفه اساتید و دانشجویان تصمیم بگیرن مقاله ندن. اصلا با عقل جور در نمیاد!
جسین
United States
استناد به داده های کمی این نوع پایگاه های نمیتواند کلیت رشد علمی یک کشور رو نشان دهد. کما اینکه بسیاری از مقالاتی که در سالهای اخیر در مجلات آی اس آی به چاپ رسیده اند ارزش کیفی لازم نداشته اند. اساسا در سالهای اخیر توجه بدون تناسبی به چاپ مقاله در این نوع مجلات وجود داشته (مثل فشار بر دانشجویان دکتری برای ارسال این مقالات )که لزوما نشان دهنده رشد همه جانبه علمی کشور نیست. خیلی از این مجلات از سیستم داوری منطقی پیروی نکرده و فقط برای جذب منابع مالی این کار رو انجام میدهند. لطفا آزاد اندیشانه عمل کنید و کامنت منتقدین رو هم منتشر کنید.
حتی تحریم در بخش مقاله هم رشد منفی در سال 2013(91-92) ایجاد کرده
حرف شما صحیح نیست. تنها ملاک رشد مقاله نیست و این حقه دولت قبل بود تا جوانان این کشور مقاله بیشتر بدهند و بیشتر استثمار علمی شوند و رتبه ایران بالا بیاید. با این ملاک ما اگر در نیا اول هم شویم هیچ است. مهم تبدیل شدن این مقالات به تئوری و میزان ارجاع به آنها و یا تبدیل به محصول شدن است. با علم سیاسی برخورد نکنید چه شما و چه جناح مقابل تان.
راننده تاکسی
خوب اینم یک نوع تدبیر وامیده دیگه !
پاپین آمدن این رشد قطعا یه کلید داره کلیدشم پیش حاج حسن اقاست
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند همه خائنان به کشور رو
خدا لعنت کند همه کسانی رو که با نفاق حرف از مردم میزنند و تنها به دنبال عافیت طلبی و رضایت کدخدا هستند
Iran, Islamic Republic of
این یک واقعیت مسلم ولی تلخ است که متأسفانه دولت محترم تدبیر و اعتدال و امید، هیچ نقشۀ راهی برای تولید و ارتقا علمی کشور ندارد..
ما این را از فقط از رسانه ها می خوانیم، بلکه خود در داخل دانشگاه ها می بینیم. برای مثال، ههمین بزرگترین و تخصصی ترین دانشگاه علوم انسانی کشور، در دورۀ مدیریتی جدید، تا اینجا با حاتم بخشی منابع ملی دانشگاه و چوب حراج به موضوعات مهم ترفیع، ارتقا، پاداش به مدیران درباری خود، و انتخاب اساتید خاص به عنوان استاد نمونه، دانشگاه را به اصطلاح خودشان با نشاط نگه داشته اند. اگر غیر از این است، مکتوب گزارش دهند، و مقایسه کنند.
حسین
به خدا این آمار گریه داره! ننگ به خیانتکاران
بدوید!
بدوید محمود و کامران جانش را بیاورید تا درستش کند!
خجالت هم خوب چیزی است!
خیلی تکان دهنده بود.
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما با کاهش رشد 32درصدی سال 2011 به 3.7 درصدی سال 2012 ؛ رشد منفی 2.5 درصدی را در سال 2013 قابل انتظار نبوده است؟!
م
United Kingdom
رشد علمی یعنی کیفیت که با کاهش تعداد دانشجو قاعدتا باید به خاطر صرف امکانات و اساتید و فضا و بودجه نسبی بیشتر و موجو د جهت تعالی تعداد کمتر دانشجو نسبت به قبل از زمانیکه تعداد دانشجو زیاد بوده است به مراتب بیشتر نشود و نه کمتر لذا این ارقام اگرد و برابر شوند نشان دهنده واقعی افت رشد علمی ایران در سال 2013 اند
حالا منفی تر هم میشه کجا شو دیدید ... کشور فعلا همه جوره تعطیله تا توافق ذلت بار بشه بعد شاید شاید یک تکونی دولت به خودش بده ... اگر باز بهانه نباشه
میر قلیچ
تبریک به این دولت سراسر تدبیر و امید
البته تنها ملاک رشد علمی مقالات نیست ولی از خبرها و اطلاعات دیگری که به دست می آید نیز این روند محسوس است
منتظر
مقصر احمدی نژاد و مشایی هستن!
مگه نه جهان؟
خدا لعنت کنه این جریان انحرافی رو که هنوزم کشور رو تو حاشیه برده
بی بصیرتااااااااا متاسفم براتون
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
روحاني بسيار متشكريم
كه رتبه علمي كشور را به اينجا رسوندي
بخواست دشمنان جامه عمل پوشاندي !!!!
با كدخدا تعامل كردي پدر رعيت را دراوردي
با مشورت هاشمي وزرا تو انتخاب كردي !!!
مجلس از تو متنفريم كه سكوت كردي و وزرا را بحال خود رها كردي و واژا استيضاح را از فرهنگ لغات مجلس پاك كردي !!
Iran, Islamic Republic of
روحاني مچكريم!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم...
یک سری به انقلاب و اطراف دانشگاه بزنید به دلالها و دانشجویان با سواد میتونید با مبلغ کمی تولید علم رو ببرید بالا.عین معاون اول دولت قبل
Latvia
خب دوستان گفتن منم براتون بگم

جدای از بحث خود کار و تحقیق و بدست اوردن نتیجه و بعد نوشتن مقاله بسته به نوع مجله isi یا Scopus زمان بررسی بسیار متفاوتی دارن و البته پولی و غیر
پولی

غیر پولی ها زمان زیادی برای بررسی دارن کمترینش تا انتشاز 6 ماهه مجلات معتبر تر حتی تا دو سال هم ممکنه طول بکشه روند بررسی و انتشار

می مونه پولی ها که IF خیلی کمتری دارن اما همچنان جزو isi هستن. این دسته توی یک ماه تا 6 ماه جواب میدن
بیشتر مقالات ایرانی ها که می بینید جزو این دسته دوم هستن
گرون شدن دلار تاثیر زیادی داشت علاوه بر اون دانشگاه ازاد میزان نمره برای مقاله در پایان نامه رو کم کرد و همین باعث کاهش مقالات ازادی ها شد

مورد مهمتر میزان پرداختی بابت چاپ مقالات از طرف دانشگاه و وزارت علوم هست برای اساتید که کاهش داشته در نتیجه وقتی پولی نده وزارت میزان مقالات کم میشه
الن بعضی از دوستان حتی واسه کنفرانسهای معتبر نمیرن چون هزینه ای که دانشگاه میده واسشون صرف نداره

این است علت کاهشُ بگید پول بدن دوباره بابت چاپ مقالات ببینید چه رشدی دوباره شروع میشه :)))))
در ضمن من خودم یه مقاله isi دارم ولی پولی :)))))))))))
مطمئن باشید با رشد بیکاری، تعداد مقالات و دانشجویان و دانش پژوهان بسیار کاهش خواهد یافت. شک نکنید، با پارتی بازی و اینها کشور دیگر به قله نخواهد رسید
Iran, Islamic Republic of
بیسواد جان گرفتن ن مستلزم ایجاد یک سری کارهای بنیادی و اولیه است. ....
مم
United Kingdom
رشد علمی با کاهش تعداد دانشجوی وبه دلیل کاهش جمعیت پشت کنکور باید بیشتر شود چون امکانات واساتید و فرصت و بودجه موجود واختصاص یافته نسبت به قبل وتعداد دانشجوی زیاد بیشتر شده است اما اگر قرار است ما از سرامدترین رشد علمی خود که بحث هسته ای است کوتاه بیاییم یعنی قافیه را باختیم پی چی می گردید
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
با سلام به همه بزرگواران
رشد علمی کشور اگر مهم بود، بجای اینکه میلیادها میلیارد از پول این مملکت در جیب فوتبالیستهای افتخار آفرین کشور برود صرف سرمایه های علمی می شد. وقتی حقوق یک استاد دانشگاه حد اکثر 4 برابر حقوق یک نظافت چی است، چه انتظاری دارید عزیزان من؟!
من تا مقطع ارشد در دانشگاههای تهران در رشته مکانیک تحصیل کرده ام. استادها بیشتر از دادن مقاله تمایل دارند از مراکز صنعتی پروژه بگیرند تا یک زندگی مثلاً در حد زندگی یک دندان پزشک را برا خودشان فراهم کنند. رنج بیشتری می برند ولی هرگز نمی توانند در حد درآمد ماهانه یک جراح عمومی در آمد داشته باشند.
بوسسس
محمد
Iran, Islamic Republic of
درواقع در دولت های قبل از احمدی نژاد لقمه ها رو بسیار اروم و تیکه تیکه به مردم میدادن وقتی دولت احمدی نژاد سر کار امد با بودجه گذاری در چهار صنعتی که در جهان مهم بود و حرف اول را میزد سرمایه گذاری کرد این چهار صنعت به ترتیب عبارت‌اند از صنعت هسته‌ای ، هوادفضا ، نانو تکنولوژی و موشک بالستیک.
احمدی نژاد در زمینه هسته‌ای توانست چرخ ۱۹/۰۰۰ سانتریفیوژ را بچرخاند ، غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و ذخیره ۱۰/۰۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ما را وارد عرصه این علم کرد همچنین در زمینه هوافضا در دولت نهم و دهم ایران با پرتاب ماهواره های سینا ، امیر کبیر ، مصباح ۱و۲ ، امید ، نوید ، طلوع ، فجر ، رصد ، صنعت ، سفیر۱و۲ ، ناهید ، کاوشگر ۱ تا ۶ و پرتاب کاوشگرهای پیشگام و پژوهش و اعزام اولین و دومین میمون به فضا وارد باشگاه های کشورهای فضایی شد.اما در زمینه نانو تکنولوژی در دولت بهار باثبت بیش از ۱/۲۰۰ مقاله در ISI در زمینه علم نانو ایران را از رتبه ۳۵ در جهان به رتبه ۸ جهان کشاند. احمدی نژاد با افزایش بودجه نظامی و رساندن ان به ۱۳/۵ هزار میلیارد تومان و حمایت کامل از برنامه موشک های بالستیک باعث رعب دشمنان شد