شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
عضو ائتلاف ایرانی آباد خبر داد:

ساماندهی بازار محصولات کشاورزی

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 410482
یک عضو ائتلاف ایرانی آباد، حمایت از ساماندهی بازار محصولات کشاورزی را یکی از مهمترین وظایف اتاق بازرگانی دور جدید ارزیابی کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید صدراله اظهار داشت: به منظور تقویت ماهیت رقابتی بازار محصولات کشاورزی، تشکیل بنگاه‌های بازاریابی و بازاررسانی بخش کشاورزی با محوریت بخش غیردولتی، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌های کشاورزی، تولیدی، روستایی و عشایری برنامه ای جدی و عملیاتی داریم.

وی افزود: برای دستیابی به اهداف فوق وجود بانک اطلاعاتی کامل لازم و ضروری است و لذا با حمایت و جمع‌آوری اطلاعات بازار نسبت به ایجاد پایگاه اطلاعات بازار محصولات کشاورزی و امکان دسترسی آسان بهره‌برداران به اطلاعات این پایگاه فراهم خواهد گردید.

پرهیزگار در همین زمینه ادامه داد: در آینده اتاق بازرگانی ایجاد و تقویت بنگاه های بازاررسانی محصولات کشاورزی با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مشاور سابق وزیر کشاورزی اصلاح نظام قیمت، تعرفه و واردات را یکی از اولویت های بخش کشاورزی می داند و افزود:در جهت پایداری تولید، توسعه صادرات، ارتقاء حمایت مؤثر و کارای سیاستگزاری با حمایت از تولید و تولیدکننده محصولات کشاورزی با همکاری وزارت بازرگانی تنوع بخشی ابزارهای حمایتی مانند اصلاح نظام قیمت‌گذاری، خرید اعتباری، اعمال انواع تعرفه و پرداخت یارانه مستقیم تولید، یارانه صادراتی‌، متناسب با ساختار تولید و ساختار بازار هر محصول و فعالیت لازم و ضروری است.

مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در همین ارتباط ادامه داد: در اختیار قرار گرفتن بخشی از درآمد حاصل از تعرفه واردات محصولات و فرآورده‌های کشاورزی و موادغذایی به منظور سرمایه‌گذاری برای ارتقاءفن‌آوری و بهبود و توسعه زیرساخت‌های واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی مربوطه و افزایش تولید علوفه زراعی و مرتعی، خوراک دام وطیور و آبزیان و غذای زنده یکی دیگر از اولویت های بخش کشاورزی به حساب می آید.

پرهیزگار توسعه صادرات و استفاده از مزیت‌های نسبی بخش کشاورزی را یکی از راه های افزایش صادرات می داند و در همین ارتباط گفت: حمایت و پیگیری نسبت به پرداخت یارانه صادرات برای محصولات بخش کشاورزی اعم از کمک‌های بازاریابی، جایزه صادراتی، اعتبارات صادراتی، تضمین مخاطرات ناشی از صادرات، یارانه کمک‌های غذایی به کشورهای هدف، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

این کار آفرین بخش خصوصی تقویت فرآیند زنجیره ارزش و ارتقاء درآمد کشاورزان را یکی از مهمترین اقداماتی دانست که باید با پیگیری بخش خصوصی دنبال شود و در همین خصوص افزود: به منظور تکمیل فرآیند زنجیره ارزش، تشویق و هدایت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به نحوی که تمام فرآیند زنجیره ارزش( از ماده خام تا محصول نهایی) را پوشش قرار داده تا موجبات افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی، بهبود درآمد بهره‌برداران و ایجاد اشتغال را فراهم آورد، میابیست به عنوان یک مطالبه جدی مورد پیگیری واقع شود.

وی حمایت از تولید و تجارت بر اساس مزیت‌های فنی، اقتصادی، اقلیمی و منابع آبی کشور را مهم ارزیابی کرد و برای نیل به این مهم ادامه داد: به منظور ایجاد تعادل منطقی بین تولید محصولات کشاورزی و تأمین نیاز غذایی کشور، توسعه صادرات و استفاده بهینه از عوامل تولید و منابع پایه ( آب و خاک) تسهیل و مساعدت برای نیل به الگوی کشت بهینه در مناطق مختلف کشور براساس مزیت‌های فنی، اقتصادی و اقلیمی و منابع آبی انجام خواهد شد و کلیه سیاست‌ها در تولید و تجارت بر این اساس مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.لذا امیدواریم در این زمینه با اعمال نگرش تلفیقی، کلیه جوانب تولید، عرضه و بازاریابی محصول مورد توجه قرار می‌گیرد.

صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور های هدف یکی دیگر از مهمترین برنامه های بخش کشاورزی است که بر اساس نظر مهندس پرهیزگار:توسعه و صدور استفاده از خدمات فنی و مهندسی با تقویت شرکت های دانش بنیان و تسهیل در صدور کالا ها و خدمات فن آورانه. و همچنین مشارکت موثر در پروژه های با تکنولوژی پیشرفته در سطح منطقه و بین الملل می تواند به تحقق این برنامه کمک نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *