جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

ناشنیده هایی از امام (ره) درباره مقام زن

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 419663
امام راحل و مقام معظم رهبری به گونه‌ای جایگاه زن را-به طور عمیق و غیرشعاری-تبیین کرده‌اند، که آخرین نظریه‌های طرفداران به اصطلاح حقوق زن در دنیا نیز بعید است در تجلیل از زن به گرد این دیدگاه‌های مترقی رسیده باشند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در تقویم، یک روز برای گرامیداشت مقام مادر و زن تعیین شده است. رهبر معظم انقلاب همانند امام خمینی(ره)، هر سال در سالروز میلاد حضرت زهرا(س)، پس از تجلیل از آن یکتا بانوی هستی، به تبیین و تجلیل جایگاه «مادر» و «زن» می‌پردازند.

وقتی به سراغ پیام‌ها و کلماتشان می‌رویم، بسیاری از سخنانشان هنوز با گوش‌های زن و مرد ما ناآشناست و گویی تاکنون نشنیده‌ایم و این نشان می‌دهد همت نخبگان، مبلغین و رسانه های ما در تبیین این جایگاه، هنوز از میزان اهتمام و دغدغۀ این دو بزرگوار در تبیین جایگاه «زن» بسی فروتر است و نتوانسته حق فرمایشات ایشان را ادا کند.

امام راحل و مقام معظم رهبری به گونه‌ای جایگاه زن را-به طور عمیق و غیرشعاری-تبیین کرده‌اند، که آخرین نظریه‌های طرفدران به اصطلاح حقوق زن در دنیا نیز بعید است در تجلیل از زن به گرد این دیدگاه‌های مترقی رسیده باشند، اگر ما این فرمایشات را به زبان‌های زندۀ دنیا ترجمه و معرفی کرده بودیم، زنان عالم را شیفتۀ نگاه بلند امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به جایگاه زن کرده بودیم و از نظر امام خمینی(ره) بزرگترین گام‌ها را برای صدور انقلاب و زمینه‌سازی ظهور برداشته بودیم.

«ناشنیده‌هایی از امام خمینی و امام خامنه‌ای دربارۀ زن» یک مجموعۀ ده قسمتی است که توسط واحد پژوهشی «بیان معنوی» گرداوری و گزیده شده و برای اولین بار توسط خبرگزاری فارس منتشر و به نسل جوان و به ویژه بانوان ایرانی تقدیم می‌کند.

قسمت اول این مجموعه را در ادامه می‌خوانید:

امام خمینی(ره): مربی انسان‌ها زن است/زن مبدأ همه خیرات است‏/ ما نهضت خودمان را مرهون زنها مى‏دانیم. مردها به تَبَع زنها در خیابان‌ها مى‏ریختند/ زنها مردان را تشویق مى‌کردند

مربی انسان‌ها زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست می‌کند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد می‌کند. مبدأ همه سعادت‌ها از دامن زن بلند می‌شود. زن مبدأ همه سعادت‌ها باید باشد و مع الأسف زن را به صورت یک لعبه در آوردند این پدر و پسر؛ و خصوصاً این پسر.

آنقدر جنایات که به زن کردند به مردان نکردند. زن مبدأ همه خیرات است‏. شما دیدید، ما دیدیم، که زن در این نهضت چه کرد... ما نهضت خودمان را مرهون زنها مى‏دانیم. مردها به تَبَع زنها در خیابانها مى‏ریختند. تشویق مى‌کردند زنها مردان را. خودشان در صفهاى جلو بودند. زن یک همچو موجودى است که مى‏تواند یک قدرت شیطانى را بشکند...

(صحیفه امام، ج‌۷، ص: ۳۳۸، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، پیام رادیو تلویزیونی به ملت ایران دربارۀ مقام و منزلت حقیقی زن)

امام خمینی(ره): در نهضت ما زن‌ها پیش‌قدم بودند/ارزش فعالیت زن‌ها بیشتر از مردها/ وقتی خواهرها مشت گره کردند و ..، اینها قدرت مردها را دوچندان کرد

در نهضتى که ملت ما کردند، همه‏تان ملاحظه کردید که زنها پیشقدم بودند. بلکه فعالیت زنها در این باب ارزشش بیشتر از فعالیت مردها بود؛ براى اینکه همین خواهرها که ریختند در خیابانها و در مقابل توپ و تانک تظاهر کردند و مشت گره کردند، اینها مردها را، قدرتشان را دوچندان کرد. وقتى مردها ببینند که خانمها آمدند در مقابل توپ و تانک، آنها بیشتر اقدام مى‏کنند. و ما دیدیم که این خواهرها در این نهضت یک سهم بسیار بزرگ داشتند.

(صحیفه امام، ج‏۱۰، ص۱۸۳ | ۸ مهر ۱۳۵۸)

امام خمینی(ره): این خانمها بودند که وقتی به خیابانها ریختند و فریاد زدند، مردها را تشجیع کردند و قدرتهاى آنها را چند مقابل کردند/ شما علاوه بر اینکه خودتان را قدرتمند کردید، دیگران را هم قدرتمند کردید

الآن این نهضتى که شما در پیش دارید، و باید تشکر کنیم از خانمها که در این نهضت یک قدم راسخى داشتند، و یک کمک بزرگى به ملت کردند. این خانمها بودند که وقتى که به خیابانها و کوچه‏ها ریختند و فریاد زدند، تشییع کردند، تشجیع کردند مردها را و قدرتهاى آنها را چند مقابل کردند. و لهذا شما علاوه بر اینکه خودتان را قدرتمند کردید، دیگران را هم قدرتمند کردید.

(صحیفه امام، ج‏۱۰، ص۲۴۴ | ۱۷ مهر ۱۳۵۸)

امام خمینی(ره): ابرجنایتکاران فهمیدند زنان هستند که مى‏توانند با قیام خود، مردان را به میدان بکشند

بدون شک آنچه در این پنجاه سال روزگار سیاه ایران به دست این رژیم سیه روى به ملت عزیز ایران بویژه بانوان مظلوم آن گذشت باطرح و نقشه از پیش حسابشده ابرجنایتکاران‏ جهان بوده. ابرجنایتکاران دریافتند که تنها «قشر مذهبى» است که مى‏تواند خار راهى در راه استعمار و استثمار آنان باشد. و دیدند که حکم نیم سطرى یک مرجع مذهبى مورد علاقه مردم داراى چنان قدرتى است که دولت انگلستان و دربار قدرتمند قاجار را به زانو در آورد؛ و نیز دریافتند که زنان در آن نهضت نقش اساسى را داشتند. و متوجه شدند که در مشروطه و پس از آن نیز زنان بویژه قشر متوسط محروم آنان هستند که مى‏توانند با قیام خود، مردان را به میدان بکشند.

(صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۱۹۲ | ۲۵ فروردین ۱۳۶۱)

امام خمینی(ره): زنها هستند که ملت‌ها را تقویت و شجاع مى‏‌کنند

عنایتى که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتى است که بر مردان دارد. مردان بر ملتها حق دارند و زنها حق بیشتر دارند. زنها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ مى‏کنند. قرآن کریم انسان ساز است، و زنها نیز انسان ساز. وظیفه زنها ‌سازى است. اگر زنهاى انسان‌ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت مى‏کنند، شجاع مى‏کنند ... مقام زن مقام والاست؛ عالیرتبه هستند. بانوان در اسلام بلندپایه هستند. (صحیفه امام، ج‏۶، ص۲۹۹ | ۱۳ اسفند ۱۳۵۷)

امام خمینی(ره): شما خواهران اسباب این شدید که برادرها هم جرأت پیدا بکنند

شما خواهران- بحمداللَّه- در این راه- در راه نهضت- سهم بسزایى دارید. شما اسباب این شدید که برادرها هم جرأت پیدا بکنند. (صحیفه امام، ج‏۸، ص: ۱۱۷ | ۲۳ خرداد ۱۳۵۸)

امام خمینی(ره): بعضى از جوانها به من مى‏گفتند که عکس العملِ این مادرهاى جوان مرده ما را گرم نگه داشته و به ما شجاعت مى‏دهند/ اینها هستند که ما را تشویق مى‏کنند

مادرهاى امروز نمونه است، خدا مى‏داند. یعنى در طول تاریخ مثل این مادرها ما نداشتیم الّاکم، که فرزندانش کشته بشود و بعد بیاید بگوید که نه، من افتخار دارم. بعضى از جوانها به من مى‏گفتند که این مادرها ما را گرم نگه داشته‏اند؛ این عکس العملِ این مادرهاى جوان مرده، ما را زنده نگه داشته و گرم نگه داشته براى اینکه اینها هستند که به ما شجاعت مى‏دهند، اینها هستند که ما را تشویق مى‏کنند.

(صحیفه امام، ج‏۴، ص۲۶۹ | ۱۱ آبان ۱۳۵۷)

رهبر معظم انقلاب: زنان نیمی از جمعیت کشورند؛ اما تأثیرشان در سرنوشت این کشور ، بیش از تأثیر نیمی از کل جمعیت است/ زن تنها خود به راهی نمی‌رود، مردها را در آن راه می‌برد

تنها مطلب این نیست که زنان نیمی از جمعیت کشورند؛ نباید به این قضیه به چشم کمّیت نگاه کرد. بله، زنان نیمی از جمعیت کشورند؛ اما تأثیر زن ـ تأثیر این نیم جمعیت ـ در سرنوشت این کشور، آن وقتی که بخواهند در سرنوشت دخالت کنند، بیش از تأثیر نیمی از کل جمعیت در سرنوشت است. یک وقت است که ما مجموعه‌ای از انسان‌ها را در نظر می‌گیریم، نیمی از آن‌ها نقشی به قدر پنجاه درصد دارند، مسألة زن در جامعه این‌گونه نیست؛ بالاتر از این‌هاست.اگر زنان در یک جامعه، به فکری مؤمن بشوند و در راهی قدم بگذارند و علی‌رغم موانع آن راه را ادامه بدهند، تأثیر آن‌ها بر روی فرزندان، همسران، حتّی برادران و پدرانشان، یک تأثیر تعیین کننده و سازنده است. آن که جوانان را تربیت می‌کند و در راه‌های گوناگون قرار می‌دهد ـ در درجة اول ـ مادر است. البته عوامل دیگر نقش دارند، نقش‌های زیادی هم دارند؛ اما نقش مادر از آن نقش‌ها کم‌تر نیست و در مواردی بیش‌تر است. زن تنها خود به راهی نمی‌رود، مردها را در آن راه می‌برد. اهمیت تفکر زنان در یک جامعه، در این است! (بیانات امام خامنه‌ای در دیدار بانوان هرمزگان، ۲۹/۱۱/۷۶ - نقش و رسالت زن، ج۵، ص۴۳، انتشارات انقلاب اسلامی)

رهر معظم انقلاب: غالباً مادران شهدا را قوی‌تر از پدران شهدا دیده‌ام

من هرجا که با مادران شهدا مواجه شده‏ام، آن‏ها را حتّى از پدران شهدا هم قوى‏تر دیده‏ام.

(بیانات در دیدار با خانواده‏هاى سرداران شهید استان تهران‏ | ۱۷/ ۰۲/ ۱۳۷۶)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مردم
حال همان قدرتهای غربی فهمیده که زنان بی حجاب در خیابان مردان بی غیرت را بوجود و در نهایت جامعه را فاسد می نماید.