پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
در فوتبال هم لوله‌كشي داريم؛ من در لوله فني كار مي‌كنم

كي‌روش: ۹۰ درصد افرادي كه در فوتبال پايه كار مي‌كنند فقط حرف مي‌زنند

يکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 167654
سرمربي تيم ملي ايران گفت: ۹۰ درصد افرادي كه در زمينه فوتبال پايه كار مي‌كنند هيچ عملي انجام نمي‌دهند و تنها حرف مي‌زنند.

به گزارش  جهان و به نقل فارس، كارلوس كي‌روش در همايش دو روزه مديريت و برنامه ‌ريزي براي فوتبال پايه اظهار داشت: هميشه سعي مي‌كنم كه تيمم قهرمان شود. هر كاري راه حل دارد. با بازيكنان كه صحبت مي‌كردم مي‌گفتند بهترين شرايط و مربيان را دارند، اما بايد بدانند كه براي رسيدن به موفقيت، آمادگي در تمام زمينه‌ها لازم است.

وي ادامه داد: زماني كه مربي تيم‌هاي پايه شدم به كشورهاي مختلف سفر كردم تا آموزش ببينم. در آن زمان صحبت از آرژانتين و برزيل بود. بايد بدانيم كه هيچ سيستمي قابل كپي نيست. ايراني‌ها فرهنگ خاص خود را دارند و بايد مطابق با فرهنگ خود سيستم را پيدا كنيد و آن را پرورش دهيد.

سرمربي تيم ملي خاطرنشان كرد: از سال ۱۹۸۴ كار خود را در تيم‌هاي پايه آغاز و در سال ۱۹۸۹ اولين موفقيت خود را كسب كردم. در سال ۹۰ بازهم قهرمان شديم. فوتبال سرگرم‌كننده، اما بسيار خطرناك است. زماني كه بتوانيم آرژانتين را با نتيجه يك بر صفر شكست دهيم نبايد فكر كنيم كه به پايان راه رسيده‌ايم و همه چيز تمام شده است، چراكه اين طرز فكر اشتباهي است.

كي‌روش با بيان اينكه كار خوب را بايد تكرار كرد افزود: اين طرز فكر مانند فردي است كه در شرط بندي شركت مي‌كند و پس از اولين پيروزي كنار مي‌رود. اگر بخواهيم هميشه برنده باشيم بايد تلاش كنيم.

وي عنوان كرد: در سال ۱۹۸۹ كه قهرمان شديم فدراسيون بين‌المللي فوتبال از ما پرسيد كه برنامه كوتاه مدت ما چقدر طول كشيد كه جواب داديم ۴ روز. اين در حالي بود كه عربستان ۳ ماه و برزيل ۴۵ روز اردو برگزار كرده بودند. پس از بررسي‌ها به اين نتيجه رسيديم كه پرتغال خود را از ۴ سال پيش آماده كرده بود.

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: در سال ۱۹۸۹ و پس از قهرماني به اين فكر كردم كه ساير كشورها هم فعاليت خود را مضاعف مي‌كنند و به همين دليل در همان سال برنامه ۴ ساله خود را از تيم زير ۱۵ سال آغاز كردم. در سال ۹۱ كار را با تيمي كه زير ۱۳ سال بودند ادامه داديم و آنها را در ۶ سال آماده كرديم.

كي‌روش ادامه داد: در جام‌جهاني كه موفق شديم برزيل را از پيش‌رو برداريم فيگو با ۱۹ سال سن ۶۰ بازي ملي در كارنامه خود داشت. همان سال مقابل ايتاليا و هلند بازي كرديم و براي بازيكنان فرقي نمي‌كرد كه با تيم نوجوانان و جوانان بازي‌ مي‌كنند با بزرگسالان.

وي با مطرح كردن اين سوال كه آيا شما به فوتبال پايه علاقه داريد يا خير، تصريح كرد: ۹۰ درصد افرادي كه در زمينه فوتبال پايه كار مي‌كنند هيچ عملي انجام نمي‌دهند و تنها حرف مي‌زنند. شايد گرفتن عكس يادگاري با خلعتبري آسان باشد، اما هيچ كس حاضر نيست كار سخت را انتخاب كند. در كشورهاي نفت‌خير همه مي‌دانند كه لوله نفت براي چه كاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در فوتبال هم لوله‌كشي وجود دارد؛ لوله اول مديريت، لوله دوم سيستم و افرادي كه در فوتبال كار مي‌كنند و لوله سوم بازيكنان هستند.

كي‌روش اظهار داشت: براي پيروزي بايد اختلافات را كنار بگذاريم و همدل باشيم. من در قسمت لوله فني مشغول فعاليت هستم كه به نوعي موتور لوله‌ها محسوب مي‌شود. در فوتبال ابتدا بايد بازيكناني انتخاب كرد كه بتوانند تيم را در راه رسيدن به قهرماني كمك كنند.

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران اضافه كرد: در اولين اردو بازيكنان را شناسايي و سپس آنها را با برگزاري اردوي‌هاي تداركاتي آماده مي‌كنيم. در ادامه عملكرد خود را آناليز مي‌كنيم، اما اين روند نبايد تنها يك بار ادامه داشته باشد. براي اينكه هميشه خوب باشيم بايد همه تلاش كنند.

كي‌روش با بيان اينكه تيم ملي فرانسه براي به خدمت گرفتن بازيكنان خوب مليت بازيكنان را تغيير مي‌دهد گفت: اگر همه چيز ثابت باشد پس چه زماني بايد بازيكنان پرورش دهيم؟ برخي كشورها گذرنامه بازيكنان خود را تغيير مي‌دهند؛ آيا ما حاضريم اين كار را كنيم؟ در باشگاه بازيكناني مانند رونالدو را جابجا مي‌كنند، اما در تيم‌هاي ملي اين امر ممكن نيست.

وي عنوان كرد: بايد كار را از فوتبال پايه آغاز كنيم، چراكه اگر اين امر صورت نگيرد شناخت از بازيكنان كامل نمي‌شود. پس بهتر است كار را با بازيكنان سنين ۱۳ تا ۱۵ سال آغاز كنيم تا بتوانيم به خوبي استعداديابي كنيم. در همين راستا بايد براي بازيكنان با تجربه هم برنامه داشته باشيم.

سرمربي تيم ملي فوتبال خاطرنشان كرد: بازيكنان تفريحي را بايد از استعدادها جدا كنيم تا آنها را پرورش دهيم. اگر در تيمي ۲۰ بازيكن معمولي وجود داشته باشد و يك بازيكن عالي، پس از مدتي چه اتفاقي مي‌افتد؟ بازيكنان معمولي، عالي مي‌شوند يا برعكس؟ پس بايد برنامه‌ريزي داشته باشيم و تلاش كنيم.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *