چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

آمار جالب از هزينه های مصرف نامناسب دارو در ایران

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 46548
در کشور ما در حدود 8 درصد موارد بستری شدن بیماران در بیمارستانها به علت عوارض داروئی است.
آمار جالب از هزينه های مصرف نامناسب دارو در ایران
به گزارش جهان نيوز، خود درمانی و یا تجویز خودسرانه دارو بدون نسخه پزشک در بین مردم کشورمان بسیار شایع است و تقریباً همه خانواده ها در کشور به طور روزانه مصرف کننده داروهای تجویزی خود هستند.
بر اساس گزارش های رسیده ایران به لحاظ میزان مصرف دارو، جزء 20 کشور نخست دنیا و در آسیا بعد از چین مقام دوم را داراست و نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران حدوداً ۳ برابر میانگین جهانی است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، مردم ایران 10 تا 15 درصد مجموع داروها را به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف می‌کنند.
نکته ای که در میان حائز اهمیت این است که هر نوع دارويي ولو داروهاي مرسومي كه حتي بدون تجويز پزشك مي‌توان به راحتي آنها را از داروخانه‌ها تهيه نمود، با آثاري جانبي همراهند.
در کشور ما سالانه حداقل 12000 مورد گزارش عارضه دارویی به مرکز مرکز ثبت و بررسی عوارض نا خواسته دارویی کشور ارسال می گردد.
طبق اعلام مرکز از جمله عوارض شدید و جدی می توان به واکنش آنا فیلاکسی با جنتامایسن، پنی سیلین و سفتریاکسون، دپرسیون تنفسی با سفتریاکسون، سندرم استیونس جانسون با فنی توئین، تشنج با آسیکلوویر و ترامادول و ترومبوز سینوس ساژیتال با کنتراسپتیو HD و LD نام برد. 
در میان گزارشات رسیده به این مرکز بیشترین فراوانی مربوط به دسته دارو Central Nervous System با 26/13 درصد و دسته دارویی Anti-Infective با 24/9 درصد بوده است.
این گزارش ها حاکی از آن است که در فروردین ماه 1387 ، 8/92 درصد موارد گزارش شدید و جدی بوده است.
بنابراین با توجه به گزارش ها و آمارها نباید تعجب کرد که در کشور ما بر اساس آمارهای بدست آمده در حدود 8 درصد موارد بستری شدن بیماران در بیمارستانها به علت عوارض داروئی است البته مسئولین بهداشتی کشور معتقد هستند که آمار واقعی از این میزان بیشتر است چرا که در کشور ما آمار معتبری در این زمینه موجود نیست ولی می توان بالا بودن میزان آن را حدس زد . 
بد نیست بدانیم که هزينه اقتصادي ناشي از مصرف نامناسب فراورده هاي دارويي در ايالات متحده در حدود 1/30 الي 8/136 بيليون دلار در سال برآورد شده است و بيش از 40 درصد بيمارن سرپايي كه در ايالات متحده دارو مصرف مي نمايند دچار يك مشكل مربوط به مصرف دارو مي گردند .
لذا این مسئله که کم کم در حال تبدیل شدن به یک مشکل عظیم چه از لحاظ مادی و چه جسمی است را باید به شکل جدی تری دنبال کرد و در صدد کاهش چنین هزینه هایی بر آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *