پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

آماری از فوت جوانان در سال جاری

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 376256
تشکیل بانک اطلاعاتی سالمندان،مخالفت کمیسیون اجتماعی مجلس با افزایش سن بازنشستگی، فوت بیش از ۱۱ هزار جوان در سال جاری، کمرنگ شدن اصول اخلاقی و دینی دلیل زنانه شدن آسیبهای اجتماعی، تشریح جزئیات پرداخت وام به مستمری بگیران، افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در انتطار تصمیم معاون رئیس جمهور، و ... از مهمترین اخبار حوزه رفاه و تامین اجتماعی در هفته جاری بوده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در هفته جاری شاهد اخبار و وقایع مهمی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی بودیم که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

تشکیل بانک اطلاعاتی سالمندان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در این هفته از تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی برای سالمندان خبر داد و گفت: با تشکیل این بانک خدمات توانبخشی رایگان در اختیار سالمندان قرارمی گیرد.

یحیی سخنگویی افزود: باتوجه به اینکه جامعه ما به سمت سالمندی پیش می رود به همین دلیل باید در حوزه توانبخشی معلولان اقدامات خاصی را مد نظر قرار دهیم و علاوه بر معلولان در این بخش نیز سرمایه گذاری و هزینه کنیم.

وی از تکمیل بانک اطلاعاتی سالمندی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با تکمیل این بانک تعداد سالمندان بالای ۶۰ سال و همچنین افرادی که نیاز به خدمات توانبخشی دارند و آنهایی که نیازمند هستند شناسایی شده و در راستای ارئه خدمات رایگان به آنها اقدام خواهد شد .

مخالفت کمیسیون اجتماعی مجلس با افزایش سن بازنشستگی

بدنبال مطرح شدن بحث افزایش سن بازنشستگی که به تبع افزایش سن امید به زندگی مطرح شده بود دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه در صورت افزایش سن بازنشستگی حقوق این افراد تضییع می شود، گفت: افزایش سن بازنشستگی راه حل مناسبی برای رفع مشکلات صندوق های بیمه ای و بازنشستگی نیست.

محمد اسماعیل سعیدی گفت: برخی از دستگاههای متولی مانند تامین اجتماعی معتقدند که با توجه به اینکه پایین آمدن سن بازنشستگی هزینه هایی به دستگاهها تحمیل می‌کند به همین دلیل باید سن بازنشستگی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر برخی نظریه متفاوتی دارند مبنی بر اینکه جمعیت ما جوان است و نیاز به بازسازی نیروهای انسانی در دستگاههای مختلف وجود دارد.

افزایش سن در دستور کار نیست

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز در همین ارتباط با بیان اینکه سازمان هیچ برنامه ای برای افزایش سن بازنشستگی ندارد گفت: افزایش سن بازنشستگی در لایحه خدمات کشوری مطرح شده است.

محمد حسین زدا در مورد افزایش سن بازنشستگی افراد تحت پوشش تامین اجتماعی گفت: در دوره قبل مدیریت سازمان تامین اجتماعی در مورد افزایش سن بازنشستگی موضوعاتی مطرح شد اما مسکوت ماند و به مرحله بررسی و اجرا نرسید.

فوت بیش از ۱۱ هزار جوان در سال جاری

آمارهای لحظه‌ای سازمان ثبت احوال از وقایع چهارگانه حیاتی ولادت، وفات ، ازدواج و طلاق در روزهای میان هفته نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۵۶۸ هزار و ۸۵۹ مورد ولادت و ۱۴۰ هزار و ۸۶۰ مورد وفات در کشور رخ داده که در این میان بیش از ۱۱ هزار و ۲۶۸ جوان ۱۵ تا ۲۹ سال به دلایل مختلف جان خود را از دست داده اند.

براساس آمارهای ثبت احوال از ابتدای سال جاری تا این لحظه ۵۶۸ هزار و ۸۵۹ نفر در کشور متولد شده اند که از این تعداد ۲۹۱هزار و ۲۵۵ نفر پسر و ۲۷۷ هزار و ۶۰۴ نفر دختر بوده اند.

همچنین تعداد فوت شدگان ۰ تا ۱۴ ساله از ابتدای سال ۹۳ تا امروز ۸ هزار ۳۱۰ نفر و فوت شدگان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۱۱ هزار و ۲۶۸ نفر و فوت شدگان ۳۰ تا ۶۴ ساله ،۳۷ هزار و ۸۹۱ نفر و فوت شدگان ۶۵ ساله و بیشتر نیز ۸۳ هزار و ۳۹۱ نفر بوده است.

کمرنگ شدن اصول اخلاقی و دینی دلیل زنانه شدن آسیبهای اجتماعی

در هفته جاری آسیب شناسان از زنانه شدن آسیبها خبر دادند و در همین راستا یک جامعه شناس و متخصص علوم رفتاری از زنانه شدن آسیبهای اجتماعی به دلیل کمرنگ شدن اصول اخلاقی و ارزشهای دینی خبر داد و گفت: الگو برداری از رسانه های غربی باعث کمرنگ شدن اصول اخلاقی درمیان زنان و به تبع آن افزایش آسیبهای اجتماعی شده است.

دکتر امان الله قرایی مقدم گفت: آسیب های اجتماعی زنان با شیب به سمت بالا در حرکت است و نسبت به گذشته در مواردی مانند اعتیاد، مواد مخدر، فساد و فحشا، بی بند و باری، نابسامانی خانوادگی، جرم و جنایت و ... بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه کمرنگ شدن ارزش ها و اعتقادات دینی باعث افزایش آسیب های اجتماعی و زنانه شدن آن شده است، تاکید کرد: در گذشته خانواده ها از انسجام و ثبات بیشتری برخوردار بودند اما در حال حاضر به دلیل استفاده از ماهواره و تاثیر و الگوبرداری از غرب، نابسامانی در میان خانواده ها ایجاد شده به طوری که با کمرنگ شدن ارزش ها و اعتقادات دینی، این بی بند و باری ها نیز افزایش پیدا کرده است و در مجموع می توان گفت که آسیبهای اجتماعی بیشتر و زنانه شده است.

تشریح جزئیات پرداخت وام به مستمری بگیران

معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی نیز در این هفته با اشاره به اینکه بانک رفاه کارگران زیر نظر سازمان تامین اجتماعی است، گفت: دو نوع وام ضروری بر اساس بودجه سازمان در این بانک به مستمری بگیران پرداخت می‌شود و مابقی وامها نیز براساس اعتبارات داخلی بانک رفاه اختصاص پیدا می کند.

نجات امینی افزود: دو نوع وام ضروری و مسکن با تخصیص اعتباری ویژه به بازنشستگان و مستمری بگیران از سوی بانک رفاه پرداخت می شود که البته با توجه به بودجه اختصاص یافته و تعداد بازنشستگان مبلغ آن زیاد نیست.

وی تاکید کرد: در بانک رفاه برای پرداخت وام از ضوابط بانک مرکزی استفاده می کنند و هر میزانی که بانک مرکزی در مورد سود و بازپرداخت وام به ما اعلام کند، آن را اعمال خواهیم کرد، اما در مجموع کارمزد آن کمتر از ۱۵ درصد است.

بیمه ها بدون اعتبارات دولتی ملزم به پوشش داروهای ناباروری نیستند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این هفته با اشاره به اینکه داروهای ناباروری گران قیمت هستند، گفت: بیمه ها برای پوشش داروهای ناباروری نیاز به حمایت و اعتبارات دولت دارند در غیر اینصورت نمی توان آنها را ملزم به پوشش این دارو کرد.

عباس قائد رحمت در مورد عدم پوشش بیمه ها برای داروهای ناباروری گفت: بیمه ها برای پوشش این داروها هزینه هایی را باید تقبل کنند و با توجه به اینکه درآمد دیگری ندارند یا باید از بیمه شدگان بگیرند و یا از طریق سازمانها دریافت کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه پوشش داروهای ناباروری یکی از سیاستهای وزارت بهداشت و دولت است بر همین اساس دولت باید به بیمه ها کمک کند تا آنها بتوانند هزینه های پوشش این داروها را تامین کنند.

افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در انتطار تصمیم معاون رئیس جمهور

مستمری مددجویان سازمان بهزیستی در سال جاری افزایش پیدا نکرده و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این هفته افزایش مستمری را منوط به تصمیم معاون رئیس جمهور دانست و عنوان کرد که افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش بهزیستی در انتظار تصمیم و ابلاغ معاونت نظارت راهبری و برنامه ریزی ریاست جمهوری است.

دکتر همایون هاشمی افزود: افزایش مستمری مددجویان سازمانهای حمایتی مانند بهزیستی باید به تصویب معاونت راهبری ریاست جمهوری برسد و پس از آن به دستگاههای ذیربط جهت اجرایی شدن ابلاغ شود و در غیر اینصورت نمیتوانیم مستمری ها را افزایش دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *