جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

توقعی که ایران از روسیه دارد

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 404164
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه طی گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری روس تاکید کرد که ایران و روسیه درصدد ایجاد بانک یا حساب مشترک به ریال و روبل هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه گفت: ایران و روسیه درصدد ایجاد بانک یا حساب مشترک به ریال و روبل هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در مصاحبه با پایگاه ریانووستی گفت: «هر دو طرف ایرانی و روس برای ایجاد بانک مشترک یا حساب مشترک برنامه دارند تا از طریق آن امکان پرداخت‌ها به روبل و ریال فراهم شود و درباره این موضوع توافقی جهت ایجاد گروه کاری وجود دارد».

مهدی سنایی همچنین روابط تهران و مسکو را رو به جلو ارزیابی و تاکید کرد: «روابط دو کشور به گونه فعالی در حال توسعه است و سال ۲۰۱۴ (در زمینه بهبود روابط) برای هر دو کشور سال مفیدی بود».

دیپلمات ارشد ایران در بخش دیگری از این مصاحبه درباره قرارداد فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ هم تاکید کرد که ایران از روسیه انتظار و توقع دارد که به قرارداد فروش سامانه اس ۳۰۰ احترام بگذارد.

این اظهارنظر در حالی مطرح شده که پیش از این در جریان سفر وزیر دفاع روسیه به تهران، وی از از احتمال در اختیار قرار دادن سامانه اس ۳۰۰ به ایران خبر داده بود.

سنایی همچنین با بیان اینکه ایران راغب و مایل به توسعه و افزایش صادرات به روسیه است، تاکید کرد که ایران درنظر دارد «توافق اتحادیه اقتصادی اوراسیا» را در سال ۲۰۱۵ امضا کند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ابتدای ژانویه سال جاری براساس اتحادیه گمرکی شامل روسیه، قزاقستان و بلاروس، فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر روسیه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان عضو آن هستند و همچنین پیمان الحاق قرقیزستان به این اتحادیه در سال جاری امضا شد که انتظار می‌رود در ماه می ۲۰۱۵ بیشکک به این اتحادیه ملحق شود.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه همچنین خبر داد که تهران و مسکو در حال کار کردن در زمینه لغو روادید برای بازرگانان و گردشگران بین دو کشور هستند.

این دیپلمات ایرانی همچنین تاکید کرد که ایران انتظار دارد تا پایان ماه مارس ۲۰۱۵، روسیه در موضوع صادرات مواد لبنی و گوشت به این کشور چراغ سبز نشان دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *