جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

طلای سرخ ایران را دریابیم

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 424685
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم صنایع غذایی، خاصیت دارویی زعفران را یکی از دلایل مهم روی آوردن کشورهای رقیب ایران به کاشت این محصول اعلام کرد و گفت:این موضوع سبب ترغیب رقبا به افزایش سطح زیر کشت زعفران شده است.
به گزارش جهان، دکتر عبدالله ملافیلابی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: افغانستان و چین از جمله کشوهایی هستند که سطح زیر کشت زعفران را در سالیان اخیر افزایش داده اند و این موضوع می تواند تهدیدی جدی برای صادرات کشور ما محسوب شود.

وی اظهار کرد:مسوولان کشور افغانستان در تلاش هستند تا شرایط لازم را برای جایگزینی کاشت زعفران به جای خشخاش در مناطق مساعد برای کشت این محصول در کشورشان فراهم کنند.

ملافیلابی اظهار کرد:رقبای جدید با حضور در بازارهای بین المللی زعفران در صدد هستند بخشی از بازار صادراتی دنیا را بدست آورند و این می تواند تهدیدی جدی برای انحصار صادرات زعفران ایران محسوب شود.

وی، ارز آوربودن، نگهداری و حمل و نقل آسان و درآمدزا بودن را از مهمترین دلایل کاشت زعفران از سوی رقبای ایران اعلام کرد و گفت: کشورهایی مانند چین، افغانستان، آذربایجان و ترکیه که از ظرفیت لازم در این زمینه برخوردار هستند در این حوزه فعال شده اند.

ملافیلابی خاصیت دارویی را یکی دیگر از دلایل روی آوردن بیشتر کشورها رقیب به کاشت این محصول اعلام کرد و گفت: این محصول در اقلام دارویی قرار گرفته و سبب ترغیب رقبا به افزایش سطح ریر کشت این محصول شده است.


**رقبا می توانند زمینه تزلزل جایگاه ایران در بازارهای بین المللی را فراهم کنند


وی تاکید کرد:تهدید در این حوزه جدی است و رقبای جدید می توانند زمینه تزلزل جایگاه ایران در بازارهای بین المللی فراهم آورند. اگر ما نتوانیم جایگاه خود را با ارایه محصول باکیفیت و قیمت مناسب، حفظ کنیم و به تعهدات جهانی خود به موقع عمل کنیم قطعا جایگاه خود را از دست می دهیم.

وی ارزان بودن نیروی کار را مهمترین مزیت رقبای جدید برای کاشت طلای سرخ دانست و اظهار کرد:رقبا با بهره گیری از این مزیت می توانند بخشی از بازار رغفران دنیا را بدست آورند.

ملافیلابی ادامه داد:هرچند تهدیدکنندگان اصلی ما در این حوزه کشورهای چین و افغانستان هستند اما در آینده نزدیک کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان و مراکش نیز به عنوان کشورهای تهدید کننده ما محسوب خواهند شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم صنایع غذایی بیان کرد:سه کشور ایتالیا، اسپانیا و یونان، کنسرسیومی در مورد تولید و تجارت زعفران ایجاد کرده اند تا سهم بیشتری از بازار این محصول را بدست آورند.


** زعفران سه تا پنج درصد تجارت ادویه جهان را به خود اختصاص داده است


وی به سهم زعفران در تجارت ادویه جهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طلای سرخ سه تا پنج درصد تجارت ادویه جهان را به خود اختصاص داده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم صنایع غذایی بیان کرد: هر چند در حال حاضر تولید و کاشت زعفران در انحصار ایران است اما هر کشور که بتواند زعفران را با قیمت ارزانتر و با کیفیت بالاتر عرضه کند قطعا سهم بیشتری از بازار این محصول را به خود اختصاص می دهد.

ملافیلایی بالابودن هزینه های کارگری را یکی از معضلات کشور در این حوزه دانست و گفت: در برخی از سال ها باتوجه به تغییرات شرایط اقلیمی وخشکسالی نتوانستیم به تعهدات خودمان جامع عمل بپوشانیم و این موضوع بهانه ای برای حضور رقبا در بازار صادرات شده است.


** تولید سه تنی زعفران در افغانستان


وی بااشاره به آشنا بودن مهاجران افغانی با نحوه کاشت و داشت زعفران، گفت: از زمانی که این افراد به کشور خود بازگشتند اقدام به کاشت طلای سرخ کرده و تولید این گیاه در افغانستان در سال گذشته به سه تن رسیده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم صنایع غذایی با اشاره به اینکه افغانی ها دنبال این موضوع هستند که بتوانند در جاهای مناسب کشت این گیاه را توسعه دهند اظهار کرد: عمده تولید این گیاه در افغانستان در استان هرات است.

ملافیلابی بیان کرد: کاشت زعفران از سال ۱۹۹۷ در این کشور شروع شده و حدود پنج سال است که جشن مرزعه زعفران را برگزار می کند.

وی افزود: کشورهای ایتالیا و هلند پیاز این گیاه را در اختیار افغانستان قرار داده اند که نسبت به پیاز زعفران ایرانی از کیفیت بهتری برخوردار است.


** تجارت چمدانی زعفران


وی به تجارت چمدانی زعفران اشاره کرد و گفت: باتوجه اینکه در این نوع تجارت، کنترلی مناسبی بر روی کیفیت محصول وجود ندارد می تواند مشکلاتی را برای ایران به عنوان بزرگترین صادر کننده زعفران در دنیا بوجود آورد.

ملافیلابی افزود: برخی از این افراد زعفران بی کیفیت خود را به نام زعفران ایرانی معرفی می کنند که کار می تواند سبب بدنامی زعفران کشور و از دست رفتن برخی از مشتریان این محصول شود.

وی با اشاره به اینکه چین فعالیت صنعتی خود را برای تولید این محصول آغاز کرده است،اظهار کرد: این کشور به دنبال تکثیر پیاز این گیاه از ایران است که تاکنون در اختیار آنان قرار نگرفته است .

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم صنایع غذایی ادامه داد: اسپانیا نیز زعفران ایرانی را تحت لیسانس خود بسته بندی کرده و به بازارهای اروپایی عرضه می کند.

زعفران ، گیاهی است چند ساله از تیره ی زنبقیان که دارای پیاز است. زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و از مهم ترین خواص دارویی آن که از قدیم الایام مورد استفاده قرار می گرفته، درمان افسردگی است.

درمان آلزایمر از دیگر خواص دارویی زعفران است و از این گیاه دارویی با عنوان 'سافرومد' برای ضد افسردگی و داروی دگری به نام 'سافروتین' برای درمان آلزایمر بزودی وارد بازار می شود

هضم آسان غذا،تسکین درد،تحریک اعصاب ، خون ساز بودن و آسان سازی گردش خون ،تقویت و تصفیه کبد، آرام بخش و خواب آور بودن و نیز رفع سرفه و برونشیت از دیگر مزایای و خواص دارویی زعفران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *