جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

کم خوابی مغز را کوچک می کند

پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۴۹
کد مطلب: 371917
افراد مسني که خواب کمي دارند مغزشان سريعتر کوچک مي شود و زودتر به زوال عقل مبتلا مي شوند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، محققان معتقدند که تاثیرکم خوابی بر انسان کمتر از ضربه مغزی نیست؛ هنگام کم خوابی، بدن موادی ترشح می کند که پس از ضربه به مغز نیز تولید می شود. نتايج مطالعات قبلي محققان نشان داده بود که طول مدت خوابيدن بر کارکرد قواي شناختي مغز افراد مسن تاثير مي گذارد. از آنجا که حجم بخش هايي از مغز به نام بطن مغزي، نشانگر افت توان شناختي مغز است و بيماري هايي مانند آلزايمر از اين دسته از بيماري ها هستند، تاثير خواب بر اين بخش از مغز به طور کامل شناخته نشده بود.

اکنون محققان سنگاپوري با استفاده از روش تصوير برداري ام.آر. آي، حجم بطن هاي مغزي ۶۶ فرد ۵۰ تا ۶۴ ساله چيني را اندازه گرفتند. محققان همچنين با روش نوروفيزيولوژيک، کارکرد قواي شناختي مغز اين افراد را در مدت دو سال بررسي کردند.

اين محققان در اين مطالعه متوجه شدند هر قدر ميزان خواب افراد، کمتر باشد و ميزان خواب شبانه آنها از هفت ساعت کمتر شود، توان مغزي آنها کمتر مي شود، مغز زودتر کوچک مي شود و احتمال بروز بيماري هاي مربوط به قواي شناختي مغز، همچون آلزايمر، افزايش مي يابد.

با بالا رفتن سن و پير شدن سلول ها، ترشح ماده شيميايي سروتونين کاهش مي يابد و بدين ترتيب ارتباط بين سلولي و انتقال اطلاعات دچار مشکل مي شود. اين مشکل بيشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان مي دهد.

دانشمندان با تحقیق بر کم خوابی در داوطلبان جوان و سالم به این نتیجه رسیده اند که بدن آنها در صورت کم خوابی یا بی خوابی مواد شیمیایی ترشح می کند که درست بعد از وارد شدن ضربه به مغز تولید می شود، البته میزان این مواد از زمان وارد شدن ضربه مغزی کمتر اما در هر حال قابل توجه است و نباید به آن بی اعتنا بود.

به گفته‎ی محققان توضیح بسیار ساده ای برای این مساله وجود دارد یعنی هنگام خواب، مغز انسان از مواد سمی پاکسازی می شود و در صورت ناکافی بودن خواب همه این مواد از بین نمی روند و در بدن باقی می مانند و در نهایت می توانند موجب بروز بیمارهای مختلف شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


الان توی ماه مبار به اندازه 26شب کم خوابی دارم
فک کنم مغزم اندازه فندق یا شاید نخود شده