شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۳۱
بازي با واقعيت‌هاي تاريخ؛

آنچه «انقلاب ۵۷» مي‎گويد و نمي‎گويد/ «من و تو» و استارت پروژه مستندهای تاریخی-تحریفی

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 406054
مستند ۵۳۰ دقيقه‎اي «انقلاب ۵۷» در پنج قسمت براي کساني که آن را ديده‎اند حاوي تصاوير آرشيوي قدرتمند و با کيفيت تصويري بالاست که ترکيبي از فيلم‎‎هاي بي‎بي‌سي و با توجه به برخي شنيده‌ها آرشيو‎هاي داخلي است که در غفلت و بي‌توجهي برنامه‌سازان داخلي مورد استفاده شبکه‌هاي معاند قرار گرفته است.
آنچه «انقلاب ۵۷» مي‎گويد و نمي‎گويد/ «من و تو» و استارت پروژه مستندهای تاریخی-تحریفی
گروه سیاست جهان نيوز- سید مرتضی فاطمی: به همان ميزان که دهه چهارم انقلاب را بايد «دهه پيشرفت و عدالت» ناميد بايد اين دهه را دهه بحران‎‎زايي براي انقلاب نيز دانست که از همان سال‎‎هاي آغازين اين دهه رو به فزوني گذاشته است. شاهد اين مدعا تشديد تحريم‎‎ها و اتفاقات پيش و پس از انتخابات ۸۸ در فضاي واقع و راه‎اندازي شبکه‎‎هاي حرفه‎اي تلويزيوني فارسيزبان با جامعه هدف ايراني در فضاي مجاز است.

تلويزيون‎‎هاي مستقر در اروپا و آمريکا با دسترسي به تکنولو‎ژي و تئوري‎‎هاي رسانه‎اي روز دنيا و در غفلت يا نبود رقباي ايراني، توانسته‎اند تاثيري بيش از برآوردها بر مخاطبان داخلي بگذارند. شايد آن‎‎ها بهخوبي اين گفته جوزف ناي را دريافته‎اند که «فرهنگ مي‎تواند يک ابزار قدرت باشد». تهيه مستند‎هايي با کيفيت بصري و محتوايي بالا که بهراحتي ناصواب را ثواب جلوه دهد از اين دست تلاش‎هاست.

آنچه گفته شده مقدمه‎اي است براي بررسي مستند شبکه «منوتو» درباره انقلاب اسلامي ايران با عنوان «انقلاب ۵۷» که در بازه زماني ۲۹ شهريور تا ۳ مهر امسال از اين شبکه پخش شد و در صفحات پيش رو و پرونده‎ ويژه اين شماره پنجره به بررسي جزئي‎تر آن پرداخته‌ايم.

«من و تو» عنواني صميمانه و ساده براي يک شبکه تلويزيوني است که در ضمير ناخودآگاه مخاطب بهراحتي نفوذ کرده و او را با خود همراه مي‎کند. اين شبکه در ظاهر متعلق به مرجان و کيوان عباسي است ولي در باطن متعلق به فرح پهلوي و مورد حمايت مالي جامعه بهايي و خانم فائقه آتشين (گوگوش) است. من و تو را مي‎توان همزاد بي‎بي‌سي فارسي دانست که با تقسيم کاري دقيق، استراتژي‎‎هاي تدوين شده را با شوراي سياستگذاري تقريبا يکسان پياده مي‎کند.

اين شبکه، تاکنون مستند‎هاي حرفه‎اي «رضاشاه» با موضوع برآمدن و به قدرت رسيدن رضاخان، «از تهران تا قاهره» درباره واپسين روز‎هاي محمدرضاشاه پهلوي، «۳۷ روز بختيار» نگاهي به زندگي آخرين نخست‎وزير محمدرضاشاه و «انقلاب ۵۷» با موضوع آخرين سال‎‎هاي حکومت محمدرضاشاه پهلوي تا اتفاقات پس از انقلاب را ساخته و پخش کرده که از ويژگيهاي بارز آن مي‎توان استفاده از تصاوير آرشيوي قدرتمند، نريشن متن ساده و در عين حال قوي و نام‎‎هاي انتخابي ساده و گيرا را نام برد.

همان‎طور که گفته شد، مستند ۵۳۰ دقيقه‎اي «انقلاب ۵۷» در پنج قسمت براي کساني که آن را ديده‎اند حاوي تصاوير آرشيوي قدرتمند و با کيفيت تصويري بالاست که ترکيبي از فيلم‎‎هاي بي‎بي‌سي و با توجه به برخي شنيده‌ها آرشيو‎هاي داخلي است که در غفلت و بي‌توجهي برنامه‌سازان داخلي مورد استفاده شبکه‌هاي معاند قرار گرفته است. اين مستند را مي‎توان از چند وجه مورد توجه و تحليل قرار داد:

‎۱) محتواي اين فيلم مستند پيوستگي خوبي دارد و از جنس مستند‎هاي کرونوگرافيک است که با هدف تاثيرگذاري بر مخاطبان کمتر آگاه از تاريخ معاصر، ساخته شده و با کنار هم چيدن وقايع تاريخي، تدوين شده است و به گواه شواهد تاريخي که در ادامه خواهد آمد، اين مستند نمي‎تواند مقبول تاريخدان‎‎ها و تاريخخوان‎‎ها باشد. اما بيترديد تاثير بالايي در ذهن جوانان و نسلهاي جديد انقلاب ميگذارد.

‎۲ ‎ ) در تئوري انقلاب‎‎ها يکي از دستهبندي انقلاب‎‎ها براساس خاستگاه اقتصادي يا فرهنگي آنهاست و آنچه در اين مستند برجسته شده، قرائت مارکسيستي و اقتصادي از وقوع انقلاب است که نه تنها با واقعيت سازگاري ندارد، بلکه با نمايههاي ارائه شده در مستند که از حکومت شاه، دولتي با شکوفايي اقتصادي بالا مي‎سازد هم در تعارض است.

‎۳) بررسي تاکتيک‎‎هاي مورد استفاده در اين مستند نيازمند مجال مفصل ديگري است ولي آنچه هويداست و حتي در ذوق مخاطب آگاه مي‎زند، تاکتيک‎‎هاي «حذف» و «پارهحقيقت‎گويي» است و مستندسازان بهوضوح عنصر «چرا» را از تاريخ انقلاب حذف کرده‎اند و مخاطب در انتهاي مستند با اين چالش روبه‎رو مي‎شود که «پس چرا انقلاب کرديم؟»

‎۴) آنچه مبرهن است اينکه اين مستند براي مخاطباني ساخته شده که دوران پهلوي را تجربه نکرده‎اند يا دانش آن‎‎ها درباره آن برهه تاريخي کمفروغ است و در سايه روشني کمسو قرار مي‎گيرند که مي‎خواهد در تاريکي، واقعيت را نمايش دهد.

آنچه مستند مي‎گويد...

الف) امام خميني (ره) چهره‎اي مستبد است که با فرصت‌طلبي و کنار زدن يساولان ديروز، آن‎‎ها را به حاشيه مي‎راند.

ب) منابع مالي امام (ره) در اين مستند در سايه‎اي از ابهام قرار دارد و مخاطب (ناآگاه) را درباره وابستگي ايشان به منابع خارجي به ترديد مياندازد.

ج) از ديد اين شبکه حضرت امام (ره) شخصيتي مذبذب است که در جريان سينما رکس و تغيير زمان جلسه ديدار با بختيار، خود را به خوبي نشان مي‎دهد.

د) بنيانگذار انقلاب در محاصره مليـ مذهبيها و ملي‎گراهاست و تا زماني که تحت تاثير اطرافيانش قرار نگرفته، ابراهيم يزدي و قطب‎زاده به ايشان نزديک هستند و در رکاب او و بعد از پيروزي يک به يک حذف ميگردند.

ه) سازندگان مستند انقلاب ۵۷ تلاش ويژهاي در پررنگ کردن جنبه‎‎هاي اقتصادي سخنراني‎‎هاي امام (ره) دارند (به ويژه در بهشت زهرا) و همان‎طور که گفته شد تلاش مي‎کند انقلاب را داراي خاستگاه مارکسيستي و اقتصادي نشان دهد.

و) امام (ره) را، هندي و داراي هويت و اصالتي غير ايراني ميخوانند درحالي‎که محمدرضاشاه را فردي با هويت اصيل ايراني معرفي ميکنند؛ نخبهاي که به زبان‎‎هاي انگليسي و فرانسه مسلط است.

آنچه مستند نمي‎گويد:

الف) در مستند با زيرکي و با تکنيک انحراف اذهان به هيچ وجه اشاره‎اي به ساواک نمي‎شود درحالي‎که به استناد خاطرات و ابزار‎هاي شکنجه باقي مانده و گزارش‎‎هاي داخلي و خارجي، «سازمان اطلاعات و امنيت کشور» مخوف‎ترين سازماني بوده که مردم ايران و حتي جهان در تاريخ خود تجربه کرده‎اند.

ب) جنايات ارتش شاه، ديگر حلقه مفقوده مستند «انقلاب ۵۷» است که زمان روي کار آمدن محمدرضاشاه پهلوي و برکناري مصدق تا پيروزي انقلاب، همواره بازوي خشن پهلوي دوم بود.

ج) فساد اقتصادي، فرهنگي و سياسي دربار هم در اين مستند حذف شده و گويي با وجود استناد‎هاي تاريخي بي‎شمار از ديد سازندگان آن دور مانده است. فساد اخلاقي و اقتصادي اشرف پهلوي، فرح ديبا، محمدرضاشاه، خواهران، برادران و خاندان پهلوي و حتي بي‎کفايتي سياسي شاه فراموش شده است، گويي جنگ ظفار مهمتر از جدايي بحرين از ايران بوده است!

د) همان‎طور که گفته شد «چرايي» انقلاب در اين مستند حذف شده و مستندسازان ترجيح داده‎اند آن را با اتفاقات پس از انقلاب در هالهاي از ابهام ببرند.

در مجموع، آنچه درباره مستند «انقلاب ۵۷» مي‎توان به وضوح رؤيت کرد اين است که سازندگان آن، خود را به خوبي با تعلقات مخاطبان ايراني همراه کرده‎‎اند و برخلاف شاه تصويرشده در گفته‎ها، نوشته‎‎ها و تصاوير متاخر که وي را چهره‎اي ضد ‎دين و نزديک به غرب ترسيم مي‎کنند، اين مستند آخرين شاه پهلوي را ضد غرب، ضد‎ استکبار و فناتيک نشان مي‎دهد که به زيارت خانه خدا و مرقد امام رضا (عليه‎السلام) مي‎رود.

منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خائن های وطن فروش این روزها به خاطر پیشرفت نظام عزادار هستند
Latvia
کدوم پیشرفت!!!!منظورت کپی برداری!!!!!
Kuwait
اگه عینک بدبینی رو از روی چشمات برداری پیشرفت کشورو میبینی. راستی چرا قبل از انقلاب اجازه ی این کپی برداری(!) رو کدخدا به ایران نمیداد؟!
شما برو همون بى بى سى و من و تو را بيين ! ب ما بى سوادها كارى نداشته باش بذار با توهماتمون خوش باشيم ! شما برو وااااااقعيت ها را ببين !
Iran, Islamic Republic of
راجع به خانواده شما صحبت نکردند که ناراحت شدی شما برو کپی تو بکن
Germany
انشائی نوشتید فقط برای...
ایرونی
و اینجا این سوال مطرح می شود که در مقابله با این مستندسازیها (دروغ سازیها) رسانه ملی و سایر رسانه ها چکار کرده اند؟
وجواب متاسفانه غفلت و کم کاریست!
هموطن
United States
صدا و سیما باید با ساخت فیلم، سریال، مستند و ... با کیفیت و گیرایی بالا که جوان پسند هم باشد در مقابل این پدیده های شوم بایستد تا واقعیت های تاریخ ایران و انقلاب مردم گم نشود... آموزش و پرورش نیز باید در آگاه سازی دانش آموزان در همه مقاطع و برابر نیاز سنجی واقعی اقدام عاجل نماید تا نسل های آینده از انقلاب پدران خود پشیمان و سرخورده نشوند... تبلیغات بسیار موثر و کار ساز است چیزی که معاندین نظام به خوبی انجام می دهند و ما غافلیم....
مستند هاى خوب ساخته شده و مى شود ، اما فيلم متاسفانه كم است چون فيلم سازان عموما ...
مستند خوبی نیست
تحریم این مستند پیشنهاد می شود
من ندیدم
از فساد شاه و فرحش چرا نمی گن؟
خدا لعنتشون کنه
Iran, Islamic Republic of
به تاریخ هم رحم نمی کنند
Iran, Islamic Republic of
مردم به خاطرآزادی انقلاب کردند...
Iran, Islamic Republic of
بابا از یه مشت ضد انقلاب وحشی انتظار دارید مستند راست بسازند؟
مرگ بر ضد انقلاب
استدلال قویای برای رد این مستند قوی نداشتید متاسفانه...

خواهشم اینه که به تک تک شبهه های این مستند پاسخ بدید...
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
این نظر شماست و کاملا هم اشتباهه
کسانی که شناخت کافی به سبک کاری این شبکه های دارند به خوبی تا آخر خط این برنامه ها رو می خونن
Kuwait
اتفاقا در قسمت "آنچه مستند نمی گوید" فشرده و مختصر دست گذاشته روی حیله هایی که در تولید این اثر سفارشیِ ضد انقلاب بکار گرفته شده که در ذهن هر آدم منصفی درباره درستی نیت سازندگانش ایجاد سوال میکنه، منتها بار اصلی به دوش فیلمسازان و مستندسازان انقلابی هست که با هنرشون واقعیت اصیل رو در برابر چشمان و افکار مخاطبین قرار بدن.
در مطلب ديگرى در همين سايت با عنوان تحريف انقلاب در انقلاب ٥٧ ب قلم آقاى سليمى نمين پاسخ مفصل و دقيقى داده شده است براى طالبان حقيقت
اين پيوند را ملاحظه كنيد ، پاسخ داده شده :
https://www.jahannews.com/vdcb8abazrhbgwp.uiur.html
United Kingdom
من توصیه می کنم هر کی این مستند رو ندیده اول ببینه بعد این تحلیل رو بخونه....
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
شیطنت حرفه ای کردی

من توصیه می کنم هر کی این مستند رو ندیده اول این تحلیل رو که بسیار هم حداقلی نوشته شده مطالعه کنه و سپس با دید باز مستند رو ببینه و قضاوت کنه
United States
یادش بخیر زمان انقلاب
Latvia
منظورت اشتباهی که رخ داده
توفیقی از قزوین
اگر منظورت از اشتباه تبدیل شدن گرفتن حق وحوش کارشناسان و مستشاران غربی و امریکایی در زمان شاه به تولید موشکهای فضایی ، غنی سازی اورانیوم ، سلولهای بنیادی و....و کسب رتبه اول متوسط رشد علمی جهان و پشتوان مردم مظلوم عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و بحرین و... بودن نظام قدرتمند ایرا ن اسلامی است ما به این راه افتخار و برای ضعیف نفس بودن بعضی قربانیان کاپیتالاسیون خود تایید کرده تاسف می خوریم
توفیقی از قزوین
متاسفانه نظام ورسانه ملی با توجه به جنایات بی نظیر دوران پهلوی خود را از تولید مستند ، فیلم و سریالهای فاخر بی نیاز می بیند در حالیکه اگر غفلت کنیم نسل جوان که دوران دیکتاتوری شاه که حتی کوچکترین انتقاد مواجه بود با ساواک را درک نکرده اند دچار انحراف خواهند شد
United States
بهترین کار اینه تلویزیون این مستند را قسمت به قسمت پخش کند و بعد نقد کند.
م
همه حرفهای شما درسته ا...