سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

اسطوره های حقیقی ما مظلومند

سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 198957
چند هفته‌ای است که شبکه اول سیما زندگی یکی از اسطوره‌های ایرانی را به تصویر می‌کشد. اسطوره‌ای که بعد از سه دهه نیازی به غبارروبی نداشت اما نسل جدید نه تنها او را بلکه هیچ یک از اسطوره‌های معاصر را نشناخت. نسل قبل هم آنقدر امثال او را دیده بود که دیگر یک اسطوره نمی‌دیدش.
سرویس هنر جهان - میثم تولایی- شهیدان بزرگوار بابایی، دوران، کشوری و شیرودی تنها بخشی از اسطوره‌های آسمان ایران هستند که ارزش داستان زندگی یک لحظه از هر کدامشان می‌ارزد به کل تخیلاتی که مابه‌ازای غربی دارد.

اخیرا گفت‌وگویی را با رضا کیانیان دیدم در همین باره. او گفته که: كشور امريكا ۳۰۰ سال قدمت دارد و اسطوره هايش هم مدرن هستند مثل سوپرمن، بتمن، اسپايدرمن و تارزان كه اساطير امريكا محسوب مي شوند ولي چرا اساطير ما كه چند هزار ساله است و مي تواند روحيات يك ايراني را متصور شود مغفول مانده‌اند؟

هرچند این گفته و سوال درست است اما باید گفت که اساطیر چندهزار ساله ما نظیر شخصیت‌های شاهنامه و غیره که کفه عدمیت حقیقت وجودی آن‌ها سنگین‌تر از کفه وجود است در برابر شخصیت‌های دست‌پروده امام روح‌الله که هم عصر ما هستند و حقیقی محلی از اعراب ندارند. 

غفلت از اساطیر ایرانی، اسلامی باعث شده تا باورپذیری حماسه‌ها فراموش شود. حماسه حقیقی و واقعی، نه حماسه‌های رستم و سهراب که شاهکار ادبی هستند. حماسه عباس دوران عزیز که هفتمین اجلاس عدم تعهد را در قلب بغداد به عزا تبدیل کرد. هرچند امروز هم که کمکی شده و فیلمی سه‌گانه روی پرده رفته می‌بینیم که باز اسطوره‌هایمان را به تمسخر گرفته‌ایم. 

حقیقت ماجرا این است که در دنیای غرب هم اسطوره می‌سازند و هم تروجیش می‌کنند، و هم خوب تبلیغش می‌کنند، و هم ...، اما ما در ایران در هزاره‌های قبل اسطوره ساختیم و مردم هم هزاران سال سرگرم بالیدن به این اسطوره‌های افسانه‌ای بودند اما امروز که صدها هزار اسطوره‌ حقیقی به عدد شهدای انقلاب، جنگ و بعد از جنگ و حتی همان کربلا در دل تاریخ معاصر و اسلام به جهان سلام کردند و رفتند، خلق شدند، ما اجازه می‌دهیم نسل جدید با اسپایدرمن بزرگ شود و از آن الگو بگیرد. 

جمعه شب بعد از دیدن سریال نه چندان موفق شوق پرواز ناگهان به یاد عباس دوران افتادم. 

دو عباس، دوران و بابایی. هر دو در آمریکا تحصیل خلبانی کردند و انگار همان جا هم تهذیب نفس. در شرایط سخت! علی رغم اینکه ماجرای کلی شهادت شهید عباس دوران را می‌دانستم اما برای آن‌که بار دیگر با افتخارات این بزرگوار موهای سرم خبردار بایستند همان شب اسمش را در اینترنت سرچ کردم و ماجرای شهادتش را دوباره خواندم. امیدوارم عزیزان بعد از خواندن این یادداشت همین کار را انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *