جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

روایت مقام دانمارکی از احساس سفر به ایران

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب: 420912
در این دیدار يورگن استين سورنسن رئيس دستگاه نظارت و بازرسي دانمارك ضمن تشکر از میهمان‌نوازی ایران گفت: سفر به ایران افتخار بزرگی بود و برای شخص بنده هم سفر به ایران مهم بود.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی‌کل کشور، صبح امروز هیئت پارلمانی نظارت و بازرسی کشور دانمارک در نشستی مشترک با معاونین و مدیران کل سازمان بازرسی‌کل کشور به گفتگو و انتقال تجربیات در خصوص مبارزه با فساد پرداختند.

وی سپس با بیان تاریخچه‌ای از نهاد آمبودزمانی در کشور دانمارک ادامه داد: نهاد آمبودزمان در کشور دانمارک نهاد تازه‌ تأسیسی است و در ۶۰ سال پیش تدوین شد. البته نهادهای آمبودزمانی در کل جهان قدمت چندانی ندارند و با این حساب نهاد آمبودزمانی کشور دانمارک نسبت به باقی کشورها قدمت بالاتری دارد. وظیفه ما این است از حق و حقوق شهروندان دفاع کنیم. دفاع و حفاظت از حقوق شهروندان وظیفه دادگاه‌ها و قوه قضائیه دانمارک نیز هست اما تجربه نشان داد در دادگاه‌ها نیاز به وکلای حرفه‌ای است بنابراین وجود سازمان آمبودزمانی نیاز بود که خدمات خود را به‌صورت رایگان ارائه ‌دهد.

رئيس دستگاه نظارت و بازرسي دانمارك افزود: در کشور دانمارک، رئیس آمبودزمان توسط پارلمان دانمارک انتخاب می‌شود و آمبودزمان از دولت و دستگاه قضایی مستقل است. در هر دوره که مجلس تغییر کند، رئیس آمبودزمان هم تغییر می‌کند.

سورنسن تصریح کرد: سازمان آمبودزمان در دانمارک سه وظیفه اصلی دارد. اولین و مهم‌ترین وظیفه و مسئولیت‏، رسیدگی به شکایات شهروندان و افراد عادی در دانمارک است؛ یعنی افرادی که احساس می‌کنند دستگاه‌های دولتی رفتار ظالمانه‌ای با آن‌ها داشتند.

وظیفه دوم هم این است که منتظر شکایت نمی‌مانیم و اگر گزارشی مبنی بر وقوع تخلف در رسانه‌ها اعلام شود به آن نیز رسیدگی می‌کنیم؛ و رسانه‌ها نیز به ما کمک می‌کنند.

سومین وظیفه ما نیز انجام بازرسی‌های مختلف است که از وظایف اصلی شما نیز هست.

رئیس دستگاه نظارت و بازرسی دانمارک با اشاره به اختیارات خوب نهاد آمبودزمان دانمارک اظهار داشت:

با وجود اینکه رئیس آمبودزمان توسط پارلمان انتخاب می‌شود اما پارلمان نمی‌تواند امرونهی کند و ما را به بازرسی امر کند و یا جلوگیری کند. رئیس آمبودزمان می‌تواند به اطلاعات و اسناد مربوطه دسترسی نامحدود داشته باشد. برخلاف دستگاه‌ قضایی دانمارک، نظرات آمبودزمان الزام‌آور نیست و تنها می‌تواند نظر خود را اعلام کند اما دولت یا آن سازمانی که در موردشان آمبودزمان، نظری اعلام کرده، همواره به نظر آمبودزمان احترام گذاشته و آن را اجرا کردند.

وی تأکید کرد: علت احترام به نظرات آمبودزمان، هم حمایت پارلمان و پیشینه درخشان سازمان آمبودزمان و همچنین اعلام نظرات بر اساس قانون است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Australia
تو ایرانم داریم؟
France
تفاوت عبارات نامبرده با اکثر ما ایرانیها جالب است: نمی گوید 60 سال سابقه داریم و چنین و چنان بلکه می گوید جدید هستیم اما چون در بقیه کشورها هم جدید است ما از آنها قدیمی تریم!