پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۶
راز توصیه رهبر انقلاب به دولتمردان در حوزه اقتصاد مقاومتی؛

بررسی‌عملکردبسیج‌درعرصه‌اقتصادمقاومتی/از۹۳هزار شغل در یک سال تا اعطای ۱۹۸۴میلیاردتومان‌تسهیلات

يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 441612
بسيج توانسته است براي اقتصاد مقاومتي كه بيشتر به مثابه يك مفهوم انتزاعي و آرماني شناخته شده، ما به ازاي عيني و ملموس بيافريند. نكته قابل تامل ديگر بار شدن انگيزه هاي اعتقادي و ايدئولوژيك بر انگيزه هاي مادي و كسب سود در واحد هاي اقتصاد مقاومتي بسيج سازندگي است كه حاصل جمع آن موجب افزايش كوشش و جنب و جوش صاحبان واحدهاي توليدي و نهايتا افزايش بازده اين واحد ها شده است.
بررسی‌عملکردبسیج‌درعرصه‌اقتصادمقاومتی/از۹۳هزار شغل در یک سال تا اعطای ۱۹۸۴میلیاردتومان‌تسهیلات
گروه اقتصاد جهان نيوز: رهبر معظم انقلاب اسلامي هفته گذشته با هيات دولت ديدار كردند. در اين ديدار بر اساس روال شناخته شده سال هاي اخير، مساله اقتصاد مقاومتي ترجيع بند سخنان رهبر معظم انقلاب بود. حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار با هيات دولت علاوه بر يادآوري و تاكيد مجدد بر نكات پيش گفته در امر اقتصاد مقاومتي، برخي از مسائل بديع را نيز نظير لزوم تشكيل ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، دعوت از بسيج براي كمك به عرصه مقاومتي و لزوم تمركز بر روستاها و انتقال صنايع تبديلي به روستاهاي كشور ابراز كردند.

رهبر معظم انقلاب درباره لزوم دعوت دولت از بسيج فرمودند: "بخشهايي وجود دارند خارج از دولت؛ اينها ميتوانند در اقتصاد مقاومتي نقش ايفا كنند، از جمله بسيج؛ من يك گزارشي [هم‌] ديدم. خيلي لازم است به نظر من -اگر وقت كنند آقاي رئيس‌جمهور يا لااقل آقاي جهانگيري- كه بخواهيد و ببينيد مجموعه‌ي بسيج در مورد اقتصاد مقاومتي چه كارهايي ميتوانند انجام بدهند و ظرفيّتش را دارند؛ ظرفيّت خيلي خوبي است. بسيج چيز كمي نيست، چيز كوچكي نيست؛ بسيج يك مجموعه‌ي عظيم و آماده‌به‌كاري است؛ اينها را بخواهيد، ببينيد چه‌كار ميتوانند بكنند؛ اينها مي‌آيند امكانات خودشان را عرضه ميكنند و ميگويند اين‌كارها را هم كرده‌ايم. به نظر من امكاناتِ [خوبي هست‌]."

رمزگشايي از چرايي تاكيد رهبر انقلاب بر دعوت از بسيج در امر اقتصاد مقاومتي مساله اي قابل تامل و راهگشا به نظر مي رسد، ممكن است اين تصور در ذهن بسياري بوجود آمده باشد كه دعوت از بسيج صرفا به دليل ويژگي هاي عمومي و شناخته شده اين نهاد انقلابي نظير پيوستگي تنگاتنگ با توده هاي ملت و برخورداري از عناصر مجاهد و پر انگيزه موضوعيت پيدا كرده است. در اينجا بايد يادآور شد كه تاكيد رهبر انقلاب صرفا ناظر بر ويژگي هاي عمومي بسيج نيست و اتفاقا اشاره اي است به پشتوانه تجربي و ميداني بسيج در عرصه اقتصاد مقاومتي كه طي دو سال اخير كسب شده و قابل ارائه به ساير دستگاه هاي جمهوري اسلامي است؛ همچنان كه ايشان در سخنان خود به ملاحظه گزارش هايي در اين باره اشاره كرده اند.

بسيج در عرصه اقتصاد مقاومتي چه كرده است؟

در بسيج مستضعفين ماموريت اصلي فعاليت در عرصه اقتصاد مقاومتي بر دوش سازمان بسيج سازندگي نهاده شده و اين قشر از بسيج از سال ۱۳۹۲ فعاليت در عرصه اقتصاد مقاومتي با هدف اشتغالزايي و افزايش توليد در حوزه هاي مرتبط با امنيت غذايي مردم را در دستور كار قرار داده است.

در همين راستا با حمايت بسيج سازندگي از عناصر داوطلبِ با انگيزه و داراي تخصص در عرصه هاي توليدي مربوطه، طي سال هاي ۹۰ تا ۹۲، ۶۲ هزار ۷۷۸ واحد توليدي در زمينه پرورش قارچ، شيلات، مرغ بومي، ماكيان، زنبور عسل، گلخانه، ورمي كمپوست، كشت زعفران، صنايع تبديلي، دام سبك و سنگين، شترمرغ، صنايع دستي و ... در سراسر كشور راه اندازي شده است. آمار تفكيك شده اين واحد ها در جدول ذيل قابل مشاهده است:


ارتباط بسيج سازندگي با اين واحد هاي اقتصاد مقاومتي با ارائه تسهيلات پايان نمي يابد، بلكه رده هاي استاني و شهرستاني بسيج سازندگي نظارت بر اين واحدها و در عين حال حمايت مستمر از آن ها را به صورت دائم بر عهده دارند. بر اساس پايش به عمل آمده از اين واحد ها در سراسر كشور، ميزان انحراف تسهيلات دريافتي كمتر از ۵ درصد بوده است. پس از راه اندازي واحدهاي توليدي، بسيج سازندگي حمايت خود از اين واحدها را در قالب بازاريابي حرفه اي و ميداني و كمك به فروش محصولاتشان عملياتي مي كند.

تسهيلات لازم براي واجدين شرايط توسط بانك مهر اقتصاد تامين مي شود و طي سال هاي ۹۰ تا ۹۲ در مجموع يك هزار و ۲۰۸ ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است، پيش بيني مي شود تسهيلات پرداختي توسط بسيج سازندگي تا پايان سال ۹۴ به نزديك ۲ هزار ميليارد تومان برسد.



در طرح هاي توليدي و اقتصاد مقاومتي بسيج سازندگي در سال هاي ۹۲ و ۹۳، بالغ بر ۹۳ هزار شغل به صورت مستقيم ايجاد شده و پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال ۹۴ به ۱۶۶ هزار شغل در كشور برسد. اين در حالي است كه آمار دقيقي درباره ميزان اشتغال غير مستقيم پديد آمده در حاشيه اين واحدهاي اقتصاد مقاومتي در دسترس نيست.


بر اين اساس بسيج سازندگي براي ايجاد هر شغل در كشور كمتر از ۱۲ ميليون تومان هزينه كرده است. اين در حالي است كه به گفته دكتر علي ربيعي، وزير امور كار و رفاه اجتماعي هزينه ايجاد هر شغل در كشور براي دولت در حال حاضر رقمي بين ۲۰ تا ۷۰ ميليون تومان است.

روستا و صنايع تبديلي

از جمله دلايل كاهش و افزايش ناگهاني قيمت محصولات كشاورزي، سرازير شدن همزمان آن ها به بازار در فصل برداشت و ناياب شدن اين محصولات در ساير فصول است. از يك سو افزايش ناگهاني عرضه در بخشي از سال موجب كاهش شديد قيمت محصولات كشاورزي و وارد آمدن زيان شديد به كشاورزان مي شود و از سوي ديگر كاهش ناگهاني عرضه در ساير فصول سال موجب افزايش قيمت و وارد آمدن فشار اقتصادي به مردم مي شود.

همچنان كه رهبر معظم انقلاب در ديدار با هيات دولت اشاره كردند، گاهي اوقات افت قيمت محصولات كشاورزي تا اندازه اي زياد است كه هزينه برداشت محصول از قيمت فروش فراتر مي رود و كشاورزان قيد برداشت محصول را مي زنند. بررسي هاي علمي و مطالعه تجربه كشورهاي ديگر نشان مي دهد تنها راه حل اين معضل، بسط صنايع تبديلي در روستاهاست. صنايع تبديلي به روستائيان كمك مي كند تا با فراوري محصولات، علاوه بر خلق ارزش افزوده بتوانند توليداتشان را در فصول گوناگون ارائه كنند، ره آورد اين مساله افزايش سودآوري براي روستائيان و اشتغالزايي در روستاست.

بسيج سازندگي در اين عرصه نيز وارد شده و قصد دارد ۶ تا ۱۰ هزار ماشين آلات صنايع تبديلي از قبيل دستگاه بسته بندي، خشك كن، پودر كن، روغن گيري، اسانس گري، رب و عصاره، ترشي و شوريجات، شربت و مربا، فرآوري لبنيات، ريسندگي و بافندگي، گوهرتراشي و توليد محصول از ضايعات كشاورزي و دامي را در اختيار روستائيان قرار دهد.

پيش بيني مي شود در صورت ايجاد پيوند صحيح و تنگاتنگ بين صنايع تبديلي با محصولات توليدي در واحدهاي اقتصاد مقاومتي، جهشي قابل توجه در ارزش افزوده واحدهاي تحت حمايت بسيج سازندگي پديد آيد.

اردوهاي جهادي و اقتصاد مقاومتي

وجود ۳ هزار گروه جهادي شناسنامه دار در كشور متشكل از اقشار گوناگون مردم يكي از مهمترين ظرفيت هاي بسيج براي محروميت زدايي از مناطق محروم كشور بوده است. اين گروه هاي جهادي به طور طبيعي بيشتر با ارائه خدمات عمراني به نقاط محروم كشور شناخته شده اند چرا كه از زمان تشكيل سازمان بسيج سازندگي در سال ۷۹ تا امروز بيش از ۱۱۰ هزار پروژه عمراني از قبيل ساخت مسجد، مدرسه، منزل مسكوني، آب رساني، برق رساني، راهسازي، خانه عالم، حوزه علميه، كتابخانه، فضاهاي ورزشي، منابع طبيعي و ... به بهره برداري رسيده است.

هم اكنون به موازات فعاليت گروه هاي جهادي عمراني، با هدايت سازمان بسيج مستضعفين گروه هاي جهادي تخصصي در عرصه پزشكي، دندان پزشكي، كشاورزي، دامداري و ... نيز راه اندازي شده اند تا ظرفيت هاي تخصصي اقشار نخبه بسيجي نيز در خدمت اقتصاد مقاومتي به كار گرفته شود. به عنوان نمونه در تابستان سال جاري گروه جهادي منتظران ظهور متشكل از ۱۳۰ دندان پزشك در روستاهاي مرزي گيلانغرب حضور يافتند و باصرف هزينه ۱۰۰ ميليون توماني، بالغ بر يك ميليارد تومان خدمات دندان پزشكي نظير ترميم، جراحي، ساخت دندان مصنوعي، ايمپلنت و ... را به صورت رايگان به مردم محروم ارائه دادند كه خود تجلي عيني اقتصاد مقاومتي است.

ترويج كشاورزي و دامداري علمي در ميان روستائيان موجب افزايش توليد، افزايش سود آوري، كاهش مصرف آب، كاهش ضايعات محصولات و كاهش مرگ و مير دام ها و در نهايت جلوگيري از مهاجرت روستائيان به شهر مي شود، پايگاه هاي مقاومت بسيج در دانشكده هاي كشاورزي و دامپزشكي پس از تشكيل گروه هاي جهادي با حضور اساتيد و دانشجويان بسيجي به روستاهاي كشور اعزام مي شوند تا به ترويج دانسته هاي علمي خود در ميان كشاورزان و دامداران بپردازند.

موج اجتماعي كه بسيج با آن روبروست

در حقيقت بسيج توانسته است براي اقتصاد مقاومتي كه بيشتر به مثابه يك مفهوم انتزاعي و آرماني شناخته شده، ما به ازاي عيني و ملموس بيافريند. نكته قابل تامل ديگر، بار شدن انگيزه هاي اعتقادي و ايدئولوژيك بر انگيزه هاي مادي و كسب سود در واحد هاي اقتصاد مقاومتي بسيج سازندگي است كه حاصل جمع آن موجب افزايش كوشش و جنب و جوش صاحبان واحدهاي توليدي و نهايتا افزايش بازده اين واحد ها شده است.

بسيج سازندگي هم اكنون با يك واقعيت مهم اجتماعي روبروست كه عبارت است از برخواستن موج روي آوردن به فعاليت توليدي در ميان لايه هاي اجتماعي مذهبي و ميهن دوست. عناصر مومن، انقلابي و ميهن دوست از يك سو با مشاهده تاكيدات سال هاي اخير رهبر معظم انقلاب بر مساله اقتصاد مقاومتي و ارتقاء جايگاه امر توليد و كارآفريني تا سر حد جهاد و از سوي ديگر با مشاهده زورگويي هاي دشمنان كه با تكيه بر ضعف هاي اقتصاد ملي صورت مي گيرد، براي كمك به مساله توليد ملي و اشتغال آفريني به صورت جدي احساس تكليف مي كنند. در اين زمينه نمونه هاي بيشماري از تغيير شغل و حرفه و روي آوردن به امر توليد به خصوص توليد مرتبط با امنيت غذايي وجود دارد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر همین بسیچی که اکنون اماج تهاجم هاست نبود چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت که در استان های شمالی برف سنگین آمد معلوم نبود چه تعداد کشته می دادیم اگر اینها نرفته بودند کمک
سیاست نکاشت
Iran, Islamic Republic of
این دولت نمی گذارد بسیج خوب کار کند اعتبارات به بسیج داده نمی شود
دولت کشاورزی را از بین برده
مصطفی
شعار شعار شعار
SAABER
ااااااالله ااااااالله ااااااالله . .......
ااااااالله ااااااالله ااااااالله اکبر . .......
ااااااالله ااااااالله کلام ااااااالله . .......
ایام ااااااالله کلام ااااااالله ولایت ااااااالله (ص) (ع) (س) (عج) . .......
ااااااالله ااااااالله ااااااالله سید نور حضرت امام پیشواي كبير پدر روحین تن ناب روح سردار نورخدای رحمان عبدااااااالله راحل ره روح ااااااالله . .......

ااااااالله ااااااالله ااااااالله . .......
ااااااالله ااااااالله ااااااالله اکبر . .......
ااااااالله ااااااالله کلام ااااااالله . .......
ایام ااااااالله کلام ااااااالله ولایت ااااااالله (ص) (ع) (س) (عج) . .......
ااااااالله ااااااالله ااااااالله حضرت سید امام علی مولا مقتدای امتهای واحده اسلام عزیز بحق نایب نورحضرت عدل رسول آخر حجت ناب مهدي صاحب الزمان عج ااااااالله رهبر ثور امین حق نور ااااااالله . .......

ااااااالله ااااااالله ااااااالله اکبر ثور یاران جانفدااا عاشوراااااییان پیشتاز شهید ااااااالله . .....

ااااااالله ااااااالله ااااااالله اکبر فداااااااااااااا تا قیامت . .......
ااااااالله ااااااالله ااااااالله اکبر فداااااااااااااا تا قیامت . .......
ااااااالله ااااااالله ااااااالله اکبر فداااااااااااااا تا قیامت . .......
ااااااالله ااااااالله ااااااالله اکبر فداااااااااااااا تا قیامت . .......
ااااااالله ااااااالله ااااااالله اکبر فداااااااااااااا تا قیامت . .......
Romania
زنده باد بسیج وبسیجی
اینها دلسوزان مملکتند
خدا حفظشان کنند
Iran, Islamic Republic of
تسهیلات اقتصاد مقاومتی را بانک مهر اقتصاد به مردم پرداخت کرده و دیگران به نام خود ثبت کردند .