پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

درخواست کامرون از ملکه برای انحلال پارلمان

دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب: 414857
نخست‌وزیر انگلیس امروز با سفر به کاخ باکینگهام در دیدار با ملکه رسماً خواستار انحلال پارلمان این کشور می‌شود تا برگزاری انتخابات عمومی در هفتم ماه می سال جاری رسماً اعلام شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «دیوید کامرون» نخست وزیر کنونی انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار امروز (دوشنبه) از مقر نخست وزیری در دانینگ استریت با سفری کوتاه به کاخ باکینگهام و مقر ملکه انگلیس می‌رود تا رسما درخواست انحلال پارلمان این کشور را ارائه و تاریخ برگزاری انتخابات عمومی را رسما اعلام کنند.

کامرون با انتشار مطلبی در صفحه شخصی توییتر خود طی پیامی ویدیویی خطاب به مردم این کشور با اعلام این خبر از آنان خواست که در انتخابات عمومی آتی که به گفته وی رقابتی بین وی و «اد میلیبند» رهبر حزب کارگر، به وی رای بدهند.

نخست وزیر انگلیس طی این گفت‌وگوی ویدیویی خطاب به مردم انگلیس گفت وقتی 5 سال پیش از این وقتی وی نخست وزیر این کشور شد، میلیون ها نفر در این کشور بیکار بودند و مردم نگران آینده شان بودند و شرایط اقتصادی سختی داشتند.

وی برای کسب آرای بیشتر مردم اضافه کرد در طول 5 سال نخست وزیری‌اش توانسته است برخی مشکلات را حل کند و وعده داد در صورت باقی ماندن در مقام نخست وزیری انگلیس، برنامه‌هایش من جمله برنامه خدمات عمومی‌اش را ادامه می‌دهد و افزود در صورت انتخاب «میلیبند» مالیات‌ها افزایش یافته و بدهی‌های انگلیس بیشتر خواهد بود.

در قوانین انگلیس نخست وزیر با حضور در کاخ ملکه انگلیس انحلال پارلمان را از ملکه درخواست می‌کند و به این ترتیب انتخابات پارلمانی جدید در طول حدود یک ماه دیگر بعد از صدور این فرمان توسط ملکه، برگزار خواهد شد.

در جلسه ملاقات نخست وزیر و ملکه انگلیس و انجام تشریفات انحلال پارلمان، مجلس عوام انگلیس آخرین جلسه خود را تشکیل می‌دهد و با صدور فرمان برگزاری انتخابات در انگلیس، در طول سه هفته رقابت انتخاباتی میان نمایندگان از احزاب سیاسی این کشور آغاز خواهد شد. بعداز گزینش نمایندگان مجلس عوام و با آغاز دوره جدید قانون‌گذاری پارلمان، روند تشکیل دولت جدید به جریان می‌افتد.

در صورتیکه یکی از احزاب یا جناح های پارلمانی بتواند اکثریت کرسی های مجلس عوام را به دست آورد، ملکه انگلیس رهبر آن حزب را به عنوان نخست وزیر این کشور، مامور تشکیل کابینه جدید می‌کند، اما اگر هیچ حزبی یا جناحی نتواند اکثریت لازم را کسب کند، معمولا فرصت تشکیل کابینه جدید به رهبر حزبی داده خواهد شد که بیشترین کرسی های مجلس عوام را کسب کرده است تا بکوشد حمایت لازم برای کسب رای اعتماد پارلمان را به دست آورد. اما اگر بعد از انتخابات  احزاب سیاسیت موفق به تشکیل دولت نشوند، پارلمان بازهم منحل و انتخابات بعدی با هدف کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام توسط یکی از احزاب، برگزار می‌شود.

پارلمان انگلیس از دو مجلس مجلس اعیان یا اعلی (لُردها) و مجلس سفلی (عوام) تشکیل شده که عضویت در مجلس لُردها جنبه مادام‌العمر دارد و با وجود آن‌که تا انتخاب نمایندگان مجلس عوام و تشکیل پارلمان جدید جلسه ای تشکیل نخواهد داد، این مجلس منحل نمی‌شود.

روز گذشته دیوید کامرون در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه تلگراف گفته بود وی ارزش‌های محافظه کاران را با خود دارد و لازم است دوباره پیروز انتخابات شود.

انگلیس در تاریخ هفتم می سال جاری میلادی شاهد برگزاری انتخاباتی سراسری خواهد بود که رقابتی میان احزاب سیاسی اصلی این کشور است. حزب محافظه کار که حزب حاکم این کشور است در رقابتی نزدیک با حزب کارگر برای انتخابات آماده می‌شود و این درحالیست که حزب استقلال انگلیس (یوکیپ) و برخی دیگر از احزاب کوچک‌تر من جمله حزب لیبرال دموکرات،‌ حزب سبز و حزب ملی اسکاتلند محبوبیت بیشتری در مقایسه با دوره‌های پیشین کسب کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *