چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تکریم شهدای غواص در "اروند خون"

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 458354
نمایش «اروند خون» به کارگردانی کوروش زارعی با پرداختن به عملیات کربلای ۴ و پیاده‌روی اربعین، از ۸ آذر به روی صحنه می‌رود.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، صبح امروز نشست خبری نمایش «اروند خون» با حضور کوروش زارعی کارگردان، ایوب آقاخانی نویسنده و بازیگر، قاسم زارع بازیگر و حمید نیلی تهیه‌کننده در شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

کوروش زارعی کارگردان نمایش «اروند خون» در خصوص ایده اولیه نمایش گفت: سه روز بعد از خاکسپاری سه شهید غواص در حوزه هنری نیت کردم که من هم به قالب کار آیینی و دفاع مقدس دین خود را به آن‌ها ادا کنم و آقای نیلی وقتی با من تماس گرفت، بر اساس طرحی که در ذهنش در مورد شهدای غواص و کربلای ۴ داشت، این کار را پایه‌گذاری کردیم.

وی ادامه داد: البته این نمایش به نوعی تلفیقی از پیاده‌روی اربعین و عملیات کربلای ۴ است که ایوب آقاخانی نمایشنامه آن را با وجود مشغله‌ای که داشت،‌ آماده کرد.

زارعی در پاسخ به اینکه چرا این نمایش را در فرهنگسرای بهمن اجرا می‌کنند، عنوان کرد: بخشی از حمایت‌ها برای اجرای نمایش «اروند خون» از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود. به همین خاطر آن‌ها پیشنهاد اجرا را در این سالن دادند. البته به نظر من باید برای مردم کار کنیم و بعد از چند سال که در آن سالن تئاتری به روی صحنه نرفته، اکنون مردم آن منطقه می‌توانند بیایند و تئاتر ببینند.

وی افزود: من معتقدم تئاتر نباید برای قشر خاصی باشد؛ بلکه باید برای مردم کار کنیم و این فرهنگ را جا بیندازیم که البته امیدوارم این هدف در کار ما نیز اتفاق بیفتد.

در ادامه نشست ایوب آقاخانی اظهار داشت: «اروند خون» محصول تعامل منطقی و حرفه‌ای است که من هم نمایشنامه آن را نوشتم. در واقع ایوب آقاخانی تکنیسین است که تکنیکش را برای افراد صادق و راستگویی به کار ببندد. به نظر من کوروش زارعی صفا و صداقت دارد و نیلی هم فردی قابل است و در میان این همه کسانی که با دغدغه دفاع مقدس کاسبی می‌کنند، وجود این چند نفر غنیمت است.

وی ادامه داد: در شلوغ‌ترین مقطع کاری‌ام برای نوشتن این متن به سراغم آمدند که بعد از اولین جلسه‌ای که با گروه داشتیم، آنقدر منابع و اطلاعات در مورد کربلای ۴ به دستم می‌رسید که انگار همه چیز دست به دست داده بود تا من این نمایشنامه را زودتر بنویسم.

آقاخانی با چشم‌های اشک ‌آلود و بغضی که داشت، گفت: احساس می‌کنم روح این شهدا من را به جلو هل دادند و چالش منطقی حس، زیبا‌شناسی و منظره ترکیب متن «اروند خون» را به وجود آورد.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین زاویه دید من در این نمایش شجاعت شهداست که اگر امروز جنگی شود،ل من خودم جرأت جلو رفتن ندارم؛ اما جوانان ۱۴ ساله حتی پیرمرد‌هایی در آن دوران، شجاعانه حضور داشتند.

آقاخانی اظهار داشت: سعی کردم به مخاطب احترام بگذارم و با یک فرایند منطقی «اروند خون» شکل گرفت. در حقیقت من در یک بازه‌ یک ساله، سه گانه‌ای بر اساس دوشخصیت جنگی یعنی شهید کشوری و چمران را نوشتم. این واقعه هم رجعت به کربلای ۴ است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون آثاری بودند که مخاطب را از این گونه ژانر‌ها فراری دادند، حتی آدم‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند از این آثار فعلی راضی نیستند. به گونه‌ای که می‌گویند ما از سینما و تئاتر خیری ندیدیم. آرزوی من این است که «اورند خون» با زاویه بینش متفاوتی که دارد این خلأ را پر کند.

حمید نیلی تهیه‌کننده نمایش «اروند خون» در این نشست عنوان کرد: وقتی تیرماه بحث شهدای غواص پیش آمد و تشییع با عظمتی برای آنها صورت گرفت، در آن حال و هوا به خودم گفتم که برای تکریم شهدا کاری نکردیم و این کار به نوعی ادای دین به آن‌هاست. همچنین پیاده‌روی اربعین هم بهانه دیگر این نمایش است تا به گونه‌ای مبلغ این اتفاق هم باشیم.

قاسم‌ زارع بازیگر نمایش «اروند خون» در پایان نشست گفت: این سؤالی که چرا من فقط کار دفاع مقدسی می‌کنم را همیشه از من می‌پرسند و من هم همیشه گفتم که تا وقتی که بتوانم در این گونه کار‌ها بازی می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: ۸ سال جنگیدیم و یک وجب از خاکمان را ندادیم و هیچ وقت نباید این روز‌ها را فراموش کرد.

گفتنی است؛ نمایش «اروند خون» به کارگردانی کوروش زارعی از فردا هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای بهمن به روی صحنه می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *