پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سه سئوال وزیر بهداشت از تامین‌ اجتماعی

دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 458660
وزیر بهداشت با مطرح کردن سه سئوال از تامین‌اجتماعی بر ضرورت تجمیع بیمه روستاییان در قالب بیمه سلامت ایرانیان گفت: مراجعه به متخصص از مسیر ارجاع نباید اجباری شود، از طرفی هم یک روستایی گناهی نکرده که ارزش دفترچه بیمه‌اش کمتر از دفترچه شهرها باشد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دکتر سید حسن هاشمی در جلسه ستاد کشوری پزشک خانواده که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، بر منظم برگزار شدن جلسه ستاد کشوری پزشک خانواده تأکید کرد و اظهار داشت: جلسات این ستاد حداقل به صورت فصلی برگزار شود زیرا وضعیت ما در IT، دوره تخصصی و تعریف پایگاه‌ها و مراکز جامع و تعداد آنها در حوزه زیر ساخت و نیروی انسانی مورد نیاز، مشخص و روشن است.

وزیر بهداشت افزود: اختیاراتی را که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز و مازندران نیاز دارند را باید به صورت مشترک به آنها تفویض کنیم زیرا به عنوان نمونه امکان اجرای چندین مدل در استان فارس برای سه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جهرم و فسا وجود ندارد و باید هر دو استان فارس و مازندران یک مدل را در پزشک خانواده و نظام ارجاع، اجرا کنند.

هاشمی عنوان کرد: لازم است تا برنامه‌های کشوری به منظور تشویق پزشکان خانواده برگزار شود و مورد احترام قرار گیرند زیرا آنها در خط مقدم خدمات قرار دارند و باید برنامه‌های تشویقی برای ادامه تحصیل و تقویت نگاه اجتماعی نسبت به پزشک خانواده و تعریف سیستم ارتقاء برای آنان، اجرا شود.

وزیر بهداشت افزود: سهم پزشکان خانواده در دوره‌های تخصصی تعریف شده نیست که ضروری است برای آنها مشوق‌هایی به منظور تقویت پزشک خانواده در نظر گرفته شود و به رزیدنت‌هایی که علاقه مند به تحصیل در دوره پزشک خانواده هستند و یا در ظرفیت بومی، ضروری است تا امتیازاتی برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه کمتر از اثرات مثبت و تغییرات ایجاد شده برای مردم سخن گفته شده و بیشتر نکات منفی به اطلاع رسیده است که باید اقدامات و برنامه‌ها بیش از گذشته به اطلاع مردم برسد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مراجعه به متخصص از مسیر ارجاع نباید به صورت اجباری باشد و اکثر کشورها این مسیر را تصحیح کرده اند بنابراین باید این مسیر را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: در آینده در نظر داریم در پایگاه‌های سلامت که در طرح جدید توسعه شبکه در شهرها اجرا می‌کنیم، پزشک خانواده مستقر کنیم.

هاشمی ادامه داد: پزشکان عمومی مجری پزشک خانواده، از طریق برگزاری کنگره‌ها و همایش های علمی مرتبط باید توانمند شوند و مورد تشویق قرار گیرند.

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی با توجه به تعداد بیمه شدگانی که دارد چه نقشی در روستاها دارد؟ آیا قصد هزینه کردن دارد؟ و یا در نقاط روستایی هزینه می‌کند و ما نمی‌بینیم.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی ادامه داد: به عنوان نمونه در فولادشهر اصفهان برای ۱۵ هزار نفر سرانه پزشک خانواده می‌دهند که حدود ۱۲ هزار نفر از آنها بیمه تأمین اجتماعی دارند در حالیکه با وجود پرداخت حق بیمه، سازمان تأمین اجتماعی هیچ پولی به آنها پرداخت نمی‌کند و باید راهکاری پیدا کرد تا در مواردی که بیمه شده تأمین اجتماعی وجود دارد متناسب با حق بیمه ای که پرداخت می‌کنند هزینه شود، وضعیت بهتر می‌شود.

وزیر بهداشت بر ضرورت تجمیع بیمه روستاییان در قالب بیمه سلامت ایرانیان تأکید کرد و گفت: یک روستایی هیچ گناهی نکرده که چون در روستا زندگی می‌کند ارزش دفترچه او کمتر از دفترچه افراد ساکن در شهرها باشد و در عین حال وقتی یک روستا به شهر می‌آید خدماتی به وی ارائه نشود بنابراین لازم است تا در مورد بیمه روستاییان تجدید نظر جدی صورت گیرد اما تصمیم گیرنده نهایی وزارت رفاه است.

هاشمی اظهار داشت: حداکثر ۶۵۰ متخصص پزشک خانواده در کشور تربیت خواهند شد و باید اعلام کنیم که پزشکان عمومی مجری برنامه پزشک خانواده در کشور باید به کارشان ادامه دهند و مورد حمایت قرار گیرند چون در آینده بنا نداریم متخصصین تربیت شده را جایگزین پزشکان حاضر کنیم.

هاشمی بر لزوم تعریف دوباره پزشک عمومی تأکید کرد و گفت: ما پزشک عمومی را به منظور استفاده در قالب پزشک خانواده می‌خواهیم و اگر نقصی در آموزش وجود داشته باشد باید از طریق آموزش از راه دور و یا آموزش حضوری تعریف کنیم تا این نگرانی پزشکان عمومی از بین برود که فکر نکنند که به‌تدریج قصد داریم متخصص پزشک خانواده را به‌کار بگیریم و یا ۶۰ درصدی که به صورت دو شیفته فعالیت می‌کنند تصور نکنند که در سال‌های آینده نیازی به آنها نیست.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه با اجبار نمی‌توان مردم را به سوی پزشک خانواده تشویق کرد، افزود: باید مجموعه ای از امتیازات را برای مردم در نظر گرفت و به افرادی که در چرخه نظام ارجاع هستند، خدمات ویژه ارائه دهیم و از سوی دیگر زیر ساخت‌ها و امکانات لازم برای دو استان فارس و مازندران شامل مراکز جامع خدمات، پایگاه‌ها و بیمارستان‌های مورد نیاز را به سرعت تأمین کنیم.

هاشمی در پایان ضمن تأکید بر تداوم اجرای پزشک خانواده، خاطرنشان کرد: این طرح یک ضرورت است و تربیت پزشکان عمومی در حال حاضر باعث اجرای بهتر پزشک خانواده در کشور می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *