پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱۸
۱۰۰

توهین به رامبد جوان، به بهانه حضور افغان‌ها در خندوانه!

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 436259
حمله و فحاشی به صفحه اینستاگرام رامبد جوان که از برنامه آخر خود، عکس و مطلبی منتشر کرده بود، وی را مجبور به حذف پست و کامنت های آن مطلب کرد.
توهین به رامبد جوان، به بهانه حضور افغان‌ها در خندوانه!
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، نزدیک بودن آداب و رسوم دوکشور و مخصوصا همزبانی از قدیم الایام سبب اتحاد کشورها و همچنین صمیمیت بیشتر می شد، اما با آغاز قرن بیست و یکم و افزایش بدخواهی های استکبار جهانی برای سایه افکندن در همه کشورهای جهان عملا این امر با چالش مواجه شد.

اما این کار سبب نشد که کشورهای مقابل استکبار، برای متحدشدن پا پس بکشند و عملاً این جریان اگرچه به‌کندی اما ادامه یافت.برنامه‌های استکبار برای اختلاف‌افکنی در میان مردم مختلف کشورها به طرق مختلف بود.

طوری که مثلاً در کشورهایی که بحث شیعه و سنی حساس بود دست بر روی مذهب می‌گذاشت و یا مثلاً در کشورهایی که بحث امنیت و فقیر و غنی جایگاه داشت به چنین مسائلی ورود می‌کرد.در کشور افغانستان هم با توجه به بهانه‌ای به نام تروریست با آغاز جنگ و بعد از کشورگشایی هم‌دست به‌تحقیر مردم این کشور زد و قصد داشت مردم این کشور را در جهان، مردمی بی‌اراده و فقیر جلوه دهد.

این حس اگرچه درگذشته هم سابقه داشت، اما بعد از حمله آمریکا به افغانستان آن‌هم بعد از حادثه ۱۱سپتامبر، در برخی از مردم جهان تشدید شد.با مهاجرت مردم افغانستان به کشورهای مختلف ازجمله ایران و با وقوع برخی حوادثی(فعالیت درزمینهٔ مواد مخدر و دزدی و قتل) که توسط عده‌ای قلیل از افغانی‌ها در کشور رقم می‌خورد این حس در بسیاری از ایرانی‌ها به وجود آمد و با تبلیغات گسترده دشمنان ملت افغانستان به این حس دامن زده شد.

اما واقعیت این است که در هر ملل و کشوری انسان خوب و بد پیدا می‌شود و با توجه به اینکه اغلب ملت افغانستان کشور دوست و همسایه اشتراکات زیاد و شبیه به ایرانی‌ها دارند، چرا باید تنها به اشتباهات عده‌ای از مردم این کشور دامن زده شود و نکات مثبت و روحیه اغلب این کشور را نادیده گرفت؟ از طرفی دیگر نگاه انسانی به همه عالم و مخصوصاً مظلومان عالم دستور شرعی و عرفی است که در کشور رواج دارد.

با توجه به جان‌فشانی‌های هزاران افغانی در جریان جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس برای جمهوری اسلامی ایران که منجر به شهادت حدوداً ۳۰۰۰ افغانی شد، و با توجه به اشتراکات زیاد مردم ایران و افغانستان، و از همه مهم‌تر دید انسانی و مهربانانه اغلب ایرانی‌ها به مظلومان و ستمدیدگان جهان، در سال‌های اخیر تلاش‌هایی مبنی بر نزدیکی مردم ایران و افغانستان صورت گرفت. تلاش‌های ستودنی‌ای که اکنون دیگر کاملاً فراگیر شده است.

دستور رهبر انقلاب مبنی بر رفع مشکلات دانش آموزان افغانستانی برای تحصیل در ایران، بزرگ‌ترین جرقه جدید را در ماه‌های اخیر در کشور زد تا موج حمایت‌های جدید مردمی و تلویزیونی را در کشور رقم بخورد. در ماه مبارک رمضان امسال، برنامه ماه‌عسل بخشی از یک برنامه را زنی افغان اختصاص داد که این زن در افغانستان معلم بود و همسرش کارمند وزارت کشاورزی. اما الان در ایران همسرش کارگر ساختمانی است و خودش گاه حتی کار خدماتی هم انجام می‌دهد.

نیامدن همسر این خانم در برنامه «ماه‌عسل» به دلیل لزوم حضور در محل کار، تعجب مجری برنامه را به‌شدت برانگیخت طوری که در پایان برنامه گفت: انصاف داشته باشیم، در مورد انسان‌ها زود قضاوت نکنیم و انسان‌هایی را که به هر دلیلی ازجمله بیکاری، مشکلات و جنگ از سرزمینشان مهاجرت می‌کنند، بپذیریم.

اما این پایان کار نبود و در ادامه، برنامه خندوانه با دعوت از شاعر افغانستانی فضای جدیدی را از مهاجرین افغان در اذهان عمومی ایجاد کرد. آخرین برنامه هفته گذشته خندوانه، مختص مهاجرین افغان بود و با خواندن ترانه‌ای از «عارف جعفری»؛ خواننده جوان افغانستانی آغاز شد و با خنده و همراهی مهاجرین دعوت‌شده افغان ادامه یافت و با حضور شاد سرور رجایی، شاعر و نویسنده و روزنامه‌نگار افغانستانی خاتمه یافت.

تصویر فوق آخرین پست صفحه مجازی رامبد جوان مجری خندوانه بود
که ظاهرا بدلیل توهین ها و فحاشی های فراوان حذف شد

به نظر می‌رسد این حرکت انسانی متصدیان برنامه خندوانه آن‌قدر تأثیرگذار بود، که انسان‌هایی که حس ترحم وجودشان را فراگرفته را بیکار نگذارد و با حمله به صفحه اینستاگرام رامبد جوان که از این برنامه عکس و مطلبی منتشر کرده بود، وی را مجبور به حذف پست و کامنت های زیاد آن کند.

متأسفانه برخی افراد با حس برتری جویانه و با اشاره به زشتی‌ها سعی دارند دید انسانی هر انسانی به همنوع خود را خدشه‌دار کنند که این مسئله می‌تواند آفت بزرگی در زندگی‌ها ایجاد کند. نگاه انسانی به افراد اگرچه در هر انسانی با هر اعتقاد و مذهبی می‌تواند یافت شود اما با توجه به اعتقادات ملت ایران و تاکیدی که دین اسلام بر لزوم حمایت از مظلومان و ستمدیدگان جهان دارد، سبب شده است تا انتظارات از ایرانی‌ها در قبال این موضوع بیشتر باشد.

این انتظارات اگرچه تا حدود زیادی برآورده شده است اما قطعاً به‌صورت کامل نبوده است اما می‌توان با برداشتن عینک بدبینی این انتظارات کاملاً برآورده شود، تا درنهایت با افزایش چنین برنامه‌ها و تلاش‌هایی چهره خندان مهاجرین خوبی که افغانی هستند بیشتر نمایان شود و در طرف مقابل دیدگاه افرادی که با توهین خودکار را به‌جایی رساندند تا رامبد جوان مجری برنامه خندوانه پست اینستاگرامی خود را که درباره مهاجرین افغان بود را حذف کند، نسبت به این مسائل تغییر کند.
https://jahannews.com/vdcgn39tyak9wx4.rpra.html
jahannews.com/vdcgn39tyak9wx4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به نظرم جای تحقیق داره که چرا بخشی از جامه ما به سمت نژاد پرستی میرن
Iran, Islamic Republic of
در جامعه ما قوميت گرائي بيداد مي كنه، همه براي اقوام ديگر جوك مي سازن، بعد شما مي گي نژادپرستي !!!! والا اينقدر كه درباره همديگه جوك تعريف مي كنيم به افغان ها كاري نداريم.
همه برا اقوام دیگه جوک نمی سازن این جماعت تهرونی هستن که عقده های غرب زدگی شون رو سر اقوام دیگه خالی می کنن میان سریالی مثل پایخت می سازن یا تو یه سزیال دیگه لرها رو با چهره سیاه و لباسای گل منگلولی نشون میدن اخه ادم از این تهرون زده ها بی فرهنگ تر دارم
ایرانی
ببخشید گناه رو به گردن تهرانی ها نندازین چون که تهران امروز به قول دوستی شهر "شهرستانی های مقیم مرکز" شده. تهرانی ها هرجور هم که زاد و ولد می کردند نمی توانستد از دوره قاجا ر تا بحال تبدیل به دوازده میلیون یا بیشتر بشن .در واقع مردمی که به اونجا اومده، که اتفاقا از اقوام مختلف هم هستن دستشون تو کاره.امیدوارم باعث رنجش کسی نشده باشم
منظور اون فرهنگ غالب تهرانه که در این شهر حاکم هست.
بیشتر مردم تهران مهاجران شهرستانها هستند.
بیشتر جمعیت تهران شهرستانی ها هستند که برخی از آنها تازه به دوران رسیده اند و قومیت خود را مسخره می کنند چون عارشان می آید که به اصل و نسب خود اشاره کنند.
انسان
سلام مهربانان رفقا چرا از اصل موضوع دور میشود در مورد تهران و اینها صحبت میکنیم.بیاید ب این فکر کنیم زمانی ما در یک کشور بودیم زمانی برای شادی و اسایش هم تلاش میکردیم اگر اختلافاتی هست اینها فقط بخاطرر دخالت عده ای ایست ما پارسی گوییم ما همسایه ایم جدا از ان ما انسانییم.ممنون ازهمه بخصوص بروبچ خندوانه.بدرود ایرانیان گل
تحقیق نمخواد ماهواره نماد فساد از هر نوعی هستش
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره دوست عزیز، ما عادت کرده ایم با ساده سازی مسائل راه به بیراهه ببریم. تا صحبت از فساد میشود میگوییم کار استکبار است و خلاص . و حالا که صحبت از نژاد پرستی است کار را به ماهواره میکشانیم.
نه عزیزم مشکل خود ما مردم هستیم که عادت کرده ایم به دیگران از بالا نگاه کنیم و این مساله هیچ ربطی به ماهواره و غرب و استکبار و صهیونیست ها ندارد.
یک ایرانی
Romania
آن چراغ که بر خانه رواست بر مسجد حرام است
مهدی
شما که ادعای ایرانی دارید، پرچمت چرا ایرانی نیست؟
ضمناً حتی اگه حرف خدا و پیغمبر رو درباره کمک به هم نوع کنار بذاریم، عقل میگه مشکلات اونا مشکلات ما هم هست و اگه بهشون کمک نکنیم مشکلاتشون روی جامعه ما هم اثر خواهد گذاشت.
Iran, Islamic Republic of
شما اگه می خوای کمک کنی می تونی بری افغانستان بهشون کمک کنی یا اصلا قسمتی از خونه خودت رو بدی به یک افغانی
ولی حق نداری از کیسه خلیفه ببخشی
Norway
چی رو بخشیده اند ؟
مقدارش چقدر است ؟
سهم تو از مقدار قابل بخشش چقدر است ؟
ایا دیگران حق دارند از سهمشان ببخشند ؟
یک الگو بما نشان بده و اقلا حرف که میزنی با دلیل و منطق باشد . شاید تو درست می گویی . ما که نفهمیدیم . هرچه سخت کاری و بدبختی است این افغان ها انجام میدهند . حال راداری توبرو انجام بده . البته شاید تک و توکی هم باشند که وضع مالی انها خوب باشد . ضمنا ایا اکقر افغانی ها مسئله دار هستند ؟ اماررو کن .
حمید
این افغانیها که دائم دم از برابری و مسلمانی و برادری با ملت ایران می زنند چرا چندین سال است که آب رودخانه هیرمند را بر مردم سیستان بسته اند و حق آبه مارا از هیرمند نمی دهند و فقط می خواهند در ایران بمانند و بارشان روی دوش ملت ایران باشد ؟
Pink star 👑
هیرمند از هندوکش سرچشمه میگیره نه دماوند والبرز مردم افغان اونقد آب ندارن که بخورن بااکانتم این خشکسالیها اونوقت به شما که دو تا دریا بالا وپایین کشورتونه کمک کنن ...میفهمی چی میگی؟؟؟
زمین خدا برای همه انسانها است و خدا در قران میگه که زمین و اسمان را برای شما مسخر کردیم مهاجرت هم اگر برای کسب درامد حلال و حفظ جان و امنیت باشد هیچ ایرادی ندارد
شخص پیامبر از مهاجرین بودند که به مدینه رفتند
هر کسی هم فکر میکند نمیتواند در ایران درامد کافی کسب کند یا سایر مشکلات میتواند مهاجرت کند
البته به این اقای ایرانی توصیه میکنم چند وقتی برود افغانستان شاید بدرد داعش و طالبان خورد
در ضمن چراغی که به خانه رواست به همسایه روا تر است این هم از دستورات اسلامی و انسانی است
گویا شما از اسلام فقط مهاجرت رو یاد گرفتی استاد..
چرا جهاد رو یاد نمیگیری و با اشغالگران میهنت نمیجنگی؟
مهاجرت واجب نیست اما جهاد واجبه.
وای بر شما که ذلیلانه پشت به دشمن کردید و دم از اسلام میزنید.
Pink star 👑
ببین کی حرف از اسلام وغیرت میزنه...... زود قضاوت نکن هیچکی از جنگ نمیتونه فرار کنه اما میتونه پناه بگیره
علی فرزند ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
ضرب المثلی که شما بیان کردید، اینجا کاربرد ندارد،ملاک برتری از دیدگاه اسلام ناب محمدی(ص) که نص صریح کلام خدا در قرآن کریم است در سوره حجرات آیه 13"يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ﴿۱۳﴾" بیان شده، تقوا است نه نژاد و قوم و قبیله و عرب و عجم.
حسین
علی جان همین طور که می بینی بعضی برای نظرت منفی گذاشتن یعنی شما با کسانی طرفی که قرآن را هم قبول ندارن. دیگه چه انتظاری از اینا داری ای عزیز غیور.
دوست کوته‌بین شما قرآن نخونی برات بهتره چون خودتم تفسیرش میکنی و یه چیز دیگه از معنیش متوجه میشی.
ما برای این مملکت سختی نکشیدیم و شهید ندادیم که حاصلش مال دیگران بشه...
هشت سال دفاع مقدس این مهمانهای ناخوانده کجا تشریف داشتن؟ شما یه شهید افغانی به من معرفی کن که برای ایران خونش ریخته شده باشه.
شما که دم از اسلام میزنی
مگه ما مسلمان نبودیم چرا در زمان جنگ کمکمون نکردن؟
مهدی
اتفاقا شمایی که خیلی چیزا رو نمی دونی وقت کردی به جای گشتن تو سایت به درد نخور یکم اخبار رو چک کن طبق آمار اعلام شده سه هزار افغانی در دفاع مقدس شهید شدن
سجاد
United States
......
United States
....
Iran, Islamic Republic of
کی گفته شهید ندادن افغانستانی ها تو هشت سال دفاع مقدس ایران؟؟؟
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
آقای ایرانی عزیز، اگر حرف شما را یک آلمانی میزد من قبول میکردم. ولی توجه کنید که ما ایرانی ها پایه اصلی مهاجرت به تمام کشورهای مهاجر پذیر دنیا از استرالیا گرفته تا کانادا هستیم.
حالا به نظرت درست است در آن کشورها رفتاری که ما با افغانستانی ها میکنیم را بکنند ؟
درود برتو هموطن
محسن تهران
ملی گرائی خلاف اسلام است (امام خمینی ره) یک ایرانی سلام در مکتب اسلام عزیز و خون ایرانی هست که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی ! ! . متوجه شدی ! ! پس تو ایرانی بودنت خودت شک کن مسلمانیت پیش کش . یا علی
اتفاقا همین دینی که توش مسجد هست میکه به هم نوع و هم دینت ببخش حتی اگر کم دست بودی...
علی
Iran, Islamic Republic of
یک اشتباه ادبی که اون هم ناشی از حس خودبرتربینی است اینه که به جای افغان میگیم افغانی.قزاقستانی را قزاق ،ترکمنستانی را ترکمن ؛ تاجیکستانی را تاجیک و افغانستانی را افغان میگویند.نبینم دیگه اشتباه بنویسید.
وقتی فیلم چند متر مکعب عشق رو دیدم نظرم به همزبانان افغانی ام عوض شد. واقعا ملت رنج کشیده ای هستن.
البته این نباید ما را احساساتی کنه و از تعامل معقول خارج کنه و وارد تعامل تخریب گر که دودش به چشم هر دو ملت می ره وارد کنه
الان جوابتون را عرض می کنم.
اولاً افغانیها هم شیعه دارن و هم سنی که تعدادی از این سنی ها افراطی اند و در جریان عزاداری امام حسین عده ای از اینها قلب مردم را شکستند.
ولی الحق و الانصاف افغانی های شیعه مردم خوبی اند. خیلی دوست دارم بهشون کمک کنم.
رواج قومیت گرایی توسط حکومت .... انجام میشه
حکومت .... از استراتژی دعوا بیانداز و حکومت کن استفاده میکنه
Iran, Islamic Republic of
این از تبعات نژاد پرستی به وجود اومده بر اثر باستان گرایی تخیلیه!
Iran, Islamic Republic of
يعني چه باستان گرائي تخيلي، آدم خودباخته!
اولاً، در ايام باستان افغانستان هم جزء ايران بوده ، پس نژادپرستي ربطي به باستان گرائي ندارد.
ثانياً، نژادپرستي توي آمريكا و اروپاست نه ايران. اينجا مردم حرفشون اينه كه ما خودمون بيكاريم چرا بايد كارگر افغاني اينجا باشه كه خودش ايجاد معضل كرده است.
علی
تو ایران هم نژاد پرستی هست
کافیه یک نگاه به دید مردم نسبت به عرب ها بندازیم خصوصا همون باستان گراها!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
گل پسر
تو جوري حرف ميزني كه انگار افغانستاني ها همه شغلهاي پزشكي و مهندسي رو گرفتن.اونا كارايي انجام ميدن كه تو و امثال تو اگه چندين برابر دستمزد اونا بهت بدن هيچوقت حاضر نميشي انجام بدي.ولي اگه فكر ميكني كه واقعا اونا موقعيت شغلي تو رو گرفتن اول صبح برو سر ميدون ميبيني كه واسه تو هم كار هست فقط بيل و كلنگت يادت نره
دیگه گذشت روزهایی که افغانها کارهای سخت انجام می دادند اگر کمی به دور و برمان نگاه کنیم می بینیم که افغانهای جدید اکثرا کارهای خدماتی مثل دست فروشی و فروشندگی و کارهای پردرامد ساختمانی مانند نماکاری و کاشیکاری و گچبری انجام می دهند و تعداد زیادی از اونا هم به کار قاچاق مواد مخدر و جرم و جنایت مشغولند حضور 80 هزار افغانی در ورزشگاه آزادی و تعداد زیاد ماشینهای شاسی بلند حکایت از تعداد زیاد افغانها و وضع خوب مالی اونا داره
اخه بدبختی اینه که این جماعت بیکار توقعات بالایی دارنداولا از این جماعت یک عده شون قشر کارگره بعدش این قشر کارگر میره کار شاقه یا ...انجام بده نه .یه چیزی تو اقتصاد هست که بهش میگن نیروی کار ارزان بدون بیمه کاری ودرمانیواولاد..ومحرو م ز معاملات بانکی وتجاری و ثبت سند.ومحروم تو حضور در استانهای دیگه و حق رانندگی اگر اینا۵۰درصد حق یک ایرانی رو داشتند ضرب چند سال موفق ترین آدما میشن که از این به بعد هر ایرانی رو سر اونا قسم میخوره
فرشاد
فکر نمیکنم ربطی به باستان گرایی داشته باشه چون اتفاقا باستان گرا ها بهتر از هر کس دیگه ای باید بدانند اکثر افغانستان جزعی از ایران بوده ، بر عکس شما من فکر میکنم اثرات قومگرایی ست کما اینکه در فضای مجازی و به اسانی تبلیغات قوم گرایی رو میشه دید بخصوص در دوسال اخیر در بین بعضی از مسئولین نیز حمایت از قومگراها به چشم میخورد
Iran, Islamic Republic of
با برنامه خندوانه خیلی حال کردم.
امیدوارم و دا میکنم که افغانستان وباره روی آرامش رو به خودش ببینه و سایه جنگ و ناامنی از روش برداشته شه.
خوب چر از این فحاشی ها ترسیده و صفحه را حذف کرده؟
این یعنی تسلیم در برابر دیکتاتوری!
Iran, Islamic Republic of
دیکتاتور شمایید
علی فرزند ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
ببخشید اگه برای گفتن حرف حق به شما و خانواده تون و خدای ناکرده به پدر و مادرتون فحش و ناسزا می گفتن، شما چیکار می کردین؟؟
خوبه حداقل یه وقتهایی هم که شده، خودمون رو جای دیگران بذاریم.
Estonia
هیچی صفحه را باز میزاشتم تا همه ببینن مخالفان من چه آدم های هستن!
همانطو که دوستان آدم نشان دهنده شخصیت آدم هستند دشمنان آدم هم نشانگر شخصیتش هستن!
از حق نباید ذره ای عقب نشینی کرد!
این یعنی ترس مجری برنامه از نظرات مخالف مردم ایران با حضور افغانها در ایران و کار زشت مجری برنامه
France
بيش از يك سال هست كه بنا به اقتضاي شغليم در يكي از کشورهای همجوار که از قضا مشکلات امنیتی و اقتصادی شدیدی هم دارد به سر میبرم. به قدری از روابط انسانی شان خوشم آمده است که وقتی مقایسه میکنم با خودمان، به خاطر برخی بینشها و رفتارهایمان، به حال خودمان افسوس میخورم. ما همه چیز داریم ولی بنا به نداشتن مهارتهای اجتماعی درست، داریم میبازیم.
فرانسه کشور هم جواره؟
France
نه عزیزم. برای من هم سواله که چرا پرچم را فرانسه نشون میده. بنده از عراق استان بصره این پیغام را داده ام.
قلی
اگر تهدبدات افغانی های ساکن ایران و گروگانگیری- اخاذی و تجاوزات فردی وگروهی آنها درحق تعدادی ازمردم و ظلم درحق ملت ایران رادرطی سالیان گذشته برمی شمردند دم از انساندوستانه وترحم نمی زدند
و مهمتر از همه سرمایه هنگفتی که در این دهها سال ، از جیب مردم ایران رفته برای این خوش‌نشین‌های افغانی
نژادپرست ترین مردم جهان متاسفانه
مردم
در مجموع برنامه خندوانه برنامه قابل قبولی است.
Seychelles
من این برنامه را کامل دیدم هرچند انتقاداتی به افغانستانی ها وارده در نوع نگرششون به جامعه ایرانی اسلامی و انتقداتی به مسولین کشوردر مورد مهاجران غیر قانونی و مواد مخدر و جنایات و شرارتهای برخی از این مهاجران و حتی حدس میزدم انتقادهایی به برنامه وارد بشه اما فکر نمی کردم انتقادات به اهانت برسه
اما نظر شما را در مورد نژاد پرستی قبول ندارم
اگر کمی دقت کنید سالها است ملت ما هزینه می دهد برای بی آبی سیستان و نا امنی مرزهای شرقی و مواد مخدر اما افغانستانی های عزیز حتی همت از بین بردن مزارع خشخاش را هم ندارند و ....
پس به نوعی این نوع برخورد تصویری از برخورد خود آنها است و گفت خود بشکن آیینه شکستن خطا است
ن
یک ایرانی
Romania
آن چراغ که بر خانه رواست بر مسجد حرام است
Iran, Islamic Republic of
پس خود تو به چه حقی بلند شدی رفتی تو اون کشور زندگی میکنی؟ این افغانها دیگه حداقل از تو بیشتر خیرشون به کشور ما رسیده.
Iran, Islamic Republic of
....
درسته
فتخار مكنيد لطفا دست از تعصب جاهلي خود برداريد...

متعصبين بدانند قسمت هاي زيادي از افغانستان تا همين 150سال قبل جزئي از ايران بود كه با توطئه انگليسي ها از ما جدا شد وبسياري از شاعران پارس گوي از این دیارند...
ساناز
هر شهروندی به کشور دیگه می رود به عنوان سفیرآن کشور محسوب میشود مشکل از تفکر ایرانیان نیست
مشکل از افرادیه که از افغانستان به طور قاچاق وغیر مجاز
وارد ایران میشوند کارهایی که نباید بکننند انجام. میدهند تجاوز گروگان دزدی قتل های فجیع که بیش از چهل درصد قتل های عمد به عهده دارند
بیش از سه میلیون نفر تو ایران باید حساس باشند مردمم ایران
باید نود درصد افغانیها را اخراج کنند
بزند کشورشون آباد کنند
30ساله از مردم ایران سواستفاده کردند دیگه بسه
Iran, Islamic Republic of
البته یکی ازفسادهائیکه گریبانگیراین مملکت شده حضورافغانیهای بدون مجوزکارتواین کشوره واقعا فسادشون بیدادمیکنه...
France
ببخشید الان این حرف شما چه ربطی به احترام گذاشتن به انسانها دارد؟ یعنی حب وطن باید باعث بدرفتاری و توهین به ملت دیگری بشود؟ جل الخالق از دست شما که تخم نفرت و تفرقه میکارید و این رفتار شما باعث بی اعتمادی بین ملت های همسایه و همگون مثل ایران و افغانستان میشود.دست بردارید از رفتار نادرست.کار رامبد بسیار عالی و هوشمندانه است درست مثل خود برنامه خندوانه اش.
نصیرمجاب
United States
سلام رامبد عزیز
"خندوانه ات" گلی شده در دل همه.
و "خندوانه ای" که قصد دارم سپاس ویژه ای از آن داشته باشم،
از "خندوانه افغانی ات".
بیش از سه دهه فرصت کمی نیست و هموطنان من در زمینه های مختلف زندگی ، همواره دمخور مردم ایران بوده اند.
و البته خوشبختانه در این اواخر نگاه های لطیفی در حوزه برنامه سازی در سیما جان گرفته است.
که خندوانه گام بلندی را برداشت.
این که دو ملت ایران و افغانستان از هر نظر که ببینیم اشتراکات تاریخی و فرهنگی دارند، چیز کمی نیست.
و در سایه این زیبا دیدن و دقیق دیدن هاست، که می توان خوشی ها را بیشتر و بیشتر تقسیم کرد.
برای خودت و همکاران خندوانه ای ات آرزوی بهروزی دارم.
Iran, Islamic Republic of
مهاجرت بايستي از مجراي قانوني انجام پذيرد. يكي از عامل بدبيني ها حضور گسترده قاچاقچيان انسان هستند كه افغانيها را در قبال پول از مجراي غيرقانوني و بي هويت به داخل كشور مي اورندو موجب فساد قتل و ... مي شود
Iran, Islamic Republic of
واقعا از کار رامبد جوان لذت بردم. رفتار این افراد خودبین و متکبر مصداق آیه ی عبس وتولى ان جاءه الاعمى می باشد که از بالا به افراد نگاه می کنند و خودبرتر پنداری دارند. کاری به افغانی ها ندارم اما ما باید دیگر اسلام بیاوریم.
منم موافقم با نظرتون.بخدا اقا از شرم نمیتو نه سرشو بالابگیره .یعنی ما شیعه های امام علی هستیم
همدانی
1.ایران افغانستان .تاجیکستان.ترکمنستان و...بقیه کشورهای فارسی زبان میتوانند حول همین زبان و حتی برخی فرهنگهای مشترک خود قدرتی بسازند که در منطقه و جهان تاثیر گزار باشد چه از لحاظ گسترش فرهنگ اسلامی و چه مسایل اقتصادی و سیاسی و...
2.آنها که دم از کوروش و ایرانی گری و این مسایل میزنند بیشتر از سایرین باید نگاه اتحاد با کشورهای فارس زبان همسایه داشته باشند چون هم مبانی عقایدشان چنین لزومی را دارد و هم اینکه اینها در همان تاریخ مورد افتخار ایران پرستان خود ایرانی بودند و تاثیر گزار.
3.آنها نیز که از منظر اسلام نگاه میکنند که صد چندان باید از اتحاد و همراهی و محبت به ایشان علی الخصوص افغانستانی ها داشته باشند چون هم مسلمانند هم مورد ظلم واقع شدند هم معیار قضاوت در مرتبه ی افراد تقوای آنان است نه نژاد یا زبان آنان
3.این نوشته قابل شرح و تقسیم بیشتر است که تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ا
عليرضا
كار خندوانه خيلي عالي بود
Norway
سایت محترم جهان نیوز
خواهشمند است نظر دردمندانه اینجانب را حتما چاپ بفرمایید که انسان باید از جهل ادم ها فقط به خداوند متعال پناه ببرد .

بنده با توجه به اشنایی بزبان انگلیسی به سایت های غربی سر می زنم . انقدر پرت و پلا و نژاد پرستی و فحاشی از کاربران غربی خوانده ام که گاها تصمیم می گیرم دیگر به این قبیل سایت ها مراجعه نکنم که بمرو کم رنگ تر شده است . دقیقا همان نمود های نژاد پرستی مشاهده شده در سایت های غربی را در این مقاله هم دیدم . این بار ازطرف برخی از ایرانی ها . البته نمودهایی نیز در سطح جامعه دیده ام .
ادم های فضای مجاز ی ، زمانی که به این بحث ها کشیده می شود، نه در شرق و نه در غرب ظرفیت ندارند . حال باز خوب است در ایران بنا به برخی از مسائل و ملاحظات فرهنگی و عرفی برخی از کامنت های از حد بدر رفته چاپ نمی شود والا معلوم نبود که چه چیزی از اب در می امد .

برخی انچنان درون زشتشان را نشان می دهند که انسان از خود نیز شرمش می اید . بنده با همین ظرفیت ناچیز خود گاهی بخشی خوف و زجر علما از دیدن صورت های واقعی انسان ها را حس می کنم . چون اینترنت مکانی است که اکثر ادم ها ماسک چه خوب و چه بد ماسک و ملاحظه را کنار می گذارند . انی که خوب است که همان است و نظر می دهد و انی که بد است نیز شرم و حیا و ملاحظات را مرخص کرده و متناسب می نویسد .
قدرت
چرا از کلمه افغانستانی در تیتر استفاده نکردید
Iran, Islamic Republic of
من میگم افغان ک امریکا سگ وگربه هاشو برد ولی افغان ها رابابال هواپیما پرتاپ کرد پایین اگه غیرت داشتن مذبومانه فرارنمی کردندمیان ایران زبان دراز حقوق نداشته کشورخودسون را ازما مطالبه می کنند.
Romania
باید انقدر ظرفیت داشته باشیم و پیشرفت کنیم که کشورهای جداشده خودشان دوباره به ایران بازگردند مثل افغانستان آذربایجان ارمنستان بحرین قسمتی از پاکستان تاجیکستان و ...
الان در تاریخ مدارس افغانستان نگاه کنید از مادها و هخامنشی تا قاجاریه در تاریخ مشترک هستیم بعدش جدا می شوند.
فردا امام زمان ظهور میکنه بعضیا میگن :نه !!امام زمان عربه ما اینو نمیخوایم.امام زمان باید آریایی باشه
دست از تعصب بی جا بردارین.همه انسان هستیم و با هم برادر و هیچ فرقی با هم نداریم
سعید
اگر این برنامه با حضور غربی هایی مثل دار و دسته فابیوس و معامون صدر اعظم آلمان ویا روباه پیر انگلیس و آمریکا و برخی مردم برخی برهنه کشورها یی که دستشان به خون جوانان و مردم بیگانه ما در جنگ تحمیلی آغشته می شد این بی ادبان به ظاهر متمدن قربان صدقه رامبد جوان و برنامه او می رفتند و از ظلم و جنایت آنها یادشان نمی شان نمی آمد . اما هر جا صحبت از اسلام و مسلمان و مظلوم است داد یک عده تازه به دوران رسبده خودباخته در می آید مثل آن به ظاهر اقتصاد دانی که به رئیس جمهور نامه نوشته بود که سهم هر ایرانی از پول هایی که قرار است آزاد شود را به حسابش بریزید که بک موقع به مردم فلسطین و افغانستان کمک نشود.
عليرضا
ظاهرأ هر موضوعي پیش میاد مٹل ھمیشه مردم ايران مقصرن نديديد كه تو همين برنامه به شعور و فرهنگ مردم ایران توھین شد ،تو اين وضع خراب مملكت كه ايراني ها بيكارن تو همه شغل ها افغاني هست ولي متأسفانه يك عده هميشه طرف بيگانگان رو میگرند طرف اومدہ جلوی چند ملیون ایرانی به همه ايراني ها توهين كرده واقعأ كه
من افغانستانی ام
Iran, Islamic Republic of
افغانسنتانی ها در ایران به اندازه ایرانی ها از امکانات برخوردار نیستند و در واقع شهروند درجه دوم محسوب می شن، این طبیعی هست چون ما مهاجریم ولی اگر میبینید که یک افغانستانی تونسته یک شغل رو بدست بیاره بدونید که خیلی بیشتر از یک ایرانی برای بدست آوردن اون شغل تلاش کرده پس خیلی بیشتر از یک ایرانی لیاقت داشتن اون شغل رو داره.
شما ایرانی ها با فحاشی و توهین نمی تونید این واقعیت رو نابود کنید!
سینا
اقای محترم جمله اینکه قدر امنیت کشورمون رو بدونیم کجاش توهینه. کمی ظرفیت و جنبه داشته باشید. افغانی های بنده خدا که فقط دارن کارهایی رو میکنن که ماها زورمون و عارمون میاد انجام بدیم. کمی منصف باشید.
ناصر
اونایی که طرفداری میکنید از حضور افغانیها،،غیر از جنبه احساساتی بازی،دلیلی دیگه وجود نداره،.
میخواستم چندجمله ای بگم که ثابت کنم همچین هم که وانمود میکنید از حضورشون رضایت ندارید،،
ولی خداشاهده نمیخوام دل یک آدم که شاید افغانی باشه و این کامنت رو بخونه شکسته بشه.
اگه میرفتن عزت نفس خودشونم بیشتربود.
Iran, Islamic Republic of
ببین درک کن تو اگ بری خارج مردمش انقدر باهات بدرفتاری کنن بعد بهت بگن اگه میرفتی عزت نفست بیشتر بود چی میگفتی ؟.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
یکی از کارهای خوب رامبد اوردن برادران خوب افغانستانی به خندوانه بود که سپاسگزار انتخاب خوب او هستیم . مردم افغانستان را رهبری عزیز به خوبی توصیف کردند و من سالسانی با انها از نزدیک زندگی کرده ام اهل ادا اصولهای تیپاهای مثلا روشنفکر ما نیستند به راستی وطن دوست هستند و مثل بعضی از ما ایران دوستان نیستند که موقع خطر سوراخ موش بخرند و فرار کنند بلکه مردانه می ایستند و مردانه در مقابل دشمن دفاع می کنند . اگر افغانستایها رهبری همچون رهبر ما داشتند بر کل عالم حکومت می کردند تنها مصیبت انها نداشتن یک رهبر الاهی و با تقواست .
سارا
اصلا بحث موضوع برنامه نیست...
مشکل اینجاست که ما نمی تونیم نظراتی رو که خلاف میل و خواسته ماست تحمل کنیم...
باالفرض که یه عده از مردم مخالف حضور افغان ها در برنامه بودند ولی حداقل به پاس زحماتی که عوامل این برنامه برای شادی مردم کشیدند نباید به صورت زشت و زننده اعتراض خودشونو اعلام می کردن...
چه توهین ها که نکردند و چه بی فرهنگی هایی که نشان ندادند!!!
خیلی از ما ایرانی ها اخلاق حضور در رسانه های مجازی رو نداریم...
ناصر
قطعا نژادپرستی پسندیده نیست...
اما به نظرم باید افغانستان آزاد وآباد شود(چنانچه کل جهان باید شود)...ومسلما برای این کار افغانها مقدمند
اما به نظر میرسد افغانها در خیلی از نقاط پراکنده شده وفقط ازدور افغانستان را دوست دارند...
معصومه
Estonia
سلام ممنون ازآقای رامبد جوان به امید نزدیکی های
بیشترمیان دوکشورهمسایه ودرک وشناخت بیشتر از
همدیگر
فاطمه
واقعا متاسفم برای افرادی که از اسلام فقط اسم مسلمون رو یدک میکشن یعنی این همه توهین در عرض چند ساعت به یه عده ادم فقط به جرم اینکه افغانستانی هستن؟ یعنی هر چی افغانستانی تو ایرانه دزد و قاچاقچی و قاتله؟ من مشهد زنگی میکنم با خیلی ازابن افراد اشنا شدم آدمای فوق العاده ساده مهربون و صادق و نجیبن.افرادی که از قوم هزاره هستن که چهره ای شبیه شرقیها دارن تماما شیعه مذهبهای معتقدی هستن یه سرچ ساده تو اینترنت بکنید با شهدای مدافع حرمشون مثل شهید رضا اسماعیلی یا شهید توسلی و .... آشنا بشید.یا برین گلزار شهداشون در بهشت رضای مشهد ببینین واسه اعتقاداتشون چه کارهایی که نکرون اونوقت من و توی مثلا بچه شیعه میایم بهشون توهین میکنیم.
GOLNAZ
موافقم باهاتون. متاسفانه نژادپرستی در بین ماها بیداد میکنه. خیلی خیلی خیلی زشت و به دور از تمدن امروزیه که خودمون رو ملت بافرهنگی میدونیم. اما وقتی در یک برنامه تلویزیونی چند نفر خارجی اما هم دین و هم صحبت ما دعوت میشن اینجوری برخورد میکنیم. خدایی هست که فردا حساب این توهین هامون رو با ما میکنه
زهرا سادات حسینی
سلام. اونایی که میگن افغانستانی ها ناامنی میارن یه نگاهی به صفحه حوادث بندازن ببینن ایا افغانی اتد یا خود ایرانی.....
ریگی.. مجاهدین خلق.. فتنه 88 که توهین به امام حسین و شهدا.. شاهین نجفی توهین به الایمه...دزدی 3000000 میلیارد... و بازم بگم
کمی انصاف داشته باشیم از ماست که بر ماست
امیر
دوستانی میگن ورود افغانیها قتل و دزدی و جنایت و آدم کشی و... میاورد:
1 اگر نگاه رسانه هاو مسئولین یک کشور نسبت به مردمی منفی باشد، شما تصورشو بکنید که چه اتفاقی خواهد افتاد. در بسیاری از جنایت های رسانه ای شده در ایران، عامل جنایت قبل از اثبات جرم افغانی معرفی شده است از قبیل قضیه خفاش شب و ورامین و...اما هیچ کسی از این دم نزد که بخاطر این اشتباهات، مهاجرین چه کشیدند.
2 به عنوان یک مهاجر اعلام می کنم که از دیدمهاجرین هم بامهاجر مجرم باید با شدت عمل و بر اساس قانون برخورد شود چون گناه آنان به پای همه مهاجرین نوشته میشود و همه از آن آسیب می بینند هر چند که طبق موازین اسلامی ولا تحمل واره وزر اخری.
3 تقریبا 95/خوبیهای این مردم از دید عدسه های دوربین و به دنبال آن از دید مردم مکتوم مانده است به جز دو یا سه مورد در طول این 36 سال. بر این اساس مردم خونگرم ایران حق دارند چنین تصور منفی از مهاجرین در ذهن داشته باشند.
4 اگر برخی از حوادث را طبیعی تلقی کنیم برخی حوادث دیگر اصلا در شان نظام نبود مانند: همزمانی بدرقه آن چنانی انگلیسی های متجاوز در آبهای جمهوری اسلامی ایران به مناسبت میلاد پیامبر سراسر رحمت با مراسم افغانی بگیران در سراسر کشور که در تعقیب و گریز نیروی انتظامی با کارگران یک ساختمان در تهران که مهاجر بودند، 4 نفر خودشون رو از طبقه 3 یا 4 به زمین انداختند و سه نفرشون کشته شد و یک نفر با کمر و پای شکسته آنطرف مرز انداخته شد. اما رسانه ها در سکوت محض...
5 شروع اخراج مهاجرین در عش آل محمد ص با رمز یا معصومه توسط... از اتفاقات عجیب ودرد آور روزگار بود که به راحتی رسانه ای
شد. برخورد با مهاجرین همیشه جریان داشت اما طبق ضرب المثل عربها جراحات زبانی این چنین التیام ندارد. چون مهاجرین، مثل کفار تلقی شدند.
6 به نوبه خودم و به نمایندگی از این قشر محروم از سیمای جمهوری اسلامی و بخصوص از مجری خوش ذوق برنامه خندوانه رامبد جوان عزیز یک دنیا سپاسگزارم. همیشه شاد باشی که دل حد اقل دو میلیون مهاجر را شاد کردی.
7 امید وارم که مردم ایران هیچ وقت نا امنی را تجربه نکنند و به کشور دیگری پناهنده نشوند و قدر نظام و امام و خون شهدا و رهبر شایسته و مدبر و بزرگوار را بدانند. چون با همه مشکلاتی داشتیم و داریم برای ما حفظ نظام از همه چیز مهمتره و می دانیم که دشمنان زیادی برای تکه پاره کردنش دندان تیز کرده اند.
حالا اگر یک غربی یا آمریکایی میاوردند نشانه روشنفکریه اما اگر افغانی بیارند نشانه عقب ماندگی !!!
خندوانه برنامه خیلی خوبیه تا چشم بعضیها در بیاد !!!
امیر
درود بر رامبد جوان
همیشه شاد باشی که دل میلیون ها مهاجر را شاد کردی
امیر
رامبد جوان تشکر
نظر خیلی از ایرانیها رو نسبت به افغانستانی ها عوض کردی و برعکس نظر بسیاری از افغانستانی هارو نسبت به ایرانیها تغییر دادی
همیشه شاد باشی که دل میلیون ها نفر را شاد کردی!
امین
عزیزی گفته تو این نظرات: «چراغی که به خانه رواست...»
معنیش اینه که خدای نکرده تو جنگ تا نصف تهران رو هم تجزیه کردن، اون بقیش که کشور ماست رو دریاب گور بابای بقیش
رامب دمت گرم از این برنامه دل مهجرین رو شاد کردی
منظورش اینه که اگه شما آبادگر هستید بروید افغانستان را آباد کنید ما شما را نمیخواهیم
کیمیا
واقعا برای اونایی که یه ذره محبت و مهربانی و ادب و وجدان ندارن متاسفم.
با اون کامنتای بد و بیراهتون رامبد عزیز رو مجبور کردید
دیگه توی اینستاگرام پست نذاره و همین امروز اخرین پستشو منتشر کرد.
محسن
افرادی که از افغانیها طرفداری می کنند همگی افغانی هستند و خودشون را ایرانی معرفی می کنند
Pink star 👑
تو حرف نزن!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
درست صحبت کن واقعا بی فرهنگی و ارزش ایرانی ها رو بردی پایین
Iran, Islamic Republic of
برتری انسان به نژادوقومیت نیست به شخصیته