جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱

امروز هم به مرام «عمار» محتاجیم

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۲
کد مطلب: 457463
جناب «عمار یاسر» (رحمةالله‌ و رضوانه‌علیه) یکی از مصادیق بارز و کاملی است که تلاش بی‌وقفه و مستمری، برای «اعتلای حق» و «تبیین حقیقت» انجام داد و خود را به عنوان یک الگوی کامل در این زمینه، جاودان کرد.
به گزارش جهان، رضا رستمی در "رهروان ولایت" نوشت:
تقابل دائمیِ حق و باطل در طول تاریخ، این ضرورت را برای پیروان حقیقت، واضح و مبرهن کرده است که برای حمایت و پاسداری از حق، باید به برخی کارها و لوازم، ملتزم و مقید بود. از جمله‌ی مهم‌ترین این الزامات، تلاش همه‌جانبه و بی‌وقفه برای «تبیین حقیقت» است. حق و حقیقت گرچه در اعماق فطرت هر انسانی جای دارد و میل و گرایش به آن، امری طبیعی و حتمی است اما اتفاقات و شرایط گوناگون در دوران و زمان‌های مختلف، گاهی مثل یک ابر سیاه و غلیظ بر صورت پُر نور خورشید فروزان، سایه می‌افکند و برخی‌ها را به تردید و شک می‌اندازد. اینجاست که «تبیین حقیقت» مثل آب گوارایی است که اگر به جان‌های تشنه رسانده نشود، خطر هلاکت و نابودی جدی است.
جناب «عمار یاسر» (رحمةالله‌ و رضوانه‌علیه) یکی از مصادیق بارز و کاملی است که تلاش بی‌وقفه و مستمری، برای «اعتلای حق» و «تبیین حقیقت» انجام داد و خود را به عنوان یک الگوی کامل در این زمینه، جاودان کرد. «تزلزل‌ناپذیری عمار در حوادث مختلف صدر اسلام و همچنین امتحان‌های سختِ دوران بعد از پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، موقع‌شناسی و حضور در وقتِ نیاز، و نقش تبیین‌کننده‌ی او در مسایل و حوادث دوران حضرت علی(علیه‌السلام) از ویژگی‌های برجسته و بارز عمار بود.»[۱] اگر بخواهیم فقط به یک نمونه از روشنگری‌های جناب عمار اشاره کنیم -که انصافاً از نکات درخشان و برجسته‌ی زندگی اوست- باید از «جنگ صفین» نام ببریم که قضایای پیچیده و شرایط ویژه‌ای داشت و موجب سردرگمی و تزلزل بخشی از لشگریان حضرت امیر(علیه‌السلام) شد. «در جنگ صفین یكی از كارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود. چون آن جناح مقابل كه جناح معاویه بود، تبلیغات گوناگونی داشتند. همینی كه حالا امروز به آن جنگ روانی میگویند، این جزو اختراعات جدید نیست، شیوه‌هایش فرق كرده؛ این از اول بوده. ... كسی كه از این طرف، خودش را موظف دانسته بود كه در مقابل این جنگ روانی بایستد و مقاومت كند، جناب عمار یاسر بود، كه در قضایای جنگ صفین دارد كه با اسب از این طرف جبهه به آن طرف جبهه و صفوف خودی می‌رفت...در مقابل آنها می‌ایستاد و مبالغی برای آنها صحبت می‌كرد؛ حقایقی را برای آنها روشن می‌كرد و تأثیر می‌گذاشت. یك جا می‌دید اختلاف پیدا شده، یك عده‌ای دچار تردید شدند، بگو مگو توی آنها هست، خودش را بسرعت آنجا می‌رساند و برایشان حرف می‌زد...این گره‌ها را باز می‌كرد.»[۲]
جمله‌ی معروف و زیبای «أینَ عمّار» که از زبان مطهر حضرت علی(علیه‌السلام) در فراق آن جناب بیان شد حاکی از منزلت خاص عمار نزد مولای متقیان است.[۳] این صحابه‌ی بزرگوار پیامبر خاتم، تا ابد درس روشنگری و بصیرت‌افزایی را به همه‌ی پیروان مکتب حق خصوصاً «خواص طرفدار حق» داد که اگر شرایط پیچیده‌ای برای مسلمانان پیش آمد باید راه مقابله با فتنه‌ها و شبهات را در پیش بگیرند و اجازه‌ی نفوذ افکار شیطانی و باطل را به اذهان جوامع اسلامی ندهند.
و امروز هم ما محتاج مرام عماریم؛ چرا که نیاز انسان به بصیرت‌افزایی، نیازی تمام‌نشدنی است و هرجا با کمبود بصیرت مواجه شود آثار شومی از خود برجای می‌گذارد که تقصیر عمده‌اش بر گردن خواص جامعه است. در فتنه‌ی سال ۸۸ اگر برخی خواص، به رسالت الهی و تاریخی خود عمل می‌کردند و به‌جای سکوت نابجا و تردیدافکن، به روشنگری صریح و مداوم می‌پرداختند حتماً زمان خاتمه‌ی فتنه به کمتر ازآن‌چه اتفاق افتاد تقلیل می‌یافت و افراد سودجو و هرزه، فرصت قبح‌شکنی و آشوب را پیدا نمی‌کردند! بدون شک این دسته از خواص، در آن امتحان عظیم، مردود شدند.[۴]
این روزها هم خواص مدافع اسلام و انقلاب باید به میدان بیایند! مدتی است که جریانی مشکوک، درصدد بزک‌کردن چهره‌ی کریه و زشت استکبار مخصوصاً آمریکای جنایتکار است و می‌خواهد این شیطان بزرگ را فرشته‌ی نجات معرفی کند![۵] امروز برخی از مسئولین به‌صراحت از «مودب‌بودن» رییس‌جمهور خبیث آمریکا سخن می‌گویند و سعی می‌کنند تا خیانت‌های عظیم ایالات متحده را کم‌اهمیت جلوه دهند! در چنین شرایطی اگر خواص جامعه، مرام و مسیر عمار یاسر (رحمةالله‌علیه) را در پیش نگیرند قطعاً به اعتقادات مردم، آسیب وارد خواهد شد و نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن به داخل کشور، کلید خواهد خورد.
یادمان باشد که راه رهایی از این دام‌های خطرناک، افزودن بصیرت دینی و حرکت در مسیر ولایت است و این همان منش و مرام شهیدِ جنگ صفین است؛ بله! امروز هم به مرام «عمار» محتاجیم.
 
پی‌نوشت:
[۱] امام خامنه‌ای، اول اسفند۱۳۹۱
[۲] امام خامنه‌ای، پنجم مرداد۱۳۸۸
[۳] نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۱۸۲
[۴] «امتحانهایی هم در این انتخابات پیش آمد. یک امتحان، امتحان آحاد مردم بود. به نظر من مردم در این امتحان برنده شدند؛ نمره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی قبولی گرفتند...بعضی از خواص هم البته مردود شدند. این انتخابات بعضی‌ها را مردود کرد.» امام خامنه‌ای، ۱۲ مرداد۱۳۸۸
[۵] شیطانی که می‌خواهند او را فرشته‌ی نجات معرفی کنند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمود
Iran, Islamic Republic of
آفرین - حقیقتا همین طور است