پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

توصيه متفاوت ديك چني به اوباما درباره مصر

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 156061
«ديک چني»، معاون سابق رئيس جمهور آمريكا به «باراك اوباما» توصيه كرد كه درباره تحولات مصر با احتياط سخن بگويد.
به گزارش تابناك، خبرگزاري «آسوشيتد پرس»، با پوشش اين خبر به نقل از «چني» افزوده است: «مبارك»، يكي از متحدان اصلي آمريكا در خاورميانه بوده است. اين سخن معاون سابق رئيس جمهور آمريكا، پس از آن گفته مي شود كه «باراك اوباما» از «حسني مبارك» خواست، با توجه به مشروعيتش از قدرت كناره گيري كند و فرصت را در اختيار ملتش گذارد تا به سمت دمكراسي حركت كند.

«ديک چني» افزود: مقامات آمريكا بايد کارهایی را در انظار عمومي انجام دهند، اما فشار بيش از اندازه نتيجه عكس مي دهد.

وي همچنين افزود: ديپلماسي محرمانه را به همين دليل گذاشته اند و به همين دلیل است كه برخي از مسائل ديپلماتيك، محرمانه گفته مي شود؛ بنابراین، «باراك اوباما» نيز نبايد تا اين اندازه در انظار عموم درباره مبارك سخن بگوید، چرا كه مبارك يكي از دوستان آمريكاست و بايد با او آن گونه كه شايسته است برخورد كند.

وی همچنين نوشته است: براي برخي از رهبران خارجي سخت است که آنچه را آمريكا مي خواهد، آشكارا انجام دهند، در حالي كه در كشور خودشان مصالحه اي انجام نگرفته باشد.

معاون سابق رئيس جمهور آمريكا همچنين تكرار كرد: «مبارك» دوست و همچنين متحد خوبي براي آمريكا بوده و او كسي است كه اجازه عمليات هوايي در خاكش در جنگ ۱۹۹۱ خليج فارس را به آمريكايي ها داده و همچنين سرباز به عمليات آزادسازي كويت فرستاده است.

هرچند «باراك اوباما» تا كنون آشكارا از «حسني مبارك» درخواست نكرده است كه از قدرت كناره گيري كند، مقامات كاخ سفيد بر این باورند كه اگر مي خواهيم، تحولات مصر با صلح به پايان برسد، وی بايد از قدرت كناره گيري كند.

گویا مقامات كاخ سفيد درباره تحولات مصر دچار يك تناقض اساسی شده اند، چرا كه اگر مستقيم بخواهند، مبارك از قدرت كناره گيري كند، با خشم سران ديگر كشور هاي عرب كه متحد آمريكا هستند، روبه رو خواهند بود كه از جمله اين رهبران، مي توان به سران سعودي، اردن و يمن اشاره كرد و اگر از «مبارك» حمايت كنند، مشروعيت و مقبوليت خود را در بين افكار عمومي مردم مصر از دست خواهند داد؛ بنابراین، همان گونه كه «چني» گفته است، كناره گيري بي سر و صداي «مبارك» و همچنين حمايت از اصلاحات و نه انقلاب سياسي در حال حاضر، در دستور كار مقامات كاخ سفيد قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *