سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
گزارشی از رشد قارچ‌گونه شرکت‌هایی که بانکدار شدند

فقط با یک سند وام میلیاردی بگیرید!

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 424568
شاید سخت‌گیری‌های بانک‌ها در پرداخت تسهیلات علت اصلی رشد قارچ‌گونه شرکت‌های مشاوره وام بانکی باشد که بدون هیچ مجوز و نظارتی سال‌هاست به فعالیت می پردازند و به مردم وعده دریافت وام‌های با ارقام بالا طی یک هفته را می‌دهند.
فقط با یک سند وام میلیاردی بگیرید!
به گزارش خجهان به نقل از تسنیم، "پرداخت وام در ۷۲ ساعت"، "یک هفته‌ای وام بگیرید"، "وام بانکی در اسرع وقت" و ... این عبارات تنها بخشی از تبلیغات جذاب و مشتری پسند شرکت‌هایی هستند که بدون نظارت هیچ دستگاه خاصی براحتی سال‌هاست وارد میدان بانکی شده‌اند.

این شرکت‌ها با تبلیغات متنوع در سطح شهر و البته روزنامه‌های کثیرالانتشار روزانه افراد زیادی که اتفاقاً نیاز مبرم به وام بانکی را دارند جذب و دست آخر هم مبلغ کلانی از آنها به عنوان حق معامله دریافت می کنند.

از سال‌های دور شاهد فعالیت شرکت‌های مشاوره وام بانکی بوده‌ایم، شرکت‌هایی که اسماً مشاوره انجام می دهند و رسماً دلالی می کنند! نوع عملکردشان اینگونه است که متقاضی در ازای دریافت وام از بانک درصد مشخصی از مبلغ دریافتی را باید به شرکت بپردازد و در مواردی هم البته خودشان جای بانک را گرفته و به پرداخت وام با سودهای بالا می پردازند.

برخی از آنها به ازای دریافت سند و مطابق با ارزش ملک برای مشتری وام جور می کنند و برخی دیگر به مشاوره (بخوانید دلالی) وام‌های خرید کالا، خودرو و خوداشتغالی می پردازند.

در تبلیغاتی که هر روز در قسمت مشاوره‌های وام بانکی یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می شود پرداخت وام‌ها در قالب‌های تجاری، تولیدی، خدماتی و تجاری و ... صورت می گیرد و جالب اینجاست که هر یک از این شرکت‌ها فرایند مشخصی دارند و در رشته خاصی به پرداخت تسهیلات می پردازند.

البته همه آنهایی که مشاوره می‌دهند تأکید می کنند که خودشان وام نمیدهند و فقط فرد متقاضی را به بانک معرفی می کنند و مشتری بعد از تکمیل پرونده می تواند ظرف یک هفته وام را دریافت کند! البته قبل از آنکه پول را دریافت کند باید حق دلالی را به شرکت واسطه بپردازد.

* ۷۰ درصد ارزش سند وام‌ می دهیم آنهم ظرف ۲۰ روز

یکی از این شرکت‌ها می گوید فقط برای سندهای با قیمت بالاتر از ۱.۵ میلیارد تومان وام جور می کند و تأکید دارد که معادل ۷۰ درصد ارزش سند می تواند از بانک وام دریافت کند آنهم با سود ۲۲ درصد و البته ظرف مدت ۲۰ روز!

فردی که پشت تلفن پاسخگوی خبرنگار تسنیم بود در همین ارتباط تأکید کرد که این وام در غالب مضاربه پرداخت می شود و با این حساب گیرنده تسهیلات باید ظرف مدت مشخصی سود و اصل تسهیلات را عیناً به بانک بازگرداند.

اما یکی دیگر از شرکت‌های به اصطلاح مشاوره وام بانکی به خبرنگار ما که بعنوان مشتری با آنها تماس گرفته بود اعلام کرد که این شرکت روی سند مسکونی وام با سود ۲۴ درصد می پردازد.

مسئول مشاوره این شرکت گفت: اگر سند ملک مسکونی ۳۰۰ میلیون ارزش نقدی داشته باشد شرکت می تواند برای مالک ۲۰۰ میلیون تومان وام از بانک دریافت کند البته ۱۰ درصد از وام دریافتی به شرکت می رسد!

جالب اینجاست که شرکت‌های مشاوره وام بانکی عموماً تأکید دارند که تا زمانی که مشتری وام را از بانک دریافت نکند حتی هزار تومان هم نباید به شرکت بپردازد و بهتر بگوییم نیازی نیست که پولی بپردازد.

* استدلال شرکت‌های دلالی وام بانکی: در این روش بدون سپرده‌گذاری وام می گیرید

برای دریافت وام روی سند مسکونی باید کپی سند، پایان کار، بنچاق، قبض آب، برق یا گاز، کپی شناسنامه و کارت ملی مالک به شرکت تحویل داده شود و بعد از آن سند ملک برای ارزش گذاری کارشناسی به کارشناس سپرده می شود. بعد از طی این مراحل کار به دفترخانه و استعلام می رسد و دست آخر هم با قرار گرفتن سند در رهن بانک، مشتری به وام خود می رسد.

یکی از مشاورهای شرکت‌های جور کننده وام در باب محاسن وام‌های دریافتی از طریق این شرکت‌ها می گوید: در این روش دیگر نیازی به سپرده گذاری در بانک نیست چراکه امروزه تمام بانک ها به ازای پرداخت تسهیلات شرط می گذارند که حتما باید مشتری در بانک سپرده گذاری داشته باشد.

وی ادامه می دهد: ضمن آنکه مسئولان شرکت سرمایه‌ بالایی را در بانک مورد نظر قرار می دهند و به ازای آن پول می توانند برای مشتریان خود وام در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنند.

این کارمند شرکت مشاوره وام بانکی تأکید دارد که دریافت وام از این شرکت‌ها به نفع مردم است چراکه نه ضامن میخواهد نه چک و نه سفته.

* وام خودرو از ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان/ سهم دلالی چقدر است؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد این شرکت‌ها تنها به پرداخت وام‌های با رقم بالا آنهم از روی سند مسکونی نمی پردازند و دامنه فعالیت‌شان گسترده است؛ یکی از شاخه‌هایی که مورد توجه این شرکت‌ها قرار داد و البته متقاضیان زیادی هم برای این نوع وام احتمالاً‌ به سراغ‌شان می روند وام‌های خودرو و خرید کالاست.

در این شرکت‌ها رقم وام خودرو و خرید کالا متفاوت است و از ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان و بعضاً ارقام بالاتر بعنوان وام خودرو به مشتری پرداخت می شود. اما در این روش دیگر سند مسکونی نیاز نیست بلکه مشتری باید دو کارمند رسمی دولت با حقوق بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بعنوان ضامن به شرکت معرفی و وام را با اقساط ۶۰ ماهه دریافت کنند.

یکی از این شرکت‌ها می گوید: این شرکت وام خودرو به ارزش ۳۰ میلیون تومان برای مشتری فراهم می کند ولی ۸ درصد مبلغ وام را به عنوان سود برای خود برمی‌دارد.

شرکت مشاوره دیگری همین شرایط را برای وام کالا دارد و می گوید ۸ درصد از وام ۱۰ میلیونی کالا به شرکت تعلق می گیرد و مابقی برای مشتری است. مسئول مشاوره این شرکت تأکید دارد که وام ظرف ۷۲ ساعت بعد از تشکیل پرونده به مشتری پرداخت می شود.

* ماهی‌گیری از آب گل‌آلود/ بانک‌ها وام نمی‌دهند از ما وام بگیرید

درحالی که اکثر این شرکت‌ها ادعا دارند که وام‌ها از طریق بانک‌های دولتی و خصوصی پرداخت می شود یکی از شرکت‌های مشاوره وام بانکی ضمن ماهی گرفتن از آب گل‌آلود تلاش دارد تا وارد جرگه بانکداران شود.

مسئول مشاوره این شرکت به خبرنگار تسنیم می گوید: این شرکت وام خودرو به مبلغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد ظرف یک هفته پرداخت می کند آنهم از حساب خودش.

وی تأکید دارد که این وام از سوی بانک به مشتری پرداخت نمی شود و شرکت شخصاً وام را می پردازد!

این مشاور البته این را هم می گوید که مدت‌هاست (از ابتدای ۹۴) بانک‌ها دیگر وام نمی‌دهند و جلوی وام‌هایشان را بسته ‌اند؛ علت آنهم این است که هنوز بانک مرکزی "نرخ سود" را به بانک‌ها ابلاغ نکرده است.

ظاهراً مشاوران این شرکت که مسئول پاسخگویی به تلفنها هستند اطلاع چندانی از اخبار روز ندارند و نمی‌دانند که علت قفل شدن پرداخت تسهیلات خرد در بانک‌ها نرخ سود و عدم ابلاغ آن نیست چراکه این نرخ مدت‌هاست به نظام بانکی رسیده ولی بانک‌ها بخاطر عدم دریافت شیوه نامه فعلاً نمی توانند تسهیلات خرد را بپردازند.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که طولانی شدن فرایند ابلاغ شیوه نامه پرداخت تسهیلات خرد فضا را برای جولان این شرکت‌ها باز کرده است و باید هر چه سریعتر بانک مرکزی مانع از این مهم شود.

همانطور که در این گزارش خواندید شرکت‌های به اصطلاح مشاوره وام بانکی سال‌هاست بدون هیچ نظارتی و البته بدون هیچ برخوردی کماکان به فعالیت خود می پردازند و این موضوع زمینه را برای کلاهبرداری‌ها و سودجویی عده‌ای در این بخش فراهم می کند.

رایزنی‌های بهمنی جواب نداد/ سیف: مردم گول این شرکت‌ها را نخورند

مهمتر آنکه این شرکت‌ها به راحتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سطح شهر به تبلیغات می پردازند درحالی که رسماً مجوزی برای فعالیت ندارند، در دوره مدیریت قبل بانک مرکزی، محمود بهمنی از رایزنی‌های متعدد با وزارت ارشاد برای جلوگیری از انتشار آگهی این شرکت‌ها خبر می‌داد هر چند دست آخر هم رایزنی‌های انجام شده حاصلی نداشت که اگر داشت امروز به راحتی شاهد نشر آگهی این شرکت‌ها نبودیم.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ارتباط با فعالیت این شرکت‌ها می گوید: برخی از این شرکت‌ها کلاهبردار هستند و به هیچ وجه مردم نباید گول آنها را بخورند چراکه بانک براساس ضوابط خود تسهیلات می دهد نه معرفی از سوی شرکتی خاص!

وی تأکید دارد: به همین جهت متقاضی دریافت تسهیلات حتماً باید به بانک مراجعه کند در غیراینصورت می‌توانند به عملیاتی ورود پیدا کنند که در آن مفسده است و نهایتاً می تواند خسارت زیادی به آنها وارد کند.

با این حساب به مردم توصیه می شود هیچگاه به اعتبار درج آگهی این شرکت‌ها در روزنامه‌های کثیر الانتشار نسبت به دریافت وام از این طریق اقدام نکنند چراکه نه تنها شرکت‌های مشاوره وام بانکی پشتوانه‌ای ندارند بلکه زیر نظر دستگاه نظارتی خاصی هم نیستند که در صورت بروز تخلفات به آنها رسیدگی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *