شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

آلودگی هوای خوزستان 50 برابر حدمجاز

يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 214255
با ورود توده گرد و غبار میزان آلودگی هوا در خوزستان به بیش از 50 برابر حد مجاز رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان امروز در گفت‌و‌گو با فارس در اهواز با بیان اینکه توده گرد و غبار از روز گذشته وارد استان شده است، اظهار داشت: شدت این پدیده در استان از روز گذشته رو به افزایش است.

وی افزود: در ساعت 15 روز گذشته میزان گرد و غبار در هوای اهواز 550 میکروگرم بر مترمکعب، آبادان یک هزار و 978 میکروگرم بر مترمکعب که در ساعت 22 شب گذشته در اهواز به یک هزار و 390 میکروگرم بر مترمکعب، آبادان 3 هزار و 314 میکروگرم برمترمکعب و در دزفول یک هزار و 374 میکروگرم بر مترمکعب رسید.

تورج همتی ادامه داد: با شدت یافتن غلظت ذرات گرد و غبار در ساعت 23 روز گذشته میزان آلودگی هوا در اهواز یک هزار و 660 میکروگرم بر مترمکعب، آبادان 3 هزار و 547 و دزفول یک هزار و 375 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.

وی اظهار کرد: میزان گرد و غبار در ساعت شش صبح امروز در اهواز 3 هزار و 780 میکروگرم بر مترمکعب، در آبادان 6 هزار و 787 مترمکعب، در ساعت هفت صبح امروز در اهواز 3 هزار و 520 میکروگرم بر مترمکعب، آبادان 6 هزار و 741 میکروگرم بر مترمکعب و دزفول 3 هزار و 168 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است همچنین میزان گرد و غبار در ساعت هشت در اهواز 4 هزار و 350 میکروگرم در آبادان 7 هزار و 657 میکروگرم بر مترمکعب و در دزفول 3 هزار و 255 میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

* لزوم تجهیز سیستم‌های هواشناسی

دبیر کارگروه مقابله با آلودگی هوای استان گفت: بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد منشاء گرد و غبار امروز، جنوب عراق و کانون اصلی آن جنوب شرقی عربستان است که بسیار غلیظ است.

وی صحاری شمال شرق عربستان، تالاب‌های خشک شده جنوب عراق و دریاچه غرب عراق را منشاء‌های اصلی شکل‌گیری گرد و غبار عنوان کرد و افزود: تغییر اقلیم و خشکسالی باعث شده پوشش گیاهی در مسیر حرکت توده ریزگرد‌ها از بین برود و غلظت گرد وغبار تشدید شود.

همتی همچنین با بیان اینکه خوزستان فاقد سیستم‌های مجهز هوا‌شناسی است، گفت: تجهیز استان به شبکه‌های قوی رادار و پردازش کار‌شناسی تصاویر ماهواره‌ای، به منظور اطلاع از کمیت و کیفیت ذرات گرد و غبار از زمان شکل‌گیری ضروری است.

بر اساس این گزارش به دلیل شدت گرد و غبار شهرهای اهواز، آبادان و اغلب شهرهای خوزستان تعطیل اعلام شده است. 21 اسفندماه نیز گرد و خاک شدید مدارس و ادارات اهواز و چند شهر خوزستان را به تعطیلی کشاند.

استاندارد بهداشت جهانی برای میزان آلودگی در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است که بر این اساس میزان آلودگی هوا در ساعت هشت صبح در اهواز 29 برابر حد مجاز، در آبادان 51 برابر حد مجاز و در دزفول 21 برابر حد مجاز آلودگی است.

در حال حاضر همه شهرهای خوزستان به جز باغملک و اندیمشک به علت گرد و غبار تعطیل هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
هیچ کس توی این مملکت به فکر مردم مظلوم خوزستان نیست که اگه مقاومتشون توی هشت سال دفاع مقدس نبود معلوم نبود امروز چه اوضاعی داشتیم. تو رو خدا یکی از عکسای امروز خوزستان رو بذارید که آسمون از شدت گرد و غبار قرمز شده، مردم تو خوزستان دارن دعا میکنن که فقط یک درصد از این گرد و غبار ها به تهران برسه شاید از این قِبَل مسئولین یه فکری برای این مردم مظلوم بکنن. صدا و سیما که حتی یک جمله هم از شدت این غبارها نگفت!!!