جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

عربستان از انفجار مسجدشیعیان خبر داشت

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 424351
کارشناس مسائل بین الملل گفت:اقدام انتحاری علیه شیعیان عربستان که از هیچ پشتوانه ابزاری برخوردار نیستند و در دولتی که حامی تروریسم وهابی است ، بدون اطلاع دستگاه های اطلاعاتی عربستان غیر ممکن است .
به گزارش جهان، حشمت الله فلاحت پیشه، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با مهر درباره حمله انتخاری به مسجد شیعیان در عربستان سعودی گفت: به اعتقاد بنده آنچه در ظاهر اتفاق افتاده است، شکل گیری نخستین جرقه های خطرناک تروریسم وهابی در درون خاک عربستان است.

وی افزود: فارغ از اینکه چه کسی در این عملیات کشته شود، امنیت عربستان زیر سئوال می رود.

فلاحت پیشه تصریح کرد : اقدام انتحاری علیه شیعیان عربستان که از هیچ پشتوانه ابزاری برخوردار نیستند و در دولتی که حامی تروریسم وهابی است، بدون اطلاع دستگاه های اطلاعاتی عربستان غیر ممکن است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های اطلاعاتی عربستان همان گونه که در خارج از این کشور از تروریسم حمایت می کنند، در داخل این کشور نیز بر علیه شیعیان اقدام می کنند تا مانع نفوذ و ادعای سیاسی شیعیان شوند. به هر حال اکنون در خارج و داخل عربستان برای دنیا اثبات شده است که وهابی گری، ترور و خشونت در عربستان وجود دارد و اکنون این امر به درون حاکمیت عربستان کشیده شده است.

فلاحت پیشه با تأکید بر این امر که این گونه حملات انتحاری قطعا در عربستان برای آخرین بار نبوده است و تکرار خواهد شد، اظهار داشت: این انفجار در هر جای دیگر عربستان که شکل بگیرد تبدیل به یکی از ترسناک ترین روش ها خواهد شد.

وی در این باره که ایران به عنوان یک کشور حامی شیعیان چه اقداماتی می تواند در مقابله با عربستان انجام دهد، تصریح کرد: ایران ضمن آنکه حامی شیعیان است، حام وحدت در دنیای اسلام است، بر این اساس ایران همواره از توسل به ابزارهای خشونت مانند عربستان سعودی پرهیز کرده و معتقد است با سیاست نرم و گفتگو باید در دنیای اسلام عمل کرد.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: همانگونه که این سیاست ایران در بخش هایی از عراق برای گفتگوی شیعه و سنی تآثیرگذار بود باید در عربستان هم آنرا در پیش گرفت. ایران نباید به جریان هایی که به جنگ شیعه و سنی دامن می زنند، کمک کند.

این کارشناس مسائل منطقه ای تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای میانه رو دنیا، سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی باید مواضع مقابله با این خشونت را تقویت کند.

وی در این باره که عواقب این اقدام در عربستان چه خواهد بود، بیان کرد: عربستان در طول سال های پس از استقلال خود و به ویژه در پی جنگ ایران و عراق تلاش کرد با استفاده از پول نفت خود را کشوری امن نشان دهد، در حال حاضر امنیت در داخل عربستان زیر سئوال رفته است و در عرصه جهانی نیز این انفجار بیشترین ضرر را به دولت عربستان می زند، هر چند که شاید مقامات کم سابقه و کم تجربه عربستان درکی از این موضوع نداشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر آل سعود