پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۵

'مجلس دست انحصارگران و رانتخواران خودرو را رو می‌کند'

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب: 377183
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه قیمت گذاری خودرو قیّم نمی‌خواهد و بازار عرضه و تقاضا باید در شرایط رقابتی قیمت را مشخص می‌کند، گفت:مجلس دست انحصارگران و رانتخواران صنعت خودرو را رو می‌کند.
به گزارش جهان، علی علیلو با اشاره به اینکه هنوز توافقی میان مجلس و خودروسازان برای کاهش قیمت خودرو در ازای تأمین مواد اولیه صورت نگرفته است، اظهار داشت: مجلس در پی آن است تا جایگاه شورای رقابت را در ورود به قیمت گذاری خودرو مشخص کند و تا رسیدن به نتیجه نهایی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی با بیان این که اصولاً شوراهایی با ماهیت شورای رقابت در سایر کشورها نیز فعالیت می‌کنند، افزود: در حال حاضر شورای رقابت با تعیین فرمول غیر علمی در قیمت گذاری خودرو از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفته و به استناد اطلاعات نادرست اقدام به تصمیم گیری در مورد قیمت خودرو نموده است.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان اضافه کرد: دولت گذشته به اشتباه شورای رقابت را وارد قیمت گذاری خودرو کرده است این موضوع باعث شده تا شورا از وظایف اصلی خود که همان رفع انحصار در بازار است فاصله بگیرد.

علیلو ضمن انتقاد از اینکه شورای رقابت در جلسات مختلف با اعضای کمیسیون مجلس دلایل مستندی را برای تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو اعلام نکرده است، تصریح کرد: اعضاء شورای و شخص رئیس شورای رقابت فقط دریافت یکسری اطلاعات از بانک مرکزی و پایه قیمت خودرو در سطح بازار به اضافه برخی از اطلاعات جزئی از خودروسازان را مبنای فرمول قیمت گذاری خود اعلام می کنند در حالی که به اعتقاد ما قیمت گذاری مطابق شرایط واقعی بازار نبوده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دغدغه جدی مجلس شفاف سازی قیمت ها و البته عملکرد خودروسازان است . تا رسیدن به نتیجه نهایی این موضوع را نادیده نخواهیم گرفت زیرا به اعتقاد ما برخی پشت شورای رقابت ایستاده اند تا از طریق آن بتوانند به منافع خود دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه مجلس منافع خودروسازان و مصرف کنندگان را با هم مد نظر قرار می دهد، اظهار داشت: باز تأکید می کنم ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو اشتباه است زیرا قیمت خودرو قیم نمی خواهد و بازار عرضه و تقاضا باید در شرایطی رقابتی قیمت خودرو را مشخص کند.

علیلو در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در قیمت گذاری خودرو منافع یک عده شرکت و افراد خاص تأمین شده است، افزود: پس از بررسی جایگاه شورای رقابت مجلس به دنبال آن است تا عملکردها را در صنعت خودرو شفاف کند به نحوی که پس از نهایی شدن تحقیقات نتایج آن را برای اطلاع مردم منتشر خواهد کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه اگر لازم باشد دست انحصارگران و رانتخواران را هم در صنعت خودرو رو می کنیم، گفت: اگر مجلس در رسیدن به اهداف خود موفق نشد و با موانعی روبه رو شد حتماً از ابزارهای قانونی خود استفاده خواهد کرد.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان را بایگانی نخواهد کرد و تا بهبود وضعیت این صنعت گزارش را پیگیری می کند.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سوري
Iran, Islamic Republic of
خدا خيرتون بد ه البته اميدواريم اين موضوع به سرانجام ساير تحقيق و تفحصهاي بي حاصل منجر نشود انشاا...
اگر این اتفاق جدی پیگیری بشه باقیات الصالحات خوبی برای نمایندگان خواهد بود ببینید مجلس مخالف است،دولت مخالف است و مردم هم که طبعا مخالف هستند .این پرسش در نزد افکار عمومی مطرح است که این جماعت خودرو ساز به کجا مرتبط هستند که هیچ نهادی زورش به اینها نمی رسد از همه مهمتر تاکیدات مقام معظم رهبری هم که همواره توجه به طبقه ی آسیب پذیر بوده است ...
Iran, Islamic Republic of
قدرت خودروسازان آنقدر زیاد است که نه مجلس و نه دولت زورش نخواهد رسید .تنها راه برکناری کلیه مدیران ، اعضای هیات مدیره و مدیران عمل خودرو ساز هاست و بس با وجود آنان امکانش صفر است .
نادعلی
به نام خدا
با سلام. درست می فرمایند. عین قضیه روغن پالم. که پیگیری شد و حق و حساب مربوطه اخذ شد و معلوم شد که اصلا چنین چیزی نیست و استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بیخودی شایعه درست کرده بودند. موضوع خودرو هم همانطوری حل خواهد شد و پدر استکبار جهانی و اذنابش درخواهد آمد.
حیدر مدد
چه خیال باطلی !!!!مجلس هیچ کاری نمیکنه