جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۵

سازمان غیررسمی حجتیه؛ شبکه و روابط

سید رضا موسوی
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 147052
گروهی از افراد تحت پوشش انجمن حجتیه چندی است با حضور در مراکز خرید، خیابان‎های شلوغ و یا حتی با برپایی یک کافی‎شاپ و... دقایقی را با لباس‎های بسیار شیک و حرکات جوان‎پسند به توجیه مخاطبان خود می‎‎پردازند تا برای نجات در عصر غیبت، با امام غایب دوست شوند.

مانند دوره‎های گذشته، امروز مهمترین دغدغه پرچم‎داران انجمن حجتیه، هدایت منابع مالی موجود در راستای پیشبرد اهداف خود، جذب افراد در سطوح مختلف و جذب منابع مالی جدید و مدیریت این چرخه و گسترش آن است. از این‎رو، مخاطبان درجه اول آن‎‎ها، سرمایه‎داران و جوانان و نوجوانان هستند. در این میان، جذب نوجوانان به‎دلیل پذیرش آسان‎تر و شناخت کمتر از اولویت ویژه‎ای برخوردار است؛ حال با درنظر گرفتن اولویت جذب قشر سرمایه‎دار، به این دریافت می‎‎رسیم که مهمترین نهاد مورد توجه انجمن حجتیه، مدارس - آن هم در مناطق مرفه‎نشین - خواهند بود. با این انتخاب، علاوه‎بر در اختیار گرفتن فکر و عقیده جوانان و نوجوانان و شکل‎دادن هنجار‎های رفتاری و اخلاقی آن‎ها، امکان دسترسی به پشتوانه مالی مطمئنی از نسل حال و آینده سرمایه‎دار جامعه، فراهم می‎‎شود. 

در بعد اعتقادی، جلسات متنوع و متعددی در سطوح گوناگون توسط جریان‎های منتسب به انجمن حجتیه برگزار می‎‎شود. تنها در تهران طبق یک آمار غیرمستند، بیش از هزار جلسه اعتقادی مستمر تشکیل می‎‎شود. در این جلسات به موضوعات صرفا اعتقادی در زمینه‎های: شناخت‎شناسی، عقل و محدوده آن، اعتقادات شیعه، فن بیان و تبلیغ و پاسخ به شبهات بهاییت و وهابیت و اهل تسنن و امثال آن، پرداخته می‎‎شود. باید دانست که این جلسات و آموزش‎های ارائه شده در مدارس تحت پوشش آن‎ها، هرگز ناظر به مسائل اجتماعی نیست و بر اساس تئوری تقیه و نفی حکومت، خود را فارغ از این دغدغه‎‎ها ساخته‎اند. حتی در بسیاری از گرایش‎های انجمن حجتیه، شاهد حذف مسائل اخلاقی اسلام از محتوای آموزه‎‎ها و پرداختن صرف به اعتقادات هستیم. این جلسات علاوه بر شکل دادن افکار و آرای جوانان، یک شبکه اجتماعی از افرادی که ناخودآگاه یا آگاهانه تحت تأثیر این فکر هستند، در اختیار جریان انجمن حجتیه قرار می‎‎دهد. 

فعالیت دیگری که در این سال‎‎ها در انجمن حجتیه بسیار گسترش یافته، برگزاری مراسمات، محافل مذهبی، نمایشگاه‎‎ها و تبلیغات خیابانی (میدانی) در ایام خاصی چون عید سعید غدیر، شهادت حضرت صدیقه (سلام‎الله علیها) نیمه شعبان و... است. این فعالیت‎‎ها دارای اهداف مشترکی هستند، ولی به تفکیک نیز مصارف ویژه‎ای پیدا می‎‎کنند. هدف کلی این برنامه‎‎ها را - ورای تعظیم شعائر که از خصوصیات هر جمعی است که به بهانه دین شکل گرفته - می‎‎توان این‎گونه ذکر کرد: 

اول: انسجام‎بخشی به نیرو‎های تحت پوشش؛
دوم: جذب نیرو‎های جدید؛
سوم: ارایه نمایشی از نوع و گستره فعالیت‎‎ها برای جذب منابع و سرمایه‎های بیشتر؛
 
اما به‎طور خاص نیز به برخی از این فعالیت‎‎ها می‎‎پردازیم:
1- مراسمات: برگزاری مراسم مذهبی اعم از جشن‎‎ها و عزاداری‎‎‎ها عمدتا در محل‎های ثابت است و برخی خانه‎‎ها و برج‎های شمال شهر یکی از اصلی‎ترین محل‎های برگزاری این مراسمات‎اند. افرادی که در این مراسمات شرکت می‎‎کنند، بسته به برگزارکننده و صاحب‎مجلس، افراد مشخص و خانواده‎های ثابتی هستند و این مراسمات عمدتا با خرج زیاد و کیفیت بالا برگزار می‎‎شود. 

2- شیوه‎های تبلیغی جدید:
الف- نمایشگاه‎ها: مدتی است نمایشگاه‎هایی در نقاط مختلف برگزار می‎‎شود که در آن‎‎‎ها به موضوعاتی چون امامت و خلافت و جانشینی امیرالمؤمنین و ائمه علیهم‎السلام پرداخته می‎‎شود و در آن‎‎ها امتداد این ولایت به حضرت ولی‎عصر- ارواحنا له الفداء- می‎‎رسد و در آخر، راه رستگاری در زمان غیبت تنها توجه به آن وجود مقدس و دعا برای آن حضرت معرفی می‎‎شود. این نمایشگاه‎‎‎ها به اشکال و ابعاد مختلف، اما با یک خط فکری ثابت توسط انجمن حجتیه به‎صورت گسترده و در مناطق گوناگون برگزار می‎‎‎شوند که به معرفی ضمنی اسلام غیرسیاسی می‎‎پردازد.
ب‎ـ تبلیغات خیابانی: گروهی از افراد تحت پوشش انجمن حجتیه چندی است به این فعالیت می‎‎پردازند. آنها با حضور در مراکز خرید، خیابان‎های شلوغ و یا حتی با برپایی یک کافی‎شاپ و... دقایقی را با لباس‎های بسیار شیک و حرکات جوان‎پسند به توجیه مخاطبان خود می‎‎پردازند تا برای نجات در عصر غیبت، با امام غایب دوست شوند و دعایش کنند. همین! حتی در بسیاری از موارد، ضوابط اخلاقی و شرعی هم رعایت نشده و اختلاط و تعامل دختر و پسر برای رسیدن به هدف جایز می‎‎شود! 

آن‎چه بیان شد، ناظر بر عموم جریان‎های فعال و در صحنه امروز انجمن حجتیه است. طبعا افراد و افکاری منتسب به انجمن حجتیه وجود دارند که در برخي زمينه‌ها اختلاف و تمایزاتی با آن دارند.


منبع: هفته نامه پنجره/ شماره 71


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ای کاش سازمان تبلیغات و سایر متولیان فرهنگی که از بودجه های میلیاردی بیت المال استفاده می کنند یک صدم این فعالیت ها را انجام می دادند!
من در چندین نوبت در سالیان اخیر با این جوانان برخورد کرده ام، اما اثری از اختلاط دختر و پسر ندیده ام. بر عکس آن چه بود تقید به احکام اسلامی در برخورد با مردم بود. بهتر است حرفی بزنیم که در شب اول قبر بتوانیم برای آن دلیل بیاوریم.
Iran, Islamic Republic of
در جواب کامنت :"ای کاش سازمان تبلیغات و سایر متولیان فرهنگی... "

خوب ممکنه در هر گروه منحرفی هم آدمای خوب پیدا بشن که انشا الله همشون هدایت بشن
اما این دلیل نمیشه که این گروه منحرفو که اندیشه های الانشون طبق اصول اساسی اسلام منحرف هست رو تبرئه و تطهیر کنیم
Iran, Islamic Republic of
لطفا میشه بفرمائید کدام اندیشه آنان مخالف اصول اسلامی است؟این سخن را زیاد می شنویم، اما بدون دلیل و مدرک.
خوب است برای آگاهی مردم، از سخنان و مکتوبات این گروه مواردی را که با اصول اساسی اسلام مخالف است بیان فرمائید.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه موضوع انجمن حجتیه وجه المصالحه جناحهای سیاسی مملکت قرار گرفته است. آن تشکیلات در سال 62 تعطیل شد و هیچ فرد و جریانی آنرا نمایندگی نمیکند.
Iran, Islamic Republic of
موسس این انجمن در سال 62 این انجمنو تعطیل کرد اما این راهی رو که باز کرد که نتونست ببنده که ... الان خیلی ها با این عنوان و البته با افکار التقاطی و انحرافی مشغول فعالیت اند
درسته بعضی چیزا در کشور سیاسیه ولی این مطلب فارغ از نگاههای سیاسیه