پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

صادرات نفت به اروپا آغاز شد

سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 355150
با فروکش کردن تحریم ها و افزایش صادرات نفت، پس از آغاز صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آلبانی هم به جمع مشتریان نفتی ایران پیوسته است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، با فروکش کردن برخی از تحریم‌های بانکی، بیمه و انتقال منابع ارزی پس از توافق ایران و سران ۵+۱ در ژنو، صادرات چراغ خاموش نفت، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای اروپایی آغاز شده است.

از این رو اسفند ماه سال گذشته اولین محموله متانول صنایع پتروشیمی ایران به میزان ۲۵ هزار تن به ایتالیا در صادر شده است و پیش بینی می‌شود به زودی محموله‌های جدید پتروشیمیایی ایران به کشورهای مختلف اتحادیه اروپا صادر شود.

علاوه بر این آمارهای منتشر شده توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نشان می‌دهد که در بین مشتریان آسیایی پنج کشور اروپایی شامل کشورهای ترکیه، هلند،‌ بلژيك، ‌اسپانيا و روماني هم سال گذشته مشتری محصولات پتروشیمی، فرآورده های پلیمری و میعانات گازی تولید شده پالایشگاه ها و پتروشیمی های منطقه عسلویه بوده اند.

در این بین صادرات میعانات گازی پالایشگاه‌های پارس جنوبی سال گذشته با ثبت رشدی حدود ۱۸ درصدی ارزشی و حدود ۶ درصدی وزنی به بیش از ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تن میعانات گازی به ارزش تقریبی ۷ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار رسیده است.

همزمان با جهش صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی پس از توافق ژنو، حجم صادرات نفت ایران هم در طول سه ماه گذشته تاکنون افزایش یافته است.

* آلبانی مشتری نفت ایران شد


آمارهای شرکت ملی نفت ایران از افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به محدوده ۳.۶ تا ۳.۸ میلیون بشکه و آمارهای غیر رسمی از قد کشیدن صادرات طلای سیاه به محدوده ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون بشکه در روز حکایت دارد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می دهد که ایران احتمالا برای پنجمین ماه متوالی در ماه مارس (فروردین ماه ۹۳) بیشتر از سقف مجاز تعیین شده توسط تحریم های غرب، نفت صادر کرده است.

اوپک هم با انتشار گزارشی اعلام کرده است: همزمان با سقوط تولید نفت اوپک، تولید نفت ایران در مارس ۲۰۱۴ با ۱۷ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۲.۷۸۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

معاون وزیر نفت ایران در امور بین‌الملل گفت: ایران پیش‌بینی می‌کند که حداقل تا ماه جولای یعنی زمان تجدید یا انقضای توافق موقتی هسته‌ای، روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر کند.

علی ماجدی معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با اعلام اینکه با تعلیق تحریم‌های بیشتر از تابستان سال جاری تولید نفت ایران به ۳.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

در این بین هر چند پس از توافق ژنو تاکنون ایران هیچگونه نفت خامی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر نکرده است اما کشورهایی همچون آلبانی در جنوب اروپا به جمع مشتریان جدید نفتی ایران پیوستند.

* بازگشت نفتکش‌های ژاپنی و افزایش صادرات نفت به آسیا

علاوه بر این در شرایط فعلی کشورهایی همچون چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه از مشتریان اصلی نفت ایران بوده ضمن آنکه مطابق با گزارش رویترز اخیرا سوریه هم به جمع مشتریان نفتی ایران پیوسته است.

در طول سه ماه گذشته با لغو برخی از تحریم های بیمه ای، تامین نفتکش و بانکی حجم صادرات طلای سیاه ایران به بازارهای آسیایی افزایش یافته است.

از این رو زمستان سال گذشته با توافق نفتی ایران و ژاپن، ورود نفتکش های ژاپنی به پایانه های نفتی ایران آزاد شد و این کشور به صورت مستقل نفت خام صادراتی ایران را بارگیری و حمل می کند.

در همین حال سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به پهلوگیری نفتکش های ژاپنی برای انتقال نفت در پایانه های نفت ایران از افزایش توان عملیاتی صادرات نفت ایران به بیش از ۶ میلیون بشکه در روز خبر داده است.

به گزارش مهر، از اسفند ماه سال گذشته با توافق ایران و ژاپن و تامین پوشش بیمه نفتکش‌های ژاپنی توسط موسسه جی.پی.آی، بار دیگر کشتی‌های نفتکش ژاپنی به منظور حمل و صادرات دریایی نفت خام ایران به پایانه‌های نفتی ایرانی در خلیج فارس بازگشتند.

در همین حال علی ماجدی معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های ژاپن به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های عظیم نفت و گاز ایران، گفته است: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، رابطه دو کشور در حوزه صنعت نفت و سرمایه گذاری شرکت‌های ژاپنی در جبهه‌های بالادستی بهبود می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دروذ بر صادرات نفت به اروپا