پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
سالک در "دیروز امروز فردا" مطرح کرد:

کسی که تا دیروز جلوی نظام ایستاده، امروز می‌آید و مسولیت می‌گیرد!

پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب: 315866
برنامه دیروز،امروز،فردا با حضور سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس و حجت الاسلام سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به نقد بررسی عملکرد دستگاههای فرهنگی کشور درباره هفته دفاع مقدس پرداخت.
کسی که تا دیروز جلوی نظام ایستاده، امروز می‌آید و مسولیت می‌گیرد!
به گزارش جهان، برنامه «دیروز،امروز، فردا» این هفته با حضور حجت الاسلام سالک  رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس حول محول دلیل کم رنگ شدن فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس  از شبکه سه سیما پخش شد.
 
سالک در ابتدای برنامه گفت: اولین موضوعی که از دانشگاه جنگ می آموزیم این است که باید تعمیق در آموزه های دینی از سوی مسولین مربوطه صورت گیرد تا فرهنگ اسلام و جهاد و مبارزه علیه کفر جهانی اشاعه پیدا کند. کسانی در این عرصه پا می گذارند که شهادت و جانبازی را بفهمند و درس جهاد را در دانشگاه جنگ درک کرده باشد. متاسفانه بعضی ها در جامعه هستند که هیچ حضوری در صحنه جنگ نداشتند و به گونه ای در مورد جنگ صحبت می کنند که ایجاد شک می کند. فکر می کنم در این مورد باید از کسانی سوال کرد که با تمام وجود صحنه های جهاد جوان های این سرزمین را درک کرده اند.
 
وی با بیان اینکه در این سال ها بعضی ها مانع بیان ارزش های جهاد و دفاع مقدس بوده اند افزود: در یکی از دستگاه های دولتی وقتی فرد ایثارگر و جانباز وارد می شود با حقارت با او برخورد می شود. این برخورد تحقیر آمیز یعنی ممانعت از اشاعه ارزش ها. البته در بسیاری از صحنه های جامعه هم این ارزش ها به خوبی منتقل شده است اما در برخی از صحنه های اجتماعی با اشاعه فضا و عطر جبهه ممانعت شده است.
 
سردارکارگر هم در ابتدای برنامه گفت:دفاع مقدس تاریخ و افتخار ماست. رهبری فرمودند که دفاع مقدس گنجینه ای است که می تواند تاریخ ما را تغذیه کند. ما در دفاع مقدس همه چیز را داشتیم. 
 
سالک با بیان اینکه هنر، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی مسائلی هستند که در دفاع مقدس وجود داشته ادامه داد: می توان از آن به خوبی الگو برداری کرد. هفته دفاع مقدس برای همه یک نوع تلنگر است. مردم نیاز به یک بستر و ظرفیت دارند که سه قوه موظف هستند این بستر را فراهم کنند. مردم وظیفه خود را می دانند و به واقع پیروز دفاع مقدس هم همین مردم هستند و به نظرم همیشه جلوتر از مسولین حرکت کرده اند.
 
سردار کارگر با اشاره به اینکه این یک واقعیت است که در حفظ ارزش های دفاع مقدس موفق نبوده ایم افزود: دلیلش هم این است که نقشه راه مشخصی در این مسیر نداریم. واقعاً کسی که بیشترین زحمت را در این عرصه کشیده اند رهبری بوده اند. ما نباید فقط سخنرانی کنیم و شعار دهیم بلکه باید این مساله را تبدیل به قانون کنیم. مردم ما به دفاع مقدس وفادار هستند و در این مسیر موفق بوده اند. 
 
وی ادامه داد: اگر فرهنگ دفاع مقدس در کشور حاکم شود خیلی از مسائل در کشور به وجود نخواهد آمد. حزب الله لبنان به این دلیل موفق است که تفکر بسیجی را دنبال کرده است. اینکه دشمن می گوید ایران در سوریه، لبنان و غزه حضور دارد به این معناست که باورهای ما به این کشورها صادر شده است.
 
سردار کارگر با بیان این جمله که در مورد دفاع مقدس همه دستگاه ها مسئول هستند ادامه داد: متاسفانه در این زمینه کم کاری کرده ایم. شما سینما را ببینید، سینما چقدر در زمینه دفاع مقدس موفق عمل کرده است؟ من که در بنیاد هستم چقدر با هنرمندان این عرصه همکاری می کنم؟
 
سالک در ادامه برنامه گفت: بعد از 25 سال خجالت باید بکشیم که بگویم چه میزان از ارزش های دفاع مقدس به نسل سوم و چهارم منتقل شده و چقدر از آن منتقل نشده! این نوع سوال ها بعد از 25 سال خیلی سنگین است. ما همیشه با دشمنان اسلام در جنگ هستیم. امروز در جنگ نرم هستیم. یک مومن نمی تواند خودش را خارج از حرکت جهانی ببیند.
 
وی افزود: ماهیت مکتبی ِ یک فرد مومن ِ مسلمان این است که همیشه در حال مبارزه است. چه مبارزه با نفس چه مبارزه با نفاق و چه مبارزه با خصم. یک سرباز میدان جهاد مدام به دنبال این است که سربازی خود را برای فرمانده و مردمش زیبا جلوه دهد. 
 
سالک با بیان اینکه ضرورت انتقال این حالت، کسب ارزش هاست افزود: رزمندگان ما برخوردار از صدق و پاکی بودند. هنوزهم روحیه جهادی در کشور حاکم است. 9 دی و حضور جوان ها در اعتکاف نمونه این ادعاست. ما در اوایل انقلاب با طاغوتی به نام شاه مبارزه می کردیم اما امروز از راه های مختلف مسائل انحرافی وجود دارد و جوانانی که در این شرایط خودشان را حفظ می کنند ارزش و مرتبه بالایی دارند.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت: دستگاه های دولتی باید بستر انتقال فراگیر ارزش هایی که جوان های ما در دفاع مقدس آفریدند را فراهم کنند.
 
سردار کارگر در بخش دیگری از برنامه «دیروز، امروز، فردا» گفت: علی رغم کم کاری هایی که ما داشتیم، مردم و جوانان همچنان پایبند آرمان های انقلاب و دفاع مقدس هستند. یکی از ابزارهای مهم برای برخورد با آسیب ها موضوع دفاع مقدس است. اگر اتفاقی برای این کشور بیفتد شک نکنید جوانان امروز از جوانان دوران دفاع مقدس، محکم تر هستند. ما یک صدا و سیما در مقابل هجمه های مختلف رسانه های خارجی داریم. در این شرایط جوانان ما خیلی خوب ایستادگی کرده اند.
 
وی با اشاره به بیانات رهبری درباره دفاع مقدس گفت: رهبری در مورد دفاع مقدس فرمودند که اگر همین الان 1000 کتاب دیگر هم در مورد دفاع مقدس نوشته شود، بازهم کم است. اگر همت کنیم، نمونه های زیادی در دفاع مقدس داریم که می توان خاطرات آن ها را تبدیل به کتاب کرد. فکر می کنم در حوزه حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس باید قرارگاهی عمل کنیم. 
 
سردار کارگر افزود: هرچقدر ما بستر را فراهم کنیم، مردم استقبال خواهند کرد. سال 84 ،400 هزار نفر به مناطق جنگی رفتند و از آن بازدید کردند اما در این سال ها با تلاش هایی که صورت گرفت،ظرفیت هایی ایجاد شد و در نهایت سال گذشته بیش از 4 میلیون نفر به مناطق جنگی سفر کردند. 
 
حجت الاسلام سالک در ادامه با بیان اینکه متاسفانه کار دستگاه های تبلیغاتی کشور در زمینه دفاع مقدس ضعیف بوده است گفت: باید به این مسئله توجه کرد.نکته دیگر این است که به ماهیت دانشگاه جنگ، به خوبی توجه نشده است. طبیعت کار آموزشی در کشور ما این است که روی دفاع مقدس به عنوان یک درس اصلی کار شود.
 
وی ادامه داد: مغز متفکر وجود دارد، هدایت های امام و رهبری مغز متفکر دستگاه های تبلیغاتی است اما در بعد اجرایی آن مجلس شورای اسلامی است که باید حرکت این دستگاه ها را ریل گذاری کند. مجلس در این راستا قوانین متعددی دارد اما در اجرا با مشکل روبه رو می شود. آئین نامه های اجرایی که برای این قوانین نوشته می شود، نظارت آن را برعهده مدیر می گذارد. در این راستا باید نسبت به تنظیم آئین نامه توجه بیشتری داشت.
 
سالک افزود: کسی که تا دیروز جلوی نظام، ولایت و انقلاب ایستاده، امروز می آید و مسولیت می گیرد! آیا چنین فردی می تواند دفاع مقدس را به خوبی معرفی کند؟ نقش مجلس را نباید در این مسیر نادیده گرفت. فکر می کنم ریل گذاری مجلس باید در نهایت به نفع ارزش های دفاع مقدس انجام شود. ما برای رشد ارزش های دفاع مقدس نیاز به یک عزم الهی هستیم که البته این عزم الهی از سوی مقام معظم رهبری شروع شده است.
 
وی همچنین گفت:بعضی ها در کشور هستند که قلبشان با نبض دشمن می تپد، در حالی که آنطرف خبری نیست. زندگی صدام را مطالعه کنید. او از سن 20 سالگی عنصر سازمان سیا بوده و آمریکایی ها او را روی کار آوردند تا اسلام و جمهوری اسلام را بزند. مردم شریف ایران درسی به اربابان صدام دادند که این درس عبرتی است برای همه انسان های آزادی خواه در سراسر جهان.
 
سردار کارگر هم بیان این جمله که ما راهبرد نداریم افزود: ما باید برای دستگاه ها تعیین تکلیف کنیم که راجع به این ارزش ها چه وظیفه ای دارند و در ادامه از آن ها سوال کنیم که چرا در این زمینه کم کاری کرده اند. تعدد دستگاه های فرهنگی حتماً خوب است اما این دستگاه ها باید از یک جای واحد کنترل و هدایت شود. دفاع مقدس فقط برای نیروهای مسلح و کسانی که در جنگ هستند نیست و متعلق به همه مردم است.
 
وی افزود:ما باید در مهندسی فرهنگی، موضوع دفاع مقدس را مورد توجه قرار دهیم و برای آن بودجه اختصاص داده شود و ساختار آن را تشکیل دهیم. در صنایع نظامی که فرهنگ دفاع مقدس وارد شده می بینیم که چه وضعیت خوبی پیدا کرده ایم. یک روز ما سیم خار دار هم وارد می کردیم اما امروز در زمینه های علمی آنقدر پیشرفت کرده ایم که دشمن از صنایع نظامی ما واهمه دارد. نباید دفاع مقدس را به یک عده خاص محدود کرد و باید از همه مشاورت و مشارکت بگیریم چون این موضوع متعلق به همه جامعه است.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس ادامه داد:در ارزیابی مسولین چقدر توجه به ارزش های دفاع مقدس را لحاظ می کنیم؟
 
سالک در پایان برنامه گفت:در ملاقاتی که با جانبازان نخاعی داشتم، یکی از جانبازان گفت فرزند من که وضعیت و مشکلات من را می بیند، چگونه می تواند به ارزش های دفاع مقدس علاقمند شود؟ این موضوع چیزی است که به مسولین این حوزه باز می گردد. باید به این عزیزان رسیدگی کرد، وضعیت درمانی و دارویی این عزیزان را تسهیل کنیم تا بتوانیم در جهت اشاعه فرهنگ دفاع مقدس بهتر قدم برداریم. البته در کشور در این راستا کارهای زیادی انجام شده اما واقعیت این است که بهتر از این هم می توانیم باشیم.
 
وی با بیان اینکه اسلام از ما خواسته عمل کنیم افزود:  بدون شک عمل مسئولی که به اقتضای فرهنگ ارزشی و حماسی، ساختار سازی شده اثری دارد که از آثار خیلی چیزها بیشتر است. بستن درها، با شفافیت برخورد با مردم در تضاد است. مردم آنقدر با بصیرت هستند که می دانند نباید بیهوده مزاحم مسئولان شوند اما جایی که به کمک مسئولین نیاز دارند، باید خالصانه به آن ها پاسخ داد. برخی از برخوردهایی که با مردم دیده می شود، تحقیر آمیز است. این درحالی است که مردم ولی نعمت ما هستند و باید با آنها به خوبی برخورد کرد.
 
سردار کارگر هم در پایان برنامه گفت: آن چیزی که مسئولین انجام می دهند، همان چیزی است که فکر می کنند. البته تا امروز بهترین مسئولینی که می توانستیم داشته باشیم، تا امروز داشته ایم. جامعه امروز ما نتیجه عملکرد مسئولین بوده است. اشکال اساسی ما نقشه راه است. اگر راهبرد و نقشه راه وجود داشته باشد این مسائل حل می شود.اشاعه ارزش های دفاع مقدس باید از مهد کودک شروع شود نه از دانشگاه!
 
وی ادامه داد: در موضوع مخاطب شناسی دفاع مقدس ضعیف عمل کرده ایم و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم. فکر می کنم باید در این زمینه یک بازنگری داشته باشیم و باید در این مسیر جهادی کار کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *