سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

اولین دستگاه تست‌ ارابه‌ فرود جنگنده‌+عکس

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 404155
متخصصان کشورمان موفق به ساخت نخستین دستگاه تست ارابه فرود جنگنده‌ها در کشور شدند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، متخصصان و مهندسان صنایع هوایی کشورمان برای نخستین بار در ایران، موفق به ساخت و تولید دستگاه تست ارابه‌های فرود و تایرهای جنگنده‌ها در کشور، شدند.

ساخت این دستگاه برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که تا پیش از این، تایرها و ارابه‌های فرود جنگنده‌ها برای آزمایش به خارج از کشور منتقل شده و پس از گذراندن دوره تست و آزمایش، برای نصب زیر جنگنده وارد کشور می‌شدند و این فرآیند به غیر از وابستگی صنایع دفاعی کشورمان در این حوزه، باعث خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور می‌شد.

این فرآیند در سال‌های گذشته به دلیل شدت‌گیری تحریم‌ها مشکلاتی را برای کشورمان به وجود آورده بود اما حالا متخصصان کشورمان، دستگاه تست‌ کاملا ایرانی و بومی ساخته‌اند تا جنگنده‌های کشورمان برای تست ارابه‌های فرود، مشکلی نداشته باشند.

البته پیشتر، اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع به نقل از یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اعلام کرده بود که، "دستگاه ترکیبی تست رهایش از ارتفاع، ترمز و ارتعاش ارابه فرود Drop & drum test که برای تست ارابه‌های فرود انواع هواپیماهای سبک و پهپادها و نیز شبیه‌سازی فرود آنها به کار می‌رود و مجهز به ثبات‌های الکترونیکی شتاب سنج و کرنش‌سنج است و از طریق نرم افزارهای الکترونیکی پس از پردازش سیگنال‌ها، نیروی ضربات وارده به ارابه فرود و بعضی پارامتر‌های دینامیکی نظیر پارامتر‌های مربوط به تغییر مکان‌ها را به نمایش می‌گذارد، توسط دانشگاه صنعتی مالک اشتر ساخته شده است.

* اهمیت ارابه‌های فرود در جنگنده‌ها

در فرآیند فرود یک هواپیمای مسافربری یا جنگنده، ارابه فرود کاملا درگیر این فرآیند است لذا باید از همه جهات آمادگی کامل برای یک فرود مناسب وجود داشته باشد. این فرآیند در مورد جنگنده‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که در هنگام به وجود آمدن تهدید نظامی برای کشورها، جنگنده جزو اصلی‌ترین برطرف کنندگان آن تهدیدات هستند لذا باید در آمادگی کامل باشند.

 
تست ارابه فرود هواپیمای مسافربری

بر همین اساس، دوران صلح و زمانی که جنگ یا تهدید زیادی برای کشورها وجود ندارد، جنگنده‌ها باید دوره‌های تست‌ و تعمیرات زیادی را بگذرانند تا آمادگی کامل داشته باشند.

همانطور که گفته شد، یکی از مهمترین اجزاء یک جنگنده ارابه فرود آن است و ارابه‌های فرود چه در جنگنده‌ها و چه در هواپیماهای مسافربری از اهمیت بالای برخوردارند، به طوری که در صورت وجود کوچک‌ترین مشکل و نقصی در ارابه فرود هواپیمای نظامی یا غیرنظامی، امکان نشستن یا برخاستن آن هواپیما به هیچ وجه وجود ندارد.

لذا، دستگاه‌های بزرگ و حجیمی برای تست تایرها و ارابه‌های فرود جنگنده‌ها و هواپمیاها ساخته می‌شود تا ارابه‌های فرودی که تازه ساخته شده‌ یا تعمیر شده‌اند، زیر فشاری در سطح همان فشاری که یک ارابه فرود هنگام نشستن روی باند تحمل می‌کند، قرار بگیرند و میزان تحمل فشار سنجیده شود. در این فرآیند، اگر تست‌ها موفقیت آمیز بود، به متخصصان اجازه داده می‌شود که آن ارابه فرود را روی جنگنده نصب کنند و اگر تست‌ها موفقیت‌آمیز نبود، ارابه فرود برای انجام تعمیرات مجدد، به مراکز مخصوص اعزام می‌شود.

در جریان این تست‌ها، معمولا میزان فشار وارده به ارابه فرود، دمای وارده به تایرها، مقاومت ارابه فرود و ... مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این تست‌ها برای این انجام می شود که هنگام انجام عملیات فرود، مشکلاتی اعم از ترکیدگی لاستیک‌ها، شکستن ارابه فرود، آتش‌گرفتن لاستیک‌ها و ارابه فرود به علت شدت دما و . . . برای جنگنده‌ها پیش نیاید.

 
جنگنده‌های اف ۵ نهاجا

متخصصان کشورمان در حال حاضر دستگاه تست ارابه فرود برای جنگنده‌های اف۵ را ساخته و هم‌اکنون درحال بکارگیری توسط صنایع هوایی کشورمان است و آمادگی برای تولید مدل‌های متنوعی از این دستگاه‌ها برای هواپیماهای مسافربری در انواع و وزن‌های مختلف و جنگنده‌های دیگر، هم‌اکنون وجود دارد.

دستگاه ساخته شده برای تست ارابه‌های فرود جنگنده‌های اف ۵، ارتفاعی بالغ بر ۷ متر داشته و قادرند تا حداکثر سرعت فرود افقی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای ارابه‌های فرود این جنگنده‌ها، شبیه‌سازی کنند تا ارابه‌ها در فضای کاملا مشابه، تست شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *