پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

همراهی موضعی کاخ‌سفیدباکنگره ضدمذاکرات

دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 414785
کاخ سفید در راستای ایجاد نوعی مصالحه با کنگره در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران برای پذیرش بخش‌هایی از طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران ابراز تمایل کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز دوشنبه گزارش داد مقامات کاخ سفید در محافل خصوصی تمایل خود را با پذیرش طرحی که به کنگره تا اندازه‌ای اجازه نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای با ایران می‌دهد را اعلام کرده‌اند.

این رسانه که کثیرالانتشارترین روزنامه در آمریکا است در مطلبی روز دوشنبه همچنین مدعی شده کاخ سفید تلاش یک ساله خود برای متقاعد کردن قانونگذاران آمریکا و عموم مردم جهت حمایت از توافقنامه هسته‌ای احتمالی با ایران را افزایش داده است.

منابع آگاه به این روزنامه می‌گویند مقامات آمریکایی در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند تا آن دسته از قانونگذاران دموکرات که هنوز برای رأی به طرح‌های جمهوری‌خواهان درباره ایران دچار دو دولی هستند را به انصراف از قرار گرفتن در اردوگاه جمهوری‌خواهان ترغیب کنند. مقامات دولت گفته‌اند مخالفت با اوباما در موضوع ایران می‌تواند به تقویت جایگاه جمهوری‌خواهان منجر شود که به تازگی اکثریت هر دو مجلس کنگره (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) را به دست گرفته‌اند.

دولت اوباما در اقدامی موازی از جمهوری‌خواهان خواسته از هر گونه نزاع سیاسی بر سر توافق هسته‌ای با ایران بکاهند و دانشمندان را هم به دفاع از ویژگی‌های فنی از توافقنامه احتمالی دعوت کرده است.

اما به نوشته کاخ سفید، شاید مهم‌ترین وجه کمپین دولت آمریکا برای جلب حمایت از توافق با ایران این باشد که کاخ سفید در محافل خصوصی برای پذیرفتن طرحی که به کنگره اجازه نظارت بر بخش‌هایی از توافقنامه هسته‌ای را می‌دهد، چراغ سبز نشان داده است.

حامیان اصلی باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی و رابرت منندز سناتور ارشد دموکرات طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار بازبینی کنگره در هر گونه توافق هسته‌ای احتمال است.

بر اساس این طرح، دولت باراک اوباما باید در صورت حصول هرگونه توافقی با ایران، آن را ظرف ۵ روز به کنگره ارائه دهد. همچنین دولت مجاز نخواهد بود ظرف ۶۰ روز پس از توافق و تا زمان بررسی از سوی کنگره، هیچ‌یک تحریم‌های ایران را لغو یا تعلیق کند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال مقامات کاخ سفید هنوز هم با اینکه این طرح به کنگره اجازه تأیید نهایی توافق با ایران را بدهد و یا تحریم‌های جدید علیه تهران اعمال کند، مخالفند. ضمن اینکه مقامات آمریکا هنوز هم با اینکه قانونگذاران تا موعد ۳۰ ژوئن (تیرماه) اقدام به رأی‌گیری درباره توافق هسته‌ای بکنند موافق نیستند.

اما مخالفت‌های گسترده در میان قانونگذاران هر دو حزب اکنون کاخ سفید را وادار کرده تا به تأمل درباره نوعی از مصالحه با کنگره بپردازد که احتمالا می‌تواند به اوباما برای دست‌یابی به مهم‌ترین هدفش در سیاست خارجی دست پیدا کند.

یک مقام ارشد دولت اوباما در همین خصوص به وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید: «ما پذیرای گفت‌وگو با کنگره درباره اقدام احتمالی آنها، نحوه تمایل آنها برای اعمال نظر درباره توافق با ایران و نحوه اعمال نقش نظارتی آنها در این بحث هستیم. برخی از افراد در کنگره مطمئناً خواستار برگزاری نوعی رأی‌گیری هستند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *