سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۵۸
نقدی بر یک بدعت اشتباه

نهم ربیع الاول؛ روز شادی ائمه یا ایام حزن آل‌الله؟/ حمله به بیت امام یازدهم و هتک حرمت خانواده‌شان

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 398964
کدام یک از آموزه های قرآن یا عترت یا عقل سلیم به آدمی اجازه می دهد براساس یک حدیث جعلی در ایام عزای اهل بیت جشنی به راه بیندازد؟ احیانا به بعضی گناهان دچار بشود و باعث ریختن خون شیعیان هر چند در کشورهای دیگر بشود
نهم ربیع الاول؛ روز شادی ائمه یا ایام حزن آل‌الله؟/ حمله به بیت امام یازدهم و هتک حرمت خانواده‌شان
گروه فرهنگ جهان نيوز- سید محمد علی هاشمی رضوانی: طبق نقل بسیار مشهور بین دانشمندان اسلامی حضرت امام حسن عسگری (ع) در هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری به جوار الهی رحلت فرمودند(۱) طبق نقل شیخ صدوق وقتی خبروفات آن حجت الهی منتشر شد: ارتجّت سر من رای وقامت ضجة واحدة (مات ابن الرضا) (۲) عطلت الاسواق و غلقت ابواب الدکاکین ورکب بنوهاشم و الکتاب و القواد و القضاة و المعدلون و سائر الناس الی ان حضروا جنازته فکانت سرمن رای شبیها بالقیامة (۳) شهر سامرا مضطرب و پریشان شد و فقط یک غوغا به پا شد که ابن الرضا ازدنیا رفت.

بازارها تعطیل شد و درب دکانها بسته شد؛ بنی هاشم و مقامات لشکری و کشوری و سایر اصناف مردم به سوی بدن مطهر حضرت حرکت کردند و شهر سامرا قیامت شد.

اتفاق دیگری که طبق نقل لحظاتی پس از ارتحال آن امام همام رخ داد، محاصره بیت شریف ایشان از طرف معتمد عباسی بود.

عمّال طاغوت گوشه گوشه ی بیت مبارک امام را بازرسی و اموال خانه را مهر و موم کردند. از سوی دیگر زنانی را آوردند که قادر به تشخیص زنان آبستن بودند تا بلکه به وجود مبارک حضرت مهدی (عج) دست بیابند و مانع از حیات مبارک بشوند (چه آنکه به زعم صد در صد باطل اینان حضرت هنوز به دنیا نیامده بودند) حتی در بعضی منابع آمده است که گروهی با اسب به ناگاه واردخانه امام حسن عسگری (ع) شدند و به غارت و سرقت پرداختند (۴)

این حادثه جانکاه تا حدودی یادآور واقعه ی جانسوز کربلاست که چه جسارتها برعترت رسول الله (صلی الله علیه و آله) روا داشتند. این وقایع در روز هشتم یا شاید هم روز نهم ربیع الاول به وقوع پیوسته است یعنی این روزها هم روزهای عزای حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) است، هم عزای شهادت ایشان و هم عزای جسارت به بیت آن بزرگوار و هتک حرمت ناموس آن حضرت.

ولی درد آور است که متاسفانه بسیاری از ما روز نهم ربیع را جشن می گیریم و بدتر آنکه بعضی از ناآگاهان اصرار عجیبی بر این جشن دارند و بسیار زننده تر آنکه آن را به مقام منیع و شامخ حضرت سیدة نساء العالمین زهرای مرضیه (سلام الله علیها) مرتبط می کنند بگذریم از بعضی اخبار افتضاحات که گه گاه از مراسم های مرتبط با آن گزارش می شود که ظلمات فوق ظلمات است!

ای کاش اگر هم واقعا چنین روزی ریشه ی واقعی داشت در مراسم آن بعضی ادله ی متقن امامت مولی الموحدین علی بن ابیطالب (علیه السلام) مطرح و بعضی شبهات نوظهور پاسخ داده می شد. از ظلمی که بر اهل بیت (ع) و برنفس نفیس رسول الله (ص) توسط منافقین روا شد آن هم با سند و مدرک بحث می شد که البته متاسفانه حتی عیدالله الاکبر ما یعنی عید غدیر ما هم معمولا چنین نیست.

آیا فوت خلیفه دوم در نهم ربیع اتفاق افتاده؟!

اما آیا عید نهم ربیع چنان است که تا این اندازه مشهور شده است؟ آیا واقعا فوت خلیفه ی دوم مکتب خلفا در این روز یا حوالی آن بوده است؟ اصلا ریشه ی این خرافه چیست؟

باید عرض کنیم مرگ وی به هیچ وجه در این ایام نبوده است بلکه در اواخر ماه ذی الحجة بوده است (۵) لازم است قبل از پرداختن به ریشه ی این عید موهوم حدیثی شریف را از رسول خدا (ص) نقل کنیم.

آن وجود مقدس طبق نقل مرحوم کلینی می فرمایند: و لاقول و لاعمل و لانیة الاباصابة السنه: (۶) و هیچ اعتقادی و هیچ عملی و هیچ نیتی نیست مگر آنکه منطبق برسنت بوده باشد پس باید جستجو کنیم که آیا ریشه ی روز نهم ربیع سنت هست یا خیر؟ و گرنه به یک سفارش مهم رسول خدا عمل نکرده ایم – العیاذ بالله

آیا عیدالزهرا سند روایی دارد؟!

حقیقت آن است که ریشه ی این به اصطلاح عید حدیثی است طولانی و البته با سندی بسیار نامعتبر و باز هم – البته – با یک مشکل متنی بسیار اساسی!

روشن است که در این مجال کوتاه نمی توان به صورت مفصل وارد یک مقاله ی علمی شد اما سعی می کنیم مطالبی برخوردار از پشتوانه ی علمی تقدیم کاربران گرامی بکنیم:

نخست در مورد سند حدیث: علامه مجلسی – درباره سند خبر می نویسد: ... رواه خلف السید النبیل علی بن طاووس رحمة الله علیهما فی کتاب زوائد الفوائد و الشیخ حسن بن سلیمان فی کتاب المحتضرو اللفظ هنا للاخیر و سیأتی بلفظ السید – قدس سره – فی کتاب الدعاء قال الشیخ حسن: نقلته من خط الشیخ الفقیه علی بن مظاهر الواسطی باسناد متصل عن محمد بن العلاء الهمدانی الواسطی و یحیی بن محمد بن جریح البغدادی قالا : [متن حدیث] علامه مجلسی به مناسب دیگری در بحارالانوار چنانچه در متن فوق نیز آشکار است این حدیث را می آورند و می فرمایند: قال السید بن طاووس فی کتاب زوائد الفوائد روی ابن ابی العلاء الممدانی الواسطی و یحیی بن محمد بن حویج البغدادی قالا: [متن حدیث] (۸)

اما سند اول چند اشکال دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم: اسناد متصل (۹) جناب شیخ حسن حلی اصلا معلوم نیست از چه کسانی تشکیل شده است آیا ثقه اند یا غیر ثقه؟ آیا می شود به قول آنان اعتماد کرد یا نه؟ اما اشکال بعدی آن است که هر دو راوی مستقیم از جناب احمد بن اسحاق که از اجلاء اصحاب حضرت عسکری(ع) بوده است و قسمت عمده حدیث را این دو راوی از ایشان نقل کرده اند. هر دوی این راویان مجهولند و اصلا اسمی از آن دو در کتب هشتگانه رجالی که نزد محققین شناخته شده اند به میان نیامده است. چنانچه در معجم رجالی آیت الله خویی قدس سره نیز نامی از آنها نیامده است.

اما نام این دو راوی در سند دوم بحارالانوار اندکی با نام آن دو نفر موجود در سنداول تفاوت دارد ولی این تفاوت مشکلی برای مدعای مقاله نمی آفریند چون این دو نفر نیز سرگذشتی یکسان با دو راوی سند اول دارند و هیچ نامی از آنها در کتب رجالی فوق وجود ندارد.

مضافا برآنکه سند دوم دارای ارسال یعنی افتادگی نام بعضی از روات از سند می باشد. پس سند این حدیث طولانی کاملا فاقد اعتبار است اما در کنار این مشکل سندی یک مشکل اساسی دیگر وجود دارد و آن اینست که: آن طور که متن حدیث می گوید: این روز یعنی نهم ربیع الاول عیدی بسیار با عظمت با فضیلت که دارای نامهای متعددی است. از جمله یوم المباهلة و یوم المفاخرة و یوم قبول الاعمال و یوم العبادة و یوم الاسلام. حال یک پرسش اساسی رخ می دهد به عبارت دیگر یک اشکال و آن اینکه چرا فقط پس از گذشت حداقل دو قرن و نیم یعنی ۲۵۴ سال از هجرت نبوی این روز با عظمت و نجاتبخش مطرح شده است؟

چون جناب احمد بن اسحاق این روایت را از حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) نقل می کند و حضرت در سال ۲۵۴ به امامت نائل آمده اند و از ظاهر نقلی که منسوب به جناب احمد بن اسحاق می باشد برمی آید که این روایت را در دوران امامت حضرتش از ایشان شنیده است.

خواننده محترم احتمالا می داند که این ۲۵۴ سال و به خصوص در زمان امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) ونیز در زمان ولایتعهدی حضرت امام رضا (علیه السلام) فرصت تبیین و تبلیغ چنین روز بابرکتی در کنار تبیین سائر آموزه های مذهب تشیع فراهم بوده است.

به ویژه در زمان بنی عباس – لعنة الله علیهم – که با شعار دروغین "رضایت آل محمد علیهم السلام" روی کار آمدند. یک دلیل بسیار خوب و روشن برای اثباتِ وجود فرصت برای تبلیغ این عید، صدور زیارت شریفه ی عاشورا با آن مضامین الهی و سیاسی والا و روشن از حضرت امام باقر (ع) است. پس این اشکال دلیلی اساسی برجعلی بودن این خبر عجیب است.

در پایان این مقاله نکته ای اساسی را متذکر می شویم و آن اینکه کدام یک از آموزه های قرآن یا عترت یا عقل سلیم به آدمی اجازه می دهد براساس یک حدیث جعلی در ایام عزای اهل بیت(ع) جشنی به راه بیندازد؟ احیانا به بعضی گناهان دچار بشود و باعث ریختن خون شیعیان هر چند در کشورهای دیگر بشود و نیاز مبرم جامعه ی مسلمین یعنی وحدت را نشانه برود و بعد باعث شادمانی آل الله (ع) بشود!؟

پانوشت
۱- رسالة فی تواریخ النبی و الال (ع) علامه آیت الله شیخ محمد تقی شوشتری – قدس سره – ص۴۵ و۴۶ و حیاه الامام العسکری (ع) محمد جواد طبسی ص۳۱۰
۲- کمال الدین ج۱ ص۴۳
۳- ابن الصباغ المالکی الفصول المهمة ص۲۷۱ (هر دو مورد از کتاب حیاة الامام العسکری (ع) ص۳۱۶)
۴- همان مأخذ ص۳۱۹و۳۲۰
۵- مراجعه کنید به کتب سیره و تاریخ
۶- اصول کافی ج۱ ص۷۰
۷- بحار الانوار ج۳۱ ص۱۲۰
۸- همان ج۹۵ ص۳۵۱
۹- اسناد متصل: یعنی سندی که نام همه راویان روایت، در آن ذکر شده است
https://jahannews.com/vdcg379wtak9yy4.rpra.html
jahannews.com/vdcg379wtak9yy4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


انشاءالله پیرو حقیقی آنها باشیم
هرچی هست خیره انشاالله
یکتا شفایی
معارفف اهل بیت را بگویید نیازی به این نوشته .. نبود
عموجون
...داشت معارف اهل بیت میگفت. دوباره بخون!
حمیرا
محبت و زیارت بدون معرفت هیچ فایده ای ندارد عمده آن است که راه اهل بیت رو بشناسیم و با تمام قدرت در این راه قدم بزنیم تاریخ تولد و یا نحوه شهادت و این اطلاعات بی اهمیت را بایدکنارگذاشت پوسته رو ول کن مغز رو بچسب
شهادت امام حسن عسگری(ع) تسلیت
حسن
کاش چنین روزی سامرا بودیم
شهادت پدر امام زمان (ع) ر همه شیعیان تسلیت باد
صراطی
باسلام, متن این مقاله خیلی مبهم بود من که چیز زیادی متوجه نشدم تا آنجائیکه من اطلاع دارم این روز به جهت روز بعد از شهادت امام حسن عسکری و شروع امامت حضرت حجت(عج) برای ما مبارک است , اصل بدعت را توضیح نداده اید فقط کسانیکه اطلاعاتی در این زمینه دارند شاید چیزهائی متوجه بشوند. لطفا مطلب را با مقدمه و روشن بیان کنید.
Iran, Islamic Republic of
نکنه شما شام غریبان امام حسین (ع) هم به خاطر شروع امامت امام سجاد (ع) جشن میگیری؟
مگر بعد از شهادت امام حسین امام سجاد بلافاصله امام مردم شدند ؟ دوم اینکه هشتم شهادت امام یازدهم عزاداری سر جای خود ونهم آغاز امامت امام زمان جشن وشادی جای خود شما هم بیشتر مطالعه کنید
Iran, Islamic Republic of
مفاتیح الجنان هست دم دستتان ؟ اعمال نهم ربیع را مطالعه کنید .
...
حالا خودتون نهم ربيع را ايام عزا مي دانيد؟
..
mahdi
می دانستم نظر بنده منتشر نخواهد شد . چرا از نقد مثل بعضی از سران مملکت هراس دارید , بگذارید با انتشار نظرات گوناگون خواسته مقام معظم رهبری مدظله در ایجاد کرسی های آزاد اندیشی جامه عمل پوشانده شود.
بیشتر روشنگری کنید
روز نهم ربیع الول، آغاز ولایت امام زمان (عج) هست و به نظرم از این منظر یک روز عید محسوب میشه.
United States
من که متوجه نشدم
عمو جون
مگر مثل حکومت پادشاهان است که روز شروعش یک شادی ویژه داشته باشد. روز شروعش روز تکلیف ویژه بر عهده امام زمان است. برای ما هم بین امام زمان و امام حسن عسکری تفاوتی ندارد که روز شروع امامت امام زمان برایمان تفاوتی با روز اتمام ولایت امام حسن عسکری داشته باشد. من توجیهی برای شادی در این روز نمیبینم.
شما حتما تفاوت امام عصر با سایر امامان را نمیدانید که بعد از امام زمان دیگر امامی نیست وجهان منتظر ظهورشان است وجشن وشادمانی در این روز به این دلیل است نه بی حرمتی به ساحت مقدس امام یازدهم که دیروز شهادتشان بود
به نظرت درسته که شام شهادت اما حسن عسکری شروع می کنیم به شادی؟؟؟
...
شادیها به منظور آغاز امامت امام عصر است نه جسارت به شهادت پدر بزرگوارشان
Iran, Islamic Republic of
مگر مي ترسيد كه نام نويسنده مقاله را منتشر كنيد ؟!!!
اسم صاحب مقاله در ابتدای متن آمده است.
mahdi
بنده هنوز منتظر انتشار نظر اولم هستم عجیب این است که نظر دوم من منتشر شده که جوابیه است ولی نظر اول خیر!!!!
Iran, Islamic Republic of
نهم ربيع آغاز امامت حضرت حجت...
mahdi
باز نقدم را به نوشته مذکور می نویسم.
اولا:در متن مزبور فرمودید که هتک حرمت خانواده حضرت در هشتم یا نهم بوده، خوب اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال.کل نوشته شما که درباره عزای نهم ربیع است روی هوا می رود.
ثانیا:صحت حدیث بنابر نظر اکثر علما منوط به وثوق به صدور آن از معصوم است ویکی ازراههای وثوق به صدور ، صحت سند است،راه دیگر آن است که اگر متن به گونه ای باشد که جز معصوم نتوان آن را بفرماید باز حکم به صحت حدیث حتی باوجود ارسال آن می گردد.وحدیث مزبور با ادنی تأمل از راه دوم مصحح می گردد.
عمو جون
شما از کجا فهمیدی که متن مال معصوم است؟ متن چند تا کتاب روایی رو خوندی؟ متن من لایحضر رو دیدی؟ تفاوت متن صدوق با متن روایتی که صدوق نقل میکنه بعضی وقتا به قدری مشکل میشه که فقهای کارکشته نمیتونن تشخیص بدن تکلیف چیه؟ شما چطور این قدر سریع از متن تونستی تشخیص بدی که روایت صحیح است؟
به نظر من شما این ادعای خودت رو در قالب یک مقاله بنویس و به جهان ارائه کن تا مفصل راجع به مدعای شما نقد های خودمون رو بنویسیم.
التماس دعا!!
رمضانی
Iran, Islamic Republic of
...در این خصوص اطلاع رسانی شود.
lمیثم
Iran, Islamic Republic of
من به عید الزهرا کاری ندارم اما به قول خودتان شاید به خانه امام حمله شده باشد .مشابه این اقدام در تمام سال برای ایمه دیگر شه مثل دستگیری وقتل بنی هاشم ضربه خوردن حضرت زهرا و... اما مهم اینه که این روز اغاز امامت امام دوازدهم است وشایدی هم ندارد وبهانه خوبی برای صحبت درباره ایشان وشناساندن به مردم است.لطفا خلط مبحث نفرمایید .
جواد
United States
آقای مهدی
اولا احتمالی که باعث بطلان استدلال می شود به نوع استدلال و علم مورد بحث بستگی دارد.در موارد تاریخی احتمال دادن با اختلاف یک روز نه تنها ضربه ای به استدلال نمی زند بلکه بسیار هم قبول است. چون تاریخ علم نقل قول و متن است و از این دست اختلافات مورد پذیرش است.مانند روز شهادت حضرت زهرا
ثانیا از کجا به ادنی تامل می شود از متن به صحت سند دست پیدا کرد؟ متن حدیث هم مفتضح است. این ها دلیل قطعی می خواهد.
mahdi
ادامه نقد بر نوشتار مزبور....
ثالثا :مهمترین اشکالی که به نظر نویسنده رسیده این است که چرا بعد دو قرن این عید اعلام شده، خوب مطالب مهم از این قبیل زیاد داریم که اهلبیت به اقتضای زمان آشکار نموده اند مانند افشای مکان قبر حضر ت امیر ع توسط امام صادق علیه السلام بعد از صدسال و...
رابعا :در نوشتار مزبور، با اثبات ضعف حدیث نه ربیع (البته به زعم نویسنده)،جعلی بودن حدیث استنتاج شده ،حال آنکه بر هر اهل علمی پوشیده نیست که ضعیف بودن و جعلی بودن حدیث دو مقوله جداگانه است.
جواد
United States
ادامه جواب:
ثالثا :
قضیه عید گرفتن چه ربطی به دفن حضرت علی (ع) دارد؟ اتفاقا همین امر نشان می دهد در زمان حضرت صادق(ع) بهترین فرصت برای نشر چنین مسائلی بوده است و وقتی بتوان قبر حضرت علی(ع) را نشان داد به طریق اولی یک جشن گرفتن ساده را می توانسته اند اعلام کنند
رابعا:
بر هر علمی پوشیده نیست که وقتی سند یک حدیث از جوانب مختلف دارای اشکال باشد آن حدیث از مرتبه ضعف به مرتبه جعل تنزل پیدا می کند.
البته باید گفت ما در این روز می توانیم به شادی بابت امامت امام زمان(ع) بپردازیم و مقاله درصدد رد این مطلب نبود.
...
نهایت سخن این مقاله این بود که چرا با تمسک به این روایات ضعیفه مناسبت تراشی میکنیم؟
مهدوی
بنظر شما آعاز ولایت امام عصر عج روز جشن نیست؟چه کار به عیدالزهرا داریم برای آعاز امامت و ولایت حضرت جشن میگیریم
موحد
با اين استدلال شما روز بعد از شهادت پيامبر خدا ميشه روز جشن! روز بعد از شهادت اميرالمؤمنين ميشه روز جشن، روز بعد از شهادت امام حسن ميشه روز جشن، روز بعد از عاشورا ميشه روز جشن و ..... و بايد هي به امام بعدي تبريك گفت كه مباركه حالا شما امام شدي!!!! مثل اين ميمونه كه يكي باباش ميميره بعد بيايم بهش تبريك بگيم كه اي ول ارث به تو رسيد!!!
به نظرت درسته که شام شهادت اما حسن عسکری شروع می کنیم به شادی؟؟؟
امام زمان (عج) عزادار شهادت پدرشون هستند بعد با براشون جشن ولایت می گیریم؟ مگر نعوذ بالله تخت و تاج پادشاهی است که پسر بعد از پدر جشن تاج گذاری بگیرد؟؟؟ این اسم ها بهانه ای است برای برگزاری همان عید الزهرا هایی که حضرت زهرا (س) هم راضی به برگزاری آنها نیست.

طبق این منطق باید روز شهادت امام علی (ع) هم جشن آغاز ولایت امام حسن (ع) را بگیریم و روز شهادت امام حسن (ع) هم جشن آغاز ولایت امام حسین (ع) و ........
برای همه امامان یکسان است
علی
United States
به نظر من ما باید توجه کنیم که اصلا فرقی‌ بین امامان معصوم نبوده پس ولایت امامان یکی‌ پس از دیگری تنها امتداد مسیر ولایت بوده ن....
گرامیداشت آغاز امامت خوبه ولی شادی و اینجور داستان سرایی خیر
چرا همش غم و غصه ها رو اینقدر پررنگ میکنید؟؟ چرا در ایام شادی ائمه علیهم السلام شادیها رو پررنگ نمیکنید؟!؟
مردم
امام حسن عسکری صحیح می باشد ...
من که آخر متوجه نشدم پس صدا و سیما چه می کنه
جشن نگیریم بهتره
محمد
در قوت و صحت این مقاله همان بس..
United States
مرحوم شیخ عباس قمی ره صاحب مفاتیح الجنان بر نهم ربیع به عنوان ...ذکر است ..
سیدرضا
بسم الله
سلام علیکم
خواهشا از خودتون بدعت درست نکنید.
هیچ یک از علمای دین تا حالا روز نهم ربیع الاول را روز عزا اعلام نکردند.
چطور اینجور موارد دهه درست کردن و زیاد کردن ایام عزای مرسوم اشکالی نداره و بدعت نیست؟؟؟
فاین تذهبون؟؟؟
ممنون میشم نظر بنده را منتشر کنید.
یازهرا
دلسوز
واقعا تاسف آور است...
يا علي
العاقل بالاشاره : 1- شهادت امام حسن عسكري (ع) در اين روز جاي تسليت و تعزيت دارد 2- شروع امامت امام عصر (ع) جاي جشن و شادباش دارد
3- اين دو منافاتي با هم ندارد .
4- آنچه نويسنده مقاله به آن اشاره دارد فوت خليفه دوم ( عمر ) مي باشد . كه بعضي افراد متعصب به اين بهانه اعلام جشن مي كنند كه از نظر نويسنده سنديت قطعي ندارد .
5- حفظ اتحاد و احترام به اعتقادات ديگران بخصوص برادران اهل سنت واجب ديني و اخلاقي است .
....
France
نکته اول :برای هر یک از ایمه قبل و بعد از شهادت اتفاقاتی افتاده است که همگی موجب حزن و اندوه شیعه است. اگر چه شیعه تا ظهور امام زمانش دایما از ظلم به اهل بیت ناراحت و محزون است اما اینکه هر روز را بخواهد روز عزای عمومی اعلام کند کار صحیحی نیست چرا که ظرفییت افراد فرق می کند.

نکته دوم: اینجانب به دلیل عدم اطلاع کافی از تاریخ تشیع ،به شخصه ترجیح می دهم در این امر مقلد باشم و از نظر تاریخی شخصی اعلم استفاده کنم... شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح این روز را روز شادی اهل بیت معرفی می کند و پوشیدن لباس نو ، خشنود کردن برادران مومن و شکر و عبادت حق تعالی را طبق روایات اهل بیت از اعمال توصیه شده اامروز می داند و می فرماید روز نهم ربیع روز برطرف شدن غم ها و روز بسیار شریفی است.... همچنین می فرماید روز نهم ربیع روز عید بزرگ و غدیر دیگر است...
همچنین می فرماید آغاز امامت ولی عصر سبب مزید شرافت این روز است یعنی این روز از قبل ، عید بوده است و آغاز امامت مولا، بر شرافتش افزوده است...
مردم
نه روز عزاست و نه روز شادی یک روز معمولی است چرا که قرار نیست برای تمامی شهادت ها دهه ایجاد نماییم که این موجب کاستن و کم شدن ارزش دهه محرم می شود.
Romania
...ه
اگر این طوره هر روز عزاست
به منابع رجوع کنید
...
حسن
سلام بنده طلبه ام و این نوشته رو که نظر کارشناسی نویسنده است را مورد احترام قرار می دهم اما روایات ضعیف مورد نظر ایشون ، نادرست است...
خب وقتی به بیت امام حمله شده شادی داره؟
بدعت گزار شمایید.
...
عمار
چشم نخوری با این تجزیه تحلیلت..
...
یازهرا
ماهم به مناسبت امامت حضرت مهدی عج این روز را عید میگیریم ...
Iran, Islamic Republic of
...مومنین در این روز جامه ..بپوشند..
منصوره
Iran, Islamic Republic of
اون روایاتی که نهم ربیع را عید الزهرا اعلام میکند و شیعیان را امر به بزرگ داشت این عید میکند بسیار قوی هست.