جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۱
۵۸
مذاکرات وین در روز دوم آذر

توافق سیاسی غیرمکتوب و تمدید دوماهه برای تعیین جزئیات/ اوباما:نمی‌توانیم تحریم‌ها را برداریم

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 392663
شهر وین از روز سه‌شنبه - (۲۷ آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و ۶ کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود.
توافق سیاسی غیرمکتوب و تمدید دوماهه برای تعیین جزئیات/ اوباما:نمی‌توانیم تحریم‌ها را برداریم
به گزارش جهان، دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون که طی روزهای گذشته برای چهارمین بار انجام می‌شد را می‌توان مهمترین اتفاق روز گذشته مذاکرات خواند که در کنار آن البته معاونان وزیر خارجه کشورمان نیز با همتایان اروپایی خود دیدارهایی داشت.

وزیر خارجه آمریکا گزارشی از دیدارهای خود را به مقامات ترکیه، قطر، امارات، بحرین و کویت ارائه داد و با همتای فرانسوی خود گفت‌وگویی تلفنی داشت. همچنین ظریف هم با وزرای خارجه اتریش و آلمان نیز دیدارهای دو جانبه برگزار کرد.

وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۲) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر ماه را در زیر ملاحظه می‌کنید:

۲۳:۴۶
یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: در ملاقات ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو و سناریوهای مختلف نیزمورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.

۲۳:۴۳
یک دیپلمات ارشد غربی گفته که توافق بر سر اسناد سیاسی مربوط به توافق ایران و ۱+۵ از نظر فنی ممکن است ولی با گذشتن زمان لحظه به لحظه غیرممکن‌تر می‌نماید.

۲۳:۴۳
دیپلمات غربی رسیدن به توافق سیاسی را نامحتمل دانست.

۲۳:۳۵
رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان لحظاتی پیش پایان یافت.

۲۳:۲۰ یک مقام بلندپایه آمریکایی امروز یکشنبه در خصوص دیدار جان کری و محمد جواد ظریف گفت که وزیر خارجه آمریکا در این دیدار شخصاً پیشنهاد تمدید مذاکرات را به همتای ایرانی خود ارائه داده است.

۲۳:۰۰ خبرنگاران حاضر در وین می‌گویند که وزیر خارجه آمریکا امشب به محل اقامت سفیر انگلیس در وین می‌رود و در خصوص پرونده هسته‌ای ایران با وی گفت وگو می‌کند.

۲۲:۴۴ خبرنگار جورازلم پست می‌گوید که وزرای خارجه ایران و آمریکا در نشست دوجانبه امشب خود در خصوص تمدید مذاکرات گفت‌وگو کرده‌اند.

۲۲:۳۶ رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان در وین لحظاتی پیش آغاز شد.

۲۲:۱۴ نتانیاهو به شبکه «ای‌بی‌سی» گفت: «هر توافقی که به ایران اجازه داشتن هزاران سانتریفیوژی که می‌توانند برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده شوند بدهد، توافق بد است».

۲۱:۵۶ نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا پایان یافت.

۲۱:۵۴ وزیر خارجه آلمان می گوید که ایران و قدرت‌های جهانی هنوز بر سر بسیاری از موارد مورد مذاکره با هم اختلاف دارند.

۲۱:۳۸ وزیر امور خارجه آمریکا بلافاصله پس از اتمام دیدار دوجانبه با محمد جواد ظریف، گفت‌وگو با همتای روس خود را آغاز کرد.

۲۱:۳۶ رایزنی دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش پایان یافت.

۲۱:۳۵ «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه پس از ورود به محل مذاکرات هسته‌ای گفت: «همچنان اختلافات باقی است».

۲۱:۱۰ لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه برای پیوستن به جمع مقامات ارشد ۱+۵ برای بار دوم در روزهای گذشته وارد وین شد.

۲۱:۰۳ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد که دیپلمات‌های ۱+۵ تلاش برای حصول توافق تا ضرب‌الاجل را کنار گذاشته و گفتگوهای داخلی بین خود برای تمدید مذاکرات را آغاز کردند.

۲۰:۵۴ شبکه‌خبری سی ان‌ان به نقل از یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که با نزدیک شدن به ضرب الاجل هسته‌ای، طرفین در حال بررسی گزینه تمدید مذاکرات برای نگه داشتن تمرکز بر روی توافق هستند.

۲۰:۴۹ محمدجوادظریف» و «وانگ یی» وزرای خارجه ایران و چین فردا در وین با هم دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای با هم رایزنی می‌کنند.

۲۰:۴۰ یک روزنامه آمریکایی دقایقی قبل از پیشرفت ناچیز در مذاکرات ایران با گروه ۱+ ۵ خبر داد.

۲۰:۲۳ وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار طی چند روز اخیر به صورت دو جانبه به گفت‌وگو پرداختند.

۲۰:۰۴ وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان ساعت ۲۰ به وقت وین به گفت‌وگو می‌پردازند و ظریف و همتای چینی نیز ساعت ۸ صبح فردا دیدار و رایزنی می‌کنند.

۱۹:۴۳ وزرای خارجه ایران و روسیه امشب در هتل «کوبوگ» دیدار می‌کنند.

۱۹:۲۴ وزیر امور خارجه روسیه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای وارد شهر وین شد.

۱۹:۲۰ وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای تصریح کرد که اعضای گروه ۱+۵ در تلاش هستند تا مهلت باقیمانده به توافق نهایی برسند و گفت که هوشمندانه و عاقلانه است که یک راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران پیدا کنند.

۱۹:۱۷ روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی با اذعان به برخی اختلاف نظرها بین اروپا و آمریکا در قبال مذاکرات ایران، درباره تعمیق احتمالی این اختلافات هشدار داد.

۱۹:۰۹
برخی منابع غربی گزارش داده‌اند که ایران و گروه ۱+۵ روز دوشنبه موافقتنامه‌ شفاهی را تحت عنوان «توافق سیاسی» اعلام کرده و سپس زمانی دو ماهه برای تعیین جزئیات توافق جامع، اختصاص می‌دهند.

۱۹:۰۷ امروز با نزدیک شدن به ساعات پایانی ضرب الاجل چهار ماهه توافق ژنو بازار شایعات داغ شده از یک سو برخی رسانه‌ها از حصول توافق سخن به میان می‌آورند و عده‌ای هم از حضور حسین فریدون در وین.

۱۸:۱۹ خبرنگار شبکه خبری «العالم» سفر غیر منتظره وزیر خارجه عربستان سعودی به وین را «غیر سازنده» و در راستای اهداف رژیم صهیونیستی دانست.

۱۷:۵۵ اوباما در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی: اطمینان دارم اگر با ایران به توافق برسیم، می‌توانم نه فقط کنگره، که مردم آمریکا را نیز قانع کنم/ توافق سال گذشته، توافق موفقی بود/ هدفمان مسدود کردن تمام مسیرهایی است که ممکن است ایران را به بمب هسته‌ای برساند/ راه زیادی تا عادی‌سازی روابط ما با ایران باقی مانده است/ توافق هسته‌ای قطعه بزرگی در مسیر طولانی (تغییر روابط با تهران) خواهد بود/ حتی اگر در مسئله هسته‌ای با ایران به توافق برسیم، با آن‌ها در زمینه حمایت از تروریسم و موضعشان در قبال اسرائیل مسئله خواهیم داشت.

۱۷:۴۹ دیدار وزرای خارجه عربستان و آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای وین پایان یافت. یک مقام آمریکایی از دیدار آنها در هواپیمای سعود الفیصل خبر داده بود.

۱۷:۳۳
وزرای امور خارجه ایران و آمریکا عصر امروز برای اولین بار در طی چند روز اخیر به صورت دوجانبه به رایزنی می‌پردازند.

۱۷:۲۱
وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه با اعلام اینکه برای حضور مجدد در مذاکرات هسته‌ای راهی وین شده، گفت مذاکرات دشوار است و طرفین تلاش می‌کنند تا گفت‌وگوها نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز داشته باشد.

۱۷:۱۴
محمد البرادعی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای وین گفت: «منطقه طاقت شکستی دیگر را ندارد».

۱۷:۰۱
«آرین طباطبائی» تحلیلگر مسائل هسته‌ای و عضو برنامه امنیت بین‌الملل مرکز «بلفر» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تمدید مذاکرات را محتمل‌ترین گزینه دانست و گفت طرفین اعتبار سیاسی زیادی برای مذاکرات خرج کرده‌اند و این امر هزینه شکست را افزایش داده است.

۱۷:۰۰
روزنامه هاآرتص در گزارشی با اشاره به نام «میدان تئودور هرتزل» که هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و «۱+۵» در آن واقع است، مدعی شد که این دور از مذاکرات بدون نتیجه تاریخی پایان می‌یابد اما چهار ماه تمدید می‌شود.

۱۶:۵۵
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده اخبار منتشر شده تا این لحظه درباره حصول توافق را رد کرد و گفت: رایزنی‌ها هنوز در جریان است.

۱۶:۲۶
خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی به نقل از «منابع ایرانی» نوشته است که فردا حصول «موافقت‌نامه سیاسی» اعلام می‌شود.

۱۶:۲۳
وزیر خارجه آمریکا محل مذاکرات را ترک کرد.

۱۵:۴۸
وزیر خارجه آمریکا امشب در وین با وزیر خارجه عربستان دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.

۱۵:۴۴ یک عضو تیم مذاکره کننده ایرانی بار دیگر تأکید کرد که در حال حاضر همه مباحث و رایزنی‌ها متمرکز بر رسیدن به چارچوب تفاهم سیاسی است و تمدید مذاکرات مورد بحث قرار نگرفته است.

۱۵:۱۳ گزارش خبرگزاری فارس: با توجه به حجم چالش‌های باقی‌مانده، رسیدن به توافق جامع تا روز دوشنبه بعید به نظر می‌رسد و محتمل‌ترین اتفاق تمدید مذاکرات و توافق بر یک چارچوب کلی است.

۱۵:۰۶
نماینده مردم کهگیلویه در مجلس با بیان اینکه مذاکرات هم‌اکنون در فضای سر در گم قرار دارد، گفت: هر توافقی که میان مذاکره‌کنندگان صورت گیرد باید از زیر نظر مجلس نیز بگذرد، چراکه مجلس جایگاه تصمیم‌گیر نهایی در موارد حساس را دارد.

۱۵:۰۴ پنجمین رایزنی سه جانبه ظریف،‌کری و اشتون در پله کوبورگ بعد از دو ساعت پایان یافت.

۱۵:۰۴
با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵، روزنامه تلگراف از رنگ باختن امیدها برای توافق جامع گزارش داد.

۱۵:۰۱
سی ان ان با توجه به نزدیک شدن مهلت ۳ آذر برای رسیدن به توافق جامع نهایی گزارش کرد مذاکرات هسته‌ای با نارضایتی دو طرف ایران و ۱+۵ پیش می‌‌رود.

۱۴:۵۳
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست غیرعلنی عصر امروز خانه ملت گزارشی را به نمایندگان از مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در وین ارائه کرد.

۱۴:۳۵
نشست معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و روسیه به پایان رسید اما هنوز نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا و اشتون در جریان است.

۱۴:۲۹
خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است که وزیر خارجه چین در صورت دریافت پیام مناسب از وین، راهی اتریش می‌شود.

۱۳:۳۴
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از منابعی در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» عصر امروز وارد وین می‌شود. برخی منابع هم گزارش داده‌اند که آقای لاوروف مسکو را به مقصد وین ترک کرده است. همچنین گزارش شده که «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه ساعت ۷ عصر به موقت وین، وارد محل مذاکرات می‌شود.

۱۳:۲۷
خبرگزاری «آسوشیتد پرس» طی گزارشی نوشت با وجود نزدیک شدن به ضرب الاجل مذاکرات به توافق هسته‌ای نزدیک نشده‌ایم.

۱۳:۲۴
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد که تمدید مذاکرات مورد نظر ایران نبوده و نیست.

۱۳:۱۹
پنجمین دور مذاکرات وزرای خارجه ایران، آمریکا و اشتون با حضور ظریف، کری و اشتون برگزار شد.

 ۱۳:۱۱
یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه گفته است که طرفین همچنان بر حصول توافق تا دوشنبه متمرکز هستند، اما احتمال تمدید ۶ تا ۱۲ ماهه مذاکرات افزایش یافته است.

۱۲:۵۹ اکونومیست در آخرین روزهای باقی مانده به ضرب‌الاجل هسته‌ای پیشنهاد کرده که ایرانیان به سابقه نظامی برنامه هسته‌ای خود اعتراف کنند تا آژانس هم بدون درز کردن این اعتراف، حل مشکل پرونده هسته‌ای ایران را اعلام کند.

۱۲:۵۵
یک مقام ایرانی حاضر در مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفته است که تهران آماده است در صورت عدم پیشرفت واقعی در مذاکرات تا ۲۴ نوامبر، مذاکرات را به مدت یک سال دیگر تمدید کند.

۱۲:۱۹ نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز یکشنبه گفت تل‌آویو با دقت مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنم.

۱۲:۱۸
ایتارتاس خبر داد که فرانسه مواضعی سخت در مذاکرات میان ایران و ۵+۱ در وین اتخاذ کرده است.

۱۲:۰۸
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفته است که تمرکز طرفین همچنان بر رسیدن به توافق جامع تا روز سوم آذر است.

۱۱:۵۷
روزنامه فرانسوی «لوپوئن» طی گزارشی شانس حصول توافق جامع و قطعی تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده در روز دوشنبه (فردا) را اندک دانست.

۱۱:۵۵
خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین نوشت هنوز وقوع توافق تاریخی هسته‌ای امکانپذیر است.

۱۱:۵۵
نشست دوجانبه معاونان وزیر خارجه کشورمان با چین و آمریکا برگزار شد.

۱۱:۱۰
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با حمایت از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب گفت که البته در این صورت هم امکان توافق خوبی وجود نخواهد داشت.

۱۰:۵۸ تفرشی خامنه ضمن ابراز امیدواری از استفاده غرب نسبت به نرمشی که ملت ایران در خصوص برنامه هسته ای خود انجام داده افزود: امروز بر همه جهانیان ثابت شده که ایران اسلامی به دنبال دسترسی و تولید سلاح هسته‌ای نیست.

۱۰:۳۷
امروز یکشنبه در ششمین روز رایزنی‌ها در وین هیئت مذاکره کننده ایرانی با چین، روسیه، آمریکا به رایزنی می‌پردازد و قرار است پنجمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و اشتون پیش از ظهر برگزار شود.

۰۹:۳۷ :
اشپیگل، هفته‌نامه آلمانی در گزارشی با اشاره به اینکه طرفین مذاکره هسته‌ای انتظارات خود را کاهش داده‌اند، نوشت که احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

۰۹:۲۹ مدیرمسئول روزنامه کیهان: مذاکرات ایران اسلامی با ۵+۱ و پیش از آن با تروئیکای اروپایی - فرانسه، انگلیس و آلمان- فقط تابلو و پوشش هسته‌ای دارد بی‌ آنکه کمترین ارتباطی با فعالیت هسته‌ای کشورمان داشته باشد.

۰۹:۰۳
وزیر خارجه امارات در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی از برنامه هسته‌ای ایران و توافق احتمالی ابراز نگرانی کرد و افزود اینکه نقش ایران در منطقه پس از این توافق چگونه است بسیار مهم است.

۰۸:۱۹
پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به اینکه احتمال دارد مذاکرات به وقت اضافه کشیده شود، نوشته است با توجه به در پیش بودن عید شکرگزاری در آمریکا، یکی از گزینه‌ها این است که گفت‌وگوها پس از وقفه‌ای چند روزه، هفته دیگر دوباره از سر گرفته شود.

۰۸:۱۱
روزنامه نیویورک‌تایمز روز یکشنبه گزارش داده است که واشنگتن و متحدان این کشور در ۱+۵ تلاش می‌کنند تا به بهانه احتمال فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای، ایران را به پذیرش بازرسی‌های به شدت سرزده، وادارند.

۰۸:۰۴
روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله خود تمدید مذاکرات کنونی را «بهترین نتیجه» توصیف کرده چرا که در عین معلق نگه داشتن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها علیه تهران را حفظ می‌کند.

۰۷:۳۰
یک کارشناس و تحلیلگر روس تأکید کرد که باید به خاطر داشته باشیم که مذاکرات به طور کلی پروژه‌ای بود که توسط غرب (آمریکا و اسرائیل) آغاز شد تا به ایران فشار وارد آورند و عقاید خود را بر ژئوپولتیک منطقه ای بقبولانند.

۰۷:۰۲ یادداشت میهمان: در دوران مذاکرات ایران با گروه ۱+۵، نفوذ لابی اسرائیل بر روند کلی مذاکرات قابل تردید نیست و در بین کشورهای اروپایی، سیاست فرانسه بیشتر از سایر کشورهای اروپایی تحت تاثیر سیاست های تل آویو بوده است.

۰۶:۱۹
روزنامه کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی با اشاره به اینکه تهران از بازی واشنگتن با تحریم‌ها نگران است، تاکید کرد که از نگاه ایران ممکن است آمریکا پس از تعلیق موقت تحریم‌ها بار دیگر آنها را علیه تهران وضع کند.

۰۵:۵۵
«یورام عبدالله ویلر» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه تمدید ۶ ماهه مذاکرات می‌تواند با مخالفت‌های شدیدی مواجه شود، گفت: تعجبی نخواهد داشت اگر در لحظه آخر ایران و آمریکا به توافق برسند.

۰۴:۱۴
یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس با بیان اینکه همه تلاشها بر تفاهم سیاسی متمرکز است، تصریح کرد: تا این لحظه مذاکره ای برای تمدید صورت نگرفته است.

۰۳:۴۱
گرت پورتر نویسنده و تحلیلگر برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تصریح کرد در صورت شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای، این آمریکا خواهد بود که مقصر شناخته می‌شود چراکه از برداشتن تحریم‌ها خودداری کرده است.

۰۱:۱۰
ساعت‌های پایانی شنبه اول آذر ماه و ۲ روز مانده به ضرب‌الاجل چهار ماهه توافق ژنو، «پله کوبورگ» که امروز شاهد رفت و آمدهای کری و اشتاین مایر بود و از ساعت‌های آغازین صبح خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران مقابل آن مستقر بودند تا لحظه لحظه اخبار را مخابره کنند، اکنون سکوت را تجربه می‌کند.

۰۰:۴۵
«فرد کاپلان» کارشناس آمریکایی روابط بین‌الملل در گزارشی با برشمردن مزیت‌های توافق موقت هسته‌ای ژنو، می‌نویسد: «خوشبختانه مورد خوبی برای ادامه مسیر مذاکرات وجود دارد».

۰۰:۰۱
یک مقام صهیونیست مدعی شده که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای قادر به نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران نیست.

۲۳:۲۲ وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که لوران فابیوس،‌ وزیر خارجه این کشور فردا یکشنبه برای ادامه مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران عازم اتریش می‌شود.

۲۳:۱۶
«استیو لواین» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای برای طرفین از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت این گفت‌وگوها احتمالا موفقیت آمیز خواهد بود، اما شاید نیاز به تمدید مهلت مذاکرات وجود داشته باشد.

۲۱:۲۴
«استفن سستانوویچ» محقق ارشد شورای روابط خارجی به جان کری در مذاکرات ایران توصیه می‌کند از توافق ۱۹۷۴ بین آمریکا و شوروی درباره محدود کردن سلاح های استراتژیک عبرت بگیرد.

۲۱:۱۶
چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده ۱+۵ در وین لحظاتی پیش پایان یافت.

۲۱:۱۰ خبرنگار پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است که طرفین هنوز بر رسیدن به توافق در مهلت مقرر متمرکز و امیدوار هستند، با این حال وی احتمال تمدید چند روزه گفت‌وگوها را رد نکرده است.

۲۱:۰۰ کارشناس برزیلی در ارزیابی مذاکرات هسته‌ای گفت که ایده تمدید مذاکرات وین، خطرناک است و خاندان آل سعود مخالف توافق هسته‌ای است زیرا توافق هسته‌ای ایران را بعنوان یک بازیگر ژئوپولتیک کلیدی در جنوب غرب آسیا صاحب قدرت می‌کند.

۲۰:۲۲ وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد، امروز پیش از آغاز نشست سه‌جانبه با حضور «محمد جواد ظریف» و «کاترین اشتون» بار دیگر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را در جریان روند مذاکرات هسته‌ای قرار داد.

۲۰:۱۸ «یو تی سندیگو» گزارش داد که حتی اگر نتوان در مذاکرات محدودیت جدی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد، هیچ چیزی از دست نمی‌رود چون این برنامه اکنون متوقف و تحت نظارت است».
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


mk
Iran, Islamic Republic of
تمدید مذاکرات نشانه ضعف ایران خواهد بود امیدوارم این کار انجام نشود
علی
Iran, Islamic Republic of
اگه قوتی وجود داشت اصلا مذاکره ای صورت نمیگرفت. الان 3 ساله دقیقا اقتصاد کشور با... مواجهه.
Iran, Islamic Republic of
خيلي جالب شد
هم تعطيلي ذستاوردهاي هسته با چاشني و طعم تحريم قبلي

....
شروین
ازخدا که پنهان نیست از شما چه پنهان من گلوم پیش کاترین اشتون گیرکرده میخواستم بپرسم ایشان متاهلندیامجرد من براین باورم اگراشتون عروس ایرانی ها بشه حقوق ملتمون استیفامیشود
مردم
خواهشی که از مسئولین اجرایی مملکت دارم از 4 آذر بچسبید به کار مردم ، یک سال و نیم درگیر مذاکرات هسته ای شدیم حالا لااقل 4 تا کار عمرانی و ماندگار انجام بدین مردم بخدا پول ندارن و مشکلات مالی به شما مسئولین دارد آزیر قرمز نشان می دهد.
سوفیا لوره
مردم جان خواب دیدی خیره برو تحقیق کن از ابتدای این دولت جند کارخانه و کارگاه تولیدی به علت واردات تعطیل شده و چندین هزار نفر بیکار شده اند وچه پروژه هایی نیمه کاره خوابیده و چندین هزار نفر بیکار شده اند چندین هزار نفر هم در دلواپسی به سر میبرند که هر لحظه با واردات کالایی که اونها تولید میکند بیکار شوند دولتی شوم سر کار است
امشب
امشب هم شبی مث شبهای دیگه میگذرد.......هیچی به نفع مانی فقط صبحانه وناهار وشام کاری ازجیب این ملت به شکم مذاکره کنندگان میرود.
هرچي دم دهنت مياد ميگي. نه؟
United States
مگه چی گفته...
موسی
خب راست میگه
آدمیزاد
Colombia
وزارت خارجه باید هتل 5 ستاره ایی در وین و پاریس و ژنو بخرد ، تا برای سالهای سال که مذاکره هست نماینده های ایران همانجا بمانند و بهشان بد نگذرد.
نوش جونشون کدخدا سلامت بادااا
ج
مسولانی که خانوداش در کشورهای غربی زندگی می کنند نمی توانند حافظ منافع ملت باشند
Iran, Islamic Republic of
اي ملت ايران
پرچمهاي سياه را بر بام خانه هايتان برافرازيد...
سوفیا لوره
روزی که روحانی رای آورد ....
تمدید ممکن نیست
انقدر مهمیم که ۶ یاغی دنیا/
بیش ازدهه ای هست سر میز نشستند/
هی عربده سردادن وهی میزشکستن!/
اماچه ثمرباز سر میزنشستند/
گهگاه به تهدید وگهی لولوی تحریم/
امانشدوباز سر میزنشستند/
بلواوشلوغی نشدوطرف نبستند/
سرخورده شدندبازسرمیزنشستند/
هم آب وهوابدشدوهم سوخت گران شد/
ازپاننشستیم و سر میزنشستند/
گفتندکه این مرتبه موضوع تمام است/
گفتیم تمامید٬ سرمیز نشستند/
نه راه هجوم است ونه رویی به عقبگرد/
گیجند و به گیجی به سرمیزنشستند/
۱۰سال دگررامتصورشو یقینا/
ازبهرگدایی به سرمیزنشستند/
مهدی عبادی
Netherlands
تمدید بی فایده است جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک خواهد کرد
نه بابا...
تا امثال شما با ارز دولتی پورشه وارد کنید و با ارز آزاد بفروشید؟؟؟
...
این دولت برای تورم کاری نکرد
Germany
امام هر چه گفتند آمریکا شیطان بزرگ هست گویا یک عده اصلا باورشان نمی شود. فکر کنم آقای ظریف بعد از این همه گفتگو با نماینده‌های شیطان وخنده‌ها و دست دادن ها شاید و البته به احتمال خیلی کم، الان اندکی به فکر فرو رود. «...انه لکم عدو مبین»
منتظر
دمت گرم
اما کو گوش شنوا
برا کی میگی؟
کدخدا دوستا؟
عشق غربا؟
اگه امام ره و جانشینشا میشناختند که هم امام ره و هم حضرت اقا بارها اونا را از این کار پوچ و بی فایده نهی کرده بودند
اما خوشحالم که با تو پوزی تازه حرفی که ملت نه ساله میگن را فهمیدند
و ناراحت که به ابروی نظام و ملت چوب حراج زدند
احسنت. دقیقا مشکل همینجاست. گفتمان امام راحل را فراموش کرده و ارشادات ولی امرمان را جدی نگرفته اند و مفتون تئوری های چند ورشکسته سیاست باز شده اند.
Australia
همان امام هم فرمودند اجتهاد با مکان و زمان پیش میرود
مملکت رهبر داره و همون رهبر اجازه این مذاکرات رو صادر نموده اند
لطفا نخواهید از رهبری سبقت بگیرید
Iran, Islamic Republic of
مگر اين جماعت تدبيريه اعتداليه . ...از آن استفاده كنند ؟!
....
Netherlands
ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه توافقی را نخواهند پذیرفت
به فرض اگر توافق بشه که امریکا بشه مستعمره ایران هم نمی پذیرید؟
توافق کنن اوباما بیاد نماز جمعه مرگ بر امریکا بگه چی؟ تو رو خدا بپذیرید.
pirooz
َشما از جانب مردم نحرف
United States
نوشته های جهان نیوز حمایت از مردم است
مهدی
غنی سازی باید شروع دوباره شود. تا 35 درصد
توی خواب
احمدنباتی
Iran, Islamic Republic of
سلام بر شما
لطف کنید در این آشفته بازار، این روایت را هم منعکس کنید تا بار مسئولینمون چراغی روشنی بخش باشه:
پيامبر اکرم (صلي.الله.عليه.و.آله) مي فرمايد: «خداوند بر فرزندان آدم مسلط نمي کند، مگر کسي را که از او مي ترسد. اگر فرزندان آدم جز خداوند از کسي نمي ترسيدند، خداوند کسي را بر آن ها مسلط نمي کرد. فرزندان آدم واگذار نمي شوند، مگر به کسي که به او اميدوار هستند. اگر آن ها جز من به کسي اميد نداشتند به غير من واگذار نمي شدند».
«ما سلَّطَ اللهُ علي ابنِ آدم إلاّ مَن خافه ابن آدم و لو ابن آدم لم يخف الا الله ما سلط الله عليه غيره و لا وکل ابن آدم إلا إلي من رجاه و لو أنَّ ابن آدم لم يرجُ إلا الله ما وکل الي غيره»
منتظر
افرین
البته اینا کدخدا ملکه ذهنشونه
و بهشون مسلط شده
چون بعد هشت سال دوباره برگشتند به همون راه قبل یعنی پلمپ و مذاکرات پوچ و وقت کشی به نفع کدخداشون
Iran, Islamic Republic of
خب مشكل اصلي اينجاست كه اين جماعت . پيرو خدا نيستند و پرستنده كدخدايند !!!

ههههههههههههههههههه
کریم شیره ای
تو با منطق و دلیل برای منه بیشواد شابت کن که عبیش کجاشت که یکی پیرو کدخدا باشه و از اون بترشه مگه کدخدا آدم نیشت یا حق حیات نداره اگه قرار باشه کشی اژکدخدا نترشه پش الکی میگن کدخدا بایذفرقی باشه بین افراد عادی با کدخدا
چراغعلی
ما ار روز اول گفتیم هیچ امیدی به این تیم مذاکره کنند ایرانی نیست ....
روحانی مچکریم
کارخونه دار بدبخت
یک سال ونیم مملکت داره درجا میزنه.یک سال ونیم همه منتظرن.اقای روحانی امیدواریم 8 سال دکتر احمدی نژاد تکرار شه و ب شما قول میدهیم ولله بلا تلا نمیگذاریم دوران شما تکرار شود.
منتظر
اگه منظورت چهار سال اول دکتره انشاالله یا با خودش در صورت برگشت از افکار اشتباه و اعلام جدایی از مشایی یا با هر فرد مومن دیگری
اما ما هم به شما قول میدهیم که چهار سال دوم دکتر هم والله بالله تالله نمیگذاریم مثل دوران نیمدرصدیهای فرقه اعتدالیه تکرار بشه
حاجی
به یاری خدا تا۱۰۰درصد غنی میکنیم....همشو میکنیم توو دهن نتانیاهو واوباما ...
اون کسی که بدبختت کرد محمود جونت بوده ...
ایرانی
انشاالله،دلمون برای اون مرد خدا تنگ شده همین بس که هیچ وقت جلوی دشمن سر خم نکرد و راه عزت رو در پیش گرفت نه اینکه این همه ذلت رو بپذیره و خم به ابرو نیاره...
اون میدونست اگه در مقابل دشمن یک قدم به عقب بری دشمن ده قدم میاد جلو ولی اگه با عزت و اقتدار وایسی و حرفت رو بزنی اونم کم میاره و چاره ای نداره جز اینکه از راههای دیگه وارد بشه
بعد از انتخابات مجلس می بینمت.
Netherlands
حزب الله می رزمد سازشکار می لرزد
مشتی کاغذ پاره بعنوان قطعنامه تحریم آیا نیاز داره اینقدر براش مذاکره کنند؟؟!!
امیر علی
هر چند تمدید مذاکرات به جهت جلوگیری از وضع تحریم های جدید موثر است اما طرف های غربی نشان دادند که به دلیل های واهی و بی مورد تحریم می کنند.

و حتی در صورت توافق و کاهش و حذف تحریم ها احتمال وضع تحریم های اقتصادی مخصوصا تحریم های تفتی که به جهت موضوع هسته بوده هیچ بعید نیست که اینبار به دلایل حقوق بشری و دیگر موارد شروع به وضع همان تحریم ها کنند
ناصر
Finland
مطالب بسیار مهمی در این گفتمان بغیر از گفتمان هسته ای رویدادوان اینکه جهان می بیند ایران همانند اسمش صلح طلب وزیر بار هیچ زوری نخواهد رفت .
کریمی
نحوه ادبیات مذاکرات آمریکاییها و بازی موشو گربه آنها با احساسات ایرانیان اینرا میرساند که :
یکی از اهداف شیطانی آمریکا در مذاکرات این است که بقدری حساسیت ایجاد کند که چنانچه توافقی صورت بگیرد یا نگیرد .... در وحدت ویکپارچگی ایران شکاف ایجاد کند ..... مثلا : چنانچه توافقی صورت نگیرد نمایندگان مردم در مجلس . دو لت و عوامل مذاکره کننده را ماخذه نموده و ایجاد اختلاف و شکاف در بدنه نظام شود ..... یا اگر توافقی صورت میگیرد به قدری به ضرر ایران باشد که ایجاد دو دستگی نماید .......
و یکی دیگر از اهداف شیطان این است که فشار تحریم و مذاکره برای عدم تحریم ( به هرقیمتی ) در بدنه مردم ایجاد دودستگی کند ......
کریمی
از این گفت وشنودها و بررسی تمامی جلسات مذاکره در این 20 سال پیداست که قرار نیست توافقی حاصل شود .....
هریک بدنبال اشتباه حریف در روند مذاکرات است و در نهایت خسته کردن حریف .......
اما آقای ظزیف در زمان گرفتن رای اعتماد از مجلس مدعی بود که ..در مدت زمان کوتاهی مسئله تحریمها و مذاکرات را حل میکند .... و با ادبیاتی این مطالب رامیگفت که انگار هیئت های دولت قبلی هدفی غیر از این داشتند !!!!!!!! اما اکنون بعد از دوسال باید پرسید آقایی که خود را برتر و قوی تر از بقیه میدیدی ..... حالا چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كلاه قرمزى !!؟؟
... جونِ بچت، ديگه بسه، تاحالا خيلى بامريكا
و،،،،، خدمت كردى !!! ...
Germany
آقای مرتضوی شهروند تهرانی در این باره می گوید:” خسته ایم. هر بار که این مذاکرات شروع شد مدام دنبال کردیم ببینیم چی می شود. به خدا مردم آرامش می خواهند.....
SAABER
Canada
من هم از بحث تبانی خسته شده بودم.....
علی
هر وقت خبری مبنی بر پیشرفت مذاکرات شنیده می شود، مطمئن هستم که منظور عقب نشینی هیئت ایرانی است . مقایسه کنید با دوران آقای جلیلی که بر اثر استقامت ایشان غربیان به استیصال درآمده بودند.
امیدوارم چشم و گوش ملت و مسئولان باز شود که آمریکا اگر خودش هم بخواهد توافق کند اینقدر آقا بالا سر داره که نمیتونه مستقل تصمیم بگیره از عربستان بگیر تا اسراییل و فرانسه و ....
یک شهروند ایرانی
Iran, Islamic Republic of
ما ضمن احترام به تیم مذاکره کننده از مسئولان میخواهیم با مردم رودر بایسی نداشته باشند مذاکرات به نتیجه خاصی لااقل به نفع ایران نرسیده پس رها کنید و به مسائل اقتصادی و فرهنگی مملکت که متوقف کردید بپردازید اگر بر توان جوانان تکیه کنید در پایان شما سر بلندیدو مملکت اباد.
Iran, Islamic Republic of
....
چگونه بگويند كه نتيجه اي نداشته است...
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی از موضع ضعف و از سر ناچار یبری مذاکره یعنی همین...
آدمیزاد
Colombia
بله علی آقا، غرب هیچ نیازی به امتیاز دادن ندارد،و از شکست مذاکرات هم هیچ چیز را از دست نمیدهد.