چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

نیاز روغنی کشور تا اردیبهشت تامین شد

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 387083
رئیس انجمن روغن نباتی با بیان اینکه نیاز کشور به روغن تا اردیبهشت ۹۴ تأمین شده است، گفت: قیمت تمام شده روغن خام داخلی، گرانتر از روغن وارداتی است و به جای تأکید بر واردات دانه روغنی، باید از تولید آن حمایت شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد قبله در یک نشست خبری اظهار داشت: با شروع سال جاری، مسئولیت اجرایی تنظیم بازار به صنعت روغن نباتی واگذار شد و در واقع شرکت بازرگانی دولتی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ تأمین‌کننده روغن خام مورد نیاز کشور بود، از بازار خارج و نقش یک شرکت لجستیک را برای تأمین روغن انجام داد. در عین حال، انجمن روغن نیز ناظر بر تولید و واردات روغن شد.

وی ادامه داد: در این مدت، انجمن روغن نباتی با شناسایی مؤلفه‌های تنظیم بازار مانند تعیین میزان روغن ساخته شده و روغن وارداتی، برای جلوگیری از ایجاد مشکل در واردات و تولید روغن اقدام کرد.

* نیاز کشور به روغن تا اردیبهشت ۹۴ تأمین شده است

وی ادامه داد: با گذشت ۷ ما از سال جاری، هم اکنون با آسودگی می‌توانیم بگوییم که نیاز کشور تا اردیبهشت سال بعد از نظر میزان ذخایر و خرید روغن خام تأمین شده است.

قبله با بیان اینکه طی شش ماه اول امسال، مانند مدت مشابه سال قبل ۷۰۰ هزار تن تولید روغن نباتی در کشور صورت گرفته است، گفت: از آبان ۹۱ تا خرداد ۹۲ قیمت روغن نباتی در کشور سه مرتبه افزایش داشت، ولی از اردیبهشت ۹۲ تا به حال افزایش قیمتی صورت نگرفته و ثبات قیمت را در بازار داشته‌ایم.

وی در مورد واردات روغن پالم نیز گفت: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون، واردات این روغن بیش از ۳۰ درصد حجم روغن وارداتی کشور نبوده است و در واقع این مقدار واردات با مصوبه دولت در مورد واردات روغن پالم مطابقت دارد.

به گفته وی، در شش ماه اول سال گذشته، واردات روغن آفتابگردان کمتر از ۱۰ درصد کل واردات روغن خام بود و طی شش ماهه اول امسال سهم این نوع روغن در روغن‌های وارداتی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است و در واقع واردات روغن آفتابگردان تا حدی جایگزین واردات روغن پالم شده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۶ درصدی واردات روغن آفتابگردان طی شش ماهه اول امسال، تصریح کرد: در شش ماهه اول سال گذشته، سهم روغن پالم در روغن وارداتی کشور ۵۲ درصد بود که در مدت مشابه سال جاری به ۳۰ درصد رسیده است.

* آزادسازی صادرات روغن، تأثیری بر صادرات نداشت

رئیس انجمن روغن نباتی در پاسخ به سؤال فارس در خصوص تأثیر مصوبه آزادسازی صادرات روغن بر تولید و صادرات این محصول نیز گفت: سال گذشته صادرات روغن ممنوع بود، ولی در بهمن ماه آزاد شد که یکسری قرارداد بین کارخانه‌های داخلی برای صادرات روغن به کشورهایی مانند افغانستان منعقد شد، اما در اردیبهشت امسال دوباره صادرات ممنوع شد و این قراردادها نیز به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد:‌ در نهایت مجوز صادرات روغن در شرایطی صادر شد که مالزیایی‌ها بازار عراق را در اختیار گرفته‌اند و عملاً توان صادرات ما محدود شده است.

* قیمت روغن خام داخلی، گرانتر از روغن وارداتی است

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳.۵ میلیون تن ظرفیت خالی در صنعت روغن نباتی وجود دارد، در مورد ادعای مطرح‌ شده از سوی صنایع روغن‌کشی در مورد تمایل بالای کارخانه‌های روغن به واردات روغن خام به جای خرید روغن خام داخلی، گفت: در حال حاضر وزارت جهاد متولی تولید دانه‌های روغنی و کارخانه‌های روغن‌کشی است و این وزارتخانه باید در مورد تأمین نیاز کارخانه‌های روغن نباتی به روغن خام از طریق تولیدات داخل اقدام کند.

وی افزود: این در شرایطی است که قیمت تمام‌شده روغن خام داخل بالاتر از قیمت روغن وارداتی است و در همه کشورها قیمت دانه روغنی بسیار بالا است تا انگیزه‌ای برای خرید آن توسط کشورهای دیگر و تبدیل به روغن نباشد، بلکه صنعت روغن‌کشی خودشان تقویت شود.

به گفته قبله، تعرفه صادرات دانه‌های روغنی در کشورهای دیگر بالا است که این کار برای حمایت از کارخانه‌های روغن‌کشی این کشورها صورت می‌گیرد و در این وضعیت، واردات دانه‌های روغنی برای کشورمان به صرفه نیست و دولت باید در زمینه تولید دانه‌های روغنی اقدام کند.

وی تصریح کرد: برای تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن نباتی در کشور نیازمند واردات ۶ میلیون تن دانه روغنی هستیم که واردات آن به صرفه نیست، وگرنه اگر قیمت روغن خام داخل مناسب باشد و امکان تأمین تمام نیاز کارخانه‌های روغن نباتی فراهم شود، تولیدکنندگان روغن ترجیح می‌دهند روغن خام را از داخل تهیه کنند، زیرا این کار به تولید داخلی نیز کمک می‌کند.

* از تولید دانه روغنی حمایت شود، نه واردات آن

قبله تأکید کرد: برخی معتقدند برای حمایت از کارخانه‌های روغن‌کشی باید به جای واردات روغن خام، دانه روغنی وارد شود، ولی این کار باعث بالا رفتن قیمت روغن نباتی برای مصرف‌کننده می‌شود.

وی ادامه داد: مردم حاضرند هزینه حمایت از کشاورز ایرانی را بپردازند ولی حاضر نیستند بابت حمایت از کشاورز خارجی پول بیشتری به روغن نباتی بدهند.

وی تأکید کرد: به جای بحث برای حمایت از واردات دانه روغنی به جای روغن خام، باید از کاشت و تولید دانه روغنی در کشور حمایت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *