جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

بازيگران سينماي باليوود در جشنواره كيش

سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 163360
«محمد خزاعي» با بيان اين كه نخستين جشنواره بين‌المللي فيلم كيش نماد وفاق و همگرايي فيلمسازان منطقه است، از حضور بازيگران باليوود و اهداي جوايز ويژه در اين جشنواره خبر داد و گفت: اين جشنواره در آستانه روز ملي خليج ‌فارس از ۴ تا ۸ ارديبهشت‌ماه در جزيره كيش برگزار مي‌شود.

به گزارش  فارس، دومين نشست خبري جشنواره بين‌المللي فيلم كيش از ساعت ۱۰:۳۰ امروز با حضور «محمد خزاعي» دبير و «يزدان عشيري» مدير روابط عمومي جشنواره در سالن كنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

* برگزاري نخستين جشنواره فيلم كيش در آستانه روز ملي خليج ‌فارس

«محمد خزاعي» در اين نشست گفت: نخستين جشنواره فيلم كيش در آستانه روز ملي خليج ‌فارس از ۴ تا ۸ ارديبهشت‌ماه در جزيره كيش برگزار مي‌شود. اين جشنواره نماد وفاق و همگرايي ميان فيلمسازان منطقه است.
وي در ادامه افزود: اين جشنواره بر اساس يك سري ضرورت‌ها به وجود آمد. يادم مي‌آيد ۱۰ سال پيش بود كه بر اساس اتفاقات منطقه با راه‌اندازي جشنواره‌ها تلاش كردند در منطقه با ابزار رسانه سينما براي خودشان هويت جديدي به وجود بياورند و البته موفق هم شدند و جشنواره‌هايي هدفمند و تاثيرگذار را برگزار كردند.
خزاعي ادامه داد: يك سري كشورها در همسايگي ما وجود دارد كه با آن‌ها اشتراكات فرهنگي، آئيني، ديني و زباني و تمدني داريم همه اين اشتراكات قطعا نيازمند يك برنامه‌ريزي براي رسيدن به هدفي والاست.

* امروز چيزي به نام سينماي بومي و ملي وجود ندارد

دبير جشنواره فيلم كيش در ادامه اظهار داشت: سينماي بومي و ملي ما در يك زماني زنده و پويا بود و فيلم‌هايي همانند «شير سنگي» ساخته مي‌شد اما امروز چيزي به نام سينماي بومي و ملي وجود ندارد و تمام موضوعات به سينماي شهري مي‌رسد و اين موضوع يكي از ضرورت‌هاي ما براي برگزاري جشنواره فيلم كيش بود.
وي در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي كشورهاي منطقه براي تغيير نام «خليج ‌فارس» گفت: چند سالي است كه پروژه‌اي را شروع كرده‌اند و مي‌‌خواهند نام «خليج فارس» را عوض كنند. قطعا تا به حال ما درباره اين موضوع كاري نكرده‌ايم و فقط در روز ملي خليج‌ فارس دور هم جمع شديم و حرف زديم. پرداختن به موضوع خليج ‌فارس يكي از دغدغه‌هاي ما در جشنواره فيلم كيش است. نقش جذابيت‌هاي توريستي و اقتصادي و همچنين آيين اسلام به عنوان يكي از اشتراكات كشورهاي منطقه از ديگر موضوعات جشنواره فيلم كيش است.

* نمايش ۲۶۶ اثر در ايام برگزاري جشنواره

محمد خزاعي در ادامه نشست گفت: همه اين ضرورت‌ها باعث شد جشنواره‌اي به نام كيش شكل بگيرد. قرار بود اين جشنواره با عنوان جشنواره ملي فيلم ايران و يا خليج ‌فارس برگزار شود كه در نهايت به اين اسم و جزيره كيش رسيديم. البته اين اسم باعث دردسرهاي زيادي هم براي ما شد و من را به عنوان يك تراول‌چك نگاه مي‌كردند.
وي در ادامه با اشاره به استقبال خوب فيلمسازان داخلي و خارجي اظهار داشت: مي‌دانيم كه قرار نيست در اولين دوره اتفاقات بزرگي بيفتد. ما نهالي كاشتيم كه اگر مديران فرهنگي و اهالي رسانه خوب آبياري كنند، ۱۰ سال ديگر نتيجه مي‌دهد.
دبير نخستين جشنواره بين‌المللي فيلم كيش افزود: در اين دوره از جشنواره ۲۷۴۶ اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه بيش از ۲۰۰۰ اثر در بخش مسابقه سينماي ايران و ۷۰۰ اثر در بخش بين‌الملل حضور پيدا كردند كه البته تعداد زيادي از فيلم‌هاي بخش بين‌الملل بي‌ربط به موضوع جشنواره بودند. از ميان اين فيلم‌ها ۲۶۶ فيلم در ايام برگزاري جشنواره نمايش داده مي‌شود كه شامل ۴۱ فيلم سينمايي، ۲۸ فيلم ويدئويي و ۳۵ اثر كوتاه، ۳۳ اثر مستند، ۶۲ فيلمنامه، ۸۹ فيلم در بخش نوعي‌نگاه و ۳۹ فيلم در بخش بين‌الملل است.

* به مناسبت برگزاري جشنواره، ۷ سالن جزيره كيش فعال شد

وي در ادامه بيان داشت: جزيره كيش سالن سينمايي ندارد و ما بايد هيئت انتخاب را مجبور مي‌كرديم تعداد كمتري آثار بپذيرد. براي اين موضوع است كه تعداد فيلم هاي بخش‌هاي مختلف را كم كرديم. به مناسبت برگزاري اين جشنواره ۷ سالن جزيره كيش فعال شد. سالن خليج ‌فارس مجهز به آپارات ۳۵ و صداي دالبي شد و سالن روبازي هم كه در جزيره فعال نبود، احياء شد. همچنين سينما لبخند، دو سالن از دانشگاه صنعتي شريف و دو سالن در مجتمع بين‌المللي خليج فارس براي نمايش فيلم آماده شده‌اند.

* ساخت ۷ فيلم به كارگرداني فيلمسازان حرفه‌اي

خزاعي در ادامه گفت: در اين دوره از جشنواره ۷ فيلم به كارگرداني فيلمسازان حرفه‌اي چون «رسول صدرعاملي»، «رهبر قنبري»، «عزيزالله حميد‌نژاد»، «ابوالفضل جليلي»، «مهدي جعفري»، «محمدحسين حقيقي» و «مهدي كرم‌پور» ساخته شد. علاوه بر اين ۲۰ فيلمساز خارجي و تعدادي زيادي از فيلمسازان داخلي در بخش ۲۶۲ ثانيه‌اي فيلم ساختند. در بخش كلك فيروزه‌اي هم فيلمنامه‌هاي خوبي به دست ما رسيد.

* حضور بازيگران سينماي باليوود در جشنواره كيش

وي در ادامه اظهار داشت: در ايام برگزاري جشنواره ۷۰ ميهمان خارجي داريم كه شامل ۱۳ دبير جشنواره منطقه، اساتيد دانشگاه‌ها‌، كارگردان‌ها و بازيگران سينما و از جمله بازيگران سينماي هند هستند. همچنين ۳۴ گروه خبرنگاري و تلويزيوني براي ثبت اين رويداد درخواست حضور كرده‌اند و ۱۴ شبكه تلويزيوني مراسم اختتاميه را به صورت زنده پخش خواهند كرد و هر روز هم برنامه زنده خواهند داشت.
محمد خزاعي ادامه داد: تقدير از پيشكسوتان يكي ديگر از بخش‌هاي جشنواره كيش است كه در اين دوره از «علي نصيريان»، «مسعود جعفري‌جوزاني» و «فرج‌الله سلشور» تقدير خواهد شد. همچنين ۹ نشست در جشنواره با موضوعات مختلف برگزار خواهد شد.
وي در ادامه گفت: كتابي با عنوان «رد پاي سينما» توسط علي‌اكبر عبدالعلي‌زاده تاليف شده است. همچنين كتاب جشنواره هم توسط مسعود نجفي به سه زبان آماده شده است.

* استقبال از پيش‌فروش اينترنتي بليت‌هاي جشنواره

خزاعي در ادامه با بيان اينكه نمايش فيلم با عينك‌هاي سه بعدي يكي از از برنامه‌هاي ما در مراسم اختتاميه خواهد بود، افزود: از پيش‌فروش اينترنتي بليت‌ها هم استقبال خوبي شده است و جالب است بدانيد كه بيشترين استقبال از جانب مردم خارج از جزيره كيش بوده است.
وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر لزوم ادامه‌‌دار بودن فعاليت دبير يك جشنواره براي رسيدن به نتيجه‌اي مناسب، گفت: ادامه پيدا كردن هر جريان فرهنگي ربطي به دبير جشنواره ندارد؛ چرا كه دبيرها يك روزي منصوب و يك روزي مي‌روند. من فكر مي‌كنم وقت آن رسيده كه مجلس شوراي اسلامي بودجه مستقلي براي اين جشنواره پيش‌بيني كند.

* اهداي جوايز ويژه «پيامبر اعظم‌(ص)» و «فردوسي»

دبير جشنواره فيلم كيش افزود: ما ۲ جايزه ويژه هم پيش‌بيني كرده‌ايم. يكي از آن‌ها جايزه ويژه «پيامبر اعظم‌(ص)» است كه به بهترين فيلم با موضوع نقش حيات‌بخش اسلام اهدا مي‌شود. جايزه ديگر هم جايزه «فردوسي» است كه به بهترين فيلم با موضوع زبان فارسي اهدا خواهد شد.
وي اضافه كرد: در عرصه بين‌المللي بايد نگاهي كلان داشته باشيم. وقتي قرار است تاثير بگذاريم بايد اختلافات را كنار بگذاريم و درباره يك موضوع فكر كنيم. ما امسال خودمان هم انتظار چنين استقبالي از سوي رسانه‌هاي خارجي را نداشتيم. اين موضوع نشان مي‌دهد كه اين جشنواره براي آن‌ها مهم است. اميدواريم حضور رسانه‌هاي خارجي و ميهمانان خارجي براي كشورمان كاركردهاي خوبي داشته باشد.

* جشنواره فيلم كيش به صورت سالانه برگزار مي‌شود

وي در پايان گفت: برنامه‌ريزي كه شده اين است كه جشنواره فيلم كيش به صورت سالانه برگزار شود كه البته اين موضوع نيازمند به توليد فيلم خواهد بود. تا جايي كه من اطلاع دارم اين جشنواره جزو جشنواره‌هاي الف وزارت ارشاد قرار گرفته و آن‌ها تصميم به ادامه اين جشنواره دارند.

به گزارش فارس، اين نشست با حضور چشمگير اهالي رسانه برگزار شد؛ به طوري كه ۱۸۸ خبرنگار و عكاس در اين نشست حضور داشتند و با توجه به گنجايش سالن كنفرانس مجموعه تئاتر شهر، تعداد زيادي از همكاران ايستاده نشست را دنبال مي‌كردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این جشنواره چقدر آب می خورد؟
Iran, Islamic Republic of
پول این ملت محروم را اینگونه خرج کردن ظلم است.