جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱

بانوان قبل از دید و بازدیدهای عید این مطلب را بخوانند

جمعه ۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب: 414451
امام باقر عليه السلام میفرمايند: در ميان ستايش‏ها، بهتر از تسبيحات حضرت زهرا عليها السلام نيست، و اگر بود، رسول خدا صلى الله عليه و آله به فاطمه عليها السلام تعليم می‏فرمود.
به گزارش جهان، وبلاگ "سلام به خدا" نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
خداوند، با انسان داد وستد میكند و هيچ‌‏كارى از انسان را بى‏‌بهره نمیگذارد، خداوند متعال در قرآن میفرماید: (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ): به ياد من باشيد تا به ياد شما باشم(بقره/152). امام باقر عليه السلام در ذيل اين آيه، يكى از مصاديق ذكر خداوند را، تسبيحات‏ حضرت‏ زهرا شمردند كه 34 مرتبه الله اكبر، 33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان‏‌الله می‏باشد. (تفسير نورالثقلين، ج 1 ص 140).
 
روزی حضرت زهرا سلام الله علیها به علت زیاد بودن مسئولیتهایشان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم درخواست یک خدمتکار برای کمک در امور منزل کردند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) در عوض در خواست ایشان، این تسبيحات را به آن بانو آموختند حضرت هم تسبيحي از پشم درست كرده بودند، كه به تعداد 34 و 33 گره خورده بود، بعد از شهادت حضرت حمزه علیه السلام هم تسبيحي از تربت حمزه علیه السلام براي خود ساخت و بعد از شهادت حضرت حسين علیه السلام ائمه توصيه به تسبيح تربت كردند. بنابراین طبق این نقل شاید، بهترین کمک برای بانوان در امور خانه خصوصا در روزهای عید که میزان فعالیت بانوان در منزل بیشتر ازقبل است، ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها است.
 
امام باقر عليه السلام میفرمايند: در ميان ستايش‏ها، بهتر از تسبيحات حضرت زهرا عليها السلام نيست، و اگر بود، رسول خدا صلى الله عليه و آله به فاطمه عليها السلام تعليم می‏فرمود. (وسائل ‏الشيعه، ج 4، ص 1024). همچنین در روایات بیان شده است تسبيحات‏ حضرت‏ زهرا عليها السلام از هزار ركعت نماز مستحب، نزد خداوند بهتر است. (مستدرك الوسائل، ج 1، ص 336)
 
 

نکته مهم در مورد این تسبیحات آن است که باید بانشاط به ياد خداوند متعال باشيم. اگر بناست چراغانى كنيم باید با نشاط چراغانى كنيم. آدم بايد از روى اعتقاد يك كارى انجام دهد، كارى كه اعتقاد در آن نباشد قبول نيست. خداوند به بنى اسرائيل فرمود: گاوى را بكشيد. آنها خيلى نق زدند ولى آخر كشتند. قرآن میفرماید: «فَذَبَحُوها وَ ما كادُوا يَفْعَلُونَ» (بقره/ 71) گاو را ذبح كردند ولى نكشتند. چون كشتن از روى عشق نبود «وَ ما كادُوا يَفْعَلُونَ» انگار كه كارى انجام نداده‏ اند. يعنى كارى كه عشق در آن نباشد ارزش ندارد. قرآن میفرماید: «فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آباءَكُمْ» (بقره/ 200) اگر میخواهيد ياد خدا باشيد بانشاط باشيد. اگر می‏خواهيد تسبيحات‏ حضرت‏ زهرا را بخوانيد، شمرده و با نشاط بگوئيد. پس آنچه لازم است، تأنّى، تأمّل وتوجّه در اين تسبيحات است. تنها نبايد چرخش سريع زبان و كلماتى تند و نامفهوم باشد. اين تسبيحات، هر چه با وقار و با توجّه باشد، نزد خدا با ارزش‏تر و براى انسان سازنده‌‏تر است.(برگرفته از سخنان حجت الاسلام و المسلمین قرائتی،ذكرويادخدا، ص:7)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


السلام علیک یا فاطمه زهرا (س)