شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

یک طاق نمای مسجد جامع قزوین ریزش کرد

سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب: 414983
معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: بخشی از جداره فرسوده طاق نمای ایوان جنوبی مسجد جامع قزوین طی بارندگی های شدید چند روزه اخیر قزوین ریزش کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان، آرش ضیاء آبادی در این باره اظهارداشت: ایوان جنوبی مسجد جامع عتیق قزوین یکی از قدیمی ترین بخش های این بنای باشکوه تاریخی – مذهبی و مربوط به دوران صفویه است که بخشی از قاب سازی جداره فرسوده طاق نمای این ایوان به علت آسیب دیدگی شدید طی چند ده سال اخیر و نیاز مبرم به مرمت و بازسازی بر اثر بارندگی های شدید چند روز اخیر قزوین ریزش کرده است.

وی افزود: پروژه مرمتی ایوان جنوبی مسجد جامع عتیق قزوین به دلیل فرسودگی بافت و مصالح در این قسمت از بنا طی سنوات گذشته توسط تیم مرمت و کارشناس فنی این اداره کل آغاز شده و مراحل مستند نگاری، الگوبرداری و مرمت قسمت زیرین طاق نمای ایوان صورت گرفته و کار بازسازی و استحکام بخشی قسمت های دیگر آن در دست اقدام است که در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی قزوین در ادامه اظهار داشت : جداره فرسوده طاق نمای ایوان که بر اثر بارندگی های چند روز اخیر دچار آسیب شده، با توجه به نوع ساخت و ارتفاع زیاد بافت در مراحل اجرایی مرمت و پیاده سازی با مشکلاتی مواجه بودکه با تخریب صورت گرفته از اولویتهای مرمتی این سازمان جهت بازسازی و استحکام بخشی به شمار می آید.

آرش ضیاء آبادی با اشاره به تخریب هایی که طی سالهای گذشته در این بنای کهن صورت گرفته تصریح کرد : مسجد جامع قزوین طی سالیان گذشته با آسیب ها و تخریب های جدی مواجه بوده و به همین دلیل کار مرمت و مقاوم سازی این بنای عظیم تاریخی بسیار زمان بر و حساس است و باید از تجربه و تخصص اساتید ماهر برای تقویت ساختار سازه ای این مسجد بهره برد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با همکاری و همراهی مجموعه مدیریت استان و کارشناسان خبره کشور و حمایت هم استانی های عزیز بتوانیم این پروژه عظیم مرمتی را به پایان رسانده و به بهترین نحو از این بنای عظیم تاریخی – مذهبی حفاظت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *